Dynasty informationsservice Sökning RSS Lovisa stad

RSS-länk

Mötesärende:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Byggnads- och miljönämnden
Protokoll 11.04.2023/Paragraf 21


 

Utlåtande till Regionförvaltningsverket / NCC Industry Oy, Miljötillstånd för området för tagande av jordmassor och avstjälpningsplats för marksubstanser i Lovisa, marktäktslov och tillstånd för inledande av verksamheten

 

BYMIN 11.04.2023 § 21  

276/11.01.00/2023  

 

 

Beredning miljövårdsinspektör Maija Lehtomäki, tfn 040 777 3460.

 

Regionförvaltningsverket begär utlåtande av byggnads- och miljönämnden om NCC Industry Oy:s miljötillståndsansökan (ESAVI/42832/2022) för området för tagande av marksubstans och jordavstjälpningsplats i Lovisa samt marktäktslov och tillstånd för inledande av verksamheten.

 

NCC Industry Oy ansöker om marktäkts- och miljötillstånd för tagande av marksubstans och brytning av stenmaterial samt krossning. Därtill ansöks om miljötillstånd för slutdeponering av överloppsjord på området (jordavstjälpningsplats). Verksamheterna finns på fastigheten Peppars 434-439-1-15 i Greggböle by i Lovisa stad, på adressen Hästkärrsvägen, Gammelby.

 

Över projektet har färdigställts en miljökonsekvensbedömning (MKB) våren 2022. Miljökonsekvensbedömningen har gjorts över tre olika alternativ. Marktäkts- och miljötillstånd ansöks för brytning som hör till fas 6 i projektalternativ VE0.  Utvidgningsområdet (fas 6) till det nuvarande täktområdet av stenmaterial är 7,2 ha stort, och brytningsmängden uppgår till ca 1 031 000 m3 (2 732 000 t). Den lägsta brytningsnivån är +33 m möh. Stenmaterialtillgångar som skall brytas på området är sammanlagt ca 1 962 500 m3 (faserna 1-6). De årliga täktmängderna ökar inte från nuvarande.

 

Tillstånd ansöks även för ökande av mängden överloppsjord som tas emot i enlighet med projektalternativ VE1 sålunda, att mängden oförorenad överloppsjord som tas emot ökas till högst 500 000 t/år och områdets fyllningskapacitet är ca 3 085 000 m3 (5 090 000 t). I mån av möjlighet kan överloppsjorden som tas emot på området sållas och återanvändas. Från alternativ V2 ansöks om tillstånd för mottagning och hantering av oförorenade jordmassor som innehåller avfall.

 

Området har ett av byggnads- och miljönämnden i Lovisa stad 1.11.2018 beviljat laga kraft vunnet marktäktstillstånd och miljötillstånd (gemensamt tillstånd 613/11.01/2018) för tagande av 845 000 m3 (2 239 000 t) stenmaterial på ett 21,3 hektar stort område.

 

Verksamheten idkas året runt. På området sker krossning ca 2-6 månader årligen, dvs verksamheten är periodvis. Borrning sker vardagar kl. 7-21 och brytning vardagar kl. 7-18. Sprängningar sker vardagar kl. 8-18. Krossning sker vardagar kl. 7-22. Lastning och transport sker måndag till söndag kl. 6-22.  Tillstånd ansöks för 15 år.

 

Buller uppkommer på verksamhetsområdet från borrning och sprängning av berg, brytning och krossning av sten, sållning av jordmaterial, lastning av färdig produkt samt trafiken. Damm uppkommer vid borrning, sprängning, brytning och krossning, lastning av stenmaterial, hantering av överloppsjord samt trafiken på området. Man förhindrar att bullret och dammet som uppkommer vid verksamheten sprids i omgivningen främst genom placering av verksamheterna. Av sprängningen uppkommer tidvis kortvariga skakningar. Avsikten är att dämpa skakningarna som uppkommer vid sprängningsarbeten med noggrann planering.

 

Dagvattnet hanteras i fällningsbassänger. Dagvatten släpps ut längs diken till Terviksbäcken och därifrån vidare till Klobbviken i Pernåviken. Grund- och ytvattnets tillstånd uppföljs i enlighet med kontrollprogrammet för vatten.

 

Vid hanteringen av jordmassor som innehåller byggavfall uppkommer metall-, trä-, plast-, betong- och tegelavfall. Farligt avfall uppsamlas skilt och transporteras vidare för sakenlig vidarehantering.

 

Samtidigt ansöks om ett i 21 § marktäktslagen och 199 § miljöskyddslagen avsett tillstånd för inledande av verksamheten trots sökande av ändring.

 

Föredragning Miljöchef Heidi Lyytikäinen 

 

Förslag Byggnads- och miljönämnden ger Regionförvaltningsverket i Södra Finland följande utlåtande med anledning av ovan nämnda ansökan:

Enligt ansökan kommer trafikvolymen att öka med cirka 40 tunga fordon om dygnet och i viss mån även i form av pendeltrafik. Den ökning av trafikvolymen som projektet medför för Gammelbyvägen är högst måttlig i förhållande till den totala trafikvolymen. Med undantag för Hästkärrsvägen klarar vägarna i området väl av den ökade tunga trafiken, eftersom vägarna i området är väl lämpade för tung trafik. Hästkärrsvägen är ganska smal, men har hittills klarat den tunga trafiken. Sikten vid anslutningen i korsningen mellan Hästkärrsvägen och Gammelbyvägen är god och anslutningen bedöms vara tillräckligt funktionell.

I sin motiverade slutsats angående miljökonsekvensbedömningen (UUDELY/5027/2021) konstaterar Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland emellertid att aktualiteten för de detaljplaner som gäller för korsningsområdet mellan Gammelbyvägen och Hästkärrsvägen, vilket hör till projektets influensområde, behöver i den fortsatta planeringen av projektet granskas i förhållande till projektets trafikvolymer och trafikkonsekvenser. Gatunätverket har i detaljplanen endast dimensionerats för den stora handelsenhetens, ABC-affärens och företagskvarterens behov och för småskalig genomfart till skogsområdet.

I konsekvensbeskrivningen konstateras det att man inte bedömer att det finns ett behov av att ändra detaljplanen på grund av den planerade trafikvolymen, men enligt kontaktmyndighetens bedömning kan det finnas behov av en detaljplaneändring eller i synnerhet en bedömning av dimensioneringsbehovet för den tunga trafiken.

Därför måste behovet av en detaljplaneändring utredas mer ingående än genom att konstatera att man bedömer att anslutningen är tillräckligt funktionell.

I övrigt har verksamhetens kommande konsekvenser bedömts i tillräcklig utsträckning och verksamheten kan genomföras på ett sådant sätt att de nuvarande konsekvenserna inte ökar märkbart i omfattning och så att konsekvenserna för miljön och för invånarnas trivsel kan hållas på en rimlig nivå.

 

Beslut Byggnads- och miljönämnden ger Regionförvaltningsverket i Södra Finland följande utlåtande med anledning av ovan nämnda ansökan:

Enligt ansökan kommer trafikvolymen att öka med cirka 40 tunga fordon om dygnet och i viss mån även i form av pendeltrafik. Den ökning av trafikvolymen som projektet medför för Gammelbyvägen är högst måttlig i förhållande till den totala trafikvolymen. Med undantag för Hästkärrsvägen klarar vägarna i området väl av den ökade tunga trafiken, eftersom vägarna i området är väl lämpade för tung trafik. Hästkärrsvägen är ganska smal, men har hittills klarat den tunga trafiken. Sikten vid anslutningen i korsningen mellan Hästkärrsvägen och Gammelbyvägen är god och anslutningen bedöms vara tillräckligt funktionell.

I sin motiverade slutsats angående miljökonsekvensbedömningen (UUDELY/5027/2021) konstaterar Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland emellertid att aktualiteten för de detaljplaner som gäller för korsningsområdet mellan Gammelbyvägen och Hästkärrsvägen, vilket hör till projektets influensområde, behöver i den fortsatta planeringen av projektet granskas i förhållande till projektets trafikvolymer och trafikkonsekvenser. Gatunätverket har i detaljplanen endast dimensionerats för den stora handelsenhetens, ABC-affärens och företagskvarterens behov och för småskalig genomfart till skogsområdet.

I konsekvensbeskrivningen konstateras det att man inte bedömer att det finns ett behov av att ändra detaljplanen på grund av den planerade trafikvolymen, men enligt kontaktmyndighetens bedömning kan det finnas behov av en detaljplaneändring eller i synnerhet en bedömning av dimensioneringsbehovet för den tunga trafiken.

Därför måste behovet av en detaljplaneändring utredas mer ingående än genom att konstatera att man bedömer att anslutningen är tillräckligt funktionell.

I övrigt har verksamhetens kommande konsekvenser bedömts i tillräcklig utsträckning och verksamheten kan genomföras på ett sådant sätt att de nuvarande konsekvenserna inte ökar märkbart i omfattning och så att konsekvenserna för miljön och för invånarnas trivsel kan hållas på en rimlig nivå.

 

 

Distribution Regionförvaltningsverket, elektroniskt

 

 

- - -