RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 07.10.2024/Pykälä 289
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Lausunto eduskunnan oikeusasiamiehelle kokouspöytäkirjan salassapitoperusteiden puuttumista koskevassa asiassa
KH 07.10.2024 § 289
625/00.01.01/2024
Valmistelija Hallintojohtaja Elina Amnell-Holzhäuser
Henkilöstöpäällikkö Thomas Grönholm
Eduskunnan oikeusasiamies pyytänyt Loviisan kaupunkia antamaan selvityksen ja lausunnon asiassa, joka koskee kaupunginhallituksen kokouspöytäkirjojen salassapitoperusteiden merkintöjä. Selvityksessä ja lausunnossa pyydetään tuomaan ilmi, miten kaupunki on huolehtinut, että pöytäkirjasta käy ilmi myös salassa pidettävien asioiden osalta riittävät tiedot ja onko kaupungilla omia ohjeita salassa pidettävien kokousasioiden merkitsemisestä esityslistalle ja pöytäkirjaan. Lisäksi pyydetään selvitystä siitä, mihin kantelussa mainittujen asioiden salassapito perustuu.
Kantelu
Kaupunginhallitukseen kohdistetussa kantelussa arvostellaan kaupungin toimintaa seuraavalla tavalla:
Kaupunginhallituksen kokousten 8.1., 22.1., 4.3., 27.3., 22.4. ja 6.5., § 17, § 36, § 79, § 98, § 130 ja § 148, on julistettu salaiseksi ilmoittamatta julkisuuslain mukaista salaamisperustetta. Salaaminen vaatii perusteen, ja salaamisperuste olisi julkisesti ilmoitettava, kuten on tapahtunut kaupunginhallituksen kokouksen 17.6.2024 pöytäkirjan kohdalla. Kantelija epäilee lisäksi, että läpi kevään on pöytäkirjojen mukaisissa yksittäisissä salassa pidettävän asian kohdissa saatettu käsitellä useampaa asiaa, jotka kuitenkin edellyttäisivät jokainen oman pykälänsä ja omaa salassapitoperustetta. Oikeusasiamiestä on pyydetty tutkimaan, onko kyseessä ollut yksittäinen asia vai useiden salassa pidettävien asioiden niputtaminen yhteen pykälään. Kantelijan mukaan ilman tietoa salaamisperusteesta on kuntalaisen mahdotonta valittaa kyseisestä salaamispäätöksestä, ja lisäksi kantelijalla on vahva epäilys järjestelmällisestä julkisuuslain 24. §:n 15. kohdan väärinkäytöstä.
Asioiden käsittely kaupunginhallituksessa
Kaupunginhallitus on käsitellyt 8.1.2024, § 17, 22.1.2024, § 36, 4.3.2024, § 79, 27.3.2024, § 98, 22.4.2024, § 130, ja 6.5.2024, § 148, ja 17.6.2024, §:t 189, 190, 191, 192, 193, asioita, jotka ovat salassa pidettäviä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24. §:n 1. momentin 3. kohdan, 15. kohdan tai 32. kohdan perusteella.
Oikeusohjeet salassa pidettäviä asioita käsiteltäessä
Salassa pidettävien asioiden käsittelyssä kaupungin toimielimessä sekä pöytäkirjan laatimisessa ja pöytäkirjan merkinnöissä noudatetaan kuntalain sääntelyä sekä kaupungin hallintosäännön määräyksiä.
Kuntalain 140. §:ssä säädetään muun ohella, että kunnanhallituksen pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Jos asia on kokonaan salassa pidettävä, pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan maininta salassa pidettävän asian käsittelystä. Pöytäkirjassa julkaistaan ainoastaan tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot. Pöytäkirjan sisältämät henkilötiedot on poistettava tietoverkosta oikaisuvaatimus- tai valitusajan päättyessä.
Loviisan hallintosäännön 159. § sisältää määräyksiä pöytäkirjan laatimisesta ja sen sisällöstä. Pöytäkirjaan tulee muun muassa merkitä muina tietoina salassapitomerkinnät. 10. momentin mukaan kaupunginhallitus antaa tarvittaessa tarkempia ohjeita pöytäkirjan laatimisesta. 160. § koskee päätösten tiedoksiantoa kaupungin jäsenelle, ja sen 1. momentin mukaan kaupunginhallituksen ja lautakunnan pöytäkirja siihen liitettyine oikaisuvaatimusohjeineen tai valitusosoituksineen pidetään tarkastamisen jälkeen nähtävänä kaupungin verkkosivuston sähköisellä ilmoitustaululla siten kuin kuntalain 140. §:ssä tarkemmin säädetään. 3. momentin mukaan kaupunginhallitus antaa ohjeet salassapito- ja tietosuojavelvoitteiden huomioon ottamisesta annettaessa päätöksiä tiedoksi yleisessä tietoverkossa. Lautakunta voi antaa tarkentavaa ohjeistusta omalla toimialallaan.
Valmistelijoiden tiedon mukaan kaupunginhallitus ei ole päättänyt antaa tarkempia ohjeita pöytäkirjan laatimisesta eikä ohjeita salassapito- ja tietosuojavelvoitteiden huomioon ottamisesta annettaessa päätöksiä tiedoksi yleisessä tietoverkossa.
Salassa pidettävien kokousasioiden merkitseminen esityslistalle ja pöytäkirjaan kuntalain ja hallintosäännön pohjalta
Valmistelijat toteavat, että Loviisan kaupungissa mahdollisesti aikaisemmin noudatettu, lakiin ja hallintosääntöön perustuva hallintotapa salassa pidettävien kokousasioiden merkintätavasta esityslistaan tai pöytäkirjaan ei ole tiedossa johtuen henkilöstövaihdoksista. Vuonna 2024 käsittelyssä on noudatettu seuraavia lähtökohtia yleisessä tietoverkossa julkaistavissa esityslistoissa ja pöytäkirjoissa:
Kaupunginhallituksen käsitellessä salassa pidettävää asiaa merkitään käsiteltävänä oleva asia esityslistalle ja päätöksenteon jälkeen pöytäkirjaan siten, että sähköisellä ilmoitustaululla julkaistavat asiakirjat eivät sisällä salassa pidettävää tietoa. Riippuen asiasta, sen salassapidon laajuudesta ja asiakirjan sisältämistä salassa pidettävistä tiedoista toteutetaan edellä mainittu seuraavalla tavalla:
- Mikäli koko asia (mukaan lukien käsiteltävän asian otsikko) on salassa pidettävä, merkitään käsiteltävän asian kohdalle esityslistalle ja päätöksenteon jälkeen pöytäkirjaan merkintä "Asia on salassa pidettävä" ja salassapidon lakiperuste. Edellä mainitussa tapauksessa tietoverkossa julkaistavalla esityslistalla tai pöytäkirjassa ei näy asian otsikkoa tai päätösperusteluita tai -ehdotusta, vaan ainoastaan esityslistan/pöytäkirjan sisällysluettelossa kyseessä olevan asian kohdalla tieto salassa pidettävän asian käsittelemisestä.
- Mikäli käsiteltävänä oleva asia ei itsessään ole salassa pidettävä, mutta päätösehdotus tai ehdotuksen perusteluosa sisältää merkittävässä määrin salassa pidettävää tietoa julkaistaan esityslistalla ja pöytäkirjassa asian otsikko ja salassapidon lakiperuste. Edellä mainitussa tapauksessa tietoverkossa julkaistavalla esityslistalla tai pöytäkirjassa ei näy muuta kuin käsiteltävänä olevan asian otsikko; päätösehdotus tai -perustelut eivät näy.
- Mikäli käsiteltävänä oleva asia ei itsessään ole salassa pidettävä, mutta päätösehdotuksen perusteluosa sisältää osittain salassa pidettävää tietoa, laatii valmistelija kaupunginhallituksen käsittelyyn tulevan asian siten, että päätöksenteon edellyttämä kaikki salassa pidettävä tieto sisältyy asian liitteeseen, jota ei julkaista esityslistalla tai pöytäkirjassa yleisessä tietoverkossa. Tällöin päätösehdotuksen perusteluosassa mainitaan liite ja sen salassapidon lakiperuste.
Pöytäkirja, siltä osin kuin se on julkinen, julkaistaan yleisessä tietoverkossa sähköisellä ilmoitustaululla muutoksenhakuohjeineen hallintosäännön edellyttämällä tavalla. Loviisassa pöytäkirjat näkyvät verkkosivustolla kohdassa "Virallinen ilmoitustaulu".
Tämän lausunnon ja selvityksen antamista varten on kaupunginhallituksen esityslistat ja pöytäkirjat teknisesti yleisessä tietoverkossa julkaisemisesta vastaavilta kaupunginkansliakeskuksen työntekijöiltä pyydetty jäljennökset sähköisellä ilmoitustaululla julkaistuista pöytäkirjoista kantelussa mainittujen kokousten osalta (8.1, 22.1, 4.3, 27.3, 22.4 ja 6.5). Jäljennökset toimitetaan oikeusasiamiehelle tämän lausunnon ja selvityksen yhteydessä. Jäljennösten perusteella sähköisellä ilmoitustaululla julkaistuissa pöytäkirjoissa on kantelussa viitattujen asioiden osalta merkintä salassa pidettävän asian käsittelystä, mutta salassapidon perustetta koskeva merkintä (lakiviittaus) ei sisälly pöytäkirjoihin. Tämä vastaa vakiintunutta käytäntöä muilta osin, paitsi että tavallisesti salassapidon peruste, eli viittaus lainkohtaan, sisältyy esityslistan/pöytäkirjan sisällysluetteloon, kuten esimerkiksi 17.6.2024 kaupunginhallituksen kokouspöytäkirjan osalta.
Kantelussa mainittujen kaupunginhallituksen salassa pidettävänä käsittelemien asioiden merkintä esityslistoilla ja pöytäkirjoissa
Kantelun mukaan salassapitoperusteet ovat puuttuneet kaupunginhallituksen päätöksistä: 8.1.2024, § 17, 22.1.2024, § 36, 4.3.2024, § 79, 27.3.2024, § 98, 22.4.2024, § 130, ja 6.5.2024, § 148.
Valmistelijat toteavat, kuten edellä on tuotu esiin, että kantelussa viitattujen kaupunginhallituksen kokousten pöytäkirjajäljennösten perusteella salassapidon perusteita koskevat merkinnät ovat puuttuneet sähköisellä ilmoitustaululla julkaistuista pöytäkirjoista.
Salassapitoa koskevien merkintöjen puuttuminen kaupungin verkkosivulta kaupunginhallituksen salassa pidettävänä käsittelemien eräiden asioiden osalta on ilmennyt 6.7.2024 hallintojohtajan selatessa läpi silloisena vt. kaupunginjohtajana kaupungin eri toimielinten päätöksiä kaupungin verkkosivustolla. Toimielinten, mukaan lukien kaupunginhallituksen pöytäkirjat, pidetään kaupungin verkkosivulla kuntalaisten nähtävänä sähköisen ilmoitustaulun (jossa pöytäkirjat nähtävillä vain muutoksenhakuajan) lisäksi myös toisessa sijainnissa ("Vuodesta 2022 lähtien julkaistut listat" -sivusto), josta on haettavissa suoraan eri toimielinten kokousten viimeisimmät esityslistat ja päätöksenteon jälkeen pöytäkirjat. Siltä osin kuin kokouksessa käsitellyt asiat ovat julkisia, on pöytäkirja muutoksenhakuohjeineen löydettävissä suoraan myös tästä sijainnista verkkosivulla pdf-tiedostona. Mikäli kyseessä on kaupunginhallituksen kokous, jossa on käsitelty salassa pidettäviä asioita, kuten kaupunginhallituksen kokouksissa kantelussa mainittuina kokouspäivinä, ei pöytäkirja kokonaisuudessaan muutoksenhakuohjeineen ole tällä sivustolla, vaan kokonaisuudessaan vain sähköisellä ilmoitustaululla. Kaupunginhallituksen kokousten osalta ensin mainitulla sivustolla voi avata linkin takaa kunkin yksittäisen julkisena käsitellyn asian muutoksenhakuohjeineen, mutta salassa pidettävänä käsiteltyjä asioita ei voi avata (asia näkyy kokousasioiden luettelossa, mutta linkkiä ei voi avata). Tämä johtuu kaupungin käytössä olevasta asianhallinta- ja -käsittelyohjelmasta riippuvasta teknisestä tekijästä ja siitä, ettei hallintosääntö edellytä pöytäkirjan muutoksenhakuohjeineen julkaisemista kuin sähköisellä ilmoitustaululla. Koska silloinen vt. kaupunginjohtaja totesi verkkosivua selatessaan, ettei kaupunginhallituksen käsittelemien, kantelussa viitattujen, asioiden salassapidon perusteet sisältyneet asioiden otsikoihin (sivustolla "Vuodesta 2022 lähtien julkaistut listat"), kehotti vt. kaupunginjohtaja kaupunginkansliakeskusta lisäämään verkkosivulla oleviin kokousasioiden otsikoihin salassapidon perusteet, jotta ne ovat kuntalaisille ja muille avoimesti tiedossa. Selvyyden vuoksi todetaan, että pöytäkirjoihin ei ole tehty mitään lisäyksiä tai muutoksia, vaan verkkosivustolla ilmeneviin kaupunginhallituksen käsittelemien asioiden otsikoihin on tehty lisäykset. Otsikoihin tehty lisäys ei muuta sitä, että sähköisellä ilmoitustaululla julkaistuista pöytäkirjoista (kantelussa viitatut kaupunginhallituksen päätökset) on puuttunut merkintä salassapidon perusteesta.
Selvyyden vuoksi todetaan, että kantelussa mainituissa jokaisessa kaupunginhallituksen päätöspöytäkirjassa on hallintosäännön edellyttämällä tavalla merkintä salassapidon lakiperusteesta, mutta merkintä ei ole näkynyt yleisessä tietoverkossa sähköisellä ilmoitustaululla julkaistuissa pöytäkirjoissa.
Edellä mainittuun tapahtumaan, eli salassapitomerkinnän puuttumiseen sähköisellä ilmoitustaululla julkaistuista pöytäkirjoista kantelussa mainittujen kaupunginhallituksen käsittelemien salassa pidettävien asioiden osalta, on johtanut seuraavat tekijät:
Kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blomin siirryttyä toisen työnantajan palvelukseen 2/2024 toimi hallintojohtaja vt. kaupunginjohtajana 14.2.2024 alkaen (1.9.2024 saakka), jona aikana kaupunginhallituksen kokoussihteerinä toimi hallintojohtajan sijasta henkilöstöpäällikkö (kokoukset 22.1.2024 alkaen 10.6.2024 kokoukseen saakka ja 12.8., 26.8.). Kokoussihteerin tehtäviin kuuluu esityslistan laadinnan lisäksi muun muassa pöytäkirjan laatiminen ja esimerkiksi sen yleisessä tietoverkossa julkaisemisesta huolehtiminen. On ilmeistä, että nämä tehtäväjärjestelyt ja sekä vt. kaupunginjohtajan että henkilöstöpäällikön poikkeuksellisen suuri työmäärä ovat johtaneet siihen, että salassapitoperusteita koskevia merkintöjä ei ole huomattu lisätä sähköisellä ilmoitustaululla julkaistuihin pöytäkirjoihin, vaan on oletettu teknisestä julkaisemisesta vastaavien lisäävän perusteen pöytäkirjassa olevan salassapitomerkinnän mukaisesti, mitä ei kuitenkaan ole tapahtunut.
Selvyyden vuoksi todetaan, että salassapitoa koskevat merkinnät sisältyvät kuitenkin pöytäkirjoihin jokaisen kantelussa viitatun kaupunginhallituksen käsittelemän asian osalta - mutta merkintöjä ei ole julkaistu sähköisellä ilmoitustaululla.
Kaupunginhallituksen 8.1.2024 salassa pidettävänä käsittelemän asian § 17 osalta todetaan, että salassapidon perustetta koskeva merkintä on sisältynyt pöytäkirjaan, mutta se on jäänyt julkaisematta yleisessä tietoverkossa johtuen inhimillisestä syystä kokoussihteerinä toimineen hallintojohtajan vastatessa kokopäiväisesti silloisten presidentinvaalien järjestämisestä.
Kaupunginhallituksen salassa pidettävänä käsittelemien asioiden 8.1.2024, § 17, 22.1.2024, § 36, 27.3.2024, § 98, ja 22.4.2024, § 130, osalta todetaan, että kaupunginhallitus on päätöksillään 17.6.2024, § 190, § 191, § 192 ja § 193, päättänyt poistaa aikaisemmin tekemänsä päätökset 8.1.2024 § 17, 22.1.2024, § 34, 27.3.2024, § 98, ja 22.4.2024, § 130, ja ratkaista asiat uudelleen kaupunginhallituksen todettua 17.6.2024, § 189, että kaikkia edellä mainittuja päätöksiä rasitti hallintolain 50. §:n 3. kohdassa tarkoitettu menettelyvirhe. Menettelyvirhe oli luottamushenkilölähtöinen ja se ei liittynyt esimerkiksi kantelun kohteena oleviin pöytäkirjamerkintöihin tai salassapidon perusteisiin. Edelleen todetaan, että kaupunginhallituksen päätöspöytäkirjaan 17.6.2024 sisältyy mainittujen asioiden salassapidon lakiperusteita koskevat merkinnät, jotka ovat myös ilmenneet sähköisellä ilmoitustaululla julkaistusta pöytäkirjasta.
Kaupunginhallituksen käsittelemien asioiden salassapitoperusteet
Selvitys- ja lausuntopyynnössä on pyydetty selvitystä kantelussa mainittujen asioiden salassapitoperusteelle.
Kantelussa mainittujen asioiden salassapidon perusteet ovat seuraavat:
- 8.1.2024, § 17: JulkL 24. §:n 15. kohta
- 22.1.2024, § 34: JulkL 24. §:n 15. kohta
- 4.3.2024, § 79: Julk 24. §:n 3. kohta
- 27.3.2024, § 98: JulkL 24. §:n 15. kohta
- 22.4.2024, § 130: JulkL 24. §:n 15. kohta
- 6.5.2024, § 148: JulkL 24. §:n 32. kohta.
Salassapito perustuu viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin, ja kaupunginhallituksen kulloinkin käsittelemien asioiden valmistelija tai valmistelijat vastaavat salassapidon määrittelemisestä.
Julkisuuslain 24. §:n 15. kohdan mukaan salassa pidettäviä ovat asiakirjat, jotka sisältävät ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun lain nojalla valtiontalouden tarkastusvirastolle annettuja tietoja kampanjatileistä, sekä vastaavat muut selvitykset vaalirahoituksesta ja vaalikampanjan kuluista, samoin kuin asiakirjat, jotka sisältävät tietoja viranomaisen tehtäväksi säädetystä tarkastuksesta tai muusta valvontatoimeen liittyvästä seikasta, jos tiedon antaminen niistä vaarantaisi valvonnan tai sen tarkoituksen toteutumisen tai ilman painavaa syytä olisi omiaan aiheuttamaan vahinkoa asiaan osalliselle.
Kaupunginhallituksen käsittelemät asiat, joiden osalta salassapidon perusteena on viitattu 24. §:n 15. kohtaan, ovat kaupunginhallituksen työnantajana käsittelemiä asioita. Kyseessä on työnantajavelvoitteiden hoitamista koskevat asiat, joissa on asianosaisina yksittäisiä kaupungin henkilöstöön kuuluvia tai kuuluneita henkilöitä. Tiedon antamisen voidaan perustellusti arvioida ilman painavaa syytä olevan omiaan aiheuttamaan asiaan osalliselle tai osallisille vahinkoa. Mikäli oikeusasiamies katsoisi, että asiat eivät ole salassa pidettäviä 15. kohdan perusteella, ovat ne salassa pidettäviä 32. kohdan perusteella. Asiakirjojen voidaan katsoa sisältävän tietoa asiaan osallisen tai osallisten henkilökohtaisista oloista.
Kaupunginhallituksen käsittelemä asia, jonka osalta salassapidon perusteena on viitattu 24. §:n 3. kohtaan, koskee tutkintapyynnön tekemistä esitutkintaviranomaiselle. Tiedon antaminen asiakirjasta todennäköisesti vaarantaisi tutkinnan kohteen selvittämistä.
Kaupunginhallituksen käsittelemä asia, jonka osalta salassapidon perusteena on viitattu 32. kohtaan sisältää asianosaisen vapaa-ajan viettoa, henkilökohtaisia oloja ja muuta yksityisyyden suojan piiriin kuuluvaa tietoa, joka ei ole julkista.
Kantelussa kyseenalaistetaan, onko kaupunginhallituksen asioiden käsittelyssä ollut kyseessä "yksittäinen asia vai useiden salassa pidettävien asioiden niputtaminen yhteen pykälään" ja onko "yksittäisissä salassa pidettävän asian kohdassa saatettu käsitellä useampaa asiaa, jotka kuitenkin edellyttäisivät jokainen omaa pykäläänsä ja omaa salassapitoperusteettaan". Kantelun edellä mainittu väite on niin epäselvä ja yksilöimätön, että siihen ei ole mahdollista ilman tarkennusta ottaa kantaa.
Tämän vastauksen ohessa eduskunnan oikeusasiamiehelle toimitetaan kaupunginhallituksen seuraavat kantelussa viitatut päätösotteet:
- 8.1.2024, § 17 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 22.1.2024, § 34 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 4.3.2024, § 79 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 3. kohta)
- 27.3.2024, § 98 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 22.4.2024, § 130 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 6.5.2024, § 148 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 32. kohta).
Lisäksi toimitetaan tässä vastauksessa viitatut seuraavat kaupunginhallituksen päätösotteet:
- 17.6.2024, § 189 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 32. kohta)
- 17.6.2024, § 190 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 17.6.2024, § 191 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 17.6.2024, § 192 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 17.6.2024, § 193 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta).
Edellä mainitut kaupunginhallituksen päätökset ovat salassa pidettäviä. Oikeusasiamiestä pyydetään huomioimaan, että päätökset ovat salassa pidettäviä myös suhteessa kantelijaan eikä kantelijalla ole lakiin perustuvaa oikeutta saada kyseisiä päätöksiä nähtäväkseen.
Oheismateriaali
Kantelu liitteineen
Esittelijä Kaupunginjohtaja Tomas Björkroth
Ehdotus Kaupunginhallitus päättää vastauksenaan eduskunnan oikeusasiamiehelle asiassa EOAK/3871/2024 viitata edellä selostettuun henkilöstöpäällikön ja hallintojohtajan vastineeseen.
Kaupunginhallitus päättää selvityksenään toimittaa eduskunnan oikeusasiamiehelle Loviisan kaupungin hallintosäännön sekä seuraavat salassa pidettävät päätösotteet:
- 8.1.2024, § 17 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 22.1.2024, § 34 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 4.3.2024, § 79 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 3. kohta)
- 27.3.2024, § 98 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 22.4.2024, § 130 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 6.5.2024, § 148 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 32. kohta)
- 17.6.2024, § 189 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 32. kohta)
- 17.6.2024, § 190 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 17.6.2024, § 191 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 17.6.2024, § 192 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta)
- 17.6.2024, § 193 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta).
Lisäksi kaupunginhallitus päättää selvityksenään toimittaa eduskunnan oikeusasiamiehelle sähköisellä ilmoitustaululla julkaistut kaupunginhallituksen kokousten 8.1., 22.1., 4.3., 27.3., 22.4. ja 6.5. pöytäkirjaversiot.
Pykälä tarkastetaan välittömästi.
Käsittely Kaupunginjohtaja teki ehdotuksen kolmanteen kappaleeseen seuraavan korjauksen:
"- 17.6.2024, § 189 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 32. kohta)" muutetaan muotoon "-17.6.2024, § 189 (salassa pidettävä, JulkL 24. §:n 15. kohta ja 32. kohta)".
Päätös Päätös korjatun ehdotuksen mukainen.
Pykälä tarkastettiin välittömästi.
Täytäntöönpano Eduskunnan oikeusasiamies: ote ja asiakirjat
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |