RSS-länk
Mötesärende:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Nämnden för fostran och bildning
Protokoll 03.05.2022/Paragraf 66
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |
Arbetsdagar och lov läsåret 2023-2024; förskoleundervisning, grundläggande utbildning och gymnasieutbildning
NFB 03.05.2022 § 66
799/12.00.00/2022
Beredning Utbildningschef Timo Tenhunen, tfn 0440 555 332
Arbetsdagar och lov för förskoleundervisningen, grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen har fastslagits två läsår på förhand för att det har inkommit förfrågningar om arbetsdagarna bland annat gällande familjernas semesterplaner. Vårdnadshavarna, eleverna på årskurserna 7-9 och gymnasiestuderandena har hörts med en förfrågan. Alternativen har varit rektorernas förslag till arbetsdagar.
Enligt förordningen om grundläggande utbildning (852/1998) ges förskoleundervisning under minst 700 timmar per år.
Enligt lagen om grundläggande utbildning (628/1998) består läsåret av 190 arbetsdagar. Arbetsdagarna minskas dock med självständighetsdagen, trettondagen och första maj när dessa infaller på en annan vardag än lördag. Enligt förordningen om grundläggande utbildning (852/1998) avslutas läsåret den sista vardagen (lördag) vecka 22. I övrigt har utbildningsanordnaren d.v.s. nämnden för fostran och bildning, enligt stadens förvaltningsstadga, rätten att besluta om arbetstider och lovdagar.
Gymnasielagen (714/2018) eller statsrådets förordning om gymnasieutbildning (810/2018) innehåller inga bestämmelser angående läsårets arbetsdagar, men gymnasierna borde följa arbetstiderna för den grundläggande utbildningen eftersom den grundläggande utbildningen och gymnasierna delvis har samma lärare och vidare eftersom elevtransporterna ordnas enligt arbetstiderna för den grundläggande utbildningen.
Läsårets arbetstider har behandlats i rektorsteamet, på rektorsmötena 17.2.2022 och 7.4.2022. Efter det uppgjordes en förfrågan till eleverna på årskurserna 7-9, gymnasiestuderandena, vårdnadshavarna och skolans personal. I förfrågan som genomfördes 8‑24.4.2022 ingick även en möjlighet till fria kommentarer.
Förslagen för läsåret 2023-2024 var följande:
A
Höstterminen 15.8.2023 (ti)-22.12.2023 (fre)
Höstlov 20-23.10.2023 (fre-må)
Jullov 23.12.2023 (lö)-7.1.2024 (sö)
Vårterminen 8.1.2024 (må)-1.6.2024 (lö)
Sportlov (v. 8) 19-25.2.2024 (må-sö)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
B
Höstterminen 15.8.2023 (ti)-22.12.2023 (fre)
Höstlov 16-22.10.2023 (må-sö)
Jullov 23.12.2023 (lö)-2.1.2024 (ti)
Vårterminen 3.1.2024 (ons)-1.6.2024 (lö)
Sportlov (v. 8) 19-25.2.2024 (må-sö)
Sammanlagt inkom 946 svar.
I förfrågan fick alternativ A 741 röster (78%) och alternativ B fick 205 röster (22%).
Gällande alternativ A frågades ytterligare om höslovsdagarna. 62% av de som besvarade understödde alternativet fredag-måndag, 25% understödde alternativet torsdag-fredag och 13% alternativet måndag-tisdag.
Rektorsmötet har beslutat att det förslag som får mest röster föreslås som första alternativ. Läsåret 2023-2024 har 188 arbetsdagar varav 88 under höstterminen och 100 under vårterminen. Utgående från förfrågan föreslår rektorsmötet alternativ A som har ett kortare höstlov och att höstlovet är 20-23.10.2023 (fre-må).
Förskolan följer samma arbetstider förutom de dagar som infaller på en lördag.
Gymnasierna kan vid behov avvika från läsårets arbetstider med en dag om avvikelsen finns inskriven i läsårsplanen.
Medföljande material:
Resultaten från förfrågan: vårdnadshavarna
Resultaten från förfrågan: eleverna (åk 7-9), studerandena och personalen
Föredragning Direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen
Förslag Nämnden för fostran och bildning beslutar att arbetsdagarna och loven för förskoleundervisningen, grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen för läsåret 2023-2024 är enligt alternativ A.
Behandling
Utbildningschefen kompletterade sin beredning med att tillägga följande mening till slutet av sin beredning: "Gymnasierna kan vid behov avvika från läsårets arbetstider med en dag om avvikelsen finns inskriven i läsårsplanen."
Föredragande ändrade sitt förslag och föreslog att det ursprungliga förslaget blir punkt a) och som punkt b) tilläggs texten: "Gymnasierna kan vid behov avvika från läsårets arbetstider med en dag om avvikelsen finns inskriven i läsårsplanen."
Meri Lohenoja föreslog understödd av Jari Kekkonen att skolarbetet inleds 10.8.2023 och höstlovet hålls 16.10-22.10.2023 till övriga delar följer arbetstiderna alternativ A.
Kerstin Häggblom föreslog understödd av Nina Björkman-Nystén att föredragandes ändringsförslag kompletteras med följande mening: Nämnden beslutar att alternativet kortare sommarlov och en veckas höstlov ingår i följande förfrågan som gäller läsåret 2024-2025.
Ordförande konstaterade att det föreligger två understödda förslag. På förslag av ordförande förrättades omröstning genom namnupprop så att de som understöder Kerstin Häggbloms förslag röstar "ja" och de som understöder Meri Lohenojas förslag röstar "nej".
I omröstningen fick Kerstin Häggbloms förslag fem röster (Nina Björkman-Nystén, Hanna Hurtta, Kerstin Häggblom, Thomas Rosenberg, Roger Wide) och Meri Lohenojas förslag fyra röster (Meri Lohenoja, Jari Kekkonen, Immo Stenberg ja Emmi-Liina Vakkuri-Johansson).
Kerstin Häggbloms tilläggsförslag understöddes enhälligt.
Tom Liljestrand avlägsnade sig från mötet kl. 19.04.
Beslut Nämnden för fostran och bildning beslutade att
a) arbetsdagarna och loven för förskoleundervisningen, grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen för läsåret 2023-2024 är enligt alternativ A
b) gymnasierna kan vid behov avvika från läsårets arbetstider med en dag om avvikelsen finns inskriven i läsårsplanen.
Därtill beslutade nämnden att alternativet kortare sommarlov och en veckas höstlov ingår i följande förfrågan som gäller läsåret 2024-2025.
---
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |