RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 07.11.2022/Pykälä 298
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Organisatorisia muutoksia ja virkajärjestelyitä kaupunginkansliakeskuksessa
KH 07.11.2022 § 298
663/01.00.01/2022
Valmistelija Kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blom
Kaupunginkansliakeskuksen työt ja vastuut on katsottu tarpeelliseksi tarkastaa organisaation selkeyttämiseksi ja talousosaamisen vahvistamiseksi. Myös sotereformi on antanut aihetta pohtia ja muokata jäljelle jäävän kuntaorganisaation painopisteitä ja rakennetta. Kaupunginhallitus päätti 11.4.2022 käynnistää yhteistoimintaneuvottelut koko kaupunginkansliakeskuksen henkilökunnan kanssa. Yhteistoimintaneuvottelukokous pidettiin 6.9. ja koko henkilöstölle järjestettiin asiaan liittyvä tilaisuus 27.9. Työnantajan edustajina neuvotteluissa toimivat kaupunginjohtaja ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja.
Muutokset koskevat johtajien määrää sekä joidenkin työntekijöiden ja viranhaltijoiden tehtäväkuvia, virkanimikkeitä, vastuita ja palkkoja sekä yksikön siirtoa.
Alla on tarkemmin kuvattu esitetyt muutokset:
Yleistä kaupungin tasolla
- Kaupunginjohtajan suorassa alaisuudessa on 1.1.2023 alkaen neljä johtajaa sekä Asuntomessutiimin neljä työntekijää (jotka ovat määräaikaisina syksylle 2023).
Kaupunginkansliakeskus:
- Kaupunginkansliakeskuksen johtajan titteli muutetaan hallintojohtajaksi.
- Jatkossa kaupunginkansliakeskusta johtaa kaupunginjohtaja ja hänen alaisuudessa vastuualueita johtavat hallintojohtaja ja talousjohtaja.
Talouspalvelut:
- Talousjohtajan virka perustetaan, talouspäällikön virka lakkautetaan ja nykyinen talouspäällikkö siirretään talousjohtajaksi sisäisellä siirrolla. Talousjohtajan tehtävänkohtainen palkka määritellään kaupungin muiden johtajien palkkojen tavoin tasolle 6 244,93 euroa kuukaudessa.
- Talousjohtaja toimii suoraan kaupunginjohtajan alaisena ja on muiden johtajien tavoin kaupungin johtoryhmän jäsen.
- Yksi reskontranhoitajan tehtävä lakkautetaan nykyisen työntekijän jäädessä eläkkeelle.
- Uusi kirjanpitäjän tehtävä perustetaan 1.1.2023 alkaen.
- HR-tiimi (neljä henkilöä) siirretään talousjohtajan alaisuuteen.
HR-tiimi:
- Yksikkö siirretään uuden talousjohtajan alaisuuteen.
- Henkilöstösihteerien ammattinimikkeet muutetaan HR-asiantuntijoiksi.
IKT-ICT-tiimi:
- ATK-suunnittelijoiden ammattinimikkeet muutetaan IKT ICT-asiantuntijoiksi.
Näiden mainittujen muutosten lisäksi on ilmennyt tarve tarkistaa joidenkin kaupunginkansliakeskuksen virkojen ja tehtävien palkkatasoja. Mahdollisia maltillisia palkankorotuksia tehdään saman tahon toimesta, jolle virkaan tai tehtävään palkkaaminen kuuluu. Näihin liittyvät päätökset tulevat siis erikseen johtajien toimesta.
Alexander Smeds JUKO ry:n puolesta sekä Juha-Pekka Palasmaa Jyty ry:n puolesta ovat ilmoittaneet, ettei yt-neuvottelut heidän mielestään täytä hyvän yt-toiminnan kriteereitä. Järjestöt eivät hyväksy esitettyä mallia eikä tarvetta johtajajärjestelyihin työntekijämäärän vähentyessä. Lisäksi he katsovat, että muutokset koskevat koko kaupungin toimintaa.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blom
Ehdotus Kaupunginhallitus päättää esittää kaupunginvaltuustolle:
- uuden talousjohtajan viran perustamista, nykyisen talouspäällikön siirtämistä virkaan ilman hakumenettelyä sekä talouspäällikköviran lakkauttamista. Talousjohtajalta edellytetään soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa sekä perehtyneisyyttä talousasioihin, johtamiseen ja kunnallishallintoon. Lisäksi viranhaltijalta edellytetään hyvää suullista ja kirjallista suomen, ruotsin ja englannin kielen taitoa. Talousjohtaja johtaa talouspalveluiden vastuualuetta, johon sisältyvät myös konsernin tukeminen ja konsernijaoston seurannan valmistelu. Talousjohtajan keskeisiä työtehtäviä ovat talousarvioon liittyvät valmistelu- ja suunnittelutehtävät sekä taloudenhoitoon liittyvä strategiatyö ja pitkän tähtäimen suunnittelu sekä kaupungin sijoitustoimintaan ja konsernihallintoon liittyvät taloustehtävät. Nykyinen talouspäällikkö täyttää kaikki kyseiset vaatimukset ja on hyvin perehtynyt Loviisan kaupungin toimintaan, jonka takia katsotaan tarkoituksenmukaiseksi siirtää hänet talousjohtajan virkaan ilman hakumenettelyä
- HR-yksikön siirtämistä uuden talousjohtajan alaisuuteen
- yhden uuden kirjanpitäjän paikan lisäämistä henkilöstösuunnitelmaan talousosastolle
- kaupunginkansliakeskuksen johtajan nimikkeen muuttamista hallintojohtajaksi, joka paremmin kuvaa toimenkuvaa ja on kielellisesti helpompi. Hallintojohtaja johtaa kaupungin kansliaa ja hallintopalveluiden vastuualuetta, joka jakautuu kansliatoimintoihin, viestintään ja tietohallintoon. Hän vastaa myös asiakaspalvelutoimisto Lovinfon toiminnasta sekä toimii siellä työskentelevien esimiehenä. Hallintojohtaja toimii kaupungin lakimiehenä. Lisäksi hän vastaa kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston asioiden valmistelusta ja toimii näiden toimielinten sihteerinä ja kaupunginjohtajan ensimmäisenä varamiehenä
- henkilöstösihteereiden nimikkeiden muuttamista HR-asiantuntijoiksi
- ATK-suunnittelijoiden nimikkeiden muuttamista IKT ICT-asiantuntijoiksi.
Pykälä tarkastetaan välittömästi.
Päätös Talouspäällikkö Fredrik Böhme ja kaupunginkansliakeskuksen johtaja Kristina Lönnfors ilmoittivat esteellisyydestä (peruste: asianosaisia) ja poistuivat kokoustilasta asiankäsittelyn ajaksi.
Sihteeriksi tuli kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja Mia Heijnsbroek-Wirén.
Teknisenä korjauksena korvattiin molemmilla kielillä lyhenne IKT lyhennyksellä ICT.
Päätös ehdotuksen mukainen.
Pykälä tarkastettiin välittömästi.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |