Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Nämnden för fostran och bildning
Protokoll 26.04.2023/Paragraf 47


 

Åtgärder för att utöka arbetstiden för utbildningens ansvarsområde

 

NFB 06.04.2022 § 55 

 

 

 

Beredning direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen, tfn 0440 555 250 

 

Bakgrund

 

I oktober 2021 fick direktören för centralen för bildning och välfärd ett e-postmeddelande av rektorn för Harjurinteen koulu och Loviisan lukio. Meddelandet hade skickats på Harjurinteen koulus ledningsgrupps vägnar och gällde en ansökan om tilläggsanslag i anknytning till rektorsresursen vid Harjurinteen koulu och Loviisan lukio (översättning):

 

"Enhetsskolan Harjurinteen koulu inrättades 1.8.2015 genom att förena tre skolor (en lågstadieskola, en högstadieskola och en skola för specialundervisning), därtill är samma rektor även rektor för Loviisan lukio. Tidigare hade de samtliga fyra enheterna en egen rektor. Enhetsskolan har en rektor och en biträdande rektor, som utöver den allmänna undervisningen i enhetsskolan ansvarar för hela stadens och avtalskommunernas finska specialklasser och ambulerande specialundervisning, undervisning och vård av personer med grav utvecklingsstörning, skolans morgon- och eftermiddagsverksamhet samt en stor förskoleenhet.

 

Elevantalet och antalet anställda har kontinuerligt ökat. Antalet elever vid Harjurinteen koulu är större än någonsin: cirka 540 elever. Utöver detta är antalet elever inom särskilt stöd mycket stort vid Harjurinteen koulu: 106 elever, av vilka 79 går i specialklass. Därtill har Loviisan lukio cirka 70 studerande.

 

Rektorns arbetsbeskrivning är omfattande. Det finns många frågor som endast kan skötas av rektorn och biträdande rektorn med rektorns befogenheter. Utöver att leda personalen och sköta elevärenden ansvarar rektorn för hela verksamheten då det gäller planering, ledning och ekonomi. Det måste också finnas tid för utveckling av skolväsendet på kommunal nivå tillsammans med de övriga rektorerna.

 

Det går redan så mycket tid till att sköta lagstadgade och säkerhetsrelaterade frågor att rektorns och den enda biträdande rektorns arbetstid inte räcker till för det, vilket innebär att man inte hinner utföra andra viktiga, förvaltningsstadgeenliga uppgifter på arbetstid. Rektorn har innestående lagstadgad semester för flera års tid. Då rektorerna inte hinner sköta de nödvändiga uppgifterna inom arbetstiden, blir personalen och till följd av detta även eleverna lidande.

 

En tyngdpunkt i Lovisa stads budget är högklassig ledning, något som det inte finns möjligheter till med denna rektorsresurs. Det finns fler än hundra anställda vid Harjurinteen koulu. I Finland har en rektor i medeltal fyrtio direkta underlydande.

 

För att säkerställa personalens och elevernas välbefinnande behövs det tid för pedagogisk ledning, utvecklingsarbete och möten i växelverkan.

 

Med Harjurinteen koulus och Loviisan lukios nuvarande rektorsresurs finns det inte tillräckligt med tid för chefsarbete och inte heller för rättidig beredning och planering.

 

Harjurinteen koulus yttre ramar är bra. Skolans verksamhet bedrivs i renoverade lokaler på ett och samma verksamhetsställe. Utöver rektorerna har skolan en kunnig personal, som är motiverad att utveckla enhetsskolans verksamhet. För att detta ska kunna göras krävs det att en andra biträdande rektor anställs.

 

Harjurinteen koulus ledningsgrupp föreslår att en andra biträdande tjänsterektor anställs till skolan."

 

Efter detta har fråga utretts genom att granska olika alternativ både vad gäller kostnader och med tanke på högklassigt verkställande.

 

Besluten från år 2014-2018 har berört förenhetligande, utvecklande och effektiverande av den nuvarande Harjurinteen koulus och Loviisan lukios administration och pedagogiska ledning. De här tidigare besluten finns som bakgrundsmaterial.

 

Nyckelmål som är bindande i förhållande till stadsfullmäktige

 

Budgeten 2022 innehåller i förhållande till stadsfullmäktiges bindande nyckelmål, vilka baserar sig på stadsstrategin och tyngdpunkterna för verksamheten, samt en verksamhetsplan för hur nyckelmålen ska uppnås. Ett av nyckelmålen är att öka personalens arbetshälsa och arbetstrivsel, genom att gå igenom personalenkätens resultat på följande sätt:

  • Centralens nyckelmål: Vi för varje år utvecklingssamtal med alla anställda.
  • Uppföljning/mätare: Förverkligat/inte förverkligat
  • Nyckelmål på ansvarsområdesnivå (nämndnivå): Varje chef har fört utvecklingssamtal med sina anställda.
  • Åtgärdsplan/tillvägagångssätt: Varje chef och anställd planerar in en tid för utvecklingssamtal i sin kalender. Vi skapar strukturer för att bestämma det maximala antalet utvecklingssamtal per chef.
  • Ansvarig nämnd/person: Nämnden för fostran och bildning och välfärdsnämnden, samt direktören för centralen för bildning och välfärd.

 

 

Det är att notera att de nuvarande rektorerna för Harjurinteen koulu och Loviisan lukio inte har tidsmässig möjlighet att i tillräcklig utsträckning föra utvecklingssamtal på grund av den stora mängden anställda.

 

Granskning av helheten

 

Om rektorns uppgift

 

Skolornas rektorsuppgift definieras på två sätt. Tjänsterektorerna är rektorer med normal veckoarbetstid och ett litet antal undervisningstimmar. Skolföreståndarna är rektorer som är lärare i tjänst och som vid sidan av läraruppgiften sköter uppgifterna som skolans rektor. Skolföreståndarna har ett relativt stort antal undervisningstimmar.

 

Målet är att göra ledningsuppgiften klarare och ge mer tid för den och samidigt stärka ledningen av enhetsskolan såväl pedagogiskt som på annat sätt. I varje skola ska det finnas en närvarande chef (rektor), som ansvarar för säkerheten under skoldagen och för skolans verksamhet. Det är också bra att rektorn har lite undervisningsskyldighet för att bevara kontakten till eleverna.

 

Granskningen av helheten fortsätter senare också för skolsekreterarens och uppgifterna för utbildingens administrations del.

 

Granskning av alternativ och kostnadseffekt

 

På mötet presenteras granskade alternativ och deras kostnadseffekter.

 

Att höra personalen

 

 

Enligt 5 § i lagen om samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare ska arbetsgivaren diskutera med företrädarna för personalen innan arbetsgivaren avgör ett sådant ärende som avses i lagens 4 §. Frågan har diskuterats i flera omgångar med direktören för centralen för bildning och välfärd, utbildningschefen, ordföranden för lokalföreningen för OAJ ry och FOSU rf:s huvudförtroendemän, senast 1.4.2022. För personalen vid Harjurinteen koulu och Loviisan lukio ordnas ett diskussionmöte om frågan i maj 2022.

 

Bakgrundsmaterial:

Bildande av det finskspråkiga skolcentrets enhetsskola (KV 29.10.2014 § 128)

Val av skolsekreterare, det finskspråkiga skolcentret (SLSO 12.3.2015 § 5)

Val av rektor till Harjurinteen koulu fr.o.m. 1.8.2015 (SLSO 12.3.2015 §5)

Val av biträdande rektor till Harjurinteen koulu fr.o.m. 1.8.2015 (SLSO 12.3.2015 § 6)

Organiseringen av rektorerna i enhetsskolan och Myllyharjun lukio fr.o.m. 1.8.2015 (SLSO 3.12.2014 § 34)

Val av biträdande rektor till Harjurinteen koulu fr.o.m. 1.8.2016 (SLSO 5.4.2016 § 13)

Val av rektor till Myllyharjun lukio för viss tid (SLSO 5.6.2014 § 23)

Val av planerare fr.o.m. 3.4.2018 tillsvidare, placeringsställe Harjurinteen koulu (Utbildningschef 9.3.2018 § 14)

 

 

Föredragning Direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen 

 

Förslag Nämnden för fostran och bildning antecknar det på mötet framförda för kännedom och fortsätter behandlingen av ärendet på följande möte.

 

Behandling

 

Utbildningschefen anmälde jäv (grund: närstående) och avlägsnade sig från mötesrummet för den tid som ärendet behandlades.

 

Föredragande berättade att kostnadsförslagen för de olika alternativen presenteras på nämndens följande möte.

 

Föredragande kompletterade sin beredning enligt följande:

Under mötet delades följande beslut ut som bakgrundsmaterial:

­        bildningsdirektörens tjänsteinnehavarbeslut 7.8.2015 § 48 "Förordnande av biträdande rektor för Myllyharjun lukio från och med 1.8.2015, NN" (på finska)

­        bildningsdirektörens tjänsteinnehavarbeslut 4.5.2016 § 24 "Förordnande av biträdande rektor för Myllyharjun lukio från och med 1.8.2016" (på finska).

 

Föredragande konstaterade att huvudförtroendemannen för FOSU rf. Eveliina Passi har 6.4.2022 skickat epost i ärendet till nämndens ledamöter och direktören för centralen för bildning och välfärd.

 

Därtill läste föredragande upp en skrivelse gällande Loviisan lukio som föredragande mottagit 1.4.2022.

 

Beslut Nämnden för fostran och bildning antecknade det på mötet framförda för kännedom och fortsätter behandlingen av ärendet på följande möte.

---

 

 

NFB 03.05.2022 § 68 

 

 

 

Beredning direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen, tfn 0440 555 250

 

Den granskade sammanställningen av de olika alternativens kostnadseffekter presenteras på mötet.

Man har presenterat granskningen av åtgärder för Harjurinteen koulus och Loviisan lukios personal och hört dem tisdag 26.4.2022 angående de eventuella alternativen som ökar rektorernas arbetstid som framgår ur bakgrundsmaterialet. Ärendet om Harjurinteen koulus och Loviisan lukios rektorsresurs finns på den finskspråkiga utbildningssektionens föredragningslista för sammanträdet tisdag 17.5.2022.

 

Bakgrundsmaterial:

  • granskad kostnadsjämförelse för alternativen
  • alternativ för åtgärder som utökar arbetstiden inom ansvarsområdet för utbildning

 

Föredragning Sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja Kirsi Kinnunen

 

Förslag Nämnden för fostran och bildning antecknar det som presenteras på mötet för kännedom och fortsätter behandlingen av ärendet på nästa möte.

 

Behandling

 

Utbildningschefen anmälde jäv (grund: närstående) och avlägsnade sig från mötesrummet för den tid som ärendet behandlades (kl.19.09-19.33).

 

Beslut Nämnden för fostran och bildning antecknade det som presenterades på mötet för kännedom och fortsätter behandlingen av ärendet på nästa möte.

---

 

NFB 28.09.2022 § 100 

 

 

 

Beredning direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen tfn 0440 555 250 

 

Direktören för centralen för bildning och välfärd har genom tjänsteinnehavarbeslut 9.5.2022 § 9 beslutat godkänna FCG Finnish Consulting Group Oy anbud och arbetsplan gällande uppgörandet av en utredning om ledarskapsarrangemangen för Harjurinteen koulu och Loviisan lukio. Anbudet var det enda och det inlämnades inom utsatt tid. Konsulten uppgör en skriftlig utvärdering av ledarskapsarrangemangens utveckling, samt ett sammandrag som fungerar som presentationsmaterial senast 12.8.2022.

 

Utredningen blev klar inom utsatt tid. Konsulten skickade utredningen 11.8.2022 per e-post till rektorerna för Harjurinteen koulu och Loviisan lukio, direktören för centralen för bildning och välfärd samt utbildningschefen.

 

Angående utredningen hörde direktören för centralen för bildning och välfärd muntligt rektorerna, planeraren vid Harjurinteen koulu, chefen för småbarnspedagogik och utbildningschefen 24.8.2022. Av personalen vid Harjurinteen koulu och Loviisan lukio begärde direktören för centralen 24.8-2.9.2022 konfidentiella skriftliga synpunkter på utredningen och de fortsatta åtgärder som föreslås i den. Sammanlagt 12 personer lämnade respons på utredningen inom utsatt tid. Personalen vid Harjurinteen koulu och Loviisan lukio hördes också skriftligt 14-20.9.2022 om utkastet på åtgärder  som föreslås för nämnden. Sex personer lämnade respons inom utsatt tid.

 

Direktören för centralen för bildning och välfärd redogör muntligen på sammanträdet för de synpunkter som lämnats in så att den som gett responsen inte kan identifieras.

 

Bilaga 2: Harjurinteen koulus och Loviisan lukios arrangemang för ledning. Utredning 11.8.2022, Åtgärdsförslagen i FCG Finnish Consulting Group Oy utredning 11.8.2022

Mötesmaterial: Motiveringar för att anställa en andra biträdande rektor

 

Föredragning Direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen 

 

Förslag Nämnden för fostran och bildning

a. antecknar för kännedom den bifogade utredningen

b. antecknar för kännedom följande fortsatta åtgärder

-  De skriftliga uppgiftsbeskrivningarna som gäller Harjurinteen koulu och Loviisan lukio är upprättade eller uppdaterade senast 30.10.2022.

- De lärare som innehar en tjänst vid Harjurinteen koulu används i större utsträckning för administrativa uppgifter med stöd av skolspecifika utveckligspengar (UKTA del B § 19 mom. 1: Till en lärartjänsteinnehavare som åläggs att sköta en separat angiven uppgift som gäller utveckling, planering eller administration av undervisningen i en skola/läroanstalt betalas utgående från uppgiftens svårighetsgrad och ansvarsnivå en ersättning som arbetsgivaren fastställer utgående från lönebilagan.).

- Det behövs fortfarande tid för att bygga upp en enhetlig verksamhetskultur. Personalen måste få höra om och lära sig av motsvarande erfarenheter.

- I budgeten för 2023 reserveras 40 euro/person för att skapa en dynamisk arbetsgemenskap vid Harjurinteen koulu och Loviisa lukio.

c. beslutar föreslå för arbetsskydds- och samarbetsgruppen och vidare för stadsstyrelsen, att staden i riktlinjerna för utvecklingssamtalen gör det möjligt att föra grupputvecklingsamtal och utvecklingssamtal vartannat år. Staden bör samtidigt utreda hur grupputvecklingssamtalen och de utvecklingssamtal som förs växelvis vartannat år kan rapporteras och följas upp i personalförvaltningsprogrammet Populus


d. beslutar att tillsammans med den finskspråkiga utbildningssektionen skriftligen höra personalen vid Harjurinteen koulu och Loviisan lukio två gånger under läsåret 2023-2024 och i fortsättningen efter behov.

e. beslutar föreslå att en tjänst som biträdande rektor för Harjurinteen koulu grundas från och med 1.8.2023 och läggs till i personalplanen.

f. beslutar meddela ärendet för kännedom åt den finskspråkiga utbildningssektionen.

 

   Behandling

 

Utbildningschef Timo Tenhunen anmälde jäv (grund: närstående) och avlägsnade sig från mötesrummet för den tid som ärendet behandlades (kl. 18.34-20.47).

 

Nämnden kompletterade som teknisk korrigering inledningen av ärendets beredningstext med följande tillägg: "Direktören för centralen för bildning och välfärd har genom tjänsteinnehavarbeslut 9.5.2022 § 9 beslutat godkänna FCG Finnish Consulting Group Oy anbud och arbetsplan gällande uppgörandet av en utredning om ledarskapsarrangemangen för Harjurinteen koulu och Loviisan lukio. Anbudet var det enda och det inlämnades inom utsatt tid. Konsulten uppgör en skriftlig utvärdering av ledarskapsarrangemangens utveckling, samt ett sammandrag som fungerar som presentationsmaterial senast 12.8.2022."

 

Föredragande redogjorde på mötet för personalens respons och presenterade kostnadskalkyler. På mötet delade föredragande ut personalens uppgiftsbeskrivningar och en konsekvensbedömning som mötesmaterial.

 

Meri Lohenoja begärde förhandlingspaus som hölls 19.41-19.52.

 

Meri Lohenoja föreslog understödd av Jari Kekkonen att till beslutsförslagets punkt d. fogas meningen "Läsåret 2022-2023 gör man också på våren en förfrågan." Tillägget godkändes enhälligt.

 

Emmi-Liina Vakkuri-Johansson föreslog understödd av Nina Björkman-Nystén och Jari Kekkonen att punkt e. i förslaget ändras att lyda " en tjänst som biträdande rektor för Harjurinteen koulu grundas på viss tid för läsåret 2023-2024 från och med 1.8.2023. Ändringsförslaget godkändes enhälligt.

 

 

 

 

Beslut Nämnden för fostran och bildning

a. antecknade för kännedom den bifogade utredningen.

b. antecknade för kännedom följande fortsatta åtgärder.

-  De skriftliga uppgiftsbeskrivningarna som gäller Harjurinteen koulu och Loviisan lukio är upprättade eller uppdaterade senast 30.10.2022.

- De lärare som innehar en tjänst vid Harjurinteen koulu används i större utsträckning för administrativa uppgifter med stöd av skolspecifika utvecklingspengar (UKTA del B § 19 mom. 1: Till en lärartjänsteinnehavare som åläggs att sköta en separat angiven uppgift som gäller utveckling, planering eller administration av undervisningen i en skola/läroanstalt betalas utgående från uppgiftens svårighetsgrad och ansvarsnivå en ersättning som arbetsgivaren fastställer utgående från lönebilagan.).

- Det behövs fortfarande tid för att bygga upp en enhetlig verksamhetskultur. Personalen måste få höra om och lära sig av motsvarande erfarenheter.

- I budgeten för 2023 reserveras 40 euro/person för att skapa en dynamisk arbetsgemenskap vid Harjurinteen koulu och Loviisa lukio.

c. beslutade föreslå för arbetsskydds- och samarbetsgruppen och vidare för stadsstyrelsen, att staden i riktlinjerna för utvecklingssamtalen gör det möjligt att föra grupputvecklingsamtal och utvecklingssamtal vartannat år. Staden bör samtidigt utreda hur grupputvecklingssamtalen och de utvecklingssamtal som förs växelvis vartannat år kan rapporteras och följas upp i personalförvaltningsprogrammet Populus.

d. beslutade att tillsammans med den finskspråkiga utbildningssektionen skriftligen höra personalen vid Harjurinteen koulu och Loviisan lukio två gånger under läsåret 2023-2024 och i fortsättningen efter behov. Läsåret 2022-2023 gör man också en förfrågan på våren.

e. beslutade föreslå att en tjänst som biträdande rektor för Harjurinteen koulu grundas på viss tid för läsåret 2023-2024 från och med 1.8.2023.

f. beslutade meddela ärendet för kännedom åt den finskspråkiga utbildningssektionen.

---

 

 

NFB 26.04.2023 § 47  

624/01.01.01/2022  

 

 

Beredning direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen tfn 0440 555 250 

 

I fråga om de arrangemang som gäller ledningen vid Harjurinteen koulu och Loviisan Lukio har nämnden för fostran och bildning (28.9.2022 § 100) bland annat bestämt att tillsammans med den finskspråkiga utbildningssektionen skriftligen höra personalen under våren 2023, samt i fortsättningen sammanlagt två (2) gånger under läsåret 2023-2024 och senare vid behov.

 

Den Webropol-enkät som är riktad till personalen innehåller fem (5) öppna frågor som kan besvaras anonymt. Enkäten var öppen under tiden 17-21.4.2023. Resultaten av enkäten granskas först av nämnden för fostran och bildning och senare av den finskspråkiga utbildningssektionen.

 

Sammandraget av enkätresultatet var inte klart då föredragningslistan skickades ut.

 

Föredragning Direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen 

 

Förslag Nämnden för fostran och bildning diskuterar de enkätresultat som presenterats under sammanträdet och beslutar om eventuella fortsatta åtgärder efter att ha hört också den finskspråkiga utbildningssektionen.

 

Beslut Nämnden för fostran och bildning beslutar om eventuella fortsatta åtgärder efter att ha hört den finskspråkiga utbildningssektionen.