Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Stadsstyrelsen
Protokoll 01.07.2024/Paragraf 211


 

Inrättande och ledigförklarande av tjänst som upphandlingschef

 

STST 01.07.2024 § 211  

565/01.01.00/2024  

 

 

Beredning Tf stadsdirektör Elina Amnell-Holzhäuser

 Ekonomidirektör Fredrik Böhme

 Personalchef Thomas Grönholm

 

Lovisa stads centraler upphandlar årligen en betydande mängd av olika slags varor och tjänster. I stadens tjänst finns det inte för tillfället en person som på ett heltäckande sätt skulle ansvara för utredningen av konkurrensutsättningsbehov, verkställandet av konkurrensutsättningar och koordineringen av stadens upphandlingsverksamhet. Detta är en betydande brist i en organisation av Lovisas storlek, där flera tjänsteinnehavare har omfattande upphandlingsbefogenheter. Okoordinerad upphandlingsverksamhet och avsaknaden av eventuella konkurrensutsättningar är en risk för staden, vilken kan leda till ekonomiska påföljder. Ur upphandlingslagens synvinkel betraktas staden som en enda upphandlande enhet, och då är uppföljning av upphandlingsvolymer och centraliserad koordinering av upphandlingsverksamheten centralt.

 

Konkurrens- och konsumentverket gav 2.5.2024 Lovisa stad en anmärkning för underlåtenhet att iaktta upphandlingslagen vid upphandling av marksubstanser. Efter detta har man utrett frågor som anknyter till konkurrensutsättningen av upphandlingar och noterat ett snabbt behov för en partiell reform av upphandlingsväsendet för att säkerställa upphandlingarnas planmässighet, förmånlighet och kvalitet.

 

För att säkerställa att upphandlingsverksamheten är laglig, ekonomisk och planmässig föreslås att en tjänst som upphandlingschef inrättas. Upphandlingschefen, som skulle vara underställd förvaltningschefen och placerad vid stadskanslicentralen, skulle hjälpa stadens centraler med konkurrensutsättningen av upphandlingar, ansvara självständigt för flera anbudsförfaranden samt koordinera och utveckla stadens upphandlings- och avtalsförvaltningsprocesser. Dessutom skulle upphandlingschefen ge råd till, vägleda och utbilda de personer som har upphandlingsbefogenheter. En närmare uppgiftsbeskrivning för tjänsten fastställs innan tjänsten ledigförklaras.

 

Den uppgiftsrelaterade månadslönen för tjänsten är 4 600 euro. Behörighetskraven är en lämplig högskoleexamen och erfarenhet av konkurrensutsättning av offentliga upphandlingar eller upphandlingsväsendet inom ett offentligt samfund.

 

Stadsstyrelsen beslutar i enlighet med § 47 i Lovisa stads förvaltningsstadga om inrättande och indragning samt ändring av tjänstebeteckning av tjänster som inte baserar sig på personalplanen. På motsvarande sätt beslutar stadsstyrelsen om att ingå arbetsavtalsförhållanden som gäller tillsvidare och arbetsavtalsförhållanden som gäller i mer än ett år, om dessa inte baserar sig på personalplanen.

 

Föredragning Tf stadsdirektör Elina Amnell-Holzhäuser

 

Förslag Stadsstyrelsen beslutar att

- det inrättas en tjänst som upphandlingschef vid stadskanslicentralen från och med 1.8.2024

- upphandlingschefens uppgiftsrelaterade månadslön är 4 600 euro

- tjänsten ledigförklaras och tillsätts så snart som möjligt under hösten 2024. Rekryteringsprocessen kan inledas genast när detta beslut har vunnit laga kraft.

 

Beslut Beslut enligt förslaget.