Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Grundtrygghetsnämnden
Protokoll 07.04.2022/Paragraf 46


8 Strategiutkast 2022

 

Uppdatering av stadens strategi

 

GN 07.04.2022 § 46  

54/00.01.02/2022  

 

 

Beredning Grundtrygghetsdirektör Carita Schröder, tfn 040 570 2807

 

Enligt 37 § i kommunallagen (410/2015) ska varje kommun uppdatera sin strategi minst en gång per fullmäktigeperiod. Lovisa stad uppdaterade sin strategi i slutet på fullmäktigeperioden 2017-2021 på våren 2021. Då kom man överens om att strategin nästa gång ska uppdateras redan i början på den följande fullmäktigeperioden för att bättre stöda det nyvalda fullmäktige i sitt arbete.

 

Ett utlåtande om detta utkast till Lovisa stads strategi begärs härmed av landsbygdsnämnden, grundtrygghetsnämnden, nämnden för fostran och bildning, välfärdsnämnden, näringslivs- och infrastrukturnämnden och byggnads- och miljönämnden senast 20.4.2022. Även stadens anställda och invånare har möjlighet att kommentera utkastet.

Stadsfullmäktige har en aftonsskola om strategin 26.4, och strategin ska behandlas av stadsstyrelsens 9.5 samt slutligen godkännas av stadsfullmäktige 18.5.

 

Bilaga ,

 

Föredragning Grundtrygghetsdirektör Carita Schröder 

 

Förslag Grundtrygghetsnämnden ger ett utlåtande gällande bifogade bilagan om Lovisa stads strategi .

 

Beslut Grundtrygghetsnämnden uttalar följande om Lovisa stads strategi:
Grundtrygghetsnämnden var nöjd med den föreslagna visionen, men ansåg att värdena också kunde återspegla tillgången till tjänster. I anknytning till SWOT-analysen förde grundtrygghetsnämnden fram att även om Nyland i generellt sett är ett attraktivt alternativ, så återspeglas dess attraktionskraft ännu inte på samma sätt här i randområdena. Dessutom är sysselsättningsmöjligheterna i området fortfarande svaga. En annan svaghet tidigare har varit att till exempel besluten om nybyggande har varit långsamma. Grundtrygghetsnämnden ser också ett hot i att otrygghet i området kan resultera av koncentrationen av trygghetsbringande myndigheter så som till exempel polisen till tillväxtcentra fortsätter. Kanske skulle resultaten av säkerhetsindexet också kunna utnyttjas bland mätarna för de strategiska målen. Angående de strategiska målen vill grundtrygghetsnämnden också uttala sig om att mätarna som anknyter till utbildning nu fokuserar på de elever som är mest framgångsrika i skolan, men det är också mycket viktigt att ta hand om dem som inte klarar sig så bra.