Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Nämnden för fostran och bildning
Protokoll 26.04.2023/Paragraf 46


 

Arbetsdagar och lov läsåret 2024-2025; förskoleundervisning, grundläggande utbildning och gymnasieutbildning

 

NFB 26.04.2023 § 46  

470/12.00.00/2023  

 

 

Beredning Utbildningschef Timo Tenhunen, tfn 0440 555 332

 

Arbetsdagar och lov för förskoleundervisningen, grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen har fastslagits två läsår på förhand för att det har inkommit förfrågningar om arbetsdagarna bland annat gällande familjernas semesterplaner. Vårdnadshavarna, eleverna på årskurserna 3-6, eleverna på årskurserna 7-9 och första årets gymnasiestuderanden har hörts med en förfrågan. Alternativen har varit rektorernas förslag till arbetsdagar.

 

Enligt förordningen om grundläggande utbildning (852/1998) ges förskoleundervisning under minst 700 timmar per år.

 

Enligt lagen om grundläggande utbildning (628/1998) består läsåret av 190 arbetsdagar. Arbetsdagarna minskas dock med självständighetsdagen, trettondagen och första maj när dessa infaller på en annan vardag än lördag. Enligt förordningen om grundläggande utbildning (852/1998) avslutas läsåret den sista vardagen (lördag) vecka 22. Utgående från det här har läsåret 2024-2025 har 187 arbetsdagar. I övrigt har utbildningsanordnaren d.v.s. nämnden för fostran och bildning, enligt stadens förvaltningsstadga, rätten att besluta om arbetstider och lovdagar.

 

Gymnasielagen (714/2018) eller statsrådets förordning om gymnasieutbildning (810/2018) innehåller inga bestämmelser angående läsårets arbetsdagar, men gymnasierna borde följa arbetstiderna för den grundläggande utbildningen eftersom den grundläggande utbildningen och gymnasierna delvis har samma lärare och vidare eftersom elevtransporterna ordnas enligt arbetstiderna för den grundläggande utbildningen.

 

Läsårets arbetstider har behandlats i rektorsteamet 23.3.2023, på rektorsmötena 2.3.2023 och 16.3.2023. Efter det uppgjordes en förfrågan till eleverna på årskurserna 3-6, 7-9, gymnasiestuderandena, vårdnadshavarna och skolans personal. I förfrågan som genomfördes 24.3.2023-16.4.2023 ingick även en möjlighet till fria kommentarer.

 

Alternativen för läsåret 2024-2025 var följande:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

A

Höstterminen 8.8.2024 (to)-20.12.2024 (fre)

Höstlov 14-20.10.2024 (må-sö)

 

Jullov 21.12.2024 (lö)-6.1.2025 (må)

 

Vårterminen 7.1.2025 (ti)-31.5.2025 (lö)

Sportlov (v. 8) 17-23.2.2025 (må-sö)

Lovdag 2.5.2025 (fre)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

B

Höstterminen 12.8.2024 (må)-21.12.2024 (lö)

Höstlov 14-20.10.2024 (må-sö)

 

Jullov 22.12.2024 (sö)-6.1.2025 (må)

 

Vårterminen 7.1.2025 (ti)-31.5.2025 (lö)

Sportlov (v. 8) 17-23.2.2025 (må-sö)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

C

Höstterminen 14.8.2024 (ons)-20.12.2024 (fre)

Höstlov 18-21.10.2024 (fre-må)

 

Jullov 21.12.2024 (lö)-6.1.2025 (må)

 

Vårterminen 7.1.2025 (ti)-31.5.2025 (lö)

Sportlov (v. 8) 17-23.2.2025 (må-sö)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Största skillnaderna mellan alternativen var läsårets inledningstidpunkt och höstlovens längd.

 

A Långt höstlov, tidigare start på höstterminen samt lovdag 2.5.2025

B Långt höstlov och julfest på lördag

C Kort höstlov och senare start på höstterminen

 

I förfrågan fick alternativ A 238 röster (25%), alternativ B fick 207 röster (22%) och alternativ C fick 492 röster (53%).

 

Sammanlagt inkom 937 svar.

 

Rektorsmötet har beslutat att det förslag som får mest röster föreslås som första alternativ.

 

Förskolan följer samma arbetstider förutom de dagar som infaller på en lördag.

 

Gymnasierna kan vid behov avvika från läsårets arbetstider med en dag om avvikelsen finns inskriven i läsårsplanen.

 

Medföljande material:

Resultaten från förfrågan: vårdnadshavarna

Resultaten från förfrågan: eleverna (åk 3-6), eleverna (åk 7-9), studerandena och personalen

Biträdande rektor Riitta Sinkkonen kallas in för att presentera alternativen och svarsresultaten.

 

Föredragning Direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen 

 

Förslag Nämnden för fostran och bildning beslutar att
a)  arbetsdagarna och loven för förskoleundervisningen, grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen för läsåret 2024-2025 är enligt alternativ C
b)  gymnasierna kan vid behov avvika från läsårets arbetstider med en dag om avvikelsen finns inskriven i läsårsplanen.

 

Behandling

Biträdande rektor Riitta Sinkkonen presenterade alternativen och svarsresultaten på mötet och hon avlägsnade sig från mötet före beslutsfattandet.

 

Ledamot Meri Lohenoja  gjorde ett motförslag och föreslog alternativ B, som ledamot Jari Kekkonen understödde.

Då nämnden inte var enig, röstades det.

C-alternativet fick 4 röster (Björkman-Nystén Nina, Häggblom Kerstin, Rosenberg Thomas, Roger Wide) och b-alternativet fick 5 röster ( Hanna Hurtta, Meri Lohenoja, Jari Kekkonen, Immo Stenberg och Emmi-Liina Vakkuri-Johansson).

 

Bilaga, röstningsprotokoll

 

Beslut Nämnden för fostran och bildning beslutade att

a) arbetsdagarna och loven för förskoleundervisningen, grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen för läsåret 2024-2025 är enligt alternativ B. (Höstterminen 12.8.2024-21.12.2024, Höstlov 14.-20.10.2024, Jullov 22.12.2024-6.1.2025, Vårterminen 7.1.2025-31.5.2025, Sportlov 17.-23.2.2025)

b) gymnasierna kan vid behov avvika från läsårets arbetstider med en dag om avvikelsen finns inskriven i läsårsplanen.