Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Nämnden för fostran och bildning
Protokoll 06.04.2022/Paragraf 55


 

Åtgärder för att utöka arbetstiden för utbildningens ansvarsområde

 

NFB 06.04.2022 § 55  

624/01.01.01/2022  

 

 

Beredning direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen, tfn 0440 555 250 

 

Bakgrund

 

I oktober 2021 fick direktören för centralen för bildning och välfärd ett e-postmeddelande av rektorn för Harjurinteen koulu och Loviisan lukio. Meddelandet hade skickats på Harjurinteen koulus ledningsgrupps vägnar och gällde en ansökan om tilläggsanslag i anknytning till rektorsresursen vid Harjurinteen koulu och Loviisan lukio (översättning):

 

"Enhetsskolan Harjurinteen koulu inrättades 1.8.2015 genom att förena tre skolor (en lågstadieskola, en högstadieskola och en skola för specialundervisning), därtill är samma rektor även rektor för Loviisan lukio. Tidigare hade de samtliga fyra enheterna en egen rektor. Enhetsskolan har en rektor och en biträdande rektor, som utöver den allmänna undervisningen i enhetsskolan ansvarar för hela stadens och avtalskommunernas finska specialklasser och ambulerande specialundervisning, undervisning och vård av personer med grav utvecklingsstörning, skolans morgon- och eftermiddagsverksamhet samt en stor förskoleenhet.

 

Elevantalet och antalet anställda har kontinuerligt ökat. Antalet elever vid Harjurinteen koulu är större än någonsin: cirka 540 elever. Utöver detta är antalet elever inom särskilt stöd mycket stort vid Harjurinteen koulu: 106 elever, av vilka 79 går i specialklass. Därtill har Loviisan lukio cirka 70 studerande.

 

Rektorns arbetsbeskrivning är omfattande. Det finns många frågor som endast kan skötas av rektorn och biträdande rektorn med rektorns befogenheter. Utöver att leda personalen och sköta elevärenden ansvarar rektorn för hela verksamheten då det gäller planering, ledning och ekonomi. Det måste också finnas tid för utveckling av skolväsendet på kommunal nivå tillsammans med de övriga rektorerna.

 

Det går redan så mycket tid till att sköta lagstadgade och säkerhetsrelaterade frågor att rektorns och den enda biträdande rektorns arbetstid inte räcker till för det, vilket innebär att man inte hinner utföra andra viktiga, förvaltningsstadgeenliga uppgifter på arbetstid. Rektorn har innestående lagstadgad semester för flera års tid. Då rektorerna inte hinner sköta de nödvändiga uppgifterna inom arbetstiden, blir personalen och till följd av detta även eleverna lidande.

 

En tyngdpunkt i Lovisa stads budget är högklassig ledning, något som det inte finns möjligheter till med denna rektorsresurs. Det finns fler än hundra anställda vid Harjurinteen koulu. I Finland har en rektor i medeltal fyrtio direkta underlydande.

 

För att säkerställa personalens och elevernas välbefinnande behövs det tid för pedagogisk ledning, utvecklingsarbete och möten i växelverkan.

 

Med Harjurinteen koulus och Loviisan lukios nuvarande rektorsresurs finns det inte tillräckligt med tid för chefsarbete och inte heller för rättidig beredning och planering.

 

Harjurinteen koulus yttre ramar är bra. Skolans verksamhet bedrivs i renoverade lokaler på ett och samma verksamhetsställe. Utöver rektorerna har skolan en kunnig personal, som är motiverad att utveckla enhetsskolans verksamhet. För att detta ska kunna göras krävs det att en andra biträdande rektor anställs.

 

Harjurinteen koulus ledningsgrupp föreslår att en andra biträdande tjänsterektor anställs till skolan."

 

Efter detta har fråga utretts genom att granska olika alternativ både vad gäller kostnader och med tanke på högklassigt verkställande.

 

Besluten från år 2014-2018 har berört förenhetligande, utvecklande och effektiverande av den nuvarande Harjurinteen koulus och Loviisan lukios administration och pedagogiska ledning. De här tidigare besluten finns som bakgrundsmaterial.

 

Nyckelmål som är bindande i förhållande till stadsfullmäktige

 

Budgeten 2022 innehåller i förhållande till stadsfullmäktiges bindande nyckelmål, vilka baserar sig på stadsstrategin och tyngdpunkterna för verksamheten, samt en verksamhetsplan för hur nyckelmålen ska uppnås. Ett av nyckelmålen är att öka personalens arbetshälsa och arbetstrivsel, genom att gå igenom personalenkätens resultat på följande sätt:

  • Centralens nyckelmål: Vi för varje år utvecklingssamtal med alla anställda.
  • Uppföljning/mätare: Förverkligat/inte förverkligat
  • Nyckelmål på ansvarsområdesnivå (nämndnivå): Varje chef har fört utvecklingssamtal med sina anställda.
  • Åtgärdsplan/tillvägagångssätt: Varje chef och anställd planerar in en tid för utvecklingssamtal i sin kalender. Vi skapar strukturer för att bestämma det maximala antalet utvecklingssamtal per chef.
  • Ansvarig nämnd/person: Nämnden för fostran och bildning och välfärdsnämnden, samt direktören för centralen för bildning och välfärd.

 

 

Det är att notera att de nuvarande rektorerna för Harjurinteen koulu och Loviisan lukio inte har tidsmässig möjlighet att i tillräcklig utsträckning föra utvecklingssamtal på grund av den stora mängden anställda.

 

Granskning av helheten

 

Om rektorns uppgift

 

Skolornas rektorsuppgift definieras på två sätt. Tjänsterektorerna är rektorer med normal veckoarbetstid och ett litet antal undervisningstimmar. Skolföreståndarna är rektorer som är lärare i tjänst och som vid sidan av läraruppgiften sköter uppgifterna som skolans rektor. Skolföreståndarna har ett relativt stort antal undervisningstimmar.

 

Målet är att göra ledningsuppgiften klarare och ge mer tid för den och samidigt stärka ledningen av enhetsskolan såväl pedagogiskt som på annat sätt. I varje skola ska det finnas en närvarande chef (rektor), som ansvarar för säkerheten under skoldagen och för skolans verksamhet. Det är också bra att rektorn har lite undervisningsskyldighet för att bevara kontakten till eleverna.

 

Granskningen av helheten fortsätter senare också för skolsekreterarens och uppgifterna för utbildingens administrations del.

 

Granskning av alternativ och kostnadseffekt

 

På mötet presenteras granskade alternativ och deras kostnadseffekter.

 

Att höra personalen

 

 

Enligt 5 § i lagen om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare ska arbetsgivaren diskutera med företrädarna för personalen innan arbetsgivaren avgör ett sådant ärende som avses i lagens 4 §. Frågan har diskuterats i flera omgångar med direktören för centralen för bildning och välfärd, utbildningschefen, ordföranden för lokalföreningen för OAJ ry och FOSU rf:s huvudförtroendemän, senast 1.4.2022. För personalen vid Harjurinteen koulu och Loviisan lukio ordnas ett diskussionmöte om frågan i maj 2022.

 

Bakgrundsmaterial:

Bildande av det finskspråkiga skolcentrets enhetsskola (KV 29.10.2014 § 128)

Val av skolsekreterare, det finskspråkiga skolcentret (SLSO 12.3.2015 § 5)

Val av rektor till Harjurinteen koulu fr.o.m. 1.8.2015 (SLSO 12.3.2015 §5)

Val av biträdande rektor till Harjurinteen koulu fr.o.m. 1.8.2015 (SLSO 12.3.2015 § 6)

Organiseringen av rektorerna i enhetsskolan och Myllyharjun lukio fr.o.m. 1.8.2015 (SLSO 3.12.2014 § 34)

Val av biträdande rektor till Harjurinteen koulu fr.o.m. 1.8.2016 (SLSO 5.4.2016 § 13)

Val av rektor till Myllyharjun lukio för viss tid (SLSO 5.6.2014 § 23)

Val av planerare fr.o.m. 3.4.2018 tillsvidare, placeringsställe Harjurinteen koulu (Utbildningschef 9.3.2018 § 14)

 

 

Föredragning Direktör för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen 

 

Förslag Nämnden för fostran och bildning antecknar det på mötet framförda för kännedom och fortsätter behandlingen av ärendet på följande möte.

 

Behandling

 

Utbildningschefen anmälde jäv (grund: närstående) och avlägsnade sig från mötesrummet för den tid som ärendet behandlades.

 

Föredragande berättade att kostnadsförslagen för de olika alternativen presenteras på nämndens följande möte.

 

Föredragande kompletterade sin beredning enligt följande:

Under mötet delades följande beslut ut som bakgrundsmaterial:

­        bildningsdirektörens tjänsteinnehavarbeslut 7.8.2015 § 48 "Förordnande av biträdande rektor för Myllyharjun lukio från och med 1.8.2015, NN" (på finska)

­        bildningsdirektörens tjänsteinnehavarbeslut 4.5.2016 § 24 "Förordnande av biträdande rektor för Myllyharjun lukio från och med 1.8.2016" (på finska).

 

Föredragande konstaterade att huvudförtroendemannen för FOSU rf. Eveliina Passi har 6.4.2022 skickat epost i ärendet till nämndens ledamöter och direktören för centralen för bildning och välfärd.

 

Därtill läste föredragande upp en skrivelse gällande Loviisan lukio som föredragande mottagit 1.4.2022.

 

Beslut Nämnden för fostran och bildning antecknade det på mötet framförda för kännedom och fortsätter behandlingen av ärendet på följande möte.

---