RSS-länk
Mötesärende:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Näringslivs- och infrastrukturnämnden
Protokoll 19.12.2024/Paragraf 184
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |
Att förbättra säkerheten på bryggorna på Skeppsbron med hjälp av friktionsmattor och simtrappor, fullmäktigemotion
FM 13.03.2024 § 32
Ordföranden meddelade att undertecknade fullmäktigeledamöter (första undertecknare Jari kekkonen) före sammanträdet uttryckt önskemål om att få inlämna en så lydande motion:
Att förbättra säkerheten på bryggorna på Skeppsbron med hjälp av friktionsmattor och simtrappor.
Bryggorna på Skeppsbron är, i synnerhet under regnigt väder, mycket farliga på grund av halka. Under årens lopp har bryggornas ytor i och med nötning blivit ännu farligare. Detta har lett till olyckor och drunkningsfall. Skeppsbron är bland de populäraste objekten i Lovisa och under båtsäsongen används den flitigt av såväl ortsbor som turister.
Med anledning av detta föreslår vi undertecknade att
Man vid var och en båtplats på Skeppsbron installerar en passligt stor friktionsmatta och att en simtrappa installeras i ändan av varje brygga.
Bilaga nr 4.
Beslut Sedan motionen hade lämnats, remitterades den till stadsstyrelsen för beredning enligt 133 § i förvaltningsstadgan.
NLIN 19.12.2024 § 184
250/09.00/2024
Beredning infrastrukturchef Pekka Stenius, tfn 050 382 7550
Vid stadsfullmäktige i Lovisa stads sammanträde 13.3.2024 väcktes en fullmäktigemotion vars första undertecknare är Jari Kekkonen och där följande läggs fram: Bryggorna på Skeppsbron är, i synnerhet under regnigt väder, mycket farliga på grund av halka. Under årens lopp har bryggornas ytor i och med nötning blivit ännu farligare. Detta har lett till olyckor och drunkningsfall. Skeppsbron är bland de populäraste objekten i Lovisa och under båtsäsongen används den flitigt av såväl ortsbor som turister.
Med anledning av detta föreslår vi undertecknade att man vid var och en båtplats på Skeppsbron installerar en passligt stor friktionsmatta och att en simtrappa installeras i ändan av varje brygga.
Svar:
Jag tackar er för ert omsorgsfulla och viktiga förslag om säkerheten för bryggorna på Skeppsbron. Det är tydligt att det inträffat olyckor i området och att bryggornas skick kräver uppmärksamhet, särskilt på grund av halka och slitage. Vi vill se till att säkerheten och skicket på bryggorna på Skeppsbron prioriteras. Därför genomför vi för närvarande granskningar av alla bryggorna i Lovisa för att bedöma deras skick och eventuella reparationsbehov. Båtlivet är en viktig del av livet i Lovisa, och säkerheten är av största vikt för oss alla.
Jag vill också meddela att den längsta, 130 meter långa, bryggan på Skeppsbron kommer att förnyas helt på våren, om vi får finansiering för det. I och med förnyelsen kommer bryggan att få en betongbeläggning, vilket förbättrar säkerheten och minskar risken för halka.
Vi är medvetna om att också andra bryggor behöver iståndsättas och tar ert förslag på allvar. Tack än en gång för er motion. Vi kommer att hålla frågan aktuell och göra vårt bästa för att förbättra säkerheten.
Bilaga 108
Fullmäktigemotion
Föredragning tf direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Pekka Stenius
Förslag Näringslivs- och infrastrukturnämnden beslutar att ge det ovanstående svaret på motionen till stadsstyrelsen och, ifall stadsstyrelsen anser det vara nödvändigt, vidare till stadsfullmäktige.
Behandling Föredraganden, ställföreträdande direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Stenius, kompletterade sitt förslag på följande sätt: stegarna är monterade på bryggorna.
Beslut Näringslivs- och infrastrukturnämnden beslutade att ge det ovanstående svaret på motionen, med följande tillägg: stegarna är monterade på bryggorna, till stadsstyrelsen och, ifall stadsstyrelsen anser det vara nödvändigt, vidare till stadsfullmäktige.
Fortsatt behandling Stadsstyrelsen
– – –
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |