RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 21.10.2024/Pykälä 305
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kaupunginhallituksen jäsenen pyyntö asiavirheiden korjaamisesta
KH 21.10.2024 § 305
829/00.01.02/2024
Valmistelija Hallintojohtaja Elina Amnell-Holzhäuser
Kaupunginhallituksen jäsen Kari Hagfors on 9.10.2024 toimittanut Loviisan kaupungin kirjaamoon pyynnön korjata kaupunginhallituksen 7.10.2024 pidetyn kokouksen päätösluettelossa olevat virheet.
Pyynnössä esitetään virheitä olevan päätösluettelon kohdissa 5 ja 6 (pöytäkirjan asiat § 288 ja § 289). Pyynnössä nostetaan esille seuraavaa:
Asianro 5
Ilmoitin asian käsittelyn yhteydessä jättäväni kuntalain 106 §:n tarkoittaman eriävän mielipiteen pöytäkirjaan, mikä on kirjattu myös päätösluetteloon. Sähköpostitse 8.10.2024 kaupunginkansliaan (klo 10.15) toimittamaani eriävän mielipiteen kirjallisia perusteluja ei kuitenkaan saamani ilmoituksen mukaan liitetä pöytäkirjaan. Pyydän korjaamaan esitetyn asiavirheen ja liittämään eriävän mielipiteeni kirjalliset perustelut pöytäkirjan liitteeksi.
Asianro 6
Ilmoitin asian käsittelyn yhteydessä jättäväni kuntalain 106 §:n tarkoittaman eriävän mielipiteen, jota ei kuitenkaan ole asianmukaisesti kirjattu päätösluetteloon. Pyydän korjaamaan asiavirheen pöytäkirjaan.
Pyynnön perusteena viitataan kuntalain 106 §:ään ja kaupunginhallituksen sopimiin pelisääntöihin (voimassa 21.8.2024-31.5.2025), joiden mukaan pöytäkirja pyritään tarkastamaan allekirjoituspyyntöpäivänä, yleensä kokousta seuraavana päivänä, jotta asioita saadaan hallinnossa eteenpäin. Eriävästä mielipiteestä lähetetään kirjallinen perustelu kokousta seuraavana päivänä keskipäivään klo 12.00 mennessä.
Pyynnön osalta todetaan seuraavaa:
Kaupunginhallitus on käsitellyt kokouksessaan 7.10.2024 eduskunnan oikeusasiamiehelle annettavia lausuntoja koskevia asioita (§ 288 ja § 289). Kokouspöytäkirjan mukaan jäsen Kari Hagfors on asiassa § 288 (Lausunnon antaminen eduskunnan oikeusasiamiehelle kaupunginhallituksen puheenjohtajan menettelyä koskevassa asiassa) tehnyt kokouksessa muutosehdotuksen, joka ei saanut kannatusta. Hän on jättänyt kaupunginhallituksen kyseisestä päätöksestä eriävän mielipiteen, mikä ilmenee pöytäkirjasta. Pöytäkirjan liitteenä on Kari Hagforsin eriävän mielipiteen kirjalliset perustelut.
Asian § 289 (Lausunto eduskunnan oikeusasiamiehelle kokouspöytäkirjan salassapitoperusteiden puuttumista koskevassa asiassa) pöytäkirjasta ei ilmene, että Kari Hagfors olisi jättänyt eriävää mielipidettä tai, että hän olisi esimerkiksi tehnyt muutosehdotuksia asiassa. Asia on päätetty esittelijän ehdotuksen mukaisesti. Kaupunginhallituksen pöytäkirja on pöytäkirjan laatineen sihteerin ja kokouksen puheenjohtajan allekirjoittama ja kahden pöytäkirjantarkastajan hyväksymä. Toimielimen pöytäkirjaa koskee ns. julkinen luotettavuus. Asian katsotaan olevan niin kuin se on kirjattu pöytäkirjaan, jollei muuta näytetä. Tapauksessa niin sihteeri, puheenjohtaja kuin myös kaksi pöytäkirjan tarkastajaa ovat todenneet, että kyseinen asia § 289 on ratkaistu esittelijän ehdotuksen mukaisesti ilman, että kukaan jäsen olisi jättänyt eriävää mielipidettä tai että asiassa olisi tehty kokouksessa esimerkiksi muutosehdotuksia.
Kuntalain 106. §:n 1. momentin mukaan päätöksentekoon osallistuneella, jos hän on tehnyt vastaehdotuksen tai äänestänyt päätöstä vastaan, sekä asian esittelijällä, jos päätös poikkeaa päätösehdotuksesta, on oikeus ilmoittaa päätöksestä eriävä mielipide. Ilmoitus on tehtävä heti, kun päätös on tehty. Ennen pöytäkirjan tarkastamista esitetyt kirjalliset perustelut liitetään pöytäkirjaan.
Siten päätöksentekoon osallistunut asiasta eri mieltä oleva toimielin jäsen (ja asian esittelijä) voivat ilmoittaa päätöksestä eriävän mielipiteen. Jäseneltä edellytetään, että hän on asian käsittelyssä selvästi ilmaissut olevansa asiasta eri mieltä - joko tekemällä vastaehdotuksen tai äänestämällä päätöstä vastaan. Eriävä mielipide on ilmoitettava heti sen jälkeen, kun päätös on tehty. Myöhemmin ilmoittaminen ei ole enää mahdollista.
Kari Hagfors ei ole asian § 289 käsittelyn aikana pöytäkirjan perusteella ilmaissut olevansa asiasta eri mieltä. Hän tai muukaan jäsen ei ole tehnyt muutosehdotusta eikä asiasta ole äänestetty, vaan asia on ratkaisu yksimielisesti. Kari Hagfors ei siten ole voinut edes jättää eriävää mielipidettä päätöksestä. Myöskään jälkikäteen ilmoitettu eriävä mielipide ei ole mahdollinen.
Asiavirheen korjaamista säännellään hallintolaissa. 50. §:n mukaan: Viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos: 1) päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen; 2) päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen; 3) päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe; tai 4) asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen. Päätös voidaan korjata 1. momentin 1.-3. kohdassa tarkoitetussa tilanteessa asianosaisen eduksi tai vahingoksi. Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen suostumusta ei kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä. Päätös voidaan korjata 1. momentin 4. kohdassa tarkoitetussa tilanteessa ainoastaan asianosaisen eduksi.
52. §:n mukaan viranomainen käsittelee korjaamisasian omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Aloite on tehtävä tai vaatimus virheen korjaamiseksi on esitettävä viiden vuoden kuluessa päätöksen tekemisestä. Asiavirheen korjaaminen edellyttää, että asia käsitellään uudelleen ja asiassa annetaan uusi päätös. Kirjoitusvirhe korjataan korvaamalla virheen sisältävä toimituskirja korjatulla toimituskirjalla. Asianosaiselle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi ennen kirjoitusvirheen korjaamista, jollei se ole tarpeetonta. Asia- tai kirjoitusvirheen korjaamisesta on tehtävä merkintä alkuperäisen päätöksen taltiokappaleeseen tai viranomaisen käytössä olevaan tietojärjestelmään. Uusi tai korjattu toimituskirja on annettava asianosaiselle maksutta.
53. §:n mukaan käsitellessään asia- tai kirjoitusvirheen korjaamista viranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon toistaiseksi tai määrätä sen keskeytettäväksi. Jos korjattavaan päätökseen on haettu oikaisua, muutosta tai siitä on vireillä erikseen säädetty menettely, korjaamisasian käsiteltäväksi ottamisesta on ilmoitettava ja siinä tehty päätös toimitettava tälle viranomaiselle. Korjaamisasian käsittely ei vaikuta valitusajan tai muun määräajan kulumiseen. Päätökseen, jolla viranomainen on hylännyt virheen korjaamista koskevan vaatimuksen, ei saa hakea muutosta valittamalla.
Koska kaupunginhallituksen pöytäkirjassa §:n 288 ja §:n 289 osalta ei ole syytä epäillä virheellisyyksiä, tulee pyyntö asiavirheiden korjaamisesta hylätä perusteettomana.
Oheismateriaali
Asiavirheiden korjaaminen, 9.10.2024
Esittelijä Kaupunginjohtaja Tomas Björkroth
Ehdotus Kaupunginhallitus päättää hylätä jäsen Kari Hagforsin tekemän kaupunginhallituksen pöytäkirjaa 7.10.2024 koskevan asiavirheiden korjaamista koskevan pyynnön perusteettomana.
Selvyyden vuoksi todetaan, että Kari Hagforsin eriävä mielipide perusteluineen on lisätty kaupunginhallituksen pöytäkirjaan, 7.10.2024 § 288.
Käsittely Ennen asian varsinaista käsittelyä jäsen Kari Hagforsia kuultiin hänen omasta pyynnöstään.
Jäsen Kari Hagfors ilmoitti esteellisyydestä (peruste: asianosainen) ja poistui kokoustilasta asian käsittelyn ajaksi.
Päätös Päätös ehdotuksen mukainen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |