RSS-länk
Mötesärende:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Näringslivs- och infrastrukturnämnden
Protokoll 18.08.2022/Paragraf 108
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |
Ramförslag till anvisningar för planeringen för budgeten och ekonomiplanen 2023-2025
STST 20.06.2022 § 175
Beredning Stadsdirektör Jan D. Oker-Blom och ekonomichef Fredrik Böhme
Enligt kommunallagen ska fullmäktige före utgången av året godkänna en budget för kommunen för det följande kalenderåret med beaktande av kommunkoncernens ekonomiska ansvar och förpliktelser. I samband med att budgeten godkänns ska fullmäktige också godkänna en ekonomiplan för tre eller flera år (planperiod). Budgetåret är planperiodens första år. Budgeten och ekonomiplanen ska göras upp så att kommunstrategin genomförs och förutsättningarna för skötseln av kommunens uppgifter tryggas. I budgeten och ekonomiplanen godkänns målen för kommunens och kommunkoncernens verksamhet och ekonomi. Ekonomiplanen ska vara i balans eller visa överskott. Ett underskott i kommunens balansräkning ska täckas inom fyra år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes. Kommunen ska i ekonomiplanen besluta om specificerade åtgärder genom vilka underskottet täcks under den nämnda tidsperioden. Budgeten ska innehålla de anslag och beräknade inkomster som uppgifterna och verksamhetsmålen förutsätter samt en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas. Anslag och beräknade inkomster kan tas in till brutto- eller nettobelopp.
Budgeten och ekonomiplanen består av en driftsekonomi- och resultaträkningsdel samt en investerings- och finansieringsdel. Planeringsperioden sträcker sig över åren 2023-2025. Lovisa stads och Affärsverket Lovisa Vattens bokföringsmässiga resultat i bokslutet 2021 var 4,6 miljoner euro, och stadens och vattenaffärsverkets sammanräknade balansräkning uppvisar ett ackumulerat överskott på 10,8 miljoner euro. Budgetutfallet för 2022 är fastställt till 0,1 miljoner euro. Utfallet för januari-april 2022 visar ett positivt resultat på ca 1,2 miljoner euro och är på ungefär samma nivå som motsvarande tidsperiod 2021. Beaktande det utmanande ekonomiska läget är det ändå viktigt att sträva efter kostnadsdisciplin och att stadens ekonomi även i fortsättningen är balanserad.
De centralvisa ramarna och mer detaljerade anvisningar för planeringen finns i bilagan.
Bilaga nr 14.
Föredragning Stadsdirektör Jan D. Oker-Blom
Förslag Stadsstyrelsen godkänner anvisningarna för planeringen enligt bilagan.
Beslut Ledamot Tom Liljestrand lade fram följande ändringsförslag: "Stadsstyrelsen godkänner anvisningarna för planeringen enligt bilagan med undantag av investeringstabellen på sidan 7, som remitteras för ny beredning. Investeringsplanen ska följa stadsfullmäktiges linje gällande hela fullmäktigeperiodens investeringsnivå."
Ledamot Lotte-Marie Stenman understödde Liljestrands ändrings- och remitteringsförslag.
Ledamot Satu Hämäläinen föreslog nedan nämnda ändringar. Arja Isotalo understödde Hämäläinens ändringsförslag.
Bindande mål och resultatmål på Lovisa stads nivå
Sida 9: Den andra punkten i punktlistan under rubriken "Bindande mål och resultatmål på Lovisa stads nivå", det vill säga "Lånestocken per invånare överskrider inte på lång sikt betydligt den genomsnittliga nivån i kommuner av samma storlek.", ändras till "Lånestocken per invånare hålls på en skälig nivå. Det kalkylerade låneskötselbidraget underskrider inte på lång sikt avsevärt kommunernas genomsnittliga låneskötselbidrag."
Bindande mål och resultatmål i dotterbolag
Sida 10: Meningen "Stadskoncernens sammanlagda lånebelopp per invånare borde inte få överskrida den genomsnittliga nivån i kommunkoncernerna." i fjärde stycket under rubriken "Bindande mål och resultatmål i dotterbolag" ändras till "Målet är att hålla stadskoncernens sammanlagda lånebelopp per invånare under nivån för 2021 och den borde inte få överskrida den genomsnittliga nivån i kommunkoncernerna."
Stadsstyrelsen godkände enhälligt både Liljestrands ändrings- och remitteringsförslag och Hämäläinens ändringsförslag.
Beslut enligt förslaget med beaktande av de ovan nämnda enhälligt godkända ändringarna.
NLIN 18.08.2022 § 108
996/02.02.00/2022
Beredning Ekonomichef Fredrik Böhme, tfn 040 481 4675, controller Eija Henriksson, tf 040 779 0428, direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Sari Paljakka, tfn 040 630 2811, projektledningschef Ulf Blomberg, tfn
0440 555 405, lokalchef Päivi Turunen, tfn 0440 555 412, infrastrukturchef Markus Lindroos, tfn 050 382 7550.
Stadsstyrelsen behandlade 20.6.2022 anvisningarna för planeringen för budgeten och ekonomiplanen 2023-2025. Till övriga delar godkändes anvisningarna, men investeringstabellen remitterades för ny beredning med hänvisning till stadsfullmäktiges riktlinje att investeringarnas belopp under fullmäktigeperioden 2022-2025 inte får överskrida 30 miljoner euro medan det ursprungliga ramförslaget var 40 miljoner euro. Investeringsplanen granskades med ekonomichef Fredrik Böhme i centralen för näringsliv och infrastruktur och närmast genom att planera investeringarnas tidtabeller på nytt kom man fram till cirka 30 miljoner euro med beaktande av investeringsutgifterna.
Det ska beaktas att en kraftig ökning i byggkostnader säkert kommer att skapa tryck på den här planen när projekt konkurresutsätts och kostnaderna preciseras.
När man granskade investeringsbehoven på nytt och funderade på investeringarnas prioritetsordning, hittade man å andra sidan möjligheter att skjuta upp vissa projekt lite, men samtidigt fanns det klara investeringsobjekt som man måste beakta i planen enligt en snabbare tidtabell.
Det föreslogs att byggande av en ny idrottshall inleds i slutet av 2025, och byggandet genomförs i huvudsak 2026. Renoveringen av huvudbryggan i gästbåtshamnen kan ännu skjutas fram till 2026. Planeringen av lättrafikleden MT176 Kuggom-Hardom ska inledas 2025, och byggandet ska i huvudsak genomföras 2026 och 2027. Totalrenoveringen av Generalhagens skola ska genomföras 2026, men renoveringen av fönstren genomförs redan 2023.
På samma sätt har renoveringen av fönstren och fasaden 2023 tillagts under punkten Tesjoen koulu. Projektet för Isnäs skolcentrum framskrider 2025 då det tillfälliga tillståndet för de ersättande lokalerna upphör. Utredningen av Valkom daghems situation pågår, projektet ryms under granskningsperioden och en eventuell flyttning till ersättande lokaler blir aktuell. Projektplanen för det nya biblioteket skjuts upp med ett år.
Av centralen för näringsliv och infrastrukturs projekt under 100 000 euro för 2023 minskades sammanlagt 500 000 euro eftersom de flesta resurserna riktas till bostadsmässan. Dessutom sköts byggande av nya lättrafikleder upp till 2026 och 2027.
Bilaga 62 Ramförslag
Föredragning Infrastrukturchef Markus Lindroos
ställföreträdare för direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur, tfn 050 382 7550
Förslag Näringslivs- och infrastrukturnämnden föreslår att ramförslaget till anvisningar för planeringen för budgeten och ekonomiplanen 2023-2025 godkänns med de ovannämnda ändringarna.
Beslut Näringslivs- och infrastrukturnämnden föreslår att ramförslaget till anvisningar för planeringen för budgeten och ekonomiplanen 2023-2025 godkänns med de ovannämnda ändringarna, dock så att punkten grundtrygghetscentralen i ramförslagets investeringsplan flyttas och redovisas på annat sätt från 2023 framåt på egen rad under centralen för näringsliv och infrastruktur i budgetförslaget.
Bilaga 62 Ramförslag
Paragrafen justerades omedelbart.
Fortsatt behandling Stadsstyrelsen
- - -
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |