Dynasty tietopalvelu Haku RSS Loviisan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Rakennus- ja ympäristölautakunta
Pöytäkirja 08.04.2025/Pykälä 20



 

Lausunto aluehallintovirastolle / Ympäristönsuojelulain mukaiset aloitteet Loviisan Satama Oy:n ympäristöluvan muuttamiseksi

 

RAYML 08.04.2025 § 20  

599/11.01.00/2022  

 

 

Valmistelija ympäristöpäällikkö Heidi Lyytikäinen, puh. 0440 555 373

 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto pyytää rakennus- ja ympäristölautakunnan lausuntoa liittyen ympäristönsuojelulain mukaisiin aloitteisiin Loviisan Satama Oy:n ympäristöluvan muuttamiseksi ja aloitteiden johdosta annetusta vastineesta ja selvityksestä. Vastineen ja selvityksen on antanut Loviisan Satama Oy. Asian diaarinumerot ovat ESAVI/33170/2024 ja ESAVI/34054/2024.

 

Rakennus- ja ympäristölautakunta on tehnyt aloitteen Loviisan Satama Oy:n ympäristöluvan muuttamiseksi 10.9.2024 § 49. Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on tehnyt oman aloitteen ympäristöluvan muuttamiseksi samana päivänä. Etelä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt sataman vastinetta ja selvitystä 21.11.2024, sataman vastine ja selvitys on päivätty 31.1.2025.

 

Loviisan Satama Oy:n selvityksessä selostetaan mihin toimenpiteisiin ja parannuksiin on jo ryhdytty ja mitä lisätoimenpiteitä on suunniteltu haittojen vähentämiseksi. Satamassa on tehty hajunhallintasuunnitelman mukaiset hajumittaukset 25.2.2025. Raportti ei 31.3.2025 mennessä ollut valmistunut, eikä tietoa vielä ole siitä, tehdäänkö mittaustulosten perusteella hajunleviämismallinnusta vai ei.

 

Liite 15

Loviisan Satama Oy:n vastine ja selvitys liitteineen (liitteet 2–8)

 

Esittelijä Ympäristöpäällikkö Heidi Lyytikäinen

 

Ehdotus Rakennus- ja ympäristölautakunta antaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon Loviisan Satama Oy:n vastineesta ja selvityksistä, jotka liittyvät lautakunnan ja ELY-keskuksen tekemiin aloitteisiin sataman ympäristöluvan muuttamisesta.

Kierrätyspolttoainepaalien säilyttämisestä, varastoimisesta ja rikkomisesta on aiheutunut ja aiheutuu sellaista pilaantumista joka olennaisesti poikkeaa ennalta arvioidusta. Toiminnasta on aiheutunut ympäristönsuojelulain 5 §:n mukaista pilaantumista hajun muodossa sekä jätelain 72 §:n tarkoittamaa roskaantumista. Vaikka toimenpiteisiin ja parannuksiin on ryhdytty ja lisätoimenpiteitä on suunniteltu, on hajuhaittojen ehkäisemistä koskevia määräyksiä sisällytettävä ympäristölupaan. Ympäristölupaa on siksi muutettava vähintään seuraavilta osin:

– RDF- ja SRF-paalien välttämätön lyhytaikainen säilyttäminen/varastointi tulee määräyksissä määritellä korkeintaan viikon kestäväksi

– elintarvikejätettä sisältävien RDF-paalien vastaanotto ja avaaminen on kiellettävä vähintään ajalla 1.6.–31.8.

– RDF-paalien pitkäaikainen, eli yli viikon kestävä varastointi, on kiellettävä muualla kuin sisätiloissa. RDF-paalien varastointi aumamuovilla peitettynä tulee sallia vain poikkeuksellisissa tilanteissa.

– Ympäristöluvassa ei tule mahdollistaa tilanne, että paalien peittämisestä aumamuovilla muodostuu jatkuva tai toistuva ”poikkeusratkaisu” riittämättömän sisävarastointikapasiteetin takia. Yli viikon kestävälle RDF-paalien varastoinnille on siksi määriteltävä enimmäismäärä, jonka tulee perustua olemassa olevaan sisätiloissa tapahtuvaan varastokapasiteettiin. Sataman vastineesta ja selvityksestä ei ilmene kuinka iso tämä varastokapasiteetti on.

Selvityksen kohdassa 5 selostetaan, miten toimitaan tilanteessa, jossa satamaan saapuu ennakkotoimenpiteistä huolimatta alus, jonka jätepolttoainelasti haisee poikkeuksellisen voimakkaasti ja/tai iso osa paaleista on rikkoontuneita ja lasti irtonaista. Selvityksen mukaan lasti siirretään välittömästi sisätiloihin, umpinaiseen jätekonttiin tai toimitetaan välittömästi eteenpäin vastaanottavalle polttolaitokselle. Selvityksestä ei ilmene, minkälaisista umpinaisista jätekonteista on kyse, onko jätekontteja satamassa riittävästi jo valmiina vai missä aikataulussa umpinaiset jätekontit olisivat käytettävissä.

Erillinen hulevesitarkkailu on edelleen tarpeen. Vain seurannan kautta voidaan varmistua siitä, että toimenpiteet ovat riittävät ja että kierrätysjätepaalien varastoinnista ei aiheudu haitallista kuormitusta vesistöön.

Loviisan Satama Oy ei vastineessaan jaa viranomaisten näkemystä satama-alueen roskaantumisesta. Satama on liittänyt selvitykseensä kuvia, joissa toiminta ei näytä olevan käynnissä ja kentät on juuri puhdistettu. Satamaan tehtyjen tarkastusten yhteydessä on kuitenkin havaittu roskia satama-alueen eri kohdissa, esimerkiksi ranta-alueella. Sataman ja Svenäsintien välinen aita ja sen ympäristö on myös ollut roskainen.

Rakennus- ja ympäristölautakunta pidättää mahdollisuuden täydentää lausuntoaan sen jälkeen, kun hajumittauksia koskeva raportti on valmistunut. Lausunto voidaan antaa viranhaltijalausuntona.

Pykälä tarkastetaan kokouksessa.

Liite 15

 

Käsittely Esittelijä muutti ja täydensi ehdotusta siten, että se kuuluu seuraavasti:

 

 Kierrätyspolttoainepaalien säilyttämisestä, varastoimisesta ja rikkomisesta on aiheutunut ja aiheutuu sellaista pilaantumista joka olennaisesti poikkeaa ennalta arvioidusta. Toiminnasta on aiheutunut ympäristönsuojelulain 5 §:n mukaista pilaantumista hajun muodossa sekä jätelain 72 §:n tarkoittamaa roskaantumista. Vaikka toimenpiteisiin ja parannuksiin on ryhdytty ja lisätoimenpiteitä on suunniteltu, on hajuhaittojen ehkäisemistä koskevia määräyksiä sisällytettävä ympäristölupaan. Ympäristölupaa on siksi muutettava vähintään seuraavilta osin:

 

 – RDF- ja SRF-paalien välttämätön lyhytaikainen säilyttäminen/varastointi tulee määräyksissä määritellä korkeintaan viikon kestäväksi

 

 – elintarvikejätettä sisältävien RDF-paalien vastaanotto ja avaaminen on kiellettävä vähintään ajalla 1.5.–30.9.

 

 – RDF-paalien pitkäaikainen, eli yli viikon kestävä varastointi, on kiellettävä muualla kuin sisätiloissa, joissa on poistoilman käsittely. RDF-paalien varastointi aumamuovilla peitettynä tulee sallia vain poikkeuksellisissa tilanteissa.

 

 – Ympäristöluvassa ei tule mahdollistaa tilanne, että paalien peittämisestä aumamuovilla muodostuu jatkuva tai toistuva ”poikkeusratkaisu” riittämättömän sisävarastointikapasiteetin takia. Yli viikon kestävälle RDF-paalien varastoinnille on siksi määriteltävä enimmäismäärä, jonka tulee perustua olemassa olevaan sisätiloissa tapahtuvaan varastokapasiteettiin. Sataman vastineesta ja selvityksestä ei ilmene kuinka iso tämä varastokapasiteetti on.

 

 Selvityksen kohdassa 5 selostetaan, miten toimitaan tilanteessa, jossa satamaan saapuu ennakkotoimenpiteistä huolimatta alus, jonka jätepolttoainelasti haisee poikkeuksellisen voimakkaasti ja/tai iso osa paaleista on rikkoontuneita ja lasti irtonaista. Selvityksen mukaan lasti siirretään välittömästi sisätiloihin, umpinaiseen jätekonttiin tai toimitetaan välittömästi eteenpäin vastaanottavalle polttolaitokselle. Selvityksestä ei ilmene, minkälaisista umpinaisista jätekonteista on kyse, onko jätekontteja satamassa riittävästi jo valmiina vai missä aikataulussa umpinaiset jätekontit olisivat käytettävissä.

 

 Erillinen hulevesitarkkailu on edelleen tarpeen. Vain seurannan kautta voidaan varmistua siitä, että toimenpiteet ovat riittävät ja että kierrätysjätepaalien varastoinnista ei aiheudu haitallista kuormitusta vesistöön.

 

 Loviisan Satama Oy ei vastineessaan jaa viranomaisten näkemystä satama-alueen roskaantumisesta. Satama on liittänyt selvitykseensä kuvia, joissa toiminta ei näytä olevan käynnissä ja kentät on juuri puhdistettu. Satamaan tehtyjen tarkastusten yhteydessä on kuitenkin havaittu roskia satama-alueen eri kohdissa, esimerkiksi ranta-alueella. Sataman ja Svenäsintien välinen aita ja sen ympäristö on myös ollut roskainen.

 

 Rakennus- ja ympäristölautakunta pidättää mahdollisuuden täydentää lausuntoaan sen jälkeen, kun hajumittauksia koskeva raportti on valmistunut. Lausunto voidaan antaa viranhaltijalausuntona.

 

 Puheenjohtaja ehdotti seuraavaa lisäystä lausuntoon:

 

 Ympäristölupaan on lisättävä määräys, jossa velvoitetaan luvan haltijaa ilmoittamaan valvontaviranomaisille (Uudenmaan ELY-keskus sekä Loviisan kaupungin ympäristönsuojelu) etukäteen tieto satamaan saapuvista kierrätyspolttoainepaaleja kuljettavista aluksista. Tieto saapuvista aluksista on tarpeen valvontaa varten.

 

 Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Päätös Rakennus- ja ympäristölautakunta antoi Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon Loviisan Satama Oy:n vastineesta ja selvityksistä, jotka liittyvät lautakunnan ja ELY-keskuksen tekemiin aloitteisiin sataman ympäristöluvan muuttamisesta.

Kierrätyspolttoainepaalien säilyttämisestä, varastoimisesta ja rikkomisesta on aiheutunut ja aiheutuu sellaista pilaantumista joka olennaisesti poikkeaa ennalta arvioidusta. Toiminnasta on aiheutunut ympäristönsuojelulain 5 §:n mukaista pilaantumista hajun muodossa sekä jätelain 72 §:n tarkoittamaa roskaantumista. Vaikka toimenpiteisiin ja parannuksiin on ryhdytty ja lisätoimenpiteitä on suunniteltu, on hajuhaittojen ehkäisemistä koskevia määräyksiä sisällytettävä ympäristölupaan. Ympäristölupaa on siksi muutettava vähintään seuraavilta osin:

– RDF- ja SRF-paalien välttämätön lyhytaikainen säilyttäminen/varastointi tulee määräyksissä määritellä korkeintaan viikon kestäväksi

– elintarvikejätettä sisältävien RDF-paalien vastaanotto ja avaaminen on kiellettävä vähintään ajalla 1.5.–30.9.

– RDF-paalien pitkäaikainen, eli yli viikon kestävä varastointi, on kiellettävä muualla kuin sisätiloissa, joissa on poistoilman käsittely. RDF-paalien varastointi aumamuovilla peitettynä tulee sallia vain poikkeuksellisissa tilanteissa.

– Ympäristöluvassa ei tule mahdollistaa tilanne, että paalien peittämisestä aumamuovilla muodostuu jatkuva tai toistuva ”poikkeusratkaisu” riittämättömän sisävarastointikapasiteetin takia. Yli viikon kestävälle RDF-paalien varastoinnille on siksi määriteltävä enimmäismäärä, jonka tulee perustua olemassa olevaan sisätiloissa tapahtuvaan varastokapasiteettiin. Sataman vastineesta ja selvityksestä ei ilmene kuinka iso tämä varastokapasiteetti on.

Selvityksen kohdassa 5 selostetaan, miten toimitaan tilanteessa, jossa satamaan saapuu ennakkotoimenpiteistä huolimatta alus, jonka jätepolttoainelasti haisee poikkeuksellisen voimakkaasti ja/tai iso osa paaleista on rikkoontuneita ja lasti irtonaista. Selvityksen mukaan lasti siirretään välittömästi sisätiloihin, umpinaiseen jätekonttiin tai toimitetaan välittömästi eteenpäin vastaanottavalle polttolaitokselle. Selvityksestä ei ilmene, minkälaisista umpinaisista jätekonteista on kyse, onko jätekontteja satamassa riittävästi jo valmiina vai missä aikataulussa umpinaiset jätekontit olisivat käytettävissä.

Erillinen hulevesitarkkailu on edelleen tarpeen. Vain seurannan kautta voidaan varmistua siitä, että toimenpiteet ovat riittävät ja että kierrätysjätepaalien varastoinnista ei aiheudu haitallista kuormitusta vesistöön.

Loviisan Satama Oy ei vastineessaan jaa viranomaisten näkemystä satama-alueen roskaantumisesta. Satama on liittänyt selvitykseensä kuvia, joissa toiminta ei näytä olevan käynnissä ja kentät on juuri puhdistettu. Satamaan tehtyjen tarkastusten yhteydessä on kuitenkin havaittu roskia satama-alueen eri kohdissa, esimerkiksi ranta-alueella. Sataman ja Svenäsintien välinen aita ja sen ympäristö on myös ollut roskainen.

Ympäristölupaan on lisättävä määräys, jossa velvoitetaan luvan haltijaa ilmoittamaan valvontaviranomaisille (Uudenmaan ELY-keskus sekä Loviisan kaupungin ympäristönsuojelu) etukäteen tieto satamaan saapuvista kierrätyspolttoainepaaleja kuljettavista aluksista. Tieto saapuvista aluksista on tarpeen valvontaa varten.

Rakennus- ja ympäristölautakunta pidättää mahdollisuuden täydentää lausuntoaan sen jälkeen, kun hajumittauksia koskeva raportti on valmistunut. Lausunto voidaan antaa viranhaltijalausuntona.

Liite 15

Pykälä tarkastettiin kokouksessa

 

Jakelu Etelä-Suomen aluehallintovirasto, sähköisesti