RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kasvatus- ja sivistyslautakunta
Pöytäkirja 22.05.2024/Pykälä 65
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Oikaisuvaatimus, oppilaanohjauksen lehtorin virka, Lovisavikens skola
KSL 22.05.2024 § 65
449/01.01.01/2024
Valmistelija sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja Kirsi Kinnunen, puh 0440 555 250
Asia esitellään kokouksessa koska asiaa ei esityslistan lähettämishetkeen mennessä oltu ehditty kääntää.
Oheismateriaali 2: oikaisuvaatimus
Esittelijä Sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja Kirsi Kinnunen
Ehdotus Ehdotus annetaan kokouksessa.
Oikaisuvaatimus
Oikaisuvaatimuksessa pyydetään korjata päätös, joka koskee Lovisavikens skolan oppilaanohjaajan (1118) valintaa. Pyyntö on saapunut ja päivätty 13.5.2024. Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että hakijoiden työkokemusta ei ole otettu riittävästi huomioon valintaprosessissa. Hän väittää, että työkokemus on sivuutettu valintaprosessissa, eikä siten ole noudatettu perustuslain 125 §:ää. Yhteenvetona hän katsoo, että valittaessa oppilaanohjaajaa alan työkokemus on jätetty huomiotta ja sen sijaan on annettu liian suuri painoarvo koulutukselle, joka ei täytä pätevyysvaatimuksia.
Hakemus ja päätös
Lovisavikens skolan henkilöstösuunnitelmassa on vakinainen oppilaanohjaajan (1118) virka. Virka on täyttämättä ja on ollut haettavana 1.8.2024 alkaen.
Virka oli avoinna kaupungin verkkosivuilla, Kuntarekryssä ja Työtorilla ajalla 22.3.2024-4.4.2024 klo 12.
Paikkaa haki määräaikaan mennessä kaksi henkilöä, joista molemmat täyttävät tarvittavat pätevyysvaatimukset.
Lovisavikens skola korostaa kaikkien oppilaiden oikeutta kehittyä omien edellytystensä mukaisesti ja oppilaiden osallisuuteen. Koululla on pitkät perinteet kansainvälisestä yhteistyöstä ja on panostanut oppilaiden hyvinvointiin. Lisäksi koulu on mukana KiVa-ohjelmassa. Oppilaiden haasteiden huomioiminen ja kielitietoisuus ovat tärkeitä arvoja. Työtehtäviin kuuluu opetuksen lisäksi yksilöllinen oppilashuolto, yhteiset keskustelut oppilaiden kanssa sekä vastuu ruotsinkielisistä nuorista Loviisassa. Työssä käytetään muun muassa Studieinfoa, Primusta ja Valpasta.
Mahdollisesti myös opetusta muissa aineissa voi sisältyä tehtäviin.
Tehtävään vaaditaan monipuolista pedagogista osaamista ja oppilaslähtöistä asennetta. Yhteistyötaidot ja halu työskennellä yhteisön hyväksi ovat tärkeitä.
Kaksi pätevää hakijaa kutsuttiin haastatteluun 9.4.2024. Sen jälkeen molemmat hakijat kutsuttiin uudelleen 17.4.2024, jolloin heille annettiin kolme tehtävää ja heidän piti laatia vuosikello.
Rehtori Petra Paakkanen ja rehtori Lotta Juslin haastattelivat hakijoita 9.4.2024 ja suorittivat rekrytoinnin toisen vaiheen 17.4.2024.
Kokonaisarvioinnin perusteella ja ottaen huomioon hakemukset, opinnot, haastattelut ja rekrytoinnin toisen vaiheen, ehdotettiin, että Cornelia Thomasson valitaan oppilaanohjaajan lehtoriksi (1118) 1.8.2024 alkaen.
Thomasson on kasvatustieteen maisteri, jolla on oppilashuollon ja erityisopettajan pätevyys. Hänellä on hyvät viestintätaidot ja hän korostaa jatkuvaa seurantaa oppil
Kasvatus ja sivistyslautakunnan ruotsinkielinen koulutusjaosto valitsi 25.4.2024 § 26 perusteellisen keskustelun ja arvioinnin jälkeen molempien hakijoiden pätevyyden, vahvuudet ja kokonaiskuvan Cornelia Thomassonin oppilaanohjaajan lehtorin virkaan (1118) 1.8.2024 alkaen toistaiseksi, sijoituspaikkana Loviisavikens skola. Varalle valittiin oikaisuvaatimuksen tehnyt henkilö. Pykälä tarkistettiin välittömästi.
Yhteenveto
Haastattelupöytäkirjassa on otettu huomioon ja arvioitu hakijoiden työkokemus. Koska oppilaanohjaajan tehtävät eroavat merkittävästi muiden opettajien tehtävistä, oikaisupyynnön esittänyt henkilö ei ole saanut täysiä pisteitä pitkästä opettajakokemuksestaan huolimatta. Hakijan pidempi työkokemus otettiin kuitenkin huomioon arvioinnissa. Koulutusjaosto katsoo, että erityisopettajan koulutuksella ja oppilashuollon kokemuksella on suurempi merkitys oppilaanohjaajan tehtävissä kuin muissa opettajatehtävissä. Siksi valittu vastaa paremmin työnhakemuksessa ilmoitettuihin tarpeisiin. Tämän perusteella valittu täyttää suuremmassa määrin julkisten virkojen yleiset nimitysperusteet, jotka ovat pätevyys, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Kasvatus- ja sivistyslautakunnan ruotsinkielisen koulutusjaoston päätös 25.4.2024 § 26 voidaan näin ollen katsoa lailliseksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Oikaisuvaatimuksessa ei esitetä mitään sellaista perustetta, jonka nojalla kasvatus- ja sivistyslautakunnan ruotsinkielisen koulutusjaoston päätös tulisi kumota tai muuttaa.
Käsittely
Koulutuspäällikkö kertoi oppilaanohjauksen lehtori viran hakumenettelystä ja Lovisavikens skolan rehtoria kuultiin asiantuntijana klo 18.46-19.12 välisenä aikana. Hän poistui kokouksesta ennen päätöksentekoa.
Sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja antoi kokouksessa seuraavan ehdotuksen:
Kasvatus- ja sivistyslautakunta
a) toteaa, että oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja sen tekijä on asianosainen
b) ottaa oikaisuvaatimuksen tutkittavakseen
c) toteaa, ettei oikaisuvaatimus anna aihetta ruotsinkielisen koulutusjaoston 25.4.2024 § 26 päätöksen muuttamiseen ja hylkää siten oikaisuvaatimuksen kokonaisharkintansa mukaisesti edellä esitetyillä perusteilla.
d) tarkastaa pykälän välittömästi.
Lautakunta kannatti ehdotusta.
Päätös Kasvatus- ja sivistyslautakunta
a) totesi, että oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja sen tekijä on asianosainen.
b) otti oikaisuvaatumuksen tutkittavakseen
c) totesi, ettei oikaisuvaatimus anna aihetta ruotsinkielisen koulutusjaoston 25.4.2024 § 26 päätöksen muuttamiseen ja hylkää siten oikaisuvaatimuksen kokonaisharkintansa mukaisesti edellä esiteyillä perusteilla.
d) tarkasti pykälän välittömästi.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |