RSS-länk
Mötesärende:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Stadsstyrelsen
Protokoll 27.03.2023/Paragraf 95
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |
Servicelinjen från och med 2023
KUFRI 08.03.2023 § 32
Beredning direktören för centralen för bildning och välfärd, Kirsi Kinnunen tfn 0440 555 250
På Lovisa stads social- och hälsovårdstjänsters webbsidor (www.loviisa.fi/sv/social-och-halsovard/seniorer/stodtjanster/) nämns under Servicelinjen linjetaxi, tidtabell och rutter. Då välfärdsområdet inledde sin verksamhet 1.1.2023 har den sektor som officiellt ansvarar för servicelinjen blivit opreciserad. Servicelinjen har blivit till att skötas av staden från och med 1.1.2023.
Servicelinjen är primärtavsedd för seniorer. Klienterna betalar chauffören en avgift som motsvarar busstaxan. Skjutsen beställs av chauffören föregående dag senast klockan 16.00. Skjutsar för måndagar kan också beställas på måndag morgon mellan klockan 7.30 och 7.45. Linjetaxin avhämtar klinterna från den adress de meddelat.
Utifrån en diskussion som stadens ledningsgrupp förde 17.10.2022 har centralen för bildning och välfärd förberett sig för ärendet i uppgiftsbeskrivningen för välfärdskoordinatorn som tillträdde sin uppgift 1.3.2023. Servicelinjeverksamheten fortsätter på samma sätt som tidigare. Det finns dock inget anslag för 2023, i och med att man inte i tid fick klarhet av de behövliga anslagen till budgetberedningen. Dessutom är det allt skäl att precisera granskare av och person som godkänner servicelinjens fakturor.
Stadsstyrelsen beslutade (20.2.2023 § 54) i ärendet om konkurrensutsättning av persontrafik att utnyttja optionsmöjligheten och beslutade att fortsätta avtalet för 2020 med 1+1 år, det vill säga avtalet om servicelinjen kan fortsätta ända till sommaren 2025.
År 2022 har utfallet från grundtrygghetsnämndens ansvarsområde, servicelinjen varit 101 130€.
Centralen för näringsliv och infrastruktur har ansökt om bidrag från NTM-centralen för servicelinje-verksamheten, som 2022 var 25 000 euro. Bidraget som NTM-centralen har beviljar kan variera från år till år.
Vi strävar efter att senast till kultur- och fritidsnämndens sammanträde få veta antalet användare av servicelinjen och respons samt om de existerande principerna behöver kompletteras.
Föredragning Direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen
Förslag Kultur- och fritidsnämnden beslutar att
a) anteckna servicelinjeärendet till kännedom
b) föreslå stadsstyrelsen att den sektor som ska ansvara för servicelinjen fastställs
c) föreslå stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige för servicelinjen ett anslag om 100 000 euro för 2023 till ifrågavarande ansvarssektor för servicelinjen.
Beslut Kultur- och fritidsnämnden beslutade att
a) anteckna servicelinjeärendet till kännedom.
b) föreslå stadsstyrelsen att den sektor som ska ansvara för servicelinjen fastställs.
c) föreslå stadsstyrelsen och vidare till stadsfullmäktige för servicelinjen ett anslag om 100 000 euro för 2023 till ifrågavarande ansvarssektor för servicelinjen.
Det antecknas i protokollet, att välfärdskoordinator Sara Tallsten hördes på mötet kl. 18.06-18.21.
Tallsten avlägsnade sig från mötet före beslutsfattandet.+
STST 27.03.2023 § 95
264/05.00.00/2023
Föredragning Stadsdirektör Jan D. Oker-Blom
Förslag Stadsstyrelsen beslutar att sektorn som ansvarar för servicelinjen är centralen för bildning och välfärd.
Stadsstyrelsen föreslår stadsfullmäktige att centralen för bildning och välfärd beviljas ett anslag om 100 000 euro för servicelinjen för 2023.
Beslut Beslut enligt förslaget.
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |