RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kasvatus- ja sivistyslautakunta
Pöytäkirja 26.01.2022/Pykälä 5
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Oheismateriaali, Loviisan kansalaisopiston rehtorin viranhaltijapäätös 26.11.2021 § 3 | ||
Oheismateriaali, oikaisuvaatimus |
Oikaisuvaatimus kansalaisopiston rehtorin päätöksestä 26.11.2021 § 3
KSL 26.01.2022 § 5
145/12.08/2022
Valmistelija Sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja Kirsi Kinnunen, puh. 0440 555 250
Kaksi henkilöä on toimittanut 9.12.2021 yhteisen oikaisuvaatimuksen, jossa he pyytävät kasvatus- ja sivistyslautakuntaa oikaisemaan kansalaisopiston rehtorin tekemän viranhaltijapäätöksen 26.11.2021 § 3.
Oikaisuvaatimuksen tekijät ehdottavat, että voisivat palata korvauksetta kansalaisopiston kevätlukukauden 2022 kursseille, joille olivat alun perin ilmoittautuneet, koska he ovat jo menettäneet syyslukukauden opinnot kokonaan tai osittain tämän prosessin takia.
Oikaisuvaatimus on käsiteltävä mahdollisimman pian, jolloin erilliseen täytäntöönpano- tai keskeyttämisratkaisuun ei yleensä ole tarvetta. Oikaisuvaatimusta käsittelevä viranomainen on sidottu niihin vaatimuksiin, joita oikaisuvaatimuksessa esitetään, eikä se voi käsitellä asiaa laajemmin. Asianosaisen tehdessä oikaisuvaatimuksen ei erillinen kuuleminen ole enää tarpeen.
Oikaisuvaatimus
"TAUSTAA
Saimme maaliskuussa 2021 kansalaisopistolta sähköpostiviestin jossa opiskelijoita ohjeistettiin, miten toimia kurssimaksujen palauttamiseksi pitkien kurssien koronakeskeytysten osalta (viesti 29.3.). Meille vuosikortin haltijoille ohje ei soveltunut ja siksi kysyimme, miten oma koronakorvauksemme muodostuu ja miten meidän pitäisi menetellä.
Me vuosikorttilaiset saimme sitten opistolta 17.5.2021 sähköpostiviestin asiasta. Tiedotteen mukaan lukuvuoden 2020-2021 vuosikorttien käyttöikää pidennetään siten, että niillä voi osallistua myös syyslukukauden 2021 kursseille. Vaihtoehtona oli rahallinen kompensaatio niille, joilla ei ollut mahdollisuutta osallistua opetukseen syksyllä. Mutta oma aikomuksemme oli jatkaa opiskelua, joka on ollut meille monella tavoin tärkeää.
Elokuussa ilmoittauduimme haluamillemme kursseille heti ensimmäisinä mahdollisina päivinä, 18.8. alkaen. Ilmoittauduimme opiston nettisivuilla osoitteessa opistopalvelut.fi/loviisa. Osoite kerrotaan esimerkiksi opinto-oppaassa.
Odotimme saavamme tarkempaa tietoa kevään kurssien maksamisesta myöhemmin, sillä olihan aikaisempi vuosikorttimme voimassa vielä syksyn ajan. Ohjeistavan sähköpostin sijasta saimme 22.9. ensimmäiset kurssilaskukirjeet uudelta lukuvuodelta.
Ajattelimme että kohdallamme on tapahtunut erehdys. Otimme välittömästi yhteyttä ensin Lovinfoon ja sieltä asiakaspalveluhenkilön neuvosta eteenpäin asiassa päätösvaltaiseen rehtoriin.
Vasta nyt kuulimme ohjeiden elokuisista tarkennuksista. Vuosikorteillamme pystyikin osallistumaan ainoastaan lyhyemmille, syksyn aikana alkaville ja päättyville kursseille. Harva kurssi kuuluu tähän ryhmään. Kakkosvaihtoehto, jossa vanhan vuosikortin haltija olisi voinut hankkia
uuden puoleen hintaan, oli sulkeutunut 17.9.2021. Myöhästyimme tietämättämme kolmen arkipäivän verran. Pyynnöistämme huolimatta aikarajasta ei suostuttu joustamaan.
Mitään sähköpostia meille ei ollutkaan lähetetty. Elokuun alussa joka kotiin jaetussa opinto-oppaassa muutoksista ei mainittu. Ei myöskään kurssien ilmoittautumissivuilla netissä.
Meille kerrottiin nyt tiedotuskanavista, joista meitä koskeva tieto olisi tullut löytää: Kansalaisopiston kotisivujen etusivu ja FB-sivu - tosin vasta 1.9. alkaen, suomenkielisen ja ruotsinkielisen paikallislehden maksumuurin takana oleva tiedoteuutinen (joka muun ohella sisälsi tämän tiedon), Loviisan toritapahtuman opistohenkilöstöltä.
Keskusteltuamme asiasta Lovinfossa sekä rehtorin kanssa sähköpostitse (esitämme dokumentoinnin tarvittaessa) saimme 30.9. rehtorilta seuraavan sähköpostin: Ehdit ilmoittautua kursseille ajatellen, että vuosikortti 2020-2021 oikeuttaisi opiskelemaan koko lukuvuoden 2021-2022, vaikka kortilla voi opiskella vain syksyn. Laskujen yhteissumma voi koitua huomattavaksi. Loviisan kansalaisopisto tulee tilanteessa vastaan, koska emme halua, että asiakas joutuu kohtuuttomaan tilanteeseen laskujemme vuoksi. Tästä syystä, sinulla on oikeus perua kurssisi tässä vaiheessa ja maksut perutaan. Muista myös tarkistaa, oletko oikeutettu opintosetelitukeen.
Olimme varautuneet kevään sähköpostiviestin perusteella saamaan hyvityksen koskien syksyn opiskelua, emme tietenkään koko lukuvuoden. Koemme Loviisan kansalaisopiston esittämän vastaan tulemisen voimakkaasti epäoikeudenmukaiseksi. Siinä tilanteessa koimme sen pakottavaksi menettelyksi, johon pidimme parempana suostua välttyäksemme isommilta ongelmilta. Toinen meistä perui kaikki neljä kurssiaan, toinen valitsi kahdeksasta välttämättömimmät neljä.
Saimme vasta 29.11.2021 tietoomme rehtorin asiaamme koskevan viranhaltijapäätöksen. Ajankohta on reklamointia ja menettelyn tasapuolista korjaamista ajatellen kovin myöhäinen.
PERUSTELUT OIKAISUVAATIMUKSELLEMME
1. Opiskelijoiden oikeudenmukainen ja yhdenvertainen kohtelu
Yhdenvertaisuus opiston opiskelijoiden kesken ei koronakorvausten osalta toteutunut. Jakolinja opiskelijoiden kohtelussa ei voi mennä siinä, millä tavoin nämä maksavat kursseista, erillisinä vaiko vuosikortilla. Kurssimaksujen osapalautukseen oikeutettuja opiskelijoita lähestyttiin hyvissä ajoin maaliskuussa ja heille annettiin selkeä toimintaohje palautuksen saamiseksi. Me vuosikortin haltijat saimme vasta toukokuussa viestin, jossa tarjottiin kaksi vaihtoehtoa koronakorvaukseksi. Näistä syyslukukaudella opintoja jatkaville ei annettu erillistä toimintaohjetta. Sen sijaan elokuussa opisto muotoili lupaamansa syyslukukauden pidennyksen kahdeksi vaihtoehdoksi. Vanhalla vuosikortilla ei voinutkaan valita kuin syksyn lyhytkursseja. Uuden, koronakorvauksen sisältävän vuosikortin lunastaminen tulkittiin lisäeduksi, josta meille ei henkilökohtaisesti voinut lähettää tietoa. Kummastakaan muutoksesta meille ei tiedotettu sähköpostitse.
2. Asiakkuus, tiedotelupa ja markkinointilupa
Viranhaltijapäätöksen mukaan emme olleet enää elokuun alusta lähtien asiakkaita eikä meille siksi voinut lähettää henkilökohtaista viestiä (tietosuoja-asetuksen vaatimus). Asiakkuutemme oli katkolla vain 1.-17.8.2021 välisen ajan, sillä ilmoittauduimme ensimmäisille kursseille 18.8. Asiakassuhdehan alkaa silloin, kun ilmoittaudumme kursseille. Samalla annamme välttämättömät yhteystiedot ja voimme valita oman suostumuksemme opiston tiedotteita varten. Päätöksessä todetaan, että vuosikorttilaiset eivät pääsääntöisesti olleet antaneet markkinointilupaa. Emme ole voineet antaa markkinointilupaa, koska opisto ei sitä lainkaan kysy (Liite: sähköposti 7.10.2021/Kai Nyyssönen). Nyyssönen käsittelee henkilön antaman tiedoteluvan sisältöä ja eroa markkinointilupaan, esimerkiksi: Opistona emme tällä hetkellä markkinoi kurssejamme esim. sähköpostilla tai tekstiviestillä, joten markkinointiluvallekaan ei ole juuri nyt tarvetta. Meidän kohdalla ei ollut kyse opiston tarjoamasta markkinoinniksi katsottavasta lisäedusta tai uudesta palvelutuotteesta, vaan opiskelijoiden yhtäläisestä oikeudesta koronakorvaukseen. Korvaus vain siirtyi meillä syksyyn.
3. Viestinnän kohdentaminen, johdonmukaisuus ja oikea-aikaisuus
Kuntalain mukaan viestinnässä on käytettävä selkeää ja ymmärrettävää kieltä ja otettava huomioon kunnan eri asukasryhmien tarpeet. (Kuntalaki 2015/410/29§). Viestintä osoittautui ongelmalliseksi. Mielestämme kohdennetun viestinnän vaihtamiselle yleiseksi ei tässä ollut perustetta. Selvitimme syyt edellä. Toiseksi opiston yleinen tiedotus ei ollut riittävän oikea-aikaista eikä suunnitelmallista. Tavoitettavimmat tiedotuskanavat, kuten opinto-opas ja sähköiset ilmoittautumissivut, sivuutettiin. Kevään henkilökohtainen viestintä johti harhaan, sillä opiston elokuussa laatimat uudet tulkinnat ja muutokset kompensaation sisällössä eivät olleet johdonmukaisia kevätviestin kanssa.
4. Kaupungin strategia, hyvinvointisuunnitelma ja kuntalaki
Loviisan kaupungin kuntastrategia 2017-22 toteaa, että päätöksenteko on ihmisläheistä, yritysystävällistä, osallistavaa, joustavaa ja nopeaa. Edistämme hyvinvointia ja viihtyvyyttä monipuolista kulttuuri-ja vapaa-aikatarjontaa yhteisöllisyyttä painottaen. Loviisan kaupungin arvot ovat avoimuus ja yhdessä tekeminen, luovuus, rohkeus ja joustavuus. Kunnan tulee edistää kuntalaisten hyvinvointia ja kestävää kehitystä. Terveyden edistäminen on kunnan perustehtävä, joka kuuluu kaikille toimialoille.
Loviisan ja Lapinjärven hyvinvointisuunnitelma 2017-20 tarkentaa: Tuetaan kuntalaisten omaehtoista harrastamista ja yhdessä tekemistä, tuetaan yhdistyksiä ja yhteisöjä kuntalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisessä.
Kuntalaki edellyttää, että kunta edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.
Koemme, että rehtorin esittämä kompensaatio on täysin ristiriidassa strategialupausten kanssa. Kansalaisopisto on olemassa opiskelijoitaan varten. Strategiansa mukaan kansalaisopiston tarkoitus on turvata opiskelijoiden ja opiston etu. Ristiriitatilanteissa, aiheellisiksi todetuilla perusteilla, asia pitäisi aina ratkaista opiskelijan kannalta myönteisesti."
Oikaisuvaatimuksen arviointia
Kohdan 1 osalta on tulkintaerimielisyyttä maksutapalinjauksesta sekä siitä, onko kansalaisopiston taholta tiedotettu opiskelijoita riittävästi ja oikea-aikaisesti. Tulkintaerimielisyys liittyy oikaisuvaatimuksen tekijöiden mielestä opiskelijoiden yhdenvertaiseen ja oikeudenmukaiseen kohteluun.
Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa kohdella eriarvoisesti seuraavien seikkojen perusteella: ikä, alkuperä (etninen, kansallinen, yhteiskunnallinen, rotu, ihonväri), kansallisuus, kieli, uskonto ja vakaumus, mielipide, poliittinen toiminta, ammattiyhdistystoiminta, perhesuhteet (aviosääty), terveydentila (psyykkinen ja fyysinen), vammaisuus (vammaisuutta koskee velvoite kohtuullisista mukautuksista), seksuaalinen suuntautuminen, muu henkilöön liittyvä syy, esimerkiksi asema, varallisuus, asuinpaikka, yhdistystoiminta sekä läheiseen kohdistuva syrjintä.
Yhdenvertaisuuslain mukaan syrjintä voi olla välitöntä tai välillistä (näennäisesti yhdenvertainen sääntö asettaa henkilön muita epäedullisempaan asemaan henkilöön liittyvän syyn perusteella). Oikeasuhtainen positiivinen erityiskohtelu ei ole syrjintää. Tärkeätä on vastata monipuolisesti erilaisiin tarpeisiin.
Vuosikorttien kompensaatiosta on kansalaisopistolta lähetetty sähköposti 17.5.2021 kaikille vuosikorttien 2020-2021 haltijoille: "Lukuvuoden 2020-2021 vuosikorttien käyttöaikaa pidennetään siten, että niillä voi osallistua myös syyslukukauden 2021 kursseille."
Kansalaisopiston toiminta asiassa täyttää yhdenvertaisen kohtelun periaatteet.
Kohdan 2 osalta tulkintaerimielisyyttä on siinä, katsotaanko opiston asiaan liittyvä tarjonta lisäeduksi tai uudeksi palvelutuotteeksi vai onko kyse opiskelijoiden yhtäläisestä oikeudesta koronakorvaukseen.
Tiedotusvastaava Nyyssösen viestistä 7.10.2021 ilmenee, ettei markkinointilupaa tarvita: "Opistona emme tällä hetkellä markkinoi kurssejamme esim. sähköpostilla tai tekstiviesteillä, joten markkinointiluvallekaan ei ole juuri nyt tarvetta." Rehtorin viranhaltijapäätöksessä (26.11.2021 § 3) viitataan GDPR-asetuksen mukaiseen toimintaan. GDPR-asetuksen mukaan "Loviisan kansalaisopisto ei voi lähettää tiedotteiksi katsottavia sisältöjä henkilöille, joilla ei ole asiakassuhdetta opistoon."
Rehtorin päätöksessä todetaan sanatarkasti: "Asiakkaisen perusvaatimus oli että tietoa olisi pitänyt lähettää syksyllä henkilökohtaisesti. Ongelmaksi muodostuu se, etteivät he enää olleet asiakkaita eikä markkinointilupaa oltu annettu." Päätöksen tämä kohta ja tiedotusvastaavan viesti 7.10.2021 ovat siten keskenään ristiriitaisia.
EU:n yleinen tietosuoja-asetus (General Data Protection Regulation, GDPR) tuli sovellettavaksi 25.5.2018 alkaen. Tietosuoja-asetuksen mukaan henkilötiedoilla tarkoitetaan kaikkia tunnistettuun tai tunnistettavissa olevaan luonnolliseen henkilöön liittyviä tietoja. Tunnistettavissa olevana pidetään tietosuoja-asetuksen mukaan henkilöä, joka voidaan suoraan tai epäsuorasti tunnistaa tunnistetietojen perusteella. Henkilötietoja ovat esimerkiksi nimi, henkilötunnus, osoite ja tiedot poissaoloista ja saaduista arvosanoista. Myös sähköisessä ympäristössä toimimisesta kertyneet tiedot voivat olla henkilötietoja. Henkilötiedot voivat olla kirjallisessa tai sähköisessä muodossa. Henkilötiedot voivat olla myös esimerkiksi valokuvia, ääni- tai videotallenteita.
Oppilaiden henkilötiedot tulee suojata siten, etteivät ulkopuoliset pääse niihin käsiksi. Asiakirjojen säilyttämisessä ja tietojen suojaamisessa tulee noudattaa huolellisuutta. Koulutuksen järjestäjä toimii rekisterinpitäjänä, jonka vastuulla on vastata aina henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudesta. Rekisterinpitäjä vastaa siitä, että periaatteita ja vaatimuksia noudatetaan. Rekisterinpitäjän on myös pystyttävä osoittamaan, että kyseisiä periaatteita ja vaatimuksia on noudatettu.
GDPR-asetuksen periaatteet koskevat lähinnä näitä kolmea teemaa:
- Tietojen käyttöoikeus. Tietosuoja-asetuksen mukaan opetuksen järjestäjä ei voi lähettää esimerkiksi uutiskirjettä ilman, että vastaanottaja on ensin vapaaehtoisesti ja tietoisesti antanut siihen luvan.
- Hyvä syy. Jokaisen kerättävän henkilötiedon kysymiseen on oltava hyvä syy.
- Tietoihin pääsy. Asiakkaalla pitää olla helppo mahdollisuus korjata tai poistaa tietojaan.
Oikaisuvaatimuksen tekijöiden asiakassuhde alkoi uudelleen 18.8.2021. Tästä päivästä alkaen olisi siis ollut mahdollista lähettää kyseisille henkilöille sähköpostiviesti vuosikorttiin liittyvästä asiasta ilman, että viesti voitaisiin tulkita markkinoinniksi lisäedusta tai uudesta palvelutuotteesta. Kansalaisopisto ei kuitenkaan enää elokuussa 2021 lähettänyt kenellekään elokuussa asiakassuhteensa aloittaneelle sähköpostia vuosikorttien kompensaatiosta. Lukuvuoden 2020-2021 asiakassuhteessa olleista eivät kaikki enää jatkaneet lukuvuoden 2021-2022 alussa kansalaisopiston asiakkaina. Kansalaisopiston rehtorin mukaan viestiä ei olisi ollut mahdollista lähettää enää tasapuolisesti kaikille. Loviisan kaupungin tietoturvavastaava Gunilla Törnblomin mielestä Loviisan kansalaisopisto on toiminut oikein GDPR-ohjeistuksen suhteen. Törnblom on myös selvittänyt muiden kansalaisopistojen käytäntöjä ja todennut, että opistot toimivat samalla tavalla.
Kansalaisopiston toiminta asiassa täyttää tietosuoja-asetuksen noudattamisen ohella tasapuolisen kohtelun, syrjimättömyyden ja johdonmukaisuuden periaatteet. Lisäksi ei ole osoitettavissa, että kansalaisopisto olisi toiminut asiassa tarkoitussidonnaisuus-, objektiviteetti- ja suhteellisuusperiaatteiden vastaisesti.
Kohdan 3 osalta tulkintaerimielisyyttä on kansalaisopiston viestinnän vaikuttavuudesta ja johdonmukaisuudesta.
Opiston rehtorin viranhaltijapäätös 26.11.2021 § 3 alkaa seuraavasti: "Koronapandemiasta johtuen rajoitusten vuoksi kaikilla kansalaisopiston kurssilaisilla ei ollut mahdollisuutta saada täyttä määrää opetusta, minkä johdosta kurssimaksuja palautettiin erilaisin keinoin. Vuosikorteista
päätettiin toukokuussa." Rehtorin päätöksestä ilmenee, että asiasta on tiedotettu vuosikortin ostaneille 17.5.2021 sähköpostilla.
Opiston rehtorin viranhaltijapäätös 26.11.2021 § 3 sisältää seuraavat viestintätoimet vuosikortista tiedottamisen suhteen:
- kurssiohjelman sivujen 11 ja 13 sisältö suomeksi ja ruotsiksi opintotarjonnasta tiedottamisesta
- kansalaisopiston verkkosivut
- kansalaisopiston Facebook-sivut
- Loviisan Sanomat 12.8.2021
- Nya Östis 12.8.2021
- Pyhtään kulttuuritalolla pidetty tiedotustempaus 18.8.2021
- Loviisan päivän markkinoilla pidetty tiedotustempaus 24.8.2021
- Lovinfosta saatava tieto.
Kyseinen rehtorin viranhaltijapäätös sisältää seuraavan maininnan: "Ohjetta oli tarkennettu ja lisäetuna vuosikortin 2021-2022 ostajille tarjottiin mahdollisuutta ostaa vuosikortti puoleen hintaan (75e) vanhaa vuosikorttia vastaan 17.9. mennessä, joka oli sama päivämäärä, jolloin vuosikorttien myynti loppui." Päätöksen tekstistä voi tulkita, että kyse on ohjeen tarkennuksesta.
Oikaisuvaatimuksen tekijöiden esittämillä perusteilla ei opiston tiedottaminen ja vaikutusmahdollisuuksien varaaminen ole ollut puutteellista, koska tiedotusta ja vaikuttamismahdollisuuksia on annettu asian laajuuden ja sen merkityksen kannalta eri tavoin ja riittävästi. Yhteensä 77 henkilöä on ostanut kansalaisopiston vuosikortin lukuvuodelle 2021-2022. Alennusta on pyytänyt 26 vuosikortin haltijaa.
Kohdan 4 osalta on tulkintaerimielisyyttä siitä, onko kansalaisopiston ja sen opiskelijoiden etu huomioitu kuntastrategian 2017-2022 (KV 21.4.2021 § 26) edellyttämällä tavalla.
Oikaisuvaatimuksen tekijät eivät tarkenna, millä tavalla kansalaisopiston olisi pitänyt turvata opiskelijoiden ja opiston etu vedotessaan kuntastrategiaan tai vuosien 2017-2020 hyvinvointisuunnitelmaan. Kuntastrategia ohjaa Loviisan kaupungin tulevaisuutta koskevia toimenpiteitä ja päätöksentekoa. Kuntastrategian tarkoitus on viedä kohti strategiassa määriteltyä ideaa tai suuntaa. Kuntastrategia sisältää poikkihallinnollisia toteuttamisohjelmia, kuten hyvinvointisuunnitelman 2017-2020. Näiden ohjelmien tavoitteena on tukea strategian toteuttamista, ja ne ovat luonteeltaan ohjaavia.
Loviisan kuntastrategian mukaisesti kansalaisopistoa koskevaa päätöksentekoa kehitetään jatkuvasti, tavoitteena yhä sujuvampi yhteys strategisen ja operatiivisen työn välillä. Myös kuntastrategiassa mainittu "Tuemme omatoimisuutta terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi" täyttyy tässä asiassa. Rehtorin esittämän taloudellisen kompensaation perusteena ovat Loviisan kaupungin strategiassa mainittu kustannustehokkuus, kaupungin talousarvio vuodelle 2021 (16.12.2020 § 107), talouden tasapainottamisohjelma vuosille 2020-2022 (KV 9.7.2020 § 62) sekä aiemmin vuosikortin käyttöön otosta ja kortin suuruuden määräytymisestä tehdyt päätökset.
Viranhaltijapäätökset pitävät sisällään julkisen vallan käyttöä. Viranhaltijoiden päätöksenteon tulee olla kontrolloitavaa ja luottamusta herättävää. Hyvän hallinnon perusteisiin kuuluvat
hallinnon oikeusperiaatteet, jotka ohjaavat viranomaisen päätösharkintaa ja muuta asian käsittelyä. Hallinnon oikeusperiaatteita ovat:
- yhdenvertaisuusperiaate, joka velvoittaa tasapuoliseen kohteluun, johdonmukaisuuteen ja syrjimättömyyteen
- tarkoitussidonnaisuuden periaate, jonka mukaan viranomaisella ei saa olla toiminnassaan vääriä vaikuttimia eikä harkintavaltaa saa käyttää väärin
- objektiviteettiperiaate, joka edellyttää asiallista ja puolueetonta toimintaa
- suhteellisuusperiaate, joka velvoittaa esimerkiksi mitoittamaan keinot niin, ettei kenenkään oikeuksia tai etuja rajoiteta enempää kuin haitan tai vaaran poistaminen edellyttää
- luottamuksensuojaperiaate, joka tarkoittaa yksilön suojaa julkista valtaa vastaan ja antaa yksityiselle oikeuden luottaa viranomaisen toiminnan oikeellisuuteen ja virheettömyyteen.
Hallinnon oikeusperiaatteet ovat oikeusturvasäännöksiä. Hyvän hallinnon perusteisiin kuuluvat myös palveluperiaate ja palvelun asianmukaisuus, neuvontavelvollisuus, hyvän kielenkäytön vaatimus ja viranomaisten yhteistyövelvoite. Hyvän hallinnon perusteet on otettava huomioon kaikessa julkisen hallinnon toiminnassa.
Kasvatus- ja sivistyslautakunta voi muuttaa kansalaisopiston rehtorin viranhaltijapäätöstä 26.11.2021 § 3 tai edellyttää, että kansalaisopiston rehtorin tulee tehdä oikaisuvaatimuksen tekijöiden osalta asiasta uusi viranhaltijapäätös. Kasvatus- ja sivistyslautakunta voi myös kumota kansalaisopiston rehtorin tekemän päätöksen 26.11.2021 § 3 tai hylätä oikaisuvaatimuksen. Kuntalain mukaan lautakunnan päätöksestä voi asianosainen valittaa hallinto-oikeuteen.
Liite:
Kansalaisopiston rehtorin viranhaltijapäätös 26.11.2021 § 3
Oikaisuvaatimus 9.12.2021 (ilman oikaisuvaatimuksen tekijöiden nimiä)
Esittelijä Sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja Kirsi Kinnunen
Ehdotus Kasvatus- ja sivistyslautakunta
a) toteaa, että oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja sen tekijät ovat asianosaisia
b) ottaa oikaisuvaatimuksen tutkittavakseen
c) toteaa, ettei oikaisuvaatimus anna aihetta kansalaisopiston rehtorin päätöksen 26.11.2021 § 3 muuttamiseen ja hylkää siten oikaisuvaatimuksen kokonaisharkintansa mukaisesti edellä esitetyillä perusteilla.
Käsittely
Thomas Rosenberg ehdotti Hanna Hurtan kannattamana, että lautakunta päättää lisätä uutena c) -kohtana seuraavaa;
"Kasvatus- ja sivistyslautakunta
c) toteaa, että kansalaisopiston rehtori viranhaltijapäätöksellään 26.11.2021 § 3 on muodollisesti toiminut oikein, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa samalla osoittanut huonoa hallintoa. Lautakunta vaatii siksi rehtoria ensi tilassa tekemään oikaisuvaatimusta vaatineiden osalta uuden viranhaltijapäätöksen, jossa huomioidaan vaatimusten esittäjien hyvinkin kohtuulliset vaatimukset."
Puheenjohtajan ehdotuksesta suoritettiin nimenhuutoäänestys siten, että pohjaehdotusta kannattavat vastaavat "jaa" ja Thomas Rosenbergin ehdotusta kannattavat vastaavat "ei".
Suoritetussa äänestyksessä pohjaehdotus sai yhden äänen (Roger Wide) ja Thomas Rosenbergin ehdotus sai kahdeksan ääntä (Nina Björkman-Nystén, Hanna Hurtta, Kerstin Häggblom, Meri Lohenoja, Veli-Matti Mettinen, Thomas Rosenberg, Immo Stenberg ja Emmi-Liina Vakkuri-Johansson).
Päätös Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti
a) todeta, että oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja sen tekijät ovat asianosaisia.
b) ottaa oikaisuvaatimus tutkittavakseen
c) äänestyksen jälkeen todeta, että kansalaisopiston rehtori viranhaltijapäätöksellään 26.11.2021 § 3 on muodollisesti toiminut oikein, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa samalla osoittanut huonoa hallintoa. Lautakunta vaatii siksi rehtoria ensi tilassa tekemään oikaisuvaatimusta vaatineiden osalta uuden viranhaltijapäätöksen, jossa huomioidaan vaatimusten esittäjien hyvinkin kohtuulliset vaatimukset.
---
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |