Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Stadsstyrelsen
Protokoll 20.02.2023/Paragraf 57


Liite 6 NLIN-01_20230126_bilaga_20_fullmäktigemotion

 

Effektivering av tomtmarknadsföringen i Lovisa stad, fullmäktigemotion

 

1013/10.00.02/2020

 

FM § 97

18.11.2020 Ordföranden meddelade att undertecknade fullmäktigeledamöter (första undertecknare Antti Hovi) före sammanträdet uttryckt önskemål om att få inlämna en så lydande motion:

 

 Effektivering av tomtmarknadsföringen i Lovisa stad

 

 Lovisa stad har 170 tomter till salu och nästan alla ligger på sådana detaljplaneområden där kommunaltekniken är färdigbyggd och således är de investerade pengarna inte till någon nytta. Till exempel planområdena i Forsby där det finns sammanlagt 27 tomter till salu, och deras sammanlagda försäljningspris uppgår till nästan halv miljon euro beräknat enligt normala priser.

 

 Man borde absolut effektivera marknadsföringen och särskilt försäljningen av stadens tomter! Om till exempel en familj från huvudstadsregionen planerar att köpa en tomt i Nyland, är det väldigt osannolikt att de ens hittar Lovisa. Man måste kunna googla just Lovisa och hamna på stadens tomtsida där det först berättas om en tomtrea. Länkarna för till gamla protokoll från år 2012, listan är lång, kartan dålig och det finns bara ett telefonnummer och en e-postadress som man kan kontakta.

 

 I Borgå, där man huvudsakligen köar för att få en tomt, finns det väldigt bra uppgifter om tomterna och områdena på stadens webbplats. Webbplatsen har också omfattande kontaktblanketter och väldigt många kontaktuppgifter till olika instanser. Försäljningen av stadens fastigheter och bostadsaktier konkurrensutsätts hos fastighetsmäklare. Av grannkommunerna konkurrensutsätter Askola med några års mellanrum marknadsföringen och försäljningen av sina tomter hos fastighetsmäklare. Den valda fastighetsmäklaren tar hand om marknadsföringen och försäljningen på sin egen bekostnad. Först i samband med försäljningen av en tomt uppstår det en liten kostnad för kommunen. Det finns en egen omfattande annons om varje tomt på webbplatserna Etuovi.com och Oikotie och på företagets webbplats. Tidvis marknadsför man tomterna också i tidningar och tidskrifter.

 

 I enlighet med inledningen i motionen föreslår jag att Lovisa stad omedelbart ska konkurrensutsätta fastighetsförmedlingsföretagen i östra Nyland för att aktivera tomtförsäljningen.

 

 Bilaga nr 6.

 

 Beslut: Sedan motionen hade lämnats, remitterades den till stadsstyrelsen för beredning enligt 133 § i stadsfullmäktiges arbetsordning.

 

 ---

 

NLIN 26.01.2023 § 25 

 

 

 

Beredning chefen för stadsplaneringsavdelningen Marko Luukkonen, tfn 0440 555 403

 

Motionen berör stadens marknadsföring av (småhus)tomter. I motionen berättar man bland annat att det på tomma tomter ligger icke-produktiv kommunalteknik och bland annat i Forsbyområdet nästan en halvmiljon euro räknat med normalt tomtpris. Borgå webbsidor nämns som ett gott exempel för informativt genomförd marknadsföring. Bland annat har Askola konkurrensutsatt tomtmarknadsföringen till ett privat fastighetsförmedlingsföretag. Enligt motionen ska Lovisa stad omedelbart ordna ett anbudsförfarande bland fastighetsförmedlingsföretag i östra Nyland för att åstadkomma en aktiv tomtförsäljning.

 

Vid behov är det allt skäl att ta lärdom av grannkommunernas lyckade marknadsföring. Det är allt skäl att satsa på aktiv och passiv tomtmarknadsföring. Man kan pröva på förmedlingstjänster och utvärdera dess resultat och göra webbsidorna klarare. Det är även allt skäl att pröva på olika marknadsföringskanaler.

 

Kommunikationssekreteraren som rekryterades i slutet av 2022 möjliggör bättre än tidigare satsningen på tomtmarknadsföring. Man kommer att marknadsföra aktivt bland annat under bostadsmässan 2023. Redan mässan som sådan är en gigantisk marknadsföringssatsning där Lovisa marknadsförs uttryckligen som en boplats. Majoriteten av nya invånare brukar i första hand hyra eller köpa en gammal bostad i stället för en tomt. De som är aktivast på tomtmarknaden är vanligtvis personer och familjer som redan bor i staden. Om bostadsmässan och Lovisamedvetenheten i fortsättningen lockar nya inflyttare till staden, har det för sin del en indirekt positiv inverkan på efterfrågan av lediga tomter.

 

Bilaga 20

Motion

 

Föredragning Direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Sari Paljakka             

Förslag Näringslivs- och infrastrukturnämnden godkänner för sin del svaret på motionen och föreslår stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att svaret godkänns och att motionen konstateras vara slutbehandlad.

 

Beslut Näringslivs- och infrastrukturnämnden godkände för sin del svaret på motionen och föreslår stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att svaret godkänns och att motionen konstateras vara slutbehandlad.

 

 

- - -

 

STST 20.02.2023 § 57  

103/10.00.02/2023  

 

 

 Bilaga nr 5.

 

Föredragning Direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Sari Paljakka             

 

Förslag Stadsstyrelsen föreslår stadsfullmäktige att svaret godkänns och att motionen konstateras vara slutbehandlad.

 

Beslut Föredraganden ändrade beslutsförslaget enligt följande: "Stadsstyrelsen godkänner för sin del svaret på motionen och föreslår att stadsfullmäktige godkänner svaret att motionen inte föranleder några andra åtgärder och konstaterar motionen vara slutbehandlad."

Beslut enligt föredragandens ändrade förslag.