RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 16.02.2022/Pykälä 6
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Yksityisen ryhmäperhepäiväkoti Krisumajan toiminnan siirtäminen kaupungin järjestettäväksi 1.1.2022 alkaen ja jatkotoimenpiteet
KV 16.02.2022 § 6
275/00.01.00.00/2022
992/00.01.00/2021
KSL § 44
Valmistelijat: tilapalvelupäällikkö Antti Kinnunen puh. 044 055 5412, controller Siv Mårtens puh. 040 568 5526 ja varhaiskasvatuspäällikkö Sofia Hoff puh. 044 349 3132
Tausta
Yksityisen ryhmäperhepäiväkoti Krisumajan yrittäjät ilmoittivat kirjallisesti 15.11.2021, että he henkilökohtaisista syistä lopettavat toimintansa 31.12.2021. Järjestämisvastuu siirtyy kunnalle 1.1.2022 alkaen. Kunnan velvollisuudesta järjestää varhaiskasvatusta säädetään varhaiskasvatuslaissa (5 §, 540/2018).
Krisumaja palvelee tällä hetkellä kymmenen perhettä, 11 lasta. Tämän lisäksi kolme perhettä jonottavat paikkaa. Keskeisen sijaintinsa takia Krisumaja palvelee perheitä laajemmalta alueelta. Kaupungin muut keskustan ja sen läheisyydessä toimivat päiväkodit ovat täynnä ja myös niihin on jonottavia perheitä. Toisin sanoen, tulisi olemaan haastavaa, mikäli Krisumajassa olevia lapsia, jouduttaisiin hajasijoittamaan kaupungin muihin päiväkoteihin. Palvelua ei pystyttäisi tarjoamaan perheille lähipalveluna.
Keskusta-alueen lapsimäärät sekä päiväkotien paikkamäärät
Synt. |
suom. |
ruots. |
yht. | Lapsia vakassa 1.12.2021 (sis. reurssikertoimet, ei sis. Krisumajan lapsia) |
2016 | 29 | 14 | 43 | 48,5 |
2017 | 28 | 18 | 46 | 45 |
2018 | 19 | 16 | 35 | 37,5 |
2019 | 18 | 15 | 33 | 22 |
2020 | 27 | 11 | 38 | 9 |
2021 | 25 | 7 | 32 | 0 |
|
|
|
|
|
yht. | 120 | 81 | 227 | 162 (+14 lasta 1.2.2022) |
Päiväkotipaikat keskusta-alueella 1.12.2021 |
|
Määrlahden päiväkoti | 54 |
Rauhalan päiväkoti | 66 |
Villekulla daghem | 54 |
| 174 |
Taulukon luvut (lapsia vakassa 1.12.2021) sisältää reurssikertoimet (sivistyslautakunnan 24.2.2014 §20 päätös päiväkotien ryhmäkokojen pienentämisestä resurssikertoimen kriteerien mukaisesti). Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää vuonna 2020 syntyneiden lasten määrään. Näistä suurin osa todennäköisesti hakeutuvat varhaiskasvatuksen piiriin ensi vuoden aikana. Taulukko ei sisällä Krisumajan 11 lasta.
Kevät 2022
Tiukasta aikataulusta johtuen, paras vaihtoehto korvaavien palvelujen järjestämiseksi on siirtää toiminta nykyisessä muodossaan ja nykyisillä aukioloajoilla (7.00-16.30) kaupungin järjestettäväksi ajalle 1.1.-30.6.2022.
Järjestelyistä aiheutuu seuraavat kustannukset:
- kahden lastenhoitajan palkkauskustannukset 36 000 €
- vuokra 10 080 €
- sähkö ja vesi 1 000 €
- siivouspalvelujen osto 7200 €
- ruokakuljetukset 1800 €
Kustannukset yhteensä: 55 800 €
Jatkotoimenpiteet 1.8.2022 alkaen
Jatkoa ajatellen varhaiskasvatus ja tilapalvelut ovat selvittäneet kahta vaihtoehtoa. Ratkaisuvaihtoehtojen päätöksenteossa tulee tarkastella niin taloudellisia kuin toiminnallisia näkökulmia.
Ratkaisuvaihtoehtojen vertailu
Vaihtoehto A
Ryhmän toiminta jatkuu Krisumajan nykyisissä tiloissa. Hallinnollisesti ryhmä kuuluisi Rauhalan päiväkotiin. Ryhmäkokoa laajennetaan noin 15 paikkaiseksi eri-ikäisille (0-5 vuotiaille) ja aukioloaikaa muutetaan vastaamaan muiden kunnallisten yksiköiden aukioloaikoja, eli klo 6.30-17.00. Varhaiskasvatuksessa eri-ikäisistä lapsista koostuvaa lapsiryhmää kutsutaan yleisesti sisarusryhmäksi. Tällaisessa ryhmässä aikuisten ja lasten välinen suhdeluku ei ole pysyvä, vaan se voi muuttua riippuen siitä, minkä ikäisiä lapsia ryhmässä on. Vaihtoehto nostaa varhaiskasvatuksen lapsikapasiteettiä noin viidellä (5) paikalla. Henkilöstötarve tässä vaihtoehdossa on 1+3 (yksi varhaiskasvatuksen opettaja ja 3 lastenhoitajaa).
Vaihtoehto A:n plussat:
- Krisumajan lasten ja perheiden tilanteiden näkökulmasta toiminnan jatkuminen lapsille tutussa ja turvallisessa ympäristössä.
Vaihtoehto A:n miinukset:
- Edellyttää laajoja muutostöitä jotta tilat saadaan vastaamaan nykyisiä vaatimuksia. Käyttötarkoituksen muutos edellyttää muun muassa:
- ilmanvaihdon uusimista
- WC ja pesutilojen lisäämistä
- ison ryhmähuoneen jakamista väliseinillä
- keittiön siirtämistä ja uusimista
- Väistötilatarpeet muutostöiden ajaksi
- Edellyttää piha-alueen kunnostusta ja laajennusta. Päiväkodin aita portteineen on liian matala ja huonokuntoinen. Pihalla ulkoilee suuri määrä eri-ikäisiä lapsia, joten alueen jakaminen kahteen osaan on perusteltua ja turvallisuuden kannalta tärkeää
- Lapsikapasiteetti nousee ainoastaan viidellä paikalla nykyisestä
- Hajautettu toiminta haastaa pedagogiikan johtamista sekä esimiestyötä
- Korkeat kustannukset
Vaihtoehto B
Rauhalan päiväkodin yhteyteen hankitaan väistötiloja johon perustetaan kaksi lapsiryhmää. Yksi 12 paikkainen 0-3 vuotiaille ja yksi 21 paikkainen 3-5 vuotiaille. Vaihtoehto nostaa varhaiskasvatuksen lapsikapasiteettiä 23 paikalla nykyisestä (luvusta on vähennetty Krisumajan 10 paikkaa). Henkilöstötarve tässä vaihtoehdossa on 2+4 (kaksi varhaiskasvatuksen opettajaa ja neljä lastenhoitajaa).
Vaihtoehto B:n plussat:
- Varhaiskasvatukseen saadaan kaivattuja lisätiloja ja lapsikapasiteetin nostoa
- Toiminnan johtaminen helpompaa kuin vaihtoehto A:ssa
- Vaihtoehto tarjoaa toiminnallisesti nykyaikaisia tiloja
- Mahdollistaa henkilöstön (koskee myös sijaisia sekä moniosaajatehtäviä) tehokkaamman käytön
Vaihtoehto B:n miinukset:
- Korkeat kustannukset
- Krisumajan lasten ja perheiden tilanteiden näkökulmasta toiminnan muuttaminen lapsille uuteen ja erillaiseen ympäristöön.
Liite 2: Vaihtoehtojen kustannukset
Esittelijä: Sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja Kirsi Kinnunen, puh. 044 055 5250
Ehdotus: Lautakunta päättää että, Krisumajan toiminta siirtyy Loviisan kaupungin järjestettäväksi ajalle 1.1.-30.6.2022 ja että toimintaan palkataan kaksi lastenhoitajaa sekä tehdään kuuden kuukauden vuokrasopimus Lagerholm Invest Oy:n kanssa
Lautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että vuoden 2022 talousarvio muutetaan seuraavilla määrärahamuutoksilla vaihtoehto B:n toteuttamista varten 1.8.2022 alkaen sekä Krisumajan toiminnan järjestämiseksi kaupungin toimesta keväällä 2022:
Vastuualue | Tili | Euroa |
Hallinto ja kehittäminen | Henkilöstökulut, lisäys | -13 000 |
| Palvelujen ostot, lisäys | -9 000 |
Varhaiskasvatus | Maksutuotot, lisäys | +16 900 |
| Henkilöstökulut, lisäys | -139 600 |
| Palvelujen ostot, lisäys | -360 |
| Aineet, tarvikkeet ja tavarat, lisäys | -1000 |
| Avustukset, vähennys | +70 000 |
| Vuokrat,lisäys | -11 180 |
Tilapalvelut | Palvelujen ostot, lisäys | -6 000 |
| Vuokra, lisäys | -34 000 |
Yhteensä | Muutosten nettovaikutus | -127 220 |
Perustaminen |
|
|
Tilapalvelut | Palvelujen ostot | -60 000 |
Yhteensä | Muutosten nettovaikutus perustamiskustannukset huomioiden | -187 220 |
Päätös: Päätös ehdotuksen mukainen.
---
KH § 156
Liite nro 2.
vaihtoehtojen kustannukset
Esittelijä: kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blom
Ehdotus: Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että vuoden 2022 talousarvio muutetaan seuraavilla määrärahamuutoksilla vaihtoehto B:n toteuttamista varten 1.8.2022 alkaen sekä Krisumajan toiminnan järjestämiseksi kaupungin toimesta keväällä 2022.
Vastuualue | Tili | Euroa |
Hallinto ja kehittäminen | Henkilöstökulut, lisäys | -13 000 |
| Palvelujen ostot, lisäys | -9 000 |
Varhaiskasvatus | Maksutuotot, lisäys | +16 900 |
| Henkilöstökulut, lisäys | -139 600 |
| Palvelujen ostot, lisäys | -360 |
| Aineet, tarvikkeet ja tavarat, lisäys | -1000 |
| Avustukset, vähennys | +70 000 |
| Vuokrat,lisäys | -11 180 |
Tilapalvelut | Palvelujen ostot, lisäys | -6 000 |
| Vuokra, lisäys | -34 000 |
Yhteensä | Muutosten nettovaikutus | -127 220 |
Perustaminen |
|
|
Tilapalvelut | Palvelujen ostot | -60 000 |
Yhteensä | Muutosten nettovaikutus perustamiskustannukset huomioiden | -187 220 |
Päätös: Päätös ehdotuksen mukainen.
---
Liite nro 3.
Ehdotus Kaupunginvaltuusto päättää, että vuoden 2022 talousarvio muutetaan seuraavilla määrärahamuutoksilla vaihtoehto B:n toteuttamista varten 1.8.2022 alkaen sekä Krisumajan toiminnan järjestämiseksi kaupungin toimesta keväällä 2022.
Vastuualue | Tili | Euroa |
Hallinto ja kehittäminen | Henkilöstökulut, lisäys | -13 000 |
| Palvelujen ostot, lisäys | -9 000 |
Varhaiskasvatus | Maksutuotot, lisäys | +16 900 |
| Henkilöstökulut, lisäys | -139 600 |
| Palvelujen ostot, lisäys | -360 |
| Aineet, tarvikkeet ja tavarat, lisäys | -1000 |
| Avustukset, vähennys | +70 000 |
| Vuokrat,lisäys | -11 180 |
Tilapalvelut | Palvelujen ostot, lisäys | -6 000 |
| Vuokra, lisäys | -34 000 |
Yhteensä | Muutosten nettovaikutus | -127 220 |
Perustaminen |
|
|
Tilapalvelut | Palvelujen ostot | -60 000 |
Yhteensä | Muutosten nettovaikutus perustamiskustannukset huomioiden | -187 220 |
Päätös Valtuutettu Daniel Thomasson ehdotti asian palauttamista uudelleen valmisteluun.
Valtuutettu Kari Hagfors kannatti valtuutettu Daniel Thomassonin ehdotusta.
Neuvottelutauko 19.04-19.10.
Äänestys
asian käsittely jatkuu JAA 22 ääntä
asia palautetaan valmisteluun EI 13 ääntä
-> Käsittely jatkuu.
Päätös ehdotuksen mukainen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |