Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Nämnden för fostran och bildning
Protokoll 13.10.2022/Paragraf 112


 

Om närskogen  som omger Isnäs skolcentrum

 

NFB 13.10.2022 § 112  

1399/10.00.03/2022  

 

 

Beredning direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen, tfn 0440 555 250

 

På basen av det meddelande som utbildningschefen har fått 12.10.2022 har det samma dag  kommit fram via Skogscentralens nättjänster, att det påbörjas en stor slutavverkning i närheten av Isnäs skola.

 

Följande parter (Isnäsin koulu, Isnäs skola, Isnäs daghem, kultur- och landskapsföreningen Asken, Isnäs byaråd rf, Isnäs ungdomsförening rf) har kontaktat markägaren och bett om att tillsvidare avstå från de anmälda avverkningarna, så att områdets natur- och kulturvärde samt Isnäs skolcentrums inlärningsmiljö bevaras.

 

Mötesmaterial: Isnäs skolcentrums rektors 12.10.2022 meddelande till nämnden för fostran och bildning och figurkarta

 

Föredragning Direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen 

 

Förslag Nämnden för fostran och bildning framför på basis av diskussionen sitt ställningstagande till markägaren ifråga.

 

Behandling

 

Thomas Rosenberg föreslog understödd av Kerstin Häggblom att nämnden för fostran och bildning framför på basis av diskussionen sin önskan om att avverkningen skulle genomföras på ett sätt som tar hänsyn till skogens användning i skolcentrets pedagogiska och rekreativa syfte, genom att tillräckligt med skog bevaras i närheten av skolcentret. Förslaget godkändes enhälligt.

 

Beslut Nämnden för fostran och bildning framför på basis av diskussionen sin önskan om att avverkningen skulle genomföras på ett sätt som tar hänsyn till skogens användning i skolcentrets pedagogiska och rekreativa syfte, genom att tillräckligt med skog bevaras i närheten av skolcentret.