RSS-länk
Mötesärende:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Nämnden för fostran och bildning
Protokoll 22.05.2024/Paragraf 65
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |
Begäran om omprövning, lektor i elevhandledning, Lovisavikens skola
NFB 22.05.2024 § 65
449/01.01.01/2024
Beredning direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen, puh 0440 555 250
Kompletterande material 2: begäran om omprövning
Föredragning Direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen
Förslag Förslaget ges på mötet.
Rättelseyrkan
En rättelseyrkan om valet av elevhandledare (1118) placeringsställe Lovisavikens skola har inlämnats och är daterad 13.5.2024. I rättelseyrkan begärs omprövning i ärendet eftersom hen anser att man har valt att inte beakta de sökandes arbetserfarenhet i tillräcklig mån i valprocessen. I rättelseyrkan framförs att arbetserfarenhet har ringaktats i valprocessen och därmed har man inte följt grundlagens 125 §. Sammanfattningsvis anser hen att man har valt att förbise arbetserfarenhet inom branschen vid valet av elevhandledare, och i stället gjort en utbildning som inte ingår i behörighetskraven till en avgörande merit.
Ansökan och beslut
I Lovisavikens skolas personalplan finns en ordinarie lektor i elevhandledning (1118). Tjänsten är obesatt och var lediganslagen för att besättas från och med 1.8.2024.
Den ordinarie elevhandledartjänsten var lediganslagen på stadens www-sidor, Kuntarekry och Jobbmarknaden 22.3.2024 till 4.4.2024 klockan 12.
Tjänsten söktes av två personer varav båda innehar den formella behörighet som krävs för uppgiften.
Lovisavikens skola betonar alla elevers rätt att få utvecklas enligt sina egna förutsättningar och elevernas delaktighet. Skolan har en lång tradition av internationellt samarbete och vänelevsverksamhet. Lovisavikens skola är även en Skola i rörelse och KiVa-skola. Förutom ett välfungerande trestegsstöd poängteras att alla elever har rätt att få utmaningar enligt den egna förmågan. Stor vikt läggs också vid språkmedvetenheten. Lovisavikens skola erbjuder en stimulerande arbetsgemenskap med en stark samhörighet och ett diskuterande arbetssätt.
I arbetet ingår förutom undervisning även individuell handledning av elever och samtal inför gemensam elevansökan, uppgiften som Valpas-ansvarig för de svenskspråkiga ungdomarna i Lovisa samt medlemskap i skolans elevhälsogrupp. En förmåga att tillägna sig nya program är en förutsättning för en framgångsrik skötsel av uppgiften. I arbetet används bl.a. Studieinfo, Primus och Valpas.
Eventuellt kan undervisning i annat ämne ingå i uppgiften.
Ett mångsidigt och djupt pedagogiskt kunnande samt en utvecklingsvänlig och elevcentrerad inställning till arbetet värdesätts. Uppgiften förutsätter en god förmåga till samarbete och en vilja att jobba för gemenskapen.
De två behöriga sökandena kallades till intervju 9.4.2024. Därefter kallades de båda sökandena ytterligare 17.4.2024 till ett nytt tillfälle som omfattade tre case och uppgörande av årsklocka ordnades.
Rektor Petra Paakkanen och rektor Lotta Juslin genomförde intervjuerna 9.4.2024 och rekryteringens steg två 17.4.2024.
Utgående från en helhetsbedömning och med beaktande av ansökan, studier, intervjun och rekryteringens andra steg föreslogs att Cornelia Thomasson väljs till lektor i elevhandledning (1118) fr.o.m. 1.8.2024.
Thomasson är pedagogie magister, med behörighet som elevhandledare och speciallärare. Hon har en god förmåga att kommunicera. Hon lägger stor vikt vid en kontinuerlig uppföljning av eleverna; både vad gäller deras prestationer, välmående och frånvaro.
Nämnden för fostran och bildnings svenskspråkiga utbildningssektion valde 25.4.2024 § 26 efter en grundlig diskussion och bedömning av de båda sökandenas behörighet, styrkor och helhets bild av elevhandledarens arbete Cornelia Thomasson till tjänsten som lektor i elevhandledning (1118) från och med 1.8.2024 tills vidare, placeringsställe Lovisavikens skola. Till reserv valdes Susanne Salminen. Paragrafen justerades omedelbart.
Sammandrag
I intervjuprotokollet har man beaktat och poängsatt sökandenas arbetserfarenhet. Eftersom elevhandledarens arbetsuppgifter skiljer sig markant från övriga lärares arbetsuppgifter har personen som gjort rättelseyrkan inte erhållit fulla poäng trots lång lärarerfarenhet. Yrkandens längre arbetserfarenhet togs ändå i beaktande i bedömningen. Utbildningssektionen ser att speciallärarutbildningen och elevvårdserfarenheten har en större betydelse i elevhandledarens uppgifter än i övriga läraruppgifter. Därför möter den valda bättre de behov som har uppgetts i arbetsansökan. Utgånde från detta uppfyller den valda i högre mån de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster, vilka är skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd.
Nämnden för fostran och bildnings svenskspråkiga utbildningssektions beslut 25.4.2024 § 26 kan således uppfattas som lagligt och ändamålsenligt. I rättelseyrkan framförs inga sådana grunder, varav nämnden för fostran och bildnings svenskspråkiga utbildningssektions beslut borde upphävas eller ändras.
Behandling
Utbildningschefen berättade om ansökningsförfarandet för tjänsten som lektor i elevhandledning vid Lovisavikens skola och Lovisavikens skolas rektor hördes som sakkunnig kl. 18.46-19.12. Hon avlägsnade sig från mötet före beslutsfattandet.
Direktören för centralen för bildning och välfärd gav på mötet följande förslag:
Nämnden för fostran och bildning
a) konstaterar att begäran om omprövning har gjorts inom utsatt tid och att den gjorts av part.
b) tar begäran om omprövning till granskning
c) konstaterar, att begäran om omprövning inte ger anledning till att ändra den svenskspråkiga utbildningssektionens 25.4.2024 § 26 beslut och avslår således begäran om omprövning i enlighet med helhetsbedömningen på de grunder som anförts ovan.
d) justerar paragrafen omedelbart.
Nämnden understödde förslaget.
Beslut Nämnden för fostran och bildning
a) konstaterade att begäran om omprövning har gjorts inom utsatt tid och att den gjorts av part.
b) tog begäran om omprövning till granskning
c) konstaterade, att begäran om omprövning inte gav anledning till att ändra den svenskspråkiga utbildningssektionens 25.4.2024 § 26 beslut och avslog således begäran om omprövning i enlighet med helhetsbedömningen på de grunder som anförts ovan.
d) justerade paragrafen omedelbart.
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |