RSS-länk
Mötesärende:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Stadsstyrelsen
Protokoll 20.06.2022/Paragraf 175
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |
Liite 24 | Anvisningar för upprättande av förslag till budget och ekonomiplan 2023-2025, stst 20.6.2022 |
Budget och ekonomiplan 2023-2025, anvisningar för planeringen
STST 20.06.2022 § 175
996/02.02.00/2022
Beredning Stadsdirektör Jan D. Oker-Blom och ekonomichef Fredrik Böhme
Enligt kommunallagen ska fullmäktige före utgången av året godkänna en budget för kommunen för det följande kalenderåret med beaktande av kommunkoncernens ekonomiska ansvar och förpliktelser. I samband med att budgeten godkänns ska fullmäktige också godkänna en ekonomiplan för tre eller flera år (planperiod). Budgetåret är planperiodens första år. Budgeten och ekonomiplanen ska göras upp så att kommunstrategin genomförs och förutsättningarna för skötseln av kommunens uppgifter tryggas. I budgeten och ekonomiplanen godkänns målen för kommunens och kommunkoncernens verksamhet och ekonomi. Ekonomiplanen ska vara i balans eller visa överskott. Ett underskott i kommunens balansräkning ska täckas inom fyra år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes. Kommunen ska i ekonomiplanen besluta om specificerade åtgärder genom vilka underskottet täcks under den nämnda tidsperioden. Budgeten ska innehålla de anslag och beräknade inkomster som uppgifterna och verksamhetsmålen förutsätter samt en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas. Anslag och beräknade inkomster kan tas in till brutto- eller nettobelopp.
Budgeten och ekonomiplanen består av en driftsekonomi- och resultaträkningsdel samt en investerings- och finansieringsdel. Planeringsperioden sträcker sig över åren 2023-2025. Lovisa stads och Affärsverket Lovisa Vattens bokföringsmässiga resultat i bokslutet 2021 var 4,6 miljoner euro, och stadens och vattenaffärsverkets sammanräknade balansräkning uppvisar ett ackumulerat överskott på 10,8 miljoner euro. Budgetutfallet för 2022 är fastställt till 0,1 miljoner euro. Utfallet för januari-april 2022 visar ett positivt resultat på ca 1,2 miljoner euro och är på ungefär samma nivå som motsvarande tidsperiod 2021. Beaktande det utmanande ekonomiska läget är det ändå viktigt att sträva efter kostnadsdisciplin och att stadens ekonomi även i fortsättningen är balanserad.
De centralvisa ramarna och mer detaljerade anvisningar för planeringen finns i bilagan.
Bilaga nr 14.
Föredragning Stadsdirektör Jan D. Oker-Blom
Förslag Stadsstyrelsen godkänner anvisningarna för planeringen enligt bilagan.
Beslut Ledamot Tom Liljestrand lade fram följande ändringsförslag: "Stadsstyrelsen godkänner anvisningarna för planeringen enligt bilagan med undantag av investeringstabellen på sidan 7, som remitteras för ny beredning. Investeringsplanen ska följa stadsfullmäktiges linje gällande hela fullmäktigeperiodens investeringsnivå."
Ledamot Lotte-Marie Stenman understödde Liljestrands ändrings- och remitteringsförslag.
Ledamot Satu Hämäläinen föreslog nedan nämnda ändringar. Arja Isotalo understödde Hämäläinens ändringsförslag.
Bindande mål och resultatmål på Lovisa stads nivå
Sida 9: Den andra punkten i punktlistan under rubriken "Bindande mål och resultatmål på Lovisa stads nivå", det vill säga "Lånestocken per invånare överskrider inte på lång sikt betydligt den genomsnittliga nivån i kommuner av samma storlek.", ändras till "Lånestocken per invånare hålls på en skälig nivå. Det kalkylerade låneskötselbidraget underskrider inte på lång sikt avsevärt kommunernas genomsnittliga låneskötselbidrag."
Bindande mål och resultatmål i dotterbolag
Sida 10: Meningen "Stadskoncernens sammanlagda lånebelopp per invånare borde inte få överskrida den genomsnittliga nivån i kommunkoncernerna." i fjärde stycket under rubriken "Bindande mål och resultatmål i dotterbolag" ändras till "Målet är att hålla stadskoncernens sammanlagda lånebelopp per invånare under nivån för 2021 och den borde inte få överskrida den genomsnittliga nivån i kommunkoncernerna."
Stadsstyrelsen godkände enhälligt både Liljestrands ändrings- och remitteringsförslag och Hämäläinens ändringsförslag.
Beslut enligt förslaget med beaktande av de ovan nämnda enhälligt godkända ändringarna.
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |