Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Stadsstyrelsen
Protokoll 04.11.2024/Paragraf 322


 

Konkurrensutsättning av Lovisa stads transporttjänster, publicering av anbudsbegäran

 

STST 04.11.2024 § 322  

881/02.08.00/2024  

 

 

Beredning Controller Mireille Nygård

 

 Lovisa stad kommer mot slutet av 2024 att konkurrensutsätta transporttjänster då de nuvarande avtalen går ut hösten 2025. Objektet för upphandlingen är Lovisa stads lokal- och servicetrafiks tjänster och skolskjutsar för avtalsperioden 2025-2029. Transporterna genomförs i enlighet med gällande vägtrafiklagstiftning, kommunikationsministeriets bestämmelser och bestämmelserna i anbudsbegäran som finns som bilaga samt minimikraven. Dessutom följs i upphandlingen lagen om miljö- och energieffektivitetskrav vid upphandling av fordon och trafiktjänster. Konsultbyrå HankintaPartners Oy har biträtt i upphandlingsprocessen. Upphandlingsförfarandet är öppet förfarande som överskrider EU-tröskelvärdet.

 

 Upphandlingen indelas i två huvudkategorier:

 

 .   Lokaltrafik och servicetrafik

 .   Skolskjutsar

 

 Delandet av upphandlingen möjliggör deltagandet av flera aktörer i delområdena och ändamålsenliga helheter ur synvinkeln av lagen om miljö- och energieffektivitetskrav vid upphandling av fordon och trafiktjänster samt upphandlingens ekonomiskhet.

 

 Lokaltrafik och servicetrafik är indelade enligt följande:

 

 o   Rutt 1

 o   Rutt 2

 o   Rutt 3

 o   Rutt 4

 o   Servicetrafik

 

 Anbudsgivaren kan erbjuda en eller flera rutthelheter. Rutten ska dock erbjudas hel. Med indelningen i fråga säkerställs det att anbudsgivarens deltagande är ändamålsenlig även lokalt.

 

 Skolskjutsarna är indelade enligt följande:

 

 o   Del 1 Skolskjutsar

 o   Del 2 Skolskjutsar

 o   Del 3 Skolskjutsar

 o   Del 4 Skolskjutsar

 o   Del 5 Skolskjutsar

 o   Del 6 Skolskjutsar

 o   Del 7 Skolskjutsar

 o   Del 8 Skolskjutsar

 

 Anbudsgivaren kan erbjuda en eller flera helheter. Delen ska dock erbjudas hel.

 

 Vad gäller skolskjutsarna iakttas i var och en del lagen om miljö- och energieffektivitetskrav vid upphandling av fordon och trafiktjänster. Av delarna är 70 % sådana där anbudsgivaren kan om anbudsgivaren så önskar utföra körningen med större materiel då lagen inte tillämpas. Av delarna är 30 % sådana där lagen ska tillämpas i och med att elevantalen möjliggör genomförande med lätta nyttofordon och det inte förekommer behov för större materiel.

 

 Syftet med delarna är att skapa helheter som möjliggör anbudsgivaren att utföra bättre planering inom området i fråga. Aspekten av lagen blir även beaktad och då är var och en anbudsgivare i princip i likvärdig ställning, vilket sålunda fungerar även i enlighet med principen i upphandlingslagen.

 

 I vardera delen preciseras de lagar som vid given tidpunkt gäller och ska iakttas, bland annat vägtrafiklagen och förordningen om belastning och säkerhetsarrangemang vid transport av skolelever och barn i dagvård. Genom detta förfarande säkerställer man att anbudsgivarna har likställda utgångslägen och krav som gäller materiel.

 

 Syftet är att de nya upphandlingsavtalen träder i kraft i och med augusti 2025. Upphandlingsannonsen ska publiceras senast i början av november så att det blir kvar tillräckligt med tid för inlämnande av anbud och för den slutliga beslutsprocessen. I upphandlingen är det värt att beakta att de valda anbudsgivarna behöver tid för planering av rutter, för materiel och personal innan det egentliga avtalet börjar.

 

 Före publiceringen av upphandlingsannonsen har företag och företagare inom branschen intervjuats och en marknadsdialog har ordnats. Man har på bästa möjliga sätt strävat efter att beakta de frågor som kommit fram under dessa och på ett sådant sätt att upphandlingen både innehållsmässigt och ekonomiskt skulle få det bästa möjliga slutresultatet beaktande den mer preciserande och krävande lagstiftningen.

 

 Bilaga nr 1:

 Anbudsbegäran med bilagor (sekretessbelagd, punkt 2 i § 6 i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet, inte ännu en offentlig handling)

 

Föredragning Stadsdirektör Tomas Björkroth 

 

Förslag Stadsstyrelsen beslutar inleda konkurrensutsättningen av transportupphandlingar och beslutar om publicering av upphandlingsannonsen och anbudsbegäran som presenterats som bilaga på sätt som föreskrivits i upphandlingslagen.

Denna paragraf justeras omedelbart.

 

Behandling Konsulterna Timo Kemppainen och Niko Kaipio från Hankintapartners Oy presenterade ärendet som inbjudna deltagare i sammanträdet klockan 17.17-17.45.

 

 Planerare vid centralen för bildning och välfärd Tuula Lehto deltog i sammanträdet som inbjuden och svarade på frågor gällande ärendet klockan 17.17-17.51.

 

Beslut Beslut enligt förslaget.

Denna paragraf justerades omedelbart.

Hanna Hurtta anslöt sig till sammanträdet klockan 17.28.