Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Stadsstyrelsen
Protokoll 27.03.2023/Paragraf 100



 

Avsiktsförklaring om bildande av gemensamt sysselsättningsområde och beredningsarbete relaterat till det

 

STST 27.03.2023 § 100  

226/14.00.00/2023  

 

 

Beredning Näringslivs- och infrastrukturcentralens direktör Sari Paljakka 040-630 2811

 

 Ansvaret för arbetskrafts- och företagsservicen ska överföras från staten till kommunerna i början av 2025. Syftet med reformen är att binda arbetskraftsservicen som en del av kommunens livskraftsarbete samt producera effektivare tjänster med förbättrad tillgänglighet. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som omorganiserar den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen godkändes i riksdagen i mars 2023. Samtidigt förbereder lagstiftarna en reform av lagen om främjande av integration. Denna reform kommer att knyta integrationsverksamheten närmare sysselsättningsverksamheten.

 

 Enligt propositionen skulle kommuner med en arbetskraft på minst 20 000 personer kunna ordna arbetskraftsservice självständigt. I annat fall borde flera kommuner bilda ett sysselsättningsområde med en arbetskraft på minst 20 000 personer i syfte att ordna servicen. Området ska dessutom vara geografiskt enhetligt och funktionellt i arbetsmarknadshänseende. Samarbetet utgör lagstadgat samarbete mellan kommuner. Enligt kommunallagens 8 § ska de kommuner som ingår i ett sysselsättningsområde överföra organiseringsansvaret till antingen en ansvarskommun eller en samkommun. De kommuner som bildar ett sysselsättningsområde ska avtala om överföring av organiseringsansvaret till en ansvarskommun i enlighet med kommunallagens 51 §. Enligt kommunallagens 8 § svarar kommunen för finansieringen av uppgifterna, även om organiseringsansvaret har överförts på en annan kommun eller samkommun. De kommuner som bildar ett sysselsättningsområde borde komma överens om hur kostnader som skötseln av uppgiften orsakar ska fördelas mellan kommunerna. Kommunerna skall skicka avtalen gällande samarbete till arbets- och näringsministeriet senast den 31.10.2023. Eftersom integrationsverksamheten i framtiden kommer att vara närmare kopplad till sysselsättningen bör den också behandlas samtidigt, eventuellt som en del av verksamheten inom det gemensamma sysselsättningsområdet.

 

 Lagpropositionen angående TE-reformen finns här: Regeringens proposition RP 207/2022 rd (eduskunta.fi)

 

 En gemensam vilja och avtal mellan kommunerna är det skäl att skapa så fort som möjligt. I detta skede av beredningen gäller det för kommunerna att ta ställning till vilken organiseringsansvarsmodell som gäller så att det vidare arbetet med beredningen kan fortgå.

 

 I intentionsavtalet uttrycks en gemensam vilja och ett gemensamt engagemang för att Askola, Lappträsk, Mörskom, Pukkila och Sibbo kommuner samt Borgå stad och Lovisa stad bereder ett gemensamt sysselsättningsområde i enlighet med lagen om offentliga arbetskrafts- och företagsservicen där Borgå stad skulle fungera som ansvarig kommun i enlighet med kommunallagen. Den gemensamma viljan och engagemanget som fastställs i avtalet är en förutsättning för att beredningen ska framskrida enligt tidtabellen. I beredningen är det fråga om en bred helhet vars olika delområden förutsätter betydande arbetsinsats av beredarna.

 

 Borgå stad resurserar beredningen med minst en heltidsanställd projektchef. Förutom detta deltar Borgå stads närings-, ekonomi-, förvaltnings-, lag-, kommunikations-, anskaffnings-, integrations- och HR-experter i beredningsarbetet. Borgå stad föreslår att de andra kommunerna i Östra Nyland förbinder sig till det gemensamma beredningsarbetet genom att resursera minst en gemensam beredarresurs. Den gemensamma beredarresursen anställs till Borgå stad för tiden 1.4.2023-28.2.2024 och kostnaderna fördelas i enlighet med kommunernas invånartal (exklusive Borgå).

 

 Den gemensamma resursens kostnad är ca 4 900 €/mån + eventuella erfarenhetstillägg + allmänna utgifter och andra kostnader ca 1120 €/mån, alltså totalt ca 6410 €/mån och för den planerade perioden 70 500 €. Detta fördelat på medverkande kommuner enligt storleksordning är:

 

Askola

ca 640 €/mån

Lappträsk

ca 340 €/mån

Lovisa

ca 1955 €/mån

Mörskom

ca 240 €/mån

Pukkila

ca 245 €/mån

Sibbo

ca 2996 €/mån

 

 Avsiktsförklaringen träder i kraft efter att den har bekräftats genom parternas underteckningar. Avtalet är giltigt fram till den 28.2.2024 och varje part kan fritt säga upp avtalet med en månads uppsägningstid. Beredningsarbetets omfattning och resursbehov kan ändras under projektets gång. Då granskas och förhandlas resursbehovet på nytt. Även lagstiftningens närmare nationella tillämpningsanvisningar kan ändra resursbehovet. Om ett gemensamt sysselsättningsområde bildas, avtalas det om den ständiga kostnadsfördelningen för verksamheten med ett samarbetsavtal.

 

 Den gemensamma beredningsresursens kostnad för Lovisa stad är 21 945 euro fördelat på 17 595 år 2023 och 3 910 år 2024. Denna föreslagna resurs finns inte i Lovisa stads budget och bör därmed få ett tilläggsanslag.

 

 Bilaga nr 5.

 Intentionsavtalet

 

Föredragning Stadsdirektör Jan D. Oker-Blom 

 

Förslag Stadsstyrelsen godkänner intentionsavtalet i syfte att skapa ett gemensamt sysselsättningsområde i Östra Nyland samt därtillhörande anställning av en gemensam resurs och beviljar ett tilläggsanslag på 18 000 euro för 2023 och 4 000 euro i budgeten för 2024.

 

Beslut Stadsdirektören ändrade sitt beslutsförslag enligt följande: Stadsstyrelsen godkänner avsiktsförklaringen, vars målsättning är en gemensam beredning för ett sysselsättningsområde i Östra Nyland samt där tillhörande avlöning av en beredare, och föreslår att stadsfullmäktige beviljar ett tilläggsanslag på 18 000 euro för år 2023.

Behovet av anslag för 2024 är 4 000 euro.

Beslut enligt stadsdirektörens preciserade beslutsförslag.