RSS-länk
Mötesärende:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Stadsstyrelsen
Protokoll 13.01.2025/Paragraf 15
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |
Liite 3 | Stadscyklar, fullmäktigemotion | |
Liite 4 | EKIL-NLIN-12_20241219_liite-bilaga_109-02_saavutettavuuskartat |
Stadscyklar, fullmäktigemotion
561/02.08.00/2021
Stadsfullmäktige 16.6.2021 § 48
Ordföranden meddelade att undertecknade fullmäktigeledamöter (första undertecknare Pertti Lohenoja) före sammanträdet uttryckt önskemål om att få inlämna en så lydande motion:
Stadscyklar
Stadscyklar är ett miljövänligt och bra tilläggsalternativ för att röra sig omkring i staden. De kan användas av invånare och turister och betalningen sker lätt genom en app. Genom en app kan konsumenter använda flera städers stadscyklar både i hemlandet och utomlands. I stadscykelverksamheten kunde man samarbeta till exempel med lokala företagare.
Det lönar sig nog att fundera på var stadscyklarna ska placeras, gästbåtshamnen, centrum och simstranden kunde vara bra ställen för att sätta igång med verksamheten, och man ska inte heller utesluta bostadsmässområdet.
SDP:s fullmäktigegrupp föreslår:
Lovisa stad kartlägger aktörer, cykelstationer och samarbetspartner för stadscyklarna och införskaffar stadscyklar från och med sommaren 2021.
Bilaga nr 10.
Beslut: Sedan motionen hade lämnats, remitterades den till stadsstyrelsen för beredning enligt 133 § i stadsfullmäktiges arbetsordning.
- - -
NLIN 25.04.2024 § 65
Beredning infrastrukturchef Pekka Stenius, tfn 050 382 7550
Till centralen för näringsliv och infrastruktur har inlämnats en motion om stadscyklar för beredning.
Stadscyklar kan vara ett bra alternativ för att röra sig i stora städer, men de lämpar sig inte till förhållandena i en liten stad som Lovisa. I Lovisa finns redan alternativ till stadscyklar och gående är fortsättningsvis det lättaste och snabbaste sättet att röra sig under korta färder.
I Lovisa finns redan alternativ till stadscyklar, så som:
I centrum finns redan cykeluthyrningsverksamhet bland annat på gästbåtshamnen på Skeppsbron och på campingområdet.
www.facebook.com/photo/?fbid=897650232157680&set=a.209898107599566&locale=fi_FI
https://loviisacamping.bookingonline.fi/stable/tuotteet.jsp?teema_id=2707
Med dessa motiveringar anses det inte finnas behov för stadscyklar.
Bilaga 41
fullmäktigemotion
Föredragning Direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Sari Paljakka
Förslag Näringslivs- och infrastrukturnämnden godkänner för sin del svaret på motionen och föreslår stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att svaret godkänns och ärendet konstateras vara slutbehandlat.
Beslut Näringslivs- och infrastrukturnämnden godkände för sin del svaret på motionen och föreslår stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att svaret godkänns och ärendet konstateras vara slutbehandlat.
– – –
STST 06.05.2024 § 142
Bilaga nr 6.
Föredragning Tf stadsdirektör Elina Amnell-Holzhäuser
Förslag Stadsstyrelsen godkänner för sin del svaret på motionen och föreslår stadsfullmäktige att svaret godkänns och ärendet konstateras vara slutbehandlat.
Paragrafen justeras omedelbart.
Behandling Ledamot Satu Hämäläinen föreslog att fullmäktigemotionen återremitteras för ny beredning, där man i beredningen bredare utreder kostnadsinverkningarna och att bland annat ansluta sig till nätverket för stadscyklar.
Stadsstyrelsens ordförande Arja Isotalo understödde Hämäläinens återremitteringsförslag.
Paus klockan 19.10–19.17.
Stadsstyrelsen understödde enhälligt att ärendet återremitteras.
Beslut Ärendet återremitterades för ny beredning.
Paragrafen justerades omedelbart.
NLIN 19.12.2024 § 185
Beredning infrastrukturchef Pekka Stenius, tfn 050 382 7550
1. Tidigare behandling av ärendet:
Motionen behandlades av näringslivs- och infrastrukturnämnden 25.4.2024 § 65 och av stadsstyrelsen 6.5.2024 § 142. Stadsstyrelsen återremitterade ärendet för ny beredning. Svaret har kompletterats genom att utreda tjänsteleverantörer och kostnader.
2. Motion
Stadscyklar är ett miljövänligt och bra tilläggsalternativ för att röra sig omkring i staden. De kan användas av invånare och turister och betalningen sker lätt genom en app. Genom en app kan konsumenter använda flera städers stadscyklar både i hemlandet och utomlands. I stadscykelverksamheten kunde man samarbeta till exempel med lokala företagare. Det lönar sig nog att fundera på var stadscyklarna ska placeras, gästbåtshamnen, centrum och simstranden kunde vara bra ställen för att sätta igång med verksamheten, och man ska inte heller utesluta bostadsmässområdet.
3. Utredning av nuläget
I Lovisa centrum finns det för närvarande en hyrcykeltjänst på campingområdet (Lovisa stad). I centrum och Strömfors har det funnits outdoor-tjänster med möjlighet att hyra terrängcyklar (privat). I centrum har det dessutom funnits hyrbara elsparkcyklar (privat).
Områdenas nåbarhet till fots och med cykel har utretts i utvecklingsprogrammet för gång och cykling. I stadskärnan kan färdmålen nås till fots på 10 minuter. Med cykel når man på 10 minuter mål som ligger på cirka 3 kilometers avstånd. I torgets omgivning ska cyklar färdas på körbanan.
4. Exempel på hyrcykeltjänst
Ansvarsområdet för infrastruktur har utrett möjligheterna att upphandla hyrcykeltjänster från KaaKau Oy. Denna tjänsteleverantörs hyrcyklar används för närvarande på 15 orter, inklusive Borgå, Pyttis och Kotka.
Cyklarna är vanligtvis stadscyklar utrustade med pakethållare fram- och baktill. Det är möjligt att förse pakethållarna med sponsorreklam.
Tjänsteleverantören levererar cyklarna till fasta cykelstationer som fastställts med beställaren. På cykelstationerna finns det infoskyltar om hyrtjänsten. Cyklarna tas i bruk och betalas via en mobilapplikation med ett betalkort som lagts till i applikationen. Den som hyr cykeln kan återlämna den till önskad station, som kan vara en annan än startplatsen.
För användaren uppgår priset för tjänsten vanligtvis till 2 euro/timme och 12 euro/dag. Utöver dessa finns det flera andra hyralternativ.
För beställaren uppgår priset för tjänsten uppskattningsvis till 600–800 euro/cykel per cykelsäsong (april–oktober).
Kostnaden per år för cyklarna på de fyra stationer som föreslås i motionen (4 cyklar/station) skulle således uppgå till 9 600–12 800 euro. Utöver dessa kan det också tillkomma andra kostnader till exempel i anslutning till upprättandet av stationerna.
5. Alternativ för vidare behandling
A. Staden går inte in för att beställa stadscykeltjänsten, varvid det fortfarande är möjligt för en privat aktör att anskaffa och hyra ut cyklar. Fördelen är att staden inte konkurrerar på marknaden.
B. Staden går in för att främja upphandlingen av stadscykeltjänster från en lämplig tjänsteleverantör. Ansvarsområdet för näringslivstjänster och utveckling skulle i detta fall vara beställare av tjänsten. Fördelen med att anlita den tjänsteleverantör som nämndes som exempel är att det skulle vara möjligt att hyra cyklar i andra kommuner i omnejden med samma mobilapplikation.
Fullmäktigemotion
Föredragning tf direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Pekka Stenius
Förslag Näringslivs- och infrastrukturnämnden godkänner för sin del svaret på motionen och väljer för vidare behandling alternativ A/B, och föreslår stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att svaret godkänns och att saken konstateras vara slutbehandlad.
Behandling Ledamot Holm föreslog att följande läggs till i beslutet: näringslivstjänsterna utreder åtgärder i samarbete med företagarna och man försöker främja möjligheterna till cykling genom turismfrämjande projekt.
Näringslivs- och infrastrukturnämnden understödde enhälligt förslaget.
Beslut Näringslivs- och infrastrukturnämnden godkände för sin del svaret på motionen, med följande tillägg: ”näringslivstjänsterna utreder åtgärder i samarbete med företagarna och man försöker främja möjligheterna till cykling genom turismfrämjande projekt”, och valde för vidare behandling alternativ A, och föreslår stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige att svaret godkänns och att saken konstateras vara slutbehandlad.
Bilaga 109
Fullmäktigemotion, nåbarhetskartor
Fortsatt behandling Stadsstyrelsen och vidare stadsfullmäktige
– – –
STST 13.01.2025 § 15
339/02.08.00/2024
Bilaga
Fullmäktigemotion
Föredragning Stadsdirektör Tomas Björkroth
Förslag Stadsstyrelsen föreslår stadsfullmäktige att de godkänner svaret på fullmäktigemotionen och att motionen leder till åtgärder och konstaterar att motionen är slutbehandlad.
Beslut Beslut enligt förslaget.
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |