Dynasty tietopalvelu Haku RSS Loviisan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Rakennus- ja ympäristölautakunta
Pöytäkirja 11.10.2022/Pykälä 64



 

Vastine Vaasan hallinto-oikeudelle / Loviisan Satama Oy:n valitus Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätöksestä

 

RAYML 11.10.2022 § 64  

599/11.01.00/2022  

 

 

Valmistelija ympäristöpäällikkö Heidi Lyytikäinen, puh. 0440 555 373.

 

Vaasan hallinto-oikeus pyytää rakennus- ja ympäristölautakunnan vastinetta Loviisan Satama Oy:n tekemästä valituksesta (Vaasan hallinto-oikeuden dnro 584/2022), joka koskee Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätöstä 90/2022 28.3.2022.

 

Päätöksellään Etelä-Suomen aluehallintovirasto on lisännyt Loviisan Satama Oy:n ympäristölupaan määräyksen 9 b jonka mukaan Loviisan Satama Oy:n on laadittava teknisesti ja taloudellisesti toteuttamiskelpoinen, konkreettisia meluntorjuntatoimia (kuten kuljetus- ja käsittelykaluston kehittäminen, laivojen lastaamisen ja lastinpurkamisen ajallinen rajoittaminen, murskainten sijoittumisvaihtoehdot, suunniteltujen murskausten ajankohdat ja kestot sekä niiden toteuttaminen suhteessa sataman muuhun toimintaan, kiinteät tai siirrettävät meluseinät, erityiset toimet melulle altistuvien kohteiden suuntaan, yms.) sisältävä melunhallintasuunnitelma luvassa edellytettyjen melutasojen saavuttamisen varmistamiseksi.

 

Lupamääräyksen lisääminen perustuu Vaasan hallinto-oikeuden päätökseen 24.8.2020 (20/0095/3), jossa on määrätty laatimaan selvitys metallijätteen käsittelytoiminnan meluhaitan ehkäisemisestä ja vähentämisestä. Määräyksen mukaan aluehallintovirasto voi tarvittaessa selvityksen perusteella täsmentää melua koskevia lupamääräyksiä tai täydentää lupaa.

 

Loviisan Satama Oy katsoo valituksessaan, että melunhallintasuunnitelmalle ei ole ympäristönsuojelullista perustetta ja että selvitysvelvoite johtaa toiminnanharjoittajan kohdalta kohtuuttomaan lopputulokseen. Näkemystään Loviisan Satama Oy perustelee muun muassa sillä, että toiminnasta ei aiheudu lupamääräyksissä tai lainsäädännössä kiellettyjä melupäästöjä.

 

Liite 50 Loviisan Satama Oy:n valitus

 

Esittelijä Ympäristöpäällikkö Heidi Lyytikäinen

 

Ehdotus Rakennus- ja ympäristölautakunta antaa Vaasan hallinto-oikeudelle edellä mainitun valituksen johdosta seuraavan vastineen:

Valkon satama-alueella on monta melua tuottavaa toimintoa. Uutena toimintona on alkamassa/alkanut puun hakettaminen. Hiilen välivarastointi on sen sijaan maailmantilanteesta johtuen loppunut. Sataman meluntorjunta perustuu osittain varastokasoihin, ja satamassa ei tällä hetkellä ole hiilikasoja, jotka osaltaan vaimentaisivat melua asutukseen päin.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto perustelee päätöstään muun muassa sillä, että on osin epäselvää, voidaanko valtioneuvoston päätöksen 993/1992 mukaista asunto- ja loma-asuntoalueen ohjearvoa saavuttaa kaikissa olosuhteissa. Vaikka saarissa sijaitseviin vapaa-ajanasuntoihin ei kelirikkoaikana välttämättä ole pääsyä, ei lähtökohtana kuitenkaan voi olla, että talviaikana ohjearvot voitaisiin ylittää. Yhteismelumallinnuksessa viitataan myös Valkon alueen osayleiskaavaluonnokseen, jonka mukaan Siksalan ja Stångholmenin saarissa jatkossa sovellettaisiin asumiseen käytettävän alueen melutason ohjearvoja. Rakennus- ja ympäristölautakunta toteaa, että päätöksenteko ei voi perustua kaavamääräyksiin, jotka eivät ole lainvoimaisia.

Rakennus- ja ympäristölautakunta katsoo edellä mainittuun viitaten, että melunhallintasuunnitelma on tarpeen. Toiminnot satamassa saattavat muuttua hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Ajan tasalla pidettävä melunhallintasuunnitelma on myös toiminnanharjoittajan etu, varsinkin jos suunnitelman avulla voidaan osoittaa, että mahdollisista uusista toiminnoista ei aiheudu meluhaittaa. Näin ollen luvan muuttamiskynnys voi mahdollisesti olla jatkossa korkeampi.

Pykälä tarkastetaan kokouksessa.

Liite 50 Loviisan Satama Oy:n valitus

 

Päätös Rakennus- ja ympäristölautakunta antaa Vaasan hallinto-oikeudelle edellä mainitun valituksen johdosta seuraavan vastineen:

Valkon satama-alueella on monta melua tuottavaa toimintoa. Uutena toimintona on alkamassa/alkanut puun hakettaminen. Hiilen välivarastointi on sen sijaan maailmantilanteesta johtuen loppunut. Sataman meluntorjunta perustuu osittain varastokasoihin, ja satamassa ei tällä hetkellä ole hiilikasoja, jotka osaltaan vaimentaisivat melua asutukseen päin.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto perustelee päätöstään muun muassa sillä, että on osin epäselvää, voidaanko valtioneuvoston päätöksen 993/1992 mukaista asunto- ja loma-asuntoalueen ohjearvoa saavuttaa kaikissa olosuhteissa. Vaikka saarissa sijaitseviin vapaa-ajanasuntoihin ei kelirikkoaikana välttämättä ole pääsyä, ei lähtökohtana kuitenkaan voi olla, että talviaikana ohjearvot voitaisiin ylittää. Yhteismelumallinnuksessa viitataan myös Valkon alueen osayleiskaavaluonnokseen, jonka mukaan Siksalan ja Stångholmenin saarissa jatkossa sovellettaisiin asumiseen käytettävän alueen melutason ohjearvoja. Rakennus- ja ympäristölautakunta toteaa, että päätöksenteko ei voi perustua kaavamääräyksiin, jotka eivät ole lainvoimaisia.

Rakennus- ja ympäristölautakunta katsoo edellä mainittuun viitaten, että melunhallintasuunnitelma on tarpeen. Toiminnot satamassa saattavat muuttua hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Ajan tasalla pidettävä melunhallintasuunnitelma on myös toiminnanharjoittajan etu, varsinkin jos suunnitelman avulla voidaan osoittaa, että mahdollisista uusista toiminnoista ei aiheudu meluhaittaa. Näin ollen luvan muuttamiskynnys voi mahdollisesti olla jatkossa korkeampi.

Pykälä tarkastettiin kokouksessa.

Liite 50 Loviisan Satama Oy:n valitus

 

Jakelu Vaasan hallinto-oikeus (sähköisesti)

 

 

- - -