Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Stadsstyrelsen
Protokoll 20.06.2022/Paragraf 158


 

Inrättande av tjänst som markanvändningsingenjör och uppgift som kommunikationssekreterare

 

STST 20.06.2022 § 158  

997/01.01.00/2022  

 

 

Beredning Tf chefen för stadsplaneringsavdelningen Toni Sepperi, miljövårdssekreterare Heidi Lyytikäinen och direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Sari Paljakka

 

Centralen för näringsliv- och infrastruktur i Lovisa stad har fått mycket kritisk respons om behandlingstiderna för tillstånd. Enligt responsen har särskilt behandlingstiderna för undantagslov och arrendeavtal för tomter upplevts orimligt långa. Dessutom har kritisk respons fåtts om tomtförsäljning som inte fungerar, om lokalservicens användarinformation och om dålig allmän information.

 

Vi effektiverar behandlingen av bygglov med följande utvecklingsåtgärder: vi för alla uppgifter om stadens plansammanställning in i karttjänsten, tar den elektroniska arkivlösningen för GIS-systemet i bruk och gör sådana ändringar i den elektroniska tjänsten för tillståndsansökning (e-Palvelu) som underlättar användningen. Dessutom ser vi till att byggnadstillsynen har till sitt förfogande ett bättre stöd än tidigare för användningen av program (Trimble, e-Palvelu) och för programändringar. Vi håller på att jobba på dessa saker och kommer att vidta utvecklingsåtgärderna stegvis. Genom dessa utvecklingsåtgärder får byggnadsinspektörerna mer tid för arbete som anknyter till behandling av lov och tillstånd.

 

Utöver det ovan nämnda har centralen för näringsliv och infrastruktur ett tydligt behov av att informera och ge råd åt kommuninvånarna. Högklassig och aktiv informering och rådgivning förbättrar kvaliteten på de ansökningar som lämnas in och minskar de utredningsbehov som anknyter till ansökningarna. I och med att ansökningarna är av högre kvalitet än för närvarande kan de sakkunniga på ett effektivare sätt använda sin arbetstid för att sköta sina huvudsakliga uppgifter. Stadens webbplats behöver dessutom förses med ett omfattande och lättläst informationspaket för dem som söker undantags- och bygglov. Dokumentet måste uppdateras med jämna mellanrum. För att sköta de ovan nämnda uppgifterna och vidta de ovan nämnda åtgärderna behöver en uppgift som kommunikationssekreterare inrättas vid centralen för näringsliv och infrastruktur.

 

I den nuvarande situationen har stadsplaneringsavdelningen ingen anställd vars egentliga uppgift är att behandla ansökningar om undantagslov och avgöranden som gäller planeringsbehov. Tidigare behandlades ansökningarna och bereddes besluten huvudsakligen av markanvändningsingenjören och fastighetsingenjören. Tjänsten som markanvändningsingenjör har dragits in, och tjänsten som fastighetsingenjör har omvandlats till en tjänst som stadsgeodet. Efter dessa ändringar har det varit svårt att hitta resurser för avgörande av undantagslov och planeringsbehovslösningar bland avdelningens tjänsteinnehavare, som redan är överbelastade av sina egna huvudsakliga arbetsuppgifter. Den enda lösningen för en hållbar behandling av undantagslov och planeringsbehovslösningar är att inrätta en tjänst som markanvändningsingenjör. Denna tjänst kommer också att bidra till förkortade väntetider vad gäller utarrenderingen och försäljningen av stadens tomter.

 

Genom att en tjänst som markanvändningsingenjör och en uppgift som kommunikationssekreterare inrättas blir det också möjligt att utveckla den för närvarande nästan obefintliga marknadsföringen och försäljningen av bostadstomter. Kommunikationssekreteraruppgiften bidrar också till en förbättrad tidsanvändning för de sakkunniga inom lokalservicen. Onödigt mycket av de sakkunnigas arbetstid vid centralen för näringsliv och infrastruktur går för närvarande åt till att sköta olika löpande och rutinmässiga ärenden. Genom de ändringar som beskrivs ovan kan de sakkunniga på ett effektivare sätt använda sin arbetstid för sina huvudsakliga arbetsuppgifter.

 

Kommunikationssekreteraren kommer också att utveckla hela centralens kommunikation och förbättra invånarnas medvenhet om till exempel pågående infrastrukturprojekt, de olägenheter som dessa eventuellt medför och om nya projekt. Genom en högklassig och aktiv informering kan vi minska antalet inkommande kontakter och den tid som tjänsteinnehavarna ägnar åt att svara på dem. En högklassig och aktiv informering höjer också centralen för näringsliv och infrastrukturs och hela stadens offentliga profil.

 

Markanvändningsingenjörens uppgiftsrelaterade lön är 3 650 euro i månaden, och kommunikationssekreterarens uppgiftsrelaterade lön är 2 550 euro i månaden.

 

Föredragning Stadsdirektör Jan D. Oker-Blom 

 

Förslag Stadsstyrelsen beslutar inrätta en tjänst som markanvändningsingenjör och en uppgift som kommunikationssekreterare och beslutar inleda omedelbar rekrytering av båda.

 

Beslut Direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Sari Paljakka presenterade ärendet för stadsstyrelsen och deltog i behandlingen av ärendet.

Beslut enligt förslaget.