RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 26.06.2023/Pykälä 199
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Sopimus yhteisestä toimielimestä TE-tehtävien hoitamiseen
KH 26.06.2023 § 199
226/14.00.00/2023
Valmistelija Elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja Sari Paljakka, puh. 040 630 2811, ja kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blom
TE-palveluiden uudistus
Työvoimapalveluiden järjestelystä annetun lain (380/2023) mukaisesti vastuu työnhakijoille ja yrityksille ja muille työnantajille tarjottavista työvoimapalveluista siirtyy kuntien vastuulle 1.1.2025. Työvoimapalveluiden järjestäminen ja muut työvoimapalveluihin liittyvät lakisääteiset tehtävät muodostavat kunnille uuden valtionosuustehtävän. Uudistuksen tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää parhaalla mahdollisella tavalla työntekijöiden nopeaa työllistymistä ja lisää työ- ja elinkeinopalvelujen tuottavuutta, saatavuutta, vaikuttavuutta ja monipuolisuutta.
TE-palveluiden järjestäminen kunnallisena palveluna
Kunta voi järjestää työvoimapalvelut itsenäisesti, jos kunnan työvoiman määrä on vähintään 20 000. Muutoin kuntien tulee muodostaa palveluiden järjestämiseksi työllisyysalue, jonka työvoiman määrä on vähintään 20 000 henkilöä. Lisäksi alueen tulisi olla maantieteellisesti yhtenäinen ja työmarkkinoiden kannalta toimiva.
Kuntien on sovittava yhteistoiminta-alueiden muodostamisesta ja ilmoitettava siitä työ- ja elinkeinoministeriölle lokakuun 2023 loppuun mennessä. Valtioneuvosto voi tietyin laissa määritellyin perustein myöntää järjestämisvastuun työllisyysalueelle, jonka työvoimapohja on alle 20 000 henkilöä. Poikkeuslupa edellyttää, ettei palveluiden saatavuus alueella vaarannu.
Työllisyysalueen kuntien yhteistoiminnassa on kysymys kuntien lakisääteisestä yhteistoiminnasta. Työllisyysalueen kuntien tulee siirtää järjestämisvastuu kuntalain 8 §:n mukaan joko vastuukunnalle tai kuntayhtymälle. Työllisyysalueen muodostavien kuntien tulee sopia kuntalain 51 §:ssä tarkoitetulla tavalla tehtävän antamisesta vastuukunnan hoidettavaksi.
Kuntalain 8 §:n mukaan kunta vastaa tehtäviensä rahoituksesta, vaikka järjestämisvastuu on siirretty toiselle kunnalle tai kuntayhtymälle. Työllisyysalueen muodostavien kuntien tulee sopia keskenään tehtävän hoitamisesta aiheutuvien kustannusten jaosta.
TE-palveluiden järjestäminen Itä-Uudellamaalla
Koska Loviisan kaupungilla ei ole työvoimapalveluiden järjestämisestä säädetyn lain (380/2023) nojalla mahdollisuutta järjestää työvoima- ja siihen liittyvät yrityspalvelut itsenäisesti, Loviisan on muodostettava naapurikunnan tai -kuntien kanssa yhteinen työllisyysalue.
Itä-Uudellamaalla vain Porvoon kaupungilla on työvoimapalveluiden järjestämisestä säädetyn lain (380/2023) nojalla mahdollisuus järjestää työvoima- ja yrityspalvelut itsenäisesti asukkailleen. Koska muut lähialueen kunnat ja kaupungit eivät lain nojalla voi itsenäisesti järjestää TE-palveluja, kuntien yhteistyönä on tarkasteltu yhtenä toteutusmahdollisuutena muodostaa kaikkien Itä-Uudenmaan kuntien yhteinen työllisyysalue.
Itä-Uudenmaan kuntien välinen aiesopimus yhteisen työllisyysalueen muodostamisesta ja siihen liittyvästä valmistelutyöstä on solmittu maaliskuussa 2023. Kuntien yhteistoiminta perustuu sopimukseen. Kuntien on tehtävä sopimus yhteisestä toimielimestä 31.10.2023 mennessä. Liitteenä esitettävällä sopimuksella (liite 2) osapuolet sopivat yhteisestä toimielimestä TE-tehtävien hoitamiseen.
Sopimus on kuntalain 52 §:n mukainen sopimus kuntien yhteisestä toimielimestä ja se koskee työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa (380/2023) säädettyjen työvoimapalveluiden järjestämisvastuuta. Mikäli kunnat eivät saa sopimusta aikaiseksi määräaikaan mennessä, valtioneuvosto päättää työllisyysalueen muodostamisesta työvoimapalveluiden järjestelystä annetun lain 16 §:n mukaisesti.
Porvoon kaupungin esitys työvoimapalveluiden järjestämisestä Itä-Uudellamaalla
Porvoon kaupunginhallitus on lähettänyt liitteenä olevan sopimuksen yhteisestä toimielimestä TE-tehtävien hoitamiseen, perustelumuistion TE-palveluiden kustannustenjaoksi ja TE-palveluiden järjestämissuunnitelman Itä-Uudenmaan kunnille käsiteltäviksi (Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Pukkila ja Sipoo).
Porvoon kaupunki esittää, että sopimuksella osapuolet muodostavat työvoimapalveluiden järjestämisen yhteistoiminta-alueen (työllisyysalue). Sopimuksen mukaisia tehtäviä hoitaessaan Porvoon kaupunki toimii kuntalain (410/2015) 51 §:n mukaisena vastuukuntana. Kuntien yhteistoiminta perustuu sopimukseen. Kuntien on tehtävä sopimus yhteisestä toimielimestä. Liitteenä esitettävällä sopimuksella osapuolet sopivat yhteisestä toimielimestä TE-tehtävien hoitamiseen.
Sopimus on kuntalain 52 §:n mukainen sopimus kuntien yhteisestä toimielimestä, ja se koskee työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa (380/2023) säädettyjen työvoimapalveluiden järjestämisvastuuta. Sopimuksella osapuolet muodostavat työvoimapalveluiden järjestämisen yhteistoiminta alueen (työllisyysalue). Sopimuksen mukaisia tehtäviä hoitaessaan Porvoon kaupunki toimii kuntalain (410/2015) 51 §:n mukaisena vastuukuntana.
Liitteenä esitettävällä perustelumuistion tarkoituksena on perustella, täydentää ja selkiyttää TE-palveluiden rahoitusta ja kustannustenjakoa siten kuin näistä on sovittu sopimuksessa TE-tehtävien hoitamisesta. Liitteenä esitettävällä TE-palveluiden järjestämissuunnitelma on TE24- valmistelun koskevan strategisen tason palvelusuunnitelma.
Suunnitelma sisältää muun muassa:
- TE-palveluiden yhteensovittamisen elinvoimakokonaisuuteen, kototehtäviin sekä palvelukokonaisuuksien määrittelyn
- Alustavan suunnitelman / periaatteet palveluiden tuotantotavoista ja organisoinnista sekä palvelurakenteesta (palvelupisteet)
- Suunnitelma palveluiden resursseista (pohjaksi budjetoinnille) sekä resurssiallokaatioista
Liite nro 2.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blom
Ehdotus Kaupunginhallitus antaa Porvoon kaupunginhallitukselle liitteen mukaisen lausunnon.
Käsittely Elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja Sari Paljakka esitteli kaupunginhallituksen kokoukseen kutsuttuna asian.
Kaupunginhallitus esitti yksimielisesti seuraavat lisäykset lausuntoon:
- S. 1: Äänivallan käyttö, ensimmäisiksi virkkeiksi lisätään virkkeen "Ehdotettu malli antaa toimielimessä Porvoon jäsenille yksinkertaisen enemmistön päätöksenteossa." tilalle:
Sopimusluonnoksen 4. kohdan perusteella Porvoon kaupungin edustajille muodostuu päätöksenteossa yksipuolinen määräämisvalta. Äänivaltamääräykset, jotka johtavat yhden kunnan yksipuoliseen määräämisvaltaan, on katsottava perustuslain 121. §:n, jonka mukaan kuntien hallinnon tulee perustua kunnan asukkaiden itsehallintoon, hengen vastaisiksi. Huomioida tulee erityisesti se, että Loviisan kaupungilla ei ole työvoimapalveluiden järjestämisestä säädetyn lain (380/2023) nojalla mahdollisuutta järjestää työvoima- ja siihen liittyvät yrityspalvelut itsenäisesti, vaan Loviisan on muodostettava naapurikunnan tai -kuntien kanssa yhteinen työllisyysalue. Tilanteessa, jossa kuntien yhteistoiminta on pakollista lain nojalla, on kunnallisen itsehallinnon kannalta ristiriitaista, jos yhdelle sopijakunnalle muodostuu yksipuolinen määräämisvalta.
- S. 1: Lausunnon 4. kohdan 2. alakohta muutetaan muotoon: Koska kyse on yhteisestä päätöksenteosta, tulisi sopimuksesta ilmetä, ettei vastuukunnalla ole otto-oikeutta yhteisen toimielimen toimivaltaan kuuluvissa asioissa tekemiin päätöksiin, paitsi laillisuuskysymyksissä ja talousarvion ylityksiin johtavissa päätöksissä.
- S. 3: Viimeiseksi virkkeeksi lisätään: Oikeusperusteena viitataan hallintolain 3. §:n 2. momenttiin.
- S. 1, 3. kohta: Virke "Vaihtoehtoa toteuttaa tämä toimielin liikelaitosmuodossa pitää selvittää" poistetaan.
- S. 2: Ensimmäisen kohdan viimeiseksi virkkeeksi lisätään "Jos talousarvio ylittää saadut valtionosuudet, tulee ylitys hyväksyttää sopijakuntien valtuustojen yhtäpitävillä päätöksillä."
- S. 1: Otsikko muutetaan muotoon: Loviisan kaupungin lausunto Itä-Uudenmaan TE24 alueen sopimusluonnoksesta.
Päätös Päätös ehdotuksen mukainen huomioiden edellä selostetut yksimielisesti hyväksytyt muutokset ja lisäykset.
Nuorisovaltuuston edustaja Ville Yrjölä oli poissa kokouksesta 19.10-19.30.
Elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja Sari Paljakka poistui kokouksesta klo 20.15.
Tauko klo 20.16-20.28.
Kaupunginjohtaja poistui kokoustilasta klo 20.16 ja osallistui klo 20.28 alkaen kokoukseen etäyhteydellä.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |