Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Affärsverket Lovisa Vatten
Protokoll 08.10.2024/Paragraf 40



 

Begäran om omprövning av tjänsteinnehavarbeslut §8/2024

 

LOVATT 08.10.2024 § 40  

670/03.03/2024  

 

 

Beredning Vattenaffärsverkets direktör Maria Sippala

 

Inlämnaren av begäran om omprövning inlämnade 15.8.2024 till Lovisa stads registratorskontor en begäran om omprövning angående direktören för vattenaffärsverkets beslut § 8/2024. Inlämnaren av begäran om omprövning kompletterade 21.8.2024 vidare sin begäran om omprövning. Begäran om omprövning jämte kompletteringar samt tjänsteinnehavarbeslutet finns som bilaga till föredragningslistan.

 

Bilaga 8  Tjänsteinnehavarbeslut, vattenaffärsverkets direktör Maria Sippala § 8 5.8.2024 (enbart på finska)

Bilaga 9  Begäran om omprövning angående tjänsteinnehavarbeslut

 § 8 5.8.2024,15.8.2024 (enbart på finska)

Bilaga 10  Komplettering, daterad 21.8.2024, till begäran om omprövning 15.8.2024 (enbart på finska)

 

I sin begäran om prövning konstaterade inlämnaren att förutsättningen till delfående i ett ärende som gäller grundläggande trygghet inte kan vara registrering till något system om vilket det inte stiftas i lag och som ställer invånarna i ojämlik situation beroende på deras hemkommun. Enligt XXX ska informeringen vara samma för alla. Inlämnaren av begäran om omprövning kräver med stöd av motiveringarna hen framfört att tjänsteinnehavarbeslutet upphävs och en prisnedsättning i enlighet med 27.2 § i lagen om vattenförsörjning.

 

Utöver de motiveringar som framförts i tjänsteinnehavarbeslutet för vattenaffärsverket fram förarbetena till lagen om vattenförsörjning. I regeringens proposition till lag om vattenförsörjning konstateras det i motiveringarna till 27 § att "Enligt bestämmelsen betraktas som fel också ett sådant kontinuerligt eller upprepat avbrott i vattentjänsterna som inte kan anses vara ringa med beaktande av skälen till och förhållandena under avbrottet. Ingen entydig tidsgräns för felets varaktighet kan fastställas, eftersom felets varaktighet påverkas också av andra omständigheter än avbrottets varaktighet. Eftersom avbrott i vattentjänsterna kan ha mångahanda orsaker, också sådana som vattentjänstverket inte kan inverka på, eller t.ex. på åtgärder som är nödvändiga för underhållet av ledningsnätet, betraktas det inte som ett fel som medför påföljder för vattentjänstverket om vattentjänsterna avbryts för en kort tid och detta inte upprepas ofta. När man bedömer om avbrottet ska betraktas som ett fel ska man beakta också avbrottsorsaken och de andra omständigheterna. Då ska uppmärksamhet ägnas bl.a. åt avbrottets verkningar samt på vilket sätt informationen om avbrottet har skötts och vilka åtgärder vattentjänstverket har vidtagit på grund av avbrottet." Vattenförsörjningen har inte upprepat avbrutits. Orsaken till avbrottet var byte av vattenledningens ventiler, det vill säga det rörde sig om en åtgärd som var nödvändig för underhållet av nätverket. Vad gäller tiden kan avbrottets längd inte anses vara lång. Så som inlämnaren av begäran om omprövning förde fram i sin komplettering tar normalt reparations- eller servicearbete under 12 timmar.

 

Cirka 50-60 vattenverk i Finland använder Blue Ideas störningstjänst. Tjänsten används bland annat i Riihimäki, Åbo och Joensuu. På motsvarande sätt använder till exempel LahtiAqua tjänsten KeyAqua, som hämtar mottagarens uppgifter från nummerupplysningen varefter meddelandet skickas till de nummer som registrerats till adressen i fråga. Man kan sålunda konstatera att vattenverken i Finland allmänt använder störningsinformeringssystem som baserar sig på befolkningsregistret eller telefonnummerinformation. I lagen om vattenförsörjning har inte förskrivits hur informeringen bör ske. Vattenaffärsverket konstaterar att störningsinformeringssystemet finns tillgängligt för alla kunder och sålunda är den inte diskriminerande eller inte ställer kunder i ojämlik position. Textmeddelandetjänsten förutsätter registrering också till exempel från personer som använder företagsnummer eller icke-offentliga numror. Vattenaffärsverket konstaterar vidare att alla kunder informerats om tjänsten som bilaga till fakturan.

 

Föredragning Vattenaffärsverkets direktör Maria Sippala 

 

Förslag Vattenaffärsverkets direktion förkastar kravet om upphävning av tjänsteinnehavarbeslutet och kravet om att ta ärendet för ny beredning och om prisnedsättning.

 

Beslut Vattenaffärsverkets direktion förkastar kravet om upphävning av tjänsteinnehavarbeslutet och kravet om att ta ärendet för ny beredning och om prisnedsättning.

---