RSS-länk
Mötesärende:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Nämnden för fostran och bildning
Protokoll 24.04.2024/Paragraf 50
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |
Ledningsarrangemangen inom småbarnspedagogiken från och med 1.8.2024
NFB 24.04.2024 § 50
308/12.07.00/2024
Beredning enhetsledare inom småbarnspedagogik: Sofia Lindstedt, Lena Rosenqvist-Huhtanen, Regina Lindfors, chefen för småbarnspedagogik Sofia Hoff, tfn 044 349 31 32
Under de senaste åren har det inom småbarnspedagogiken skett ändringar av många slag. Småbarnspedagogikens uppgifter har preciserats i den nya lagstiftningen (lagen om småbarnspedagogik 540/2018) och med betoning på barnets rätt till småbarnspedagogik och stöd i rätt tid styrs verksamheten med normbindande planer för småbarnspedagogik. Centret för utbildningsutvärdering har uppgjort Grunder och rekommendationer för utvärdering av småbarnspedagogikens kvalitet (2018) och man har preciserat uppgiftsbeteckningarna, behörighetsvillkoren och det yrkesmässiga ansvaret för småbarnspedagogikens olika yrkesgrupper. Man försöker kontinuerligt på olika sätt öka barnen deltagande i småbarnspedagogik. Enhetsledarens uppgift är att förankra ändringarna i småbarnspedagogiken till en del av vardagsverksamheten.
Nuläget
I Finland används inom verksamhetsområdet för småbarnspedagogik flera olika slags ledarskapsmodeller. Kommunerna kan själva bedöma hurdan ledningshelhet enhetsledarens arbetsfält är. I och med att enheternas storlekar varierar i Lovisa, hålls personalantalet och platsantalet inom småbarnspedagogiken som rättesnöre för områdesindelningen. I praktiken innebär detta att enhetsledaren leder 2-4 fysiskt separata verksamhetsställen. Enhetsledaren har cirka 40 medarbetare. Det sammanräknade antalet barn uppgår till cirka 120.
Till stöd för ledningen finns enhetsspecifika viceföreståndare. Daghemmets viceföreståndare är en lärare inom småbarnspedagogik, som utöver barngruppsarbetet är vikarie för enhetsledaren då enhetsledaren är frånvarande. Dessutom kan viceföreståndaren ha blivit utsedd att sköta vissa ansvarsområden inom daghemsvardagen. Viceföreståndarens roll har vuxit samtidigt som enhetsledarens arbetsfält har blivit mer omfattande. I och med att viceföreståndaren också är lärare i barngrupp, blir arbetsinsatsen som enhetsledarens arbetspar i praktiken rätt liten.
Det är svårt att förankra pedagogiska och strukturella förnyelser till en del av vardagen om enhetsledaren inte har tid för ledning av pedagogiken. Mycket av enhetsledarnas tid går till att skaffa vikarier och till den dagliga ledningen, vilket gör att arbetet blir splittrat och delvis svårt att förutse. De regelbundna och obligatoriska chefsarbetena belastar också. Inom småbarnspedagogiken rår det en riksomfattande brist på personal, men det får inte hindra oss från att kartlägga nya sätt att utveckla arbetet och underlätta arbetsbördan, till exempel med hjälp av biträdande ledare. Vi tror att hela arbetsgemenskapen drar nytta av det.
Biträdande ledare inom småbarnspedagogiken
Redan 2017 visade en av Utbildningssektorns fackförbund producerad enkät riktad till daghemsföreståndare att man som ett förslag till utveckling av ledarskapet inom småbarnspedagogik konkret lyfter fram den biträdande ledarens uppgift vid daghemsföreståndarens sida och tillräckliga resurser som bestäms för det (OAJ 2017). I en decentraliserad organisation skulle enhetsledarens räddning vara ett fungerande system med biträdande ledare. Även Karvi har skapat rekommendationer för utveckling av daghemsledarskap. En av rekommendationerna är att biträdande ledarskap anordnas så att den fungerar som stödstruktur för ledarskapet. Den biträdande ledaren är underställd enhetsledaren inom småbarnspedagogik. Den biträdande ledaren deltar i ledningen av ledningshelhetens verksamhet, planeringen, genomförandet, utvärderingen och utvecklingen av pedagogiken och ekonomin. Den biträdande ledaren ansvarar för enhetsledarens uppgifter då enhetsledaren är frånvarande. Den biträdande ledaren deltar som enhetsledarens arbetspar i enhetens kund-, nätverks- och fostringssamarbete, ordnandet av stöd för barnet samt i planeringen och genomförandet av stigen för enhetlig tillväxt och inlärning. Dessutom ansvarar den biträdande ledaren som arbetspar till enhetsledaren för säkerhetsfrågor och för frågor relaterade till arbetshälsan. En viktig uppgift för den biträdande ledaren är att tillsammans med sin chef delta i ledningen och utvecklandet av personalens kompetens samt i närchefsarbetet. Den biträdande ledaren räknas inte med i personaldimensioneringen enligt förordningen om småbarnspedagogik, men arbetet kan vid behov omfatta deltagande i undervisnings- och fostringsarbetet enligt överenskommelse med chefen.
Ändringar i ledningsarrangemangen från och med 1.8.2024
I Lovisa avstår man 1.8.2024 från enhetsspecifika viceföreståndare och övergår till modellen med biträdande ledare. För en enhetsledare inom småbarnspedagogiken utses en biträdande ledare som arbetar som enhetsledarens arbetspar. Ändringarna presenterades 19.3.2023 till FOSU:s huvudförtroendeman som ger sitt stöd till dem.
Arrangemangens kostnadsinverkningar
Biträdande ledare anställs alltefter som uppgifter för lärare inom småbarnspedagogiken lediganslås. Den uppgiftsbaserade lönen är grundlönen för lärare inom småbarnspedagogiken 2 801,41 euro + ett tillägg som baserar sig på hur krävande uppgiften är. Anslagen för arbetsvärderingstillägget fås av tillägg som betalats till viceföreståndare, så arrangemanget är kostnadsneutralt.
Ändringar i enhetsledarnas områden
Ibruktagandet av det nya daghemmet i centrum sker enligt måltidtabellen i september 2025. Till det nya daghemmet flyttar Villekulla daghem, Fredsby daghem och den öppna småbarnspedagogiska verksamheten Treffis. Dessa är för närvarande under tre olika enheters ledare. Med tanke på planeringen av verksamheten, gruppbildning av personalen och den konkreta flytten är det ändamålsenligt att all verksamhet som flyttar till det nya daghemmet underställs en ledare. För att arbetsbördan även i fortsättningen skulle vara relativt jämn, indelas områdena från och med 1.8.2024 enligt följande:
Enhetsledare 1 (Sofia Lindstedt) - Forsby daghem och Isnäs daghem (inga ändringar)
Enhetsledare 2 (Lena Rosenqvist-Huhtanen) - Hembacka daghem, Lyckebo gruppfamiljedaghem och Valkom daghem (Villekulla daghem faller bort)
Enhetsledare 3 (Päivi Ahola) - Fredsby daghem, Villekulla daghem och Treffis (Märlax daghem faller bort, Villekulla och Treffis kommer i stället).
Enhetsledare 4 (Regina Lindfors) - Ruukin päiväkoti, Tessjö daghem och Märlax daghem (Treffis faller bort)
Föredragning Sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja Kirsi Kinnunen
Beslutsförslag Nämnden för fostran och bildning beslutar att:
a) man 1.8.2024 i småbarnspedagogiken i Lovisa avstår från enhetsspecifika viceföreståndare och att en biträdande ledare anställs för var och en enhetsledare inom småbarnspedagogiken
b) uppgiftsbeteckningen viceföreståndare ändras till biträdande ledare.
Nämnden för fostran och bildning antecknar till kännedom:
a) enhetsledarna inom småbarnspedagogikens områden från och med 1.8.2024
b) den biträdande ledarens uppgiftsbeteckning.
Behandling
Chefen för småbarnspedagogik Sofia Hoff presenterade ärendet, varefter nämnden diskuterade förslaget.
Stadsstyrelsens ordförande avlägsnade sig från mötet kl. 19.45.
Efter det bad ledamot Hanna Hurtta om en förhandlingspaus och alla tjänsteinnehavare bads att avlägsna sig från mötesrummet.
Förhandlingspaus kl. 19.48-19.58.
Tjänsteinnehavarna kom tillbaka till mötesrummet efter förhandlingspausen kl. 19.58.
Ordförande berättade förhandlingspausens resultat för tjänsteinnehavarna enligt följande:
Nämnden föreslår att ärendet remitteras för ny behandling med följande ord:
- Nämnden förstår, att under tiden för det nya daghemmets ändringar behöver enhetsledaren ett arbetspar
- Skulle det vara möjligt att fastställa noggranna arbetsbeskrivningar och nämnden önskar, att det i arbetsbeskrivningen fastställs arbetstidens andel ( i procent) i barngruppen (vid behov), till exempel 60 % av arbetstiden används för att verka i barngruppen.
- Kan förändringen till en början vara för viss tid, då arrangemanget är nytt och det inte ännu har gjorts någon konsekvensbedömning. Till exempel en uppgift på viss tid, där mängden uppgifter granskas till exempel om ett år efter att ändringen trätt i kraft."
Beslut Nämnden för fostran och bildning beslutade att remittera ärendet för ny behandling med följande ord:
"- De presenterade enhetsledarna 2 och 4:s småbarnspedagogiska
enheter är små, är det möjligt att kontrollera mängden biträdande ledare i
förhållande till storleken på de småbarnspedagogiska enheterna ?
- Nämnden förstår, att under tiden för det nya daghemmets ändringar
behöver enhetsledaren ett arbetspar
- Skulle det vara möjligt att fastställa noggranna arbetsbeskrivningar och
nämnden önskar, att det i arbetsbeskrivningen fastställs arbetstidens
andel ( i procent) i barngruppen (vid behov), till exempel 60 % av
arbetstiden används för att verka i barngruppen.
- Kan förändringen till en början vara för viss tid, då arrangemanget är nytt
och det inte ännu har gjorts någon konsekvensbedömning. Till exempel
en uppgift på viss tid, där mängden uppgifter granskas till exempel om ett
år efter att ändringen trätt i kraft."
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |