Dynasty tietopalvelu Haku RSS Loviisan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Perusturvalautakunta
Pöytäkirja 11.08.2022/Pykälä 69



 

Hankintapäätös sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalveluiden hankinnasta dynaamisessa hankintajärjestelmässä / hankintajärjestelmän sisäinen kilpailutus luokissa 1, 2, 3 ja 4

 

PL 11.08.2022 § 69  

1102/05.00.00/2022  

 

 

Valmistelija Työikäisten palveluiden palvelupäällikkö Päivi Sippula, puh. 040 188 3654

 

Hankintamenettely ja hankintailmoitus

 

Porvoon kaupunki perusti hankintayhteistyössä Askolan ja Sipoon kuntien sekä Loviisan kaupungin kanssa sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökuljetuspalveluiden hankintaan tarkoitetun dynaamisen hankintajärjestelmän (jatkossa hankintajärjestelmä) hankintailmoituksella ja osallistumispyynnöllä, jotka julkaistiin ilmoituskanavissa Tarjouspalvelu.fi ja www.hankintailmoitukset.fi 29.6.2021 (nro. 2021-077972) sekä TED:issä 2.7.2021 (nro. 2021/S 126-334732).

 

Porvoon kaupunki vastaa hankintajärjestelmän ylläpitämisestä kaikkien hankintayhteistyöhön osallistuvien tilaajien puolesta ja lukuun. Porvoon kaupunki julkaisee osallistumispyynnön järjestelmän perustamisvaiheessa ja toteuttaa hankintajärjestelmän sisäiset tarjouskilpailut. Porvoon kaupunki tekee hankintamenettelyyn liittyvät ratkaisut ja hankintapäätökset kaikkien tilaajien puolesta ja antaa ne tiedoksi asianosaisille. Kukin tilaajakunta tekee oman hankintasopimuksensa ja vastaa sopimusvelvoitteiden noudattamisesta yksin omasta puolestaan.

 

Hankintamenettelyn valinnan tarkoituksena on turvata haavoittuvassa asemassa olevan asiakasryhmän palveluiden toteuttaminen niitä koskevan lainsäädännön mukaisesti. Kyseessä ovat asiakasryhmän perusoikeuksien toteutumisen kannalta merkitykselliset palvelut. Hankintajärjestelmän tarkoituksena on turvata palveluiden jatkuvuus, saatavuus ja kattavuus sekä palvelujen käyttäjien erityistarpeiden huomioiminen. Tarkoituksena on myös toimivan kilpailun edistäminen siten, että asiakasryhmän erityistarpeiden mukaisen ammattitaitoisen palvelun ja kaluston saatavuutta turvataan lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, taajama- ja haja-asutusalueilla.

 

Hankintajärjestelmä on koko voimassaolonsa ajan avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville palveluntuottajille. Hankintajärjestelmän joustavuus saavutetaan toteuttamalla järjestelmän sisäisiä kilpailutuksia järjestelmän keston aikana. Tällöin uusilla palveluntuottajilla on mahdollisuus tehdä tarjouksia järjestelmän eri luokista ja tilaaja voi tehdä muutoksia järjestelmän ehtoihin.

 

Hankintajärjestelmä on voimassa neljä (4) vuotta sen perustamisesta lukien, minä aikana hankintajärjestelmän sisäiset tarjouskilpailut tehdään. Järjestelmän sisäisen tarjouskilpailun perusteella solmittu sopimus voi olla voimassa enintään kaksi (2) vuotta hankintajärjestelmän voimassa olon päättymisen jälkeen.

 

Kyseessä on henkilökuljetuspalvelujen hankinta hankintalain liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12. luvun säännöksiä ja 3. §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Hankinta toteutetaan sosiaali- ja terveyspalveluiden dynaamisella hankintajärjestelmällä (jatkossa hankintajärjestelmä), joka tarkoittaa tilaajan suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.

Hankintajärjestelmän toimintaperiaatteet on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnön liitteessä Dynaamisen hankintajärjestelmän periaatteet.

 

Hankinnan kohde ja ennakoitu arvo

 

Kyseessä on hankintajärjestelmän sisäinen kilpailutus hankintajärjestelmän luokissa 1 M1 luokan henkilöauto, 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto, 3 M1 luokan henkilöauto, suuri esteetön auto ja 4 M2 luokan linja-auto pyörätuolivalmiudella.

 

Hankinnan kohteena ovat sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöön perustuvat tilaajakuntien asiakkaiden ja potilaiden yksilölliset ja ryhmäkuljetukset sekä muut kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen liittyvät, tarpeen mukaiset kuljetukset. Kuljetuspalvelu pitää sisällään tarpeen mukaisen ajoneuvon sekä kuljettajan. Kuljetusten kokonaisvaltaisesta ohjauksesta, tilausvälityksestä ja reitityksestä vastaa ensisijaisesti tilaajan ohjauskeskus.

 

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu ennakoitu kokonaisarvo sopimuskaudella on noin 17,4 miljoonaa euroa (ilman arvonlisäveroa).

 

Hankintayksikkö valitsee sopimustoimittajiksi kaikki tarjouspyynnön mukaiset, asetetut vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Palveluntuottajien etusijajärjestys muodostuu tarjousvertailun lopputuloksen mukaisesti. Hankintaan valitun palveluntuottajan ajoneuvo voi toteuttaa kaikkien niiden ajoneuvoluokkien kuljetuksia, joihin ajoneuvo on soveltuva. Toteutus tapahtuu sen ajoneuvoluokan mukaisesti, johon palveluntuottaja on tehnyt tarjouksen ja johon palveluntuottaja on hyväksytty.

Tehtävä sopimus on voimassa määräaikaisena 31.5.2023 saakka (varsinainen sopimuskausi). Tilaajalla on oikeus yhteen yhden (1) ja yhteen kahden (2) vuoden optiokauteen (optiokausi). Yhteensä optiokausi voi siis olla 1+2 vuotta. Tilaaja ilmoittaa option käyttämisestä viimeistään kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden ja/tai optiovuoden päättymistä. Tilaaja voi myös ottaa kaikki optiovuodet käyttöön kerralla.

 

Sopimus ja hankinnan kohteena olevien palveluiden järjestämisvastuu siirtyy 1.1.2023 Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle.

   

Tarjouspyyntö ja saadut tarjoukset

 

Hankintayksikkö lähetti 2.3.2022 kaikille hankintajärjestelmän luokkiin (1 M1 luokan henkilöauto, 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto, 3 M1 luokan henkilöauto, suuri esteetön auto ja 4 M2 luokan linja-auto pyörätuolivalmiudella) hyväksytyille ehdokkaille hankintajärjestelmän sisäisen tarjouspyynnön.

 

Hankintayksikkö sai tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 21.3.2022 klo 10.00 mennessä 59 tarjousta. Saadut tarjoukset ilmenevät liitteistä 1 Avauspöytäkirja luokka 1, 2 Avauspöytäkirja luokka 2, 3 Avauspöytäkirja luokka 3 ja 4 Avauspöytäkirja luokka 4.

 

Kaikki tarjoajat jättivät tarjouksensa asetettuun määräaikaan mennessä.

 

Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

 

Hankintalain 113. §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

 

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.

 

Tarjousten vertailu

 

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavasti.

 

Hinta, painoarvo 60 %

Hintavertailua varten suurimman alennusprosentin tarjonnut saa vertailuun 60 pistettä. Muiden tarjoajien alennusprosentit suhteutetaan suurimpaan alennusprosenttiin kaavalla tarjoajan alennusprosentti / suurin alennusprosentti * 60.

 

Laatu, painoarvo 40 %

Laatuvertailua varten tarjoajan laatuvertailussa saamat pisteet lasketaan yhteen, jolloin saadaan tarjoajan raakapisteet. Eniten raakapisteitä saanut saa tarjousvertailussa täydet 40 pistettä ja muiden tarjousten laatupisteet suhteutetaan kaavalla tarjoajan laaturaakapisteet/ suurimmat laaturaakapisteet * 40.

 

Laatuperusteina hankintajärjestelmän luokissa 1-2 olivat

A Hybridi- ja täyssähköautot

B Taksiliikenteen erityisryhmien kuljettajakoulutukset.

 

Laatuperusteena hankintajärjestelmän luokissa 3- 4 oli

A Taksiliikenteen erityisryhmien kuljettajakoulutukset.

 

Hinta- ja laatuperusteet ja niiden pisteytys on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnöissä.

 

Hankintayksikkö valitsee palvelua tuottamaan kaikki tarjouspyynnön mukaiset ja asetetut vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Tarjousvertailu suoritetaan erikseen kussakin hankintajärjestelmän luokassa ja osassa. Tarjouksen edellä mainitulla tavalla muodostetut hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen ja tarjousten etusijajärjestyksen muodostamisen perusteena on paras hinta-laatusuhde.

Tarjousvertailun lopputulos, valitut palveluntuottajat ja palveluntuottajien etusijajärjestys kussakin hankintajärjestelmän luokassa on liitteiden 5-8 Valitut palveluntuottajat mukainen.

 

Hankintasopimus ja ilmoitus

 

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä. EU-kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

 

Liite ,

  • Avauspöytäkirja luokka 1
  • Avauspöytäkirja luokka 2
  • Avauspöytäkirja luokka 3
  • Avauspöytäkirja luokka 4
  • Valitut palveluntuottajat luokka 1 M1 luokan henkilöauto
  • Valitut palveluntuottajat luokka 2 M1 luokan henkilöauto, pieni esteetön auto
  • Valitut palveluntuottajat luokka 3 M1 luokan henkilöauto, suuri esteetön auto
  • Valitut palveluntuottajat luokka 4 M2 luokan linja-auto pyörätuolivalmiudella

 

 

Esittelijä Perusturvajohtaja Carita Schröder

 

Ehdotus Perusturvalautakunta päättää valita palvelua tuottamaan hankintajärjestelmän luokissa 1-4 liitteiden 5-8 Valitut palveluntuottajat mukaiset palveluntuottajat liitteiden mukaisessa etusijajärjestyksessä.

Pykälä tarkastetaan heti.

 

Päätös Esittelijä Carita Schröder teki muutosehdotuksen pohjaesitykseen.

Muutosehdotus: Perusturvalautakunta merkitsee asian tiedoksi.

Jäsen Ilkka Relander esitti, että muutosehdotus kokonaisuudessaan olisi seuraava: Perusturvalautakunta merkitsee asian tiedoksi, koska on jo aiemmin valtuuttanut Porvoon kaupungin tekemään päätöksen asiassa.

Perusturvalautakunta hyväksyi muutosehdotuksen yksimielisesti.

Päätös muutetun ehdotuksen mukainen.