Dynasty tietopalvelu Haku RSS Loviisan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Elinkeino- ja infrastruktuurilautakunta
Pöytäkirja 26.01.2023/Pykälä 24


EKIL-01_20230126_liite_19_valtuustoaloite

 

Pyyntö vapauttaa suojelumerkinnöistä ne kaksi rakennusta, jotka merkittävällä tavalla rumentavat kaupunkikuvaa ja myös vaarantavat turvallisuutta Loviisan keskustassa (Kuningattarenkatu 12 ja 14), valtuustoaloite

 

508/10.03.00/2020

 

KV § 42

20.05.2020 Puheenjohtaja ilmoitti, että allekirjoittaneet valtuutetut (ensimmäinen allekirjoittaja Thérèse Meriheinä) olivat ennen kokousta ilmoittaneet haluavansa jättää seuraavan aloitteen:

 

 Pyyntö vapauttaa suojelumerkinnöistä ne kaksi rakennusta, jotka merkittävällä tavalla rumentavat kaupunkikuvaa ja myös vaarantavat turvallisuutta Loviisan keskustassa (Kuningattarenkatu 12 ja 14)

 

 Asutuksen suojeleminen ja säilyttäminen on sinänsä tärkeätä. Mutta kun olemme nyt 30 vuoden ajan nähneet, miten Loviisan keskustassa sijaitseva vanha rautakauppa (Kuningattarenkatu 14) rapistuu, tulee meidän ymmärtää, että rakennus ei enää ole pelastettavissa kohtuulliseen hintaan. Onko näin ollen tarkoituksenmukaista antaa rakennuksen rumentaa näin suuressa määrin sekä Kuningattarenkadun että Karlskronabulevardin katukuvaa? Tyhjillään seisovat rakennukset eivät voi millään säilyttää arvonsa, vaan rapistuminen jatkuu.

 

 Myös alakaupungin liepeillä sijaitseva rakennus, Kuningattarenkatu 12, on siinä määrin rapistunut, että sekin kannattaisi vapauttaa suojelumerkinnöiltä (rapistuminen on jatkunut vähintään yhtä kauan).

 

 Rakennusten purkaminen poistaisi samalla turvallisuusriskin kaupungin ytimestä.

 

 Loviisan wanhat talot -tapahtuman kautta Loviisan kaupunki on huomionarvoisella tavalla näyttänyt varjelevansa vanhaa asutusta, ja se itsessään osoittaa, että rakennusten vapauttamiseen suojelumääräyksistä ei ryhdytä kevein perustein. On kuitenkin ymmärrettävä, koska aika on tehnyt tehtävänsä.

 

 Siksi olemme sitä mieltä, että kaupungin tulee nyt pikaisesti ryhtyä toimenpiteisiin rakennusten vapauttamiseksi suojelumerkinnöistä, jotta tontit voidaan hyödyntää paremmalla tavalla. Vaihtoehtona voisi olla siirtää rakennukset niille soveltuvammalle paikalle.

 

 Liite nro 11.

 

 Päätös: Kun aloite oli jätetty, lähetettiin se kaupunginhallitukselle valmisteltavaksi hallintosäännön 133 §:n mukaisesti.

 

 ---

 

EKIL 26.01.2023 § 24  

102/10.03.00/2023  

 

 

Valmistelijat kaupunkisuunnitteluosaston päällikkö Marko Luukkonen, puh. 0440 555 403, ja johtava rakennustarkastaja Anne Kanervala, puh. 040 776 2556

 

Aloite koskee osoitteissa Kuningattarenkatu 12 ja 14 sijaitsevia ja aloitteessa kaupunkikuvaa rumentaviksi ja turvallisuutta vaarantaviksi koettuja rakennuksia. Aloitteen mukaan kaupungin tulisi nyt pikaisesti ryhtyä toimenpiteisiin rakennusten vapauttamiseksi suojelumerkinnöistä, jotta tontit voidaan hyödyntää paremmalla tavalla. Mm. vanha rautakauppa rapistuu, eikä se ole enää pelastettavissa kohtuulliseen hintaan. Vaihtoehtona voisi olla siirtää rakennukset niille soveltuvammalle paikalle.

 

Kaupunkikuvallisesti tai kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten säilyttäminen on kaavoitusta ja rakentamista säätelevän lainsäädännön yksi lähtökohdista. Kaikkea vanhaa ja arvokkaaksi koettua ei Loviisassakaan ole suojeltu, vaan suojelumerkintä on asetettu jo kaavoissa lähinnä vain suojeluarvoiltaan merkittävimmille rakennuksille ja pihapiireille. Erityisen arvokkaat kohteet suojellaan usein rakennussuojelulailla. Kuningattarenkatu 12 on suojeltu rakennussuojelulailla. Kuningattarenkatu 14 ei ole suojeltu asemakaavalla, mutta yleiskaavassa edellytetään sen suojeluarvon selvittämistä.

 

Tässä yhteydessä ei ole edellytyksiä ottaa enempää kantaa yksittäisten suojelukohteiden suojelun purkamiskysymykseen saatikka uusiin suojelutarpeisiin. Olemassa olevia suojelumerkintöjä arvioidaan aina kaavoituksen yhteydessä ja tarvittaessa myös lupamenettelyssä. Päätökset niissä perustuvat asiantuntijaselvityksiin ja -lausuntoihin sekä julkiseen keskusteluun/kuulemiseen sekä lopunperin kaupungin ao. toimielinten päätöksentekoon. Joissakin tapauksissa suojeluasian voi ottaa päätettäväkseen myös ympäristöministeriö, jolloin suojelu tapahtuu rakennussuojelulain nojalla.

 

Suojelustatuksen omaavia tai säilytettäviä vanhoja rakennuksia voidaan aloitteessa mainitun mukaisesti myös joissakin tapauksissa siirtää. Suojelukohteiden tai muutoin arvokkaiden rakennusten siirtämismahdollisuuksia arvioitaessa menetellään soveltuvin osin samalla tavalla kuin menetellään tehtävän suojelupäätöksen tai sen purkamisen kanssa. 

 

Rakennusten turvallisuutta ja kaupunkikuvaa rumentavissa kysymyksissä toimivaltainen viranomainen on rakennusvalvonta. Rakennusvalvontaviranomainen voi tarvittaessa antaa rakennusten ylläpitoon liittyviä määräyksiä ja uhkasakkoja. Ennen hallintopakkomenettelyitä rakennuksen omistajaa huomautetaan asiasta ja vasta myöhemmin turvaudutaan tarvittaessa pakkokeinoihin.

 

Ensisijaisesti pyritään mm. kaupungin viranomaisten ohjauksen ja tuen avulla löytämään ratkaisu, jossa rakennusta voidaan käyttää ja sitä on mielekästä pitää kunnossa. Keskeisintä kaupunkiympäristön edustavuuden ja rakennusten teknisen kunnon säilymisessä onkin se, että rakennuksia käytetään. Ratkaisevassa asemassa rakennusten säilymiselle ja kunnossapidolle on sen omistaja. Omistajan tehtävä ja intressi on löytää rakennukselle käyttöä, sekä vastata sen kunnossapidosta. Mikäli kaavassa oleva käyttötarkoitus ei ole enää mahdollinen, voi kaupunki osallistua kaavoittajan roolissa käyttötarkoituksen uudelleenarviointiin ja tarvittaessa myös muutoksen edistämiseen. Mm. ympäristöministeriö myöntää hakemuksesta avustuksia suojelukohteiden säilyttämiseen tähtäävien remonttien rahoittamiseen. Rakennuksen omistaminen voi olla omistajalle joskus taloudellisesti ylivoimainen tai epämielekäs taakka kannettavaksi, jolloin rakennuksen tai koko kiinteistön myyminen tontteineen voi olla järkevintä.

 

Liite 19

Aloite

 

Esittelijä Elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja Sari Paljakka

 

Ehdotus Elinkeino- ja infrastruktuurilautakunta hyväksyy omalta osaltaan vastauksen aloitteeseen ja esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle, että vastaus hyväksytään ja aloite todetaan loppuun käsitellyksi.

 

Käsittely Puheenjohtaja Karlsson esitti, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun.

 

 Elinkeino- ja infrastruktuurilautakunta kannatti esitystä yksimielisesti.

 

Päätös Elinkeino- ja infrastruktuurilautakunta päätti, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun.

 

 

- - -