RSS-länk
Mötesärende:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Stadsstyrelsen
Protokoll 23.09.2024/Paragraf 275
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |
Att besätta tjänsten som upphandlingschef
STST 23.09.2024 § 275
565/01.01.00/2024
Beredning Personalchef Thomas Grönholm och ekonomidirektör Fredrik Böhme
Stadsstyrelsen beslutade 1.7.2024, § 211 att upphandlingschefens tjänst inrättas och att tjänsten lediganslås och besätts så fort som möjligt under hösten 2024.
I enlighet med mom. 2 i 51.1 § i Lovisa stads förvaltningsstadga väljer stadsstyrelsen övriga stadigvarande tjänsteinnehavare i stadskanslicentralen.
Tjänsten var lediganslagen 1.8-2.9.2024 och arbetsannonsen publicerades på webbplatsen Kuntarekry och stadens elektroniska anslagstavla. Inom den utsatta tiden hade totalt 17 personer sökt uppgiften.
Upphandlingschefen arbetar i stadskanslicentralen som producerar stödtjänster och upphandlingschefen rapporterar till förvaltningsdirektören. Följande ärendehelheter hör till upphandlingschefens ansvar:
- koordinering och utveckling av stadens upphandlings- och upphandlingsavtalsprocesser
- uppgifter inom avtalshantering gällande upphandlingsavtal
- att hjälpa stadens olika verksamhetsfält / centraler i konkurrensutsättningen av upphandlingar och att självständigt genomföra konkurrensutsättningar från planeringsskedet till avtal, inklusive beredning av upphandlingshandlingar och upphandlingsbeslut samt marknadskartläggningar
- att utbilda och ge anvisningar till personalen i upphandlingsärenden
- att upprätthålla stadens gemensamma konkurrensutsättningskalender samt att samarbeta med interna och externa intressentnätverk.
Behörighetskravet för upphandlingschefens tjänst är lämplig högskoleexamen och erfarenhet av konkurrensutsättning av offentliga upphandlingar eller av offentligt upphandlingsväsende. Högre högskoleexamen kan ses som merit.
Följande förutsätts av den sökande:
- ett lösningscentrerat, självständigt och ansvarsfullt arbetsgrepp
- vilja och förmåga att utveckla sig som sakkunnig och som ett järnhårt proffs inom offentliga upphandlingar
- goda IT-färdigheter samt beredskap och iver att snabbt anamma användningen av nya datasystem och tillämpningar
- utmärkta interaktions- och samarbetsfärdigheter
- utmärkta skriftliga och muntliga färdigheter i det ena inhemska språket och goda skriftliga och muntliga språkfärdigheter i det andra inhemska språket.
I tjänsteannonsen preciserades det att arbetsgivaren uppskattar speciellt följande erfarenhet:
- flera års erfarenhet av offentliga upphandlingar och konkurrensutsättning av offentliga gods- eller tjänsteupphandlingar eller entreprenader
- förtrogenhet av upphandlingslagen och rättspraxis
- förmåga att arbeta självständigt och att prioritera uppgifter och att sätta dem i tidschema
- förtrogenhet med det kommunala verksamhetsfältet och verksamhetsmiljön
- förståelse av hur marknaderna fungerar
- till arbetsuppgifterna anknytande färdigheter i engelska.
Utifrån ansökningarna kallades sex sökanden för intervju. Av dem drog två tillbaka sin ansökning innan intervjuerna och en efter intervjun. Förvaltningsdirektören, ekonomidirektören och personalchefen gjorde tre intervjuer 10.9 och ekonomidirektören och personalchefen en intervju 12.9.
Utifrån ansökningen, arbetsintervjun och helhetsbedömning av de sökande anser intervjugruppen att Katri Kortelainen har de bästa förutsättningarna att sköta ärendehelheterna som är på upphandlingschefens ansvar.
Mer detaljerade jämförelser av de sökande jämte motiveringar framgår av meritjämförelsen (partsoffentlig) som finns som mötesmaterial. Ansökningarna och sammanfattningsförteckningen innefattar delvis sekretessbelagda uppgifter som avses i punkt 32 i 24 § mom. 1.
Villkoren för tjänsteförhållandet bestäms enligt det allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorn (AKTA) och tjänsten har en kontorsarbetstid på 36,25 timmar i veckan. Tjänstens uppgiftsbaserade lön uppgår till 4 600,00 euro i månaden. I tjänsten iakttas en prövotid på sex månader.
Mötesmaterial:
Sammandrag av sökandena
Meritjämförelse (partsoffentlig)
Föredragning Stadsdirektör Tomas Björkroth
Förslag Stadsstyrelsen väljer Katri Kortelainen till tjänsten som upphandlingschef med en prövotid på sex månader.
Villkoren för tjänsteförhållandet bestäms enligt det allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorn (AKTA) och tjänsten har en kontorsarbetstid på 36,25 timmar i veckan. Tjänstens uppgiftsbaserade lön uppgår till 4 600,00 euro i månaden.
Paragrafen justeras omedelbart.
Beslut Beslut enligt förslaget.
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |