Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Byggnads- och miljönämnden
Protokoll 08.04.2025/Paragraf 20



 

Utlåtande till regionförvaltningsverket / Miljöskyddslagenliga initiativ till att ändra miljötillståndet för Lovisa Hamn Ab

 

BYMIN 08.04.2025 § 20  

599/11.01.00/2022  

 

 

Beredning miljöchef Heidi Lyytikäinen, tfn 0440 555 373

 

Regionförvaltningsverket i Södra Finland begär byggnads- och miljönämndens utlåtande i anknytning till miljöskyddslagenliga initiativ om ändringen av miljötillståndet för Lovisa Hamn Ab och om genmälet som getts med anledning av initiativen och om utredningen. Genmälet och utredningen har getts av Lovisa Hamn Ab. Ärendets diarienumror är ESAVI/33170/2024 och ESAVI/34054/2024.

 

Byggnads- och miljönämnden gjorde 10.9.2024 § 49 ett initiativ för ändring av Lovisa Hamn Ab:s miljötillstånd. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen) gjorde samma dag sitt eget initiativ för ändring av miljötillståndet. Regionförvaltningsverket i Södra Finland begärde 21.11.2024 om hamnens bemötande och utredning. Hamnens bemötande och utredning är daterade 31.1.2025.

 

I Lovisa Hamn Ab:s utredning beskrivs vilka åtgärder och förbättringar man redan vidtagit och vilka tilläggsåtgärder som planerats för minskande av olägenheterna. I hamnen gjordes 25.2.2025 luktmätningar i enlighet med lukthanteringsplanen. Rapporten hade inte färdigställts 31.3.2025 och det finns inte ännu vetskap om man utifrån mätresultaten utför en modellering av luktspridning eller ej.

 

 

Bilaga15

Lovisa Hamn Ab:s bemötande och utredning jämte bilagor (bilagor 2–8)

 

Föredragning Miljöchef Heidi Lyytikäinen 

 

Förslag Byggnads- och miljönämnden ger Regionförvaltningsverket i Södra Finland följande utlåtande om Lovisa Hamn Ab:s bemötande och utredningar som anknyter till initiativen gjorda av nämnden och NTM-centralen angående ändring av hamnens miljötillstånd.

Bevarande, lagring och söndrande av återvinningsbränslebalar har förorsakat och förorsakar sådan förorening som väsentligt avviker från det på förväg uppskattade. Verksamheten har medfört förorening i form av lukt i enlighet med 5 § i miljöskyddslagen samt nedskräpning avsett i 72 § i avfallslagen. Trots att man vidtagit åtgärder och gjort förbättringar och ytterligare åtgärder är planerade, bör bestämmelser om förebyggande av luktolägenheter innefattas i miljötillståndet. Därför bör miljötillståndet ändras minst till följande delar:

– nödvändigt kortvarigt bevarande/nödvändig kortvarig lagring av RDF- och SRF-balar ska i bestämmelserna preciseras till att vara högst en vecka lång 

– mottagning och öppning av RDF-balar som innehåller livsmedelsavfall ska förbjudas minst under tiden 1.6–31.8

– långvarig lagring av RDF-balar, det vill säga lagring som varar längre än en vecka, ska förbjudas annat än inomhus. Lagring av RDF-balar täckta med stackplast bör tillåtas endast i exceptionella situationer.  

– I miljötillståndet ska man inte möjliggöra en situation där täckandet av balar med stackplast blir en kontinuerlig eller återkommande ”undantagslösning” på grund av otillräcklig inomhuslagringskapacitet. Därför ska en maximivolym preciseras för över en veckas lagring av RDF-balar. Maximivolymen ska basera sig på befintlig lagerkapacitet inomhus. Av hamnens bemötande och utredning framgår inte hur stor denna lagringskapacitet är.

I punkt 5 av utredningen beskrivs det hur man agerar i en situation då det trots förhandsåtgärder kommer ett fartyg till hamnen, vars avfallsbränslelast luktar exceptionellt kraftigt och/eller en stor del av balarna är trasiga och lasten lös. Enligt utredningen flyttas lasten omedelbart inomhus, i en sluten avfallscontainer eller skickas omedelbart vidare till det mottagande förbränningsanläggningen. Av utredningen framgår inte hurdana slutna avfallscontainrar det är fråga om, om det finns tillräckligt med avfallscontainrar i hamnen redan färdigt eller inom hurdan tidtabell de slutna avfallscontainrarna skulle vara användbara.

En separat dagvattenobservation behövs fortfarande. Endast med hjälp av uppföljning kan man säkerställa sig om att åtgärderna är tillräckliga och att lagringen av återvinningsavfallsbalar inte medför skadlig belastning på vattendrag.

Lovisa Hamn Ab delar inte i sitt bemötande myndigheternas syn på nedskräpningen av hamnområdet. Hamnen har bifogat till sin utredning bilder där verksamheten inte verkar pågå och fälten just är rengjorda. Under inspektioner till hamnen har man dock observerat skräp på hamnområdets olika delar, till exempel på strandområdet. Staketet mellan hamnen och Svenäsvägen och dess omgivning har också varit nedskräpad.

Byggnads- och miljönämnden förbehåller sig rätten att komplettera utlåtandet efter att rapporten gällande mätning av lukt är färdig. Utlåtandet kan ges som ett tjänsteinnehavarutlåtande.

Paragrafen justeras på mötet.

Bilaga 15

 

Behandling Föredraganden kompletterade och ändrade sitt förslag enligt följande:

 

 Bevarande, lagring och söndrande av återvinningsbränslebalar har förorsakat och förorsakar sådan förorening som väsentligt avviker från det på förväg uppskattade. Verksamheten har medfört förorening i form av lukt i enlighet med 5 § i miljöskyddslagen samt nedskräpning avsett i 72 § i avfallslagen. Trots att man vidtagit åtgärder och gjort förbättringar och ytterligare åtgärder är planerade, bör bestämmelser om förebyggande av luktolägenheter innefattas i miljötillståndet. Därför bör miljötillståndet ändras minst till följande delar:

 

 – nödvändigt kortvarigt bevarande/nödvändig kortvarig lagring av RDF- och SRF-balar ska i bestämmelserna preciseras till att vara högst en vecka lång

 

 – mottagning och öppning av RDF-balar som innehåller livsmedelsavfall ska förbjudas minst under tiden 1.5–30.9

 

 – långvarig lagring av RDF-balar, det vill säga lagring som varar längre än en vecka, ska förbjudas annat än inomhus i utrymmen som är utrustade med behandling av frånluft. Lagring av RDF-balar täckta med stackplast bör tillåtas endast i exceptionella situationer.

 

 – I miljötillståndet ska man inte möjliggöra en situation där täckandet av balar med stackplast blir en kontinuerlig eller återkommande ”undantagslösning” på grund av otillräcklig inomhuslagringskapacitet. Därför ska en maximivolym preciseras för över en veckas lagring av RDF-balar. Maximivolymen ska basera sig på befintlig lagerkapacitet inomhus. Av hamnens bemötande och utredning framgår inte hur stor denna lagringskapacitet är.

 

 I punkt 5 av utredningen beskrivs det hur man agerar i en situation då det trots förhandsåtgärder kommer ett fartyg till hamnen, vars avfallsbränslelast luktar exceptionellt kraftigt och/eller en stor del av balarna är trasiga och lasten lös. Enligt utredningen flyttas lasten omedelbart inomhus, i en sluten avfallscontainer eller skickas omedelbart vidare till det mottagande förbränningsanläggningen. Av utredningen framgår inte hurdana slutna avfallscontainrar det är fråga om, om det finns tillräckligt med avfallscontainrar i hamnen redan färdigt eller inom hurdan tidtabell de slutna avfallscontainrarna skulle vara användbara.

 

 En separat dagvattenobservation behövs fortfarande. Endast med hjälp av uppföljning kan man säkerställa sig om att åtgärderna är tillräckliga och att lagringen av återvinningsavfallsbalar inte medför skadlig belastning på vattendrag.

 

 Lovisa Hamn Ab delar inte i sitt bemötande myndigheternas syn på nedskräpningen av hamnområdet. Hamnen har bifogat till sin utredning bilder där verksamheten inte verkar pågå och fälten just är rengjorda. Under inspektioner till hamnen har man dock observerat skräp på hamnområdets olika delar, till exempel på strandområdet. Staketet mellan hamnen och Svenäsvägen och dess omgivning har också varit nedskräpad.

 

 Byggnads- och miljönämnden förbehåller sig rätten att komplettera utlåtandet efter att rapporten gällande mätning av lukt är färdig. Utlåtandet kan ges som ett tjänsteinnehavarutlåtande.

 

 Ordförande föreslog följande tillägg till utlåtandet:

 

 Till miljötillståndet bör tilläggas en bestämmelse, där man förpliktar tillståndets innehavare att i förhand meddela tillsynsmyndigheterna (NTM-centralen i Nyland och miljövården i Lovisa stad) om ankommande fartyg som fraktar återvinningsbränslebalar. Uppgifterna om ankommande fartyg behövs för tillsynen.

 

 Förslaget godkändes enhälligt.

 

Beslut Byggnads- och miljönämnden gav Regionförvaltningsverket i Södra Finland följande utlåtande om Lovisa Hamn Ab:s bemötande och utredningar som anknyter till initiativen gjorda av nämnden och NTM-centralen angående ändring av hamnens miljötillstånd.

Bevarande, lagring och söndrande av återvinningsbränslebalar har förorsakat och förorsakar sådan förorening som väsentligt avviker från det på förväg uppskattade. Verksamheten har medfört förorening i form av lukt i enlighet med 5 § i miljöskyddslagen samt nedskräpning avsett i 72 § i avfallslagen. Trots att man vidtagit åtgärder och gjort förbättringar och ytterligare åtgärder är planerade, bör bestämmelser om förebyggande av luktolägenheter innefattas i miljötillståndet. Därför bör miljötillståndet ändras minst till följande delar:

– nödvändigt kortvarigt bevarande/nödvändig kortvarig lagring av RDF- och SRF-balar ska i bestämmelserna preciseras till att vara högst en vecka lång

– mottagning och öppning av RDF-balar som innehåller livsmedelsavfall ska förbjudas minst under tiden 1.5–30.9

– långvarig lagring av RDF-balar, det vill säga lagring som varar längre än en vecka, ska förbjudas annat än inomhus i utrymmen som är utrustade med behandling av frånluft. Lagring av RDF-balar täckta med stackplast bör tillåtas endast i exceptionella situationer. 

– I miljötillståndet ska man inte möjliggöra en situation där täckandet av balar med stackplast blir en kontinuerlig eller återkommande ”undantagslösning” på grund av otillräcklig inomhuslagringskapacitet. Därför ska en maximivolym preciseras för över en veckas lagring av RDF-balar. Maximivolymen ska basera sig på befintlig lagerkapacitet inomhus. Av hamnens bemötande och utredning framgår inte hur stor denna lagringskapacitet är.

I punkt 5 av utredningen beskrivs det hur man agerar i en situation då det trots förhandsåtgärder kommer ett fartyg till hamnen, vars avfallsbränslelast luktar exceptionellt kraftigt och/eller en stor del av balarna är trasiga och lasten lös. Enligt utredningen flyttas lasten omedelbart inomhus, i en sluten avfallscontainer eller skickas omedelbart vidare till det mottagande förbränningsanläggningen. Av utredningen framgår inte hurdana slutna avfallscontainrar det är fråga om, om det finns tillräckligt med avfallscontainrar i hamnen redan färdigt eller inom hurdan tidtabell de slutna avfallscontainrarna skulle vara användbara.

En separat dagvattenobservation behövs fortfarande. Endast med hjälp av uppföljning kan man säkerställa sig om att åtgärderna är tillräckliga och att lagringen av återvinningsavfallsbalar inte medför skadlig belastning på vattendrag.

Lovisa Hamn Ab delar inte i sitt bemötande myndigheternas syn på nedskräpningen av hamnområdet. Hamnen har bifogat till sin utredning bilder där verksamheten inte verkar pågå och fälten just är rengjorda. Under inspektioner till hamnen har man dock observerat skräp på hamnområdets olika delar, till exempel på strandområdet. Staketet mellan hamnen och Svenäsvägen och dess omgivning har också varit nedskräpad.

Till miljötillståndet bör tilläggas en bestämmelse, där man förpliktar tillståndets innehavare att i förhand meddela tillsynsmyndigheterna (NTM-centralen i Nyland och miljövården i Lovisa stad) om ankommande fartyg som fraktar återvinningsbränslebalar. Uppgifterna om ankommande fartyg behövs för tillsynen.

Byggnads- och miljönämnden förbehåller sig rätten att komplettera utlåtandet efter att rapporten gällande mätning av lukt är färdig. Utlåtandet kan ges som ett tjänsteinnehavarutlåtande.

Bilaga 15

Paragrafen justerades på mötet

 

Distribution Regionförvaltningsverket i Södra Finland, elektroniskt