RSS-länk
Mötesärende:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Byggnads- och miljönämnden
Protokoll 13.12.2022/Paragraf 75
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |
RAYML-BYMIN-08_20221213_Liite-Bilaga_55-01_Loviisan kulttuuri- ja ympäristöliike ryn valitus_web | ||
RAYML-BYMIN-08_20221213_Liite-Bilaga_55-02_Valitus Helsingin ho_web |
Begäran om omprövning av tillstånd för miljöåtgärder 2022-6
BYMIN 21.06.2022 § 47
Beredning ledande byggnadsinspektör Anne Kanervala, tfn 040 776 25 56
Fyra begäranden om omprövning har inlämnats till byggnads- och miljönämnden angående tillståndet för miljöåtgärder 2022-6. Med tillståndet beviljades tillstånd för parkliknande avverkning av träd på skogsfigurer belägna inom detaljplaneområde.
De som begär omprövning godkänner inte att tillstånd för miljöåtgärder beviljats och kräver att beslutet upphävs och att ärendet remitteras för ny beredning. Omprövningsbegärandena motiveras bland annat med att tillståndet för miljöåtgärder baserar sig på en föråldrad detaljplan, att det finns två datum i beslutet och att man i beslutet inte beaktar naturutredningarna för den anhängiga delgeneralplanen.
Vid hörandet med anledning av ansökan har 133 § i markanvändnings- och bygglagen och 65 § i markanvändnings- och byggförordningen iakttagits. Det finns fler än tio grannar, och därför har ansökan kungjorts på stadens officiella anslagstavla, det vill säga på stadens webbplats. Därmed har informationen om ansökan även nått övriga intressenter.
Ett tillståndsbeslut som fattats med stöd av markanvändnings- och bygglagen meddelas efter anslag, vilket innebär att beslutsdagen inte kan vara densamma som den dag då beslutet meddelas.
Kommunens byggnadstillsynsmyndighet övervakar att planerna iakttas. Myndighetens behörighet sträcker sig till en anhängig generalplan endast om kommunen har utfärdat ett byggförbud och en åtgärdsbegränsning för området med stöd av 38 § i markanvändnings- och bygglagen. Inget sådant beslut har fattats för delgeneralplaneområdet i Valkom. Med stöd av 128 § i markanvändnings- och bygglagen är de åtgärder som gäller luo-områdena i utkastet till delgeneralplan således inte tillståndspliktiga och har inte kunnat behandlas genom tillståndsförfarande. Tillståndet för miljöåtgärder har därför behandlats endast till den del den gäller figurer som finns på detaljplaneområdet.
På det område som tillståndet för miljöåtgärder gäller förekommer det flera fladdermusarter enligt en utredning från 2020 (Wermundsen Consulting Oy 2020). Det är förbjudet att förstöra och försämra platser där fladdermöss förökar sig och rastar (49 § i naturvårdslagen 1096/1996 och EU:s habitatdirektiv). Fladdermössen har dock ett vidsträckt revir och använder många olika slags föröknings- och rastplatser, till exempel blockjord och andra underjordiska gömställen, byggnader och trädhålor. Även om fladdermössen använder trädhålor som rastplats betyder det inte att all skogsskötsel är förbjuden på områden där det finns fladdermöss.
Tillståndet för miljöåtgärder har beviljats utgående från hur området är planlagt. De områden som behandlats i ansökan är belägna inom AR-område (kvartersområde för radhus och andra kopplade byggnader) och P-område (parkområde). Då träden inom detaljplaneområdet fälls enligt planerna försvårar det inte användningen av området för det syfte som anges i planen.
Bilaga 39
Omprövningsbegäran 27.5.2022
Omprövningsbegäran 8.6.2022
Omprövningsbegäran 8.6.2022
Omprövningsbegäran 8.6.2022
Beslut om tillstånd för miljöåtgärder 434-2022-6
Utdrag ur den utvidgade detaljplanen för stadsdel XI i Lovisa
Föredragning Ledande byggnadsinspektör Anne Kanervala
Förslag Byggnads- och miljönämnden avslår begäran om omprövning på de grunder som nämns i föredragningstexten ovan.
Behandling Vice ordförande Daniel Thomasson föreslåg att ärendet bordläggs. Ledamot Anne Penninkangas understödde förslaget.
Omröstning Utgångsförslaget JA (behandlingen av ärendet fortsätter) fick två (2) röster (Mulli, Wallén), vice ordförande Thomassons motförslag NEJ (ärendet bordläggs) fick fem (5) röster (Mettinen, Thomasson, Haddas, Puolakka, Penninkangas).
Beslut Byggnads- och miljönämnden beslutade bordlägga ärendet.
Bilaga 39
- - -
BYMIN 13.09.2022 § 54
Beredning ledande byggnadsinspektör Anne Kanervala, tfn 040 776 25 56
Fyra begäranden om omprövning har inlämnats till byggnads- och miljönämnden angående tillståndet för miljöåtgärder 2022-6. Med tillståndet beviljades tillstånd för parkliknande avverkning av träd på skogsfigurer belägna inom detaljplaneområde.
De som begär omprövning godkänner inte att tillstånd för miljöåtgärder beviljats och kräver att beslutet upphävs och att ärendet remitteras för ny beredning. Omprövningsbegärandena motiveras bland annat med att tillståndet för miljöåtgärder baserar sig på en föråldrad detaljplan, att det finns två datum i beslutet och att man i beslutet inte beaktar naturutredningarna för den anhängiga delgeneralplanen.
Vid hörandet med anledning av ansökan har 133 § i markanvändnings- och bygglagen och 65 § i markanvändnings- och byggförordningen iakttagits. Det finns fler än tio grannar, och därför har ansökan kungjorts på stadens officiella anslagstavla, det vill säga på stadens webbplats. Därmed har informationen om ansökan även nått övriga intressenter.
Ett tillståndsbeslut som fattats med stöd av markanvändnings- och bygglagen meddelas efter anslag, vilket innebär att beslutsdagen inte kan vara densamma som den dag då beslutet meddelas.
Kommunens byggnadstillsynsmyndighet övervakar att planerna iakttas. Myndighetens behörighet sträcker sig till en anhängig generalplan endast om kommunen har utfärdat ett byggförbud och en åtgärdsbegränsning för området med stöd av 38 § i markanvändnings- och bygglagen. Inget sådant beslut har fattats för delgeneralplaneområdet i Valkom. Med stöd av 128 § i markanvändnings- och bygglagen är de åtgärder som gäller luo-områdena i utkastet till delgeneralplan således inte tillståndspliktiga och har inte kunnat behandlas genom tillståndsförfarande. Tillståndet för miljöåtgärder har därför behandlats endast till den del den gäller figurer som finns på detaljplaneområdet.
På det område som tillståndet för miljöåtgärder gäller förekommer det flera fladdermusarter enligt en utredning från 2020 (Wermundsen Consulting Oy 2020). Det är förbjudet att förstöra och försämra platser där fladdermöss förökar sig och rastar (49 § i naturvårdslagen 1096/1996 och EU:s habitatdirektiv). Fladdermössen har dock ett vidsträckt revir och använder många olika slags föröknings- och rastplatser, till exempel blockjord och andra underjordiska gömställen, byggnader och trädhålor. Även om fladdermössen använder trädhålor som rastplats betyder det inte att all skogsskötsel är förbjuden på områden där det finns fladdermöss.
Tillståndet för miljöåtgärder har beviljats utgående från hur området är planlagt. De områden som behandlats i ansökan är belägna inom AR-område (kvartersområde för radhus och andra kopplade byggnader) och P-område (parkområde). Då träden inom detaljplaneområdet fälls enligt planerna försvårar det inte användningen av området för det syfte som anges i planen.
Bilaga 43
Omprövningsbegäran 27.5.2022
Omprövningsbegäran 8.6.2022
Omprövningsbegäran 8.6.2022
Omprövningsbegäran 8.6.2022
Beslut om tillstånd för miljöåtgärder 434-2022-6
Utdrag ur den utvidgade detaljplanen för stadsdel XI i Lovisa
Föredragning Ledande byggnadsinspektör Anne Kanervala
Förslag Byggnads- och miljönämnden avslår begäran om omprövning på de grunder som nämns i föredragningstexten ovan.
Behandling Föredraganden tillade följande meningar i föredragningstexten: "Den sökande har 12.5.2022 ordnat ett informationsmöte som gällde ansökan. Den ledande byggnadsinspektören var närvarande på mötet. Tjänsteinnehavaren kan delta som åhörare i sådana här möten om hen anser det nödvändigt. Tjänsteinnehavarbeslut fattas alltid med stöd av tjänsteansvar och utgående från lagen.". Därtill tillade föredraganden följande mening i beslutsförslaget: "Beslutet ges efter anslag".
Ordförande Daniel Thomasson gjorde följande motförslag: Rättelseyrkandena godkänns. Tillstånd för miljöåtgärder beviljas inte. Motiveringar till förslaget: Luo 3 -områdena har inte definierats i tillståndet och man kan inte försäkra sig om att naturvårdslagens krav uppfylls. Därtill är detaljplanen föråldrad.
Motförslaget fick understöd.
Omröstning Utgångsförslaget JA (föredragandens ändrade beslutsförslag) fick sju (7) röster (Laitinen, Lindfors, Haddas, Lappalainen, Mulli, Oinonen, Wallén), ordförande Thomassons motförslaget NEJ (rättelseyrkandena godkänns. Tillstånd för miljöåtgärder beviljas inte.) fick tre (3) röster (Thomasson, Marjakangas, Ihalainen).
Beslut Byggnads- och miljönämnden avslog begäran om omprövning på de grunder som nämndes i föredradningstexten samt med följande tillägg som föredraganden gjorde: Den sökande har 12.5.2022 ordnat ett informationsmöte som gällde ansökan. Den ledande byggnadsinspektören var närvarande på mötet. Tjänsteinnehavaren kan delta som åhörare i sådana här möten om hen anser det nödvändigt. Tjänsteinnehavarbeslut fattas alltid med stöd av tjänsteansvar och utgående från lagen.
Beslutet ges efter anslag.
Ordförande Daniel Thomasson anmälde avvikande åsikt.
Bilaga 43
- - -
BYMIN 13.12.2022 § 75
240/10.03.99.05/2022
Beredning ledande byggnadsinspektör Anne Kanervala, tfn 040 776 25 56 och miljöchef Heidi Lyytikäinen, tfn. 0440 555 373.
Helsingfors förvaltningsdomstol begär byggnads- och miljönämndens utlåtande om besvär som gäller de begäranden om omprövning av tillståndet för miljöåtgärder 2022-6 som byggnads- och miljönämnden behandlade 13.9.2022 § 54.
Bilaga 55 Besvärsskrifterna
Föredragning Ledande byggnadsinspektör Anne Kanervala
Förslag Byggnads- och miljönämnden yttrar sig om besvären endast till den del som gäller det beviljade tillståndet för miljöåtgärder 2022-6 och ger Helsingfors förvaltningsdomstol följande utlåtande med anledning av besvären:
I 128 § i markanvändnings- och bygglagen (MBL) föreskrivs det om när man ska ansöka om tillstånd för miljöåtgärder. Det överklagade beslutet gäller således endast de figurer i den avverkningsplan som fogats till tillståndet för miljöåtgärder som finns inom detaljplaneområdet, det vill säga figur 2 (en del av figuren), 3 (en del av figuren), 6 (cirka 0,4 ha av figuren som totalt omfattar 3,3 ha), 8 och 12.
Detaljplanens aktualitet
Den detaljplan som gäller för området är inte till betydande del fortfarande ogenomförd på det sätt som avses i 60.2 § i MBL: Detaljplanen är till största delen genomförd. Det ogenomförda AR-området (cirka 2 ha) i nordvästra delen av området utgör inte en betydande del av detaljplanen (cirka 27 ha). Det har därför inte varit nödvändigt att utföra en bedömning av detaljplanens aktualitet med stöd av § 60.2 i MBL.
Planbeteckningen AR (kvartersområde för radhus och andra koppade bostadshus) kan dessutom jämställas med planbeteckningen AP (småhusdominerat bostadsområde) som gäller för samma område i utkastet till delgeneralplan. Vid beredningen av utkastet till delgeneralplan identifierades inga särskilda naturvärden inom AP-området. Utkastet till delgeneraplan ger uttryck för stadens nuvarande vilja, och då markanvändningen på ifrågavarande område har samma verkningar som i detaljplanen, har detaljplanen inte föråldrats till dessa delar.
Planbeteckningen P i detaljplanen (parkområde, inga separata planbestämmelser) kan på motsvarande sätt jämställas med VL-beteckningen i utkastet till delgeneralplan (område för närrekreation, inga separata planbestämmelser).
Om staden trots ovan nämna aspekter hade ifrågasatt detaljplanens aktualitet i beredningsskedet för delgeneralplanen, hade man behövt utfärda ett byggförbud på delgeneralplaneområdet enligt 38 § i MBL eller en åtgärdsbegränsning enligt 128 §. Vid den tidpunkt då utkastet till delgeneralplan var framlagt frågade ledande byggnadsinspektören stadsplaneringen huruvida de hade för avsikt att föreslå byggförbud eller åtgärdsbegränsningar, men inget sådant förslag har emellertid lagts fram och inget sådant beslut har fattats.
Beaktande av naturvärden
Inom figurerna 6, 8 och 12 på P- och VL-området i detaljplanen (VR-område i utkastet till delgeneralplan) finns tre objekt med hotade naturtyper. Dessa objekt har avgränsats som luo-3-områden i utkastet till delgeneralplan. Den sammanlagda arealen för dessa tre objekt (till den del som objekten ligger på det område som beslutet om tillstånd för miljöåtgärder gäller) är cirka 1,4 hektar.
Luo-3-områdena i utkastet till delgeneralplan utgör enligt planbestämmelserna områden som är särskilt viktiga med tanke på naturens mångfald och där det förekommer värdefulla eller hotade naturtyper som ska skyddas för att bevara mångfalden i trakten. Enligt planbestämmelsen ska naturvärdena i luo-3-områdena skyddas så långt det är möjligt. Enligt planbestämmelserna i utkastet till delgeneralplan är det således inte tänkt att åtgärder på luo-3-områden skulle förbjudas helt. Naturvärdena eller de arter som förekommer i området är inte lagstadgat skyddade.
Den hotade naturtypen (0,4 ha) som finns inom figur 8 (3,9 ha) består av mogen hällmarksskog och kalhällar enligt naturutredningen och av kalhällar enligt terrängkartan. Området är av naturen sådant att det inte har något behov av skogsvård.
Den hotade naturtyp (cirka 0,6 ha) som delvis är belägen inom figur 6 och 8 består av fuktiga och friska (al)lundar till de delar som finns inom figurerna. Området är till liten del naturtillståndslikt. Enligt ansökan om tillstånd för miljöåtgärder ska cirka hälften av figurens trädbestånd avverkas. Denna gallring görs för att gynna al, och klibbal gynnas nära stranden. Att man gynnar klibbal innebär att allundens drag bevaras.
Inom figur 12 (1,4 ha) finns en liten hotad naturtyp (kustnära fuktig allund, cirka 0,2 ha). Genom objektet löper en stig, och södra delen av lunden har tidigare varit föremål för kraftig gallring. Enligt ansökan om tillstånd för miljöåtgärder kommer riskfyllda träd i närheten av stigen att avlägsnas.
Fel i förfarandet
Nödvändig kontakt och dialog med den sökande är en del av behandlingen av tillstånd. I synnerhet i fall där ansökan ger upphov till offentlig debatt är det vanligt att den sökande ordnar informationsmöten för delaktiga eller allmänheten gällande projektets innehåll. Om hen vill kan tjänsteinnehavaren delta i dylika möten i egenskap av åhörare. Tjänsteinnehavarbeslut fattas alltid med stöd av tjänsteansvar och lagstiftning.
Byggnads- och miljönämnden beslutade på sitt sammanträde 21.6.2022 § 47 bordlägga behandlingen av den omprövningsbegäran som inlämnats angående tillståndet för miljöåtgärder. Nämnden ansåg att det inte fanns tillräckligt med information till grund för beslutsfattandet. Det var också oklart för nämndledamöterna vad vanliga skogsbrukstekniska termer innebar i praktiken (till exempel gynnande av trädslag). Därför fick nämndens ledamöter, med godkännande av nämndens ordförande, möjlighet att ställa närmare frågor till den sökande angående ansökan före sammanträdet 13.9.2022 Vid detta informationsmöte informerades endast på sökandens vägnar om hur avverkningarna skulle genomföras, utgående från de frågor som ställdes av de nämndledamöter som var närvarande. Det var inte fråga om sådana yrkanden eller utredningar som avses i 42 § i förvaltningslagen.
För nämnden har det ordnats möten också gällande andra aktuella ämnen. Stadens anställda ansvarar för att informera nämnden bland annat om att föredragningslistan publicerats, var och när nämndens sammanträde ska hållas och om det finns något särskilt som hör samman med sammanträdet, till exempel ett informationsmöte före det egentliga sammanträdet.
Sammandrag
I enlighet med beslutet 21.6.2022 § 47 konstaterade byggnads- och miljönämnden att det inte hade lagts fram tillräckliga grunder för att upphäva eller ändra beslutet om tillstånd för miljöåtgärder och avslog omprövningsbegäran. Byggnads- och miljönämnden hänvisar utöver det som yttrats här till det beslut som nämnts och anser att det fortfarande inte lagts fram sådana tilläggsgrunder på basis av vilka beslutet om tillstånd för miljöåtgärder bör upphävas. Åtgärderna enligt tillståndet för miljöåtgärder strider inte mot detaljplanen.
Bilaga 55 Besvärsskrifterna
Behandling Teknisk korrigering; första meningen i förslagets sista stycket ("I enlighet med beslutet 21.6.2022 § 47.") stryks och ersätts; I enlighet med beslutet 13.9.2022 § 54.
Ledamot Sonja Välkepinta gjorde följande motförslag: Byggnads- och miljönämnden godkänner besvären.Ledamot Anne Penninkangas understödde förslaget.
Omröstning Utgångsförslaget JA (föredragandens beslutsförslag) fick fem (5) röster (Mettinen, Lindfors, Lappalainen, Oinonen, Wallén), ledamot Välkepinta motförslaget NEJ (byggnads- och miljönämnden godkänner besvären) fick två (2) röster (Välkepinta, Penninkangas).
Beslut Byggnads- och miljönämnden yttrar sig om besvären endast till den del som gäller det beviljade tillståndet för miljöåtgärder 2022-6 och ger Helsingfors förvaltningsdomstol följande utlåtande med anledning av besvären:
I 128 § i markanvändnings- och bygglagen (MBL) föreskrivs det om när man ska ansöka om tillstånd för miljöåtgärder. Det överklagade beslutet gäller således endast de figurer i den avverkningsplan som fogats till tillståndet för miljöåtgärder som finns inom detaljplaneområdet, det vill säga figur 2 (en del av figuren), 3 (en del av figuren), 6 (cirka 0,4 ha av figuren som totalt omfattar 3,3 ha), 8 och 12.
Detaljplanens aktualitet
Den detaljplan som gäller för området är inte till betydande del fortfarande ogenomförd på det sätt som avses i 60.2 § i MBL: Detaljplanen är till största delen genomförd. Det ogenomförda AR-området (cirka 2 ha) i nordvästra delen av området utgör inte en betydande del av detaljplanen (cirka 27 ha). Det har därför inte varit nödvändigt att utföra en bedömning av detaljplanens aktualitet med stöd av § 60.2 i MBL.
Planbeteckningen AR (kvartersområde för radhus och andra koppade bostadshus) kan dessutom jämställas med planbeteckningen AP (småhusdominerat bostadsområde) som gäller för samma område i utkastet till delgeneralplan. Vid beredningen av utkastet till delgeneralplan identifierades inga särskilda naturvärden inom AP-området. Utkastet till delgeneraplan ger uttryck för stadens nuvarande vilja, och då markanvändningen på ifrågavarande område har samma verkningar som i detaljplanen, har detaljplanen inte föråldrats till dessa delar.
Planbeteckningen P i detaljplanen (parkområde, inga separata planbestämmelser) kan på motsvarande sätt jämställas med VL-beteckningen i utkastet till delgeneralplan (område för närrekreation, inga separata planbestämmelser).
Om staden trots ovan nämna aspekter hade ifrågasatt detaljplanens aktualitet i beredningsskedet för delgeneralplanen, hade man behövt utfärda ett byggförbud på delgeneralplaneområdet enligt 38 § i MBL eller en åtgärdsbegränsning enligt 128 §. Vid den tidpunkt då utkastet till delgeneralplan var framlagt frågade ledande byggnadsinspektören stadsplaneringen huruvida de hade för avsikt att föreslå byggförbud eller åtgärdsbegränsningar, men inget sådant förslag har emellertid lagts fram och inget sådant beslut har fattats.
Beaktande av naturvärden
Inom figurerna 6, 8 och 12 på P- och VL-området i detaljplanen (VR-område i utkastet till delgeneralplan) finns tre objekt med hotade naturtyper. Dessa objekt har avgränsats som luo-3-områden i utkastet till delgeneralplan. Den sammanlagda arealen för dessa tre objekt (till den del som objekten ligger på det område som beslutet om tillstånd för miljöåtgärder gäller) är cirka 1,4 hektar.
Luo-3-områdena i utkastet till delgeneralplan utgör enligt planbestämmelserna områden som är särskilt viktiga med tanke på naturens mångfald och där det förekommer värdefulla eller hotade naturtyper som ska skyddas för att bevara mångfalden i trakten. Enligt planbestämmelsen ska naturvärdena i luo-3-områdena skyddas så långt det är möjligt. Enligt planbestämmelserna i utkastet till delgeneralplan är det således inte tänkt att åtgärder på luo-3-områden skulle förbjudas helt. Naturvärdena eller de arter som förekommer i området är inte lagstadgat skyddade.
Den hotade naturtypen (0,4 ha) som finns inom figur 8 (3,9 ha) består av mogen hällmarksskog och kalhällar enligt naturutredningen och av kalhällar enligt terrängkartan. Området är av naturen sådant att det inte har något behov av skogsvård.
Den hotade naturtyp (cirka 0,6 ha) som delvis är belägen inom figur 6 och 8 består av fuktiga och friska (al)lundar till de delar som finns inom figurerna. Området är till liten del naturtillståndslikt. Enligt ansökan om tillstånd för miljöåtgärder ska cirka hälften av figurens trädbestånd avverkas. Denna gallring görs för att gynna al, och klibbal gynnas nära stranden. Att man gynnar klibbal innebär att allundens drag bevaras.
Inom figur 12 (1,4 ha) finns en liten hotad naturtyp (kustnära fuktig allund, cirka 0,2 ha). Genom objektet löper en stig, och södra delen av lunden har tidigare varit föremål för kraftig gallring. Enligt ansökan om tillstånd för miljöåtgärder kommer riskfyllda träd i närheten av stigen att avlägsnas.
Fel i förfarandet
Nödvändig kontakt och dialog med den sökande är en del av behandlingen av tillstånd. I synnerhet i fall där ansökan ger upphov till offentlig debatt är det vanligt att den sökande ordnar informationsmöten för delaktiga eller allmänheten gällande projektets innehåll. Om hen vill kan tjänsteinnehavaren delta i dylika möten i egenskap av åhörare. Tjänsteinnehavarbeslut fattas alltid med stöd av tjänsteansvar och lagstiftning.
Byggnads- och miljönämnden beslutade på sitt sammanträde 21.6.2022 § 47 bordlägga behandlingen av den omprövningsbegäran som inlämnats angående tillståndet för miljöåtgärder. Nämnden ansåg att det inte fanns tillräckligt med information till grund för beslutsfattandet. Det var också oklart för nämndledamöterna vad vanliga skogsbrukstekniska termer innebar i praktiken (till exempel gynnande av trädslag). Därför fick nämndens ledamöter, med godkännande av nämndens ordförande, möjlighet att ställa närmare frågor till den sökande angående ansökan före sammanträdet 13.9.2022 Vid detta informationsmöte informerades endast på sökandens vägnar om hur avverkningarna skulle genomföras, utgående från de frågor som ställdes av de nämndledamöter som var närvarande. Det var inte fråga om sådana yrkanden eller utredningar som avses i 42 § i förvaltningslagen.
För nämnden har det ordnats möten också gällande andra aktuella ämnen. Stadens anställda ansvarar för att informera nämnden bland annat om att föredragningslistan publicerats, var och när nämndens sammanträde ska hållas och om det finns något särskilt som hör samman med sammanträdet, till exempel ett informationsmöte före det egentliga sammanträdet.
Sammandrag
I enlighet med beslutet 13.9.2022 § 54 konstaterade byggnads- och miljönämnden att det inte hade lagts fram tillräckliga grunder för att upphäva eller ändra beslutet om tillstånd för miljöåtgärder och avslog omprövningsbegäran. Byggnads- och miljönämnden hänvisar utöver det som yttrats här till det beslut som nämnts och anser att det fortfarande inte lagts fram sådana tilläggsgrunder på basis av vilka beslutet om tillstånd för miljöåtgärder bör upphävas. Åtgärderna enligt tillståndet för miljöåtgärder strider inte mot detaljplanen.
Bilaga 55 Besvärsskrifterna
Ledamöterna Sonja Välkepinta och Anne Penninkangas lämnade avvikande åsikt.
Distribution Helsingfors förvaltningsdomstol, elektroniskt
- - -
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |