RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kasvatus- ja sivistyslautakunta
Pöytäkirja 06.04.2022/Pykälä 55
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Koulutuksen vastuualueen työaikaa lisäävät toimet
KSL 06.04.2022 § 55
624/01.01.01/2022
Valmistelija sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja Kirsi Kinnunen, puh 0440 555 250
Tausta
Lokakuussa 2021 sivistys- ja hyvinvointijohtaja sai Harjurinteen koulun ja Loviisan lukion rehtorin sähköpostin Harjurinteen koulun johtoryhmän nimissä lähetetystä lisämääräraha-anomuksesta koskien Harjurinteen koulun ja Loviisan lukion rehtoriresurssia:
"Harjurinteen yhtenäiskoulu perustettiin 1.8.2015 yhdistämällä kolme koulua (alakoulu, yläkoulu sekä erityiskoulu), lisäksi sama rehtori toimii Loviisan lukion rehtorina. Aiemmin jokaisella neljällä yksiköllä oli oma rehtorinsa. Nyt yhtenäiskoulussa toimii yksi rehtori ja yksi apulaisrehtori, joiden vastuulla on yhtenäiskoulun yleisopetuksen lisäksi koko kaupungin ja sopimuskuntien suomenkieliset erityisluokat ja kiertävä erityisopetus, vaikeimmin kehitysvammaisten opetus ja hoito, koulun aamu- ja iltapäivätoiminta sekä iso esiopetusyksikkö.
Oppilasmäärä ja henkilökunnan määrä on lisääntynyt jatkuvasti. Harjurinteen koulun oppilasmäärä on suurempi kuin koskaan, n. 540 oppilasta. Lisäksi erityisen tuen oppilaiden määrä on Harjurinteen koulussa erittäin suuri, 106 oppilasta, joista 79 on erityisluokilla. Lisäksi Loviisan lukiossa on n. 70 opiskelijaa.
Rehtorin tehtävänkuva on laaja. On paljon asioita, joissa vain rehtori ja apulaisrehtori voivat käyttää rehtorin toimivaltaa. Henkilöstön johtamisen ja oppilasasioiden hoitamisen lisäksi rehtori vastaa koko toiminnan suunnittelusta, johtamisesta ja taloudesta. Aikaa pitää jäädä myös kuntatason koulutoimen kehittämistyöhön yhdessä muiden rehtoreiden kanssa.
Pelkästään lakisääteisten ja turvallisuuteen liittyvien asioiden hoitoon kuluu niin paljon aikaa, että rehtorin ja yhden apulaisrehtorin työaika ei riitä niiden tekemiseen, eikä muita tärkeitä, hallintosäännön mukaisia asioita ehditä tehdä työajalla. Rehtorin lakisääteisiä vuosilomia on pitämättä usean vuoden ajalta. Kun rehtorit eivät ehdi tehdä työajan puitteissa tarvittavia työtehtäviä, kärsii henkilöstö ja tämän seurauksena myös oppilaat.
Loviisan kaupungin talousarviossa yhtenä painopisteenä on laadukas johtaminen, johon tällä rehtoriresurssilla ei ole mahdollisuutta. Harjurinteen koulun henkilökunnan määrä on yli sata. Suomessa yhdellä rehtorilla on suoria alaisia keskimäärin neljäkymmentä.
Henkilökunnan ja oppilaiden hyvinvoinnin turvaamiseksi tarvitaan aikaa pedagogiselle johtamiselle, kehittämistyölle ja vuorovaikutukselliselle kohtaamiselle.
Harjurinteen koulun ja Loviisan lukion tämänhetkisellä rehtoriresurssilla ei aikaa riitä tarpeeksi esimiestyölle eikä toiminnan oikea-aikaiselle valmistelutyölle ja suunnittelulle.
Harjurinteen koulun ulkoiset puitteet ovat hyvät. Koulu toimii remontoiduissa tiloissa samassa toimipisteessä. Rehtoreiden lisäksi koulussa on osaava henkilökunta, joka on motivoitunut kehittämään yhtenäiskoulun toimintaa. Tämän toteuttaminen vaatii toisen apulaisrehtorin palkkaamista.
Harjurinteen koulun johtoryhmä esittää, että Harjurinteen kouluun palkataan toinen virka-apulaisrehtori."
Asiaa on tästä alkaen selvitetty eri vaihtoehtoja tarkastelemalla niin kustannusten kuin laadullisen toimeenpanon kannalta.
Päätökset vuosilta 2014-2018 ovat koskettaneet nykyisen Harjurinteen koulun ja Loviisan lukion hallinnon ja pedagogisen johtamisen yhtenäistämistä, kehittämistä ja tehostamista. Nämä aiemmat päätökset ovat esityslistan oheismateriaalina.
Kaupunginvaltuustoon nähden sitovat avaintavoitteet
Kaupunkistrategiasta ja toiminnan painopisteistä johdetuissa, kaupunginvaltuustoon nähden sitovissa avaintavoitteissa vuodelle 2022 ja toimintasuunnitelmassa niiden saavuttamiseksi on yhtenä avaintavoitteena henkilöstön hyvinvoinnin ja työviihtyvyyden lisäämiseksi henkilöstökyselyn tulosten läpikäynti seuraavalla tavalla:
- Keskuksen avaintavoite:
Käymme vuosittain kehityskeskustelut kaikkien työntekijöiden kanssa.
- Seuranta/mittari:
Toteutunut/Ei toteutunut
- Vastuualuetason avaintavoitteet (lautakuntataso):
Jokainen esimies on käynyt kehityskeskustelun työntekijöidensä kanssa.
- Toimintasuunnitelma/keino:
Jokainen esimies ja työntekijä varaa kalenteriinsa ajan kehityskeskusteluja varten. Luodaan rakenteet, joiden mukaan määritellään kehityskeskustelujen enimmäismäärä yhtä esimiestä kohden.
- Vastuulautakunta/-henkilö: Kasvatus- ja sivistyslautakunta ja hyvinvointilautakunta sekä sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja.
On todettava, että Harjurinteen koulun ja Loviisan lukion nykyisillä rehtoreilla ei ole ajallista mahdollisuutta käydä kehityskeskusteluja riittävässä määrin alaistensa suuren määrän vuoksi.
Kokonaisuuden tarkastelua
Rehtorin tehtävästä
Koulujen rehtoritehtävä määritellään kahdella tavalla. Virkarehtorit ovat rehtoreita, joilla on normaali viikkotyöaika ja pieni opetustuntimäärä. Koulujohtajat ovat rehtoreita, jotka ovat virassa olevia opettajia, jotka opettajien tehtävän ohessa hoitavat koulun rehtorin tehtävät. Koulunjohtajilla on suhteellisen suuri opetustuntimäärä.
Tavoitteena on selkeyttää ja tuoda aikaa johtamistehtävään sekä vahvistaa yhtenäiskoulun johtamista niin pedagogisesti kuin muutenkin. Jokaisessa koulussa on oltava läsnä oleva esimies (rehtori), joka vastaa koulupäivän turvallisuudesta ja koulun toiminnasta. Rehtorilla on hyvä olla myös vähän opetusvelvollisuutta, jotta tuntuma oppilaisiin säilyy.
Kokonaisuuden tarkastelua jatketaan myöhemmin myös muun muassa koulusihteerin ja koulutuksen hallinnon tehtävien osalta.
Vaihtoehtojen tarkastelu ja kustannusvaikutus
Kokouksessa esitellään tarkasteltuja vaihtoehtoja ja niiden kustannusvaikutuksia.
Henkilöstön kuuleminen
Kunnallisen yhteistoimintalain 5. §:n mukaisesti työnantajan tulee neuvotella työtekijöiden edustajien kanssa ennen lain 4. §:n mukaisten ratkaisujen tekemistä. Asiasta on käyty sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtajan, koulutuspäällikön, OAJ ry:n paikallisyhdistyksen puheenjohtajan ja JUKO ry:n pääluottamusmiehen kanssa useita neuvotteluja, joista viimeisin 1.4.2022. Harjurinteen koulun ja Loviisan lukion henkilöstölle järjestetään kuulemistilaisuus asiasta toukokuussa 2022.
Oheismateriaali:
Suomenkielisen koulukeskuksen yhtenäiskoulun muodostaminen (KV 29.10.2014 § 128)
Koulusihteerin valinta, suomenkielinen koulukeskus (SLSO 12.3.2015 § 4)
Harjurinteen koulun rehtorin valinta 1.8.2015 lähtien (SLSO 12.3.2015 § 5)
Harjurinteen koulun apulaisrehtorin valinta 1.8.2015 lähtien (SLSO 12.3.2015 § 6)
Yhtenäiskoulun ja Myllyharjun lukion rehtoruusjärjestely 1.8.2015 lähtien (SLSO 3.12.2014 § 34)
Harjurinteen koulun apulaisrehtorin valinta 1.8.2016 lähtien (SLSO 5.4.2016 § 13)
Määräaikaisen Myllyharjun lukion rehtorin valinta (SLSO 5.6.2014 § 23)
Suunnittelijan valinta 3.4.2018 alkaen toistaiseksi, sijoituspaikka Harjurinteen koulu (Koulutuspäällikkö 9.3.2018 § 14)
Esittelijä Sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja Kirsi Kinnunen
Ehdotus Kasvatus- ja sivistyslautakunta merkitsee kokouksessa esitetyn asian tässä vaiheessa tiedokseen ja jatkaa asian käsittelyä seuraavassa kokouksessaan.
Käsittely
Koulutuspäällikkö ilmoitti esteellisyydestä (peruste: lähiomainen) ja poistui kokoushuoneesta käsittelyn ajaksi.
Esittelijä kertoi, että eri vaihtoehtojen kustannusvaikutukset esitellään lautakunnan seuraavassa kokouksessa.
Esittelijä täydensi valmisteluaan seuraavasti:
Kokouksessa jaettiin oheismateriaalina seuraavat päätökset:
Sivistysjohtajan viranhaltijapäätös 7.8.2015 § 48 "Myllyharjun lukion apulaisrehtorin määrääminen 1.8.2015 lähtien, NN".
Sivistysjohtajan viranhaltijapäätös 4.5.2016, § 24 "Myllyharjun lukion apulaisrehtorin määrääminen 1.8.2016 lähtien".
Esittelijä totesi, että JUKO ry:n pääluottamusmies Eveliina Passi on 6.4.2022 lähettänyt sähköpostilla viestin asiaan liittyen lautakunnan jäsenille ja sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtajalle.
Lisäksi esittelijä luki kokouksessa hänelle 1.4.2022 saapuneen kirjelmän Loviisan lukioon liittyen.
Päätös Kasvatus- ja sivistyslautakunta merkitsi kokouksessa esitetyn asian tässä vaiheessa tiedokseen ja jatkaa asian käsittelyä seuraavassa kokouksessaan.
---
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |