RSS-linkki
Kokousasiat:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 26.06.2024/Pykälä 83
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
2 | Tilinpäätös ja toimintakertomus 2023, kv 12.6.2024 | |
3 | Tilintarkastuskertomus 2023 - Revisionsberättelse 2023, tarl 30.5.2024 | |
4 | Henkilöstökertomus 2023 | |
5 | Kehityskohdetaulukko - Tilinpäätös 2023 |
Vuoden 2023 tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen
TARL 30.05.2024 § 73
Kaupunginhallitus on allekirjoittanut vuoden 2023 tilinpäätöksen ja antanut sen tilintarkastajalle tarkastettavaksi. Kuntalain 125. §:n mukaan tilintarkastaja on annettava kaupunginvaltuustolle tilintarkastuskertomus, jossa annetaan selostus tarkastuksen tuloksesta. Kertomuksessa todetaan, voidaanko tilinpäätös hyväksyä ja tilivelvollisille myöntää vastuuvapaus.
Ehdotus Tarkastuslautakunta saattaa tilintarkastuskertomuksen tiedoksi kaupunginvaltuustolle sekä ottaa kantaa siihen, voidaanko
- vuoden 2023 tilinpäätös hyväksyä
- vastuuvapaus myöntää kaupungin hallintoa hoitaneille toimielinten jäsenille ja tehtäväalueiden johtaville viranhaltijoille tilikaudelta 1.1.-31.12.2023.
Pykälä tarkastetaan välittömästi.
Päätös Asia "Vuoden 2023 tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen" käsiteltiin poikkeuksellisesti ennen asiaa "Arviointikertomus 2023".
Tarkastuslautakunta esittää kaupunginvaltuustolle, että vuoden 2023 tilinpäätös hyväksytään.
Tarkastuslautakunta esittää kaupunginvaltuustolle kaupungin hankintoja koskevan erityistilintarkastuksen tekemistä. Mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy erityistilintarkastuksen tekemisen, tulee tarkastuslautakunta pyytämään lisämäärärahaa sen teettämiseen.
Tarkastuslautakunta esittää kaupunginvaltuustolle, että vastuuvapaus voidaan myöntää vasta, mikäli erityistilintarkastuksessa ei ilmene sellaisia seikkoja, jotka estävät vastuuvapauden myöntämisen.
KV 12.06.2024 § 72
Liite nro 2.
Ehdotus Kaupunginvaltuusto päättää
- että vuoden 2023 tilinpäätös hyväksytään.
- kaupungin hankintoja koskevan erityistilintarkastuksen tekemistä. Mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy erityistilintarkastuksen tekemisen, tulee tarkastuslautakunta pyytämään lisämäärärahaa sen teettämiseen.
- että vastuuvapaus voidaan myöntää vasta, mikäli erityistilintarkastuksessa ei ilmene sellaisia seikkoja, jotka estävät vastuuvapauden myöntämisen.
Käsittely Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja totesi, että tarkastuslautakunta on esittänyt valtuustolle tilinpäätöksen hyväksymistä, kaupungin hankintoja koskevan erityistilintarkastuksen tekemistä sekä vastuuvapauden myöntämistä vasta, mikäli erityistilintarkastuksessa ei ilmene seikkoja, jotka estävät vastuuvapauden myöntämisen.
Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja totesi lisäksi, että tarkastuslautakunnan pohjaesitys, jossa vastuuvapautta ei esitetä hankintavastuussa oleville, johtaa valtuustossa siihen, että kaikki hankintavastuussa olevat valtuutetut ovat asian käsittelyssä esteellisiä. Valtuusto ei siten ole päätösvaltainen asiassa. Valtuustoryhmien puheenjohtajat ovat yhdessä sopineet, että asia palautetaan tarkastuslautakunnalle uudelleen valmisteltavaksi vastuuvapauden piirissä olevien henkilöiden täsmentämiseksi.
Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja tiedusteli, voiko kaupunginvaltuusto yksimielisesti hyväksyä asian palautuksen tarkastuslautakunnalle uuteen valmisteluun.
Päätös Kaupunginvaltuusto päätti yksimielisesti, että asia palautetaan tarkastuslautakunnalle uudelleen valmisteltavaksi vastuuvapauden piirissä olevien henkilöiden täsmentämiseksi.
TARL 17.06.2024 § 93
Kaupunginvaltuusto käsitteli vuoden 2023 tilinpäätöksen hyväksymistä ja vastuuvapauden myöntämistä kokouksessaan 12.6.2024. Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja totesi lisäksi, että tarkastuslautakunnan pohjaesitys, jossa vastuuvapautta ei esitetä hankintavastuussa oleville, johtaa valtuustossa siihen, että kaikki hankintavastuussa olevat valtuutetut ovat asian käsittelyssä esteellisiä. Valtuusto ei siten ole päätösvaltainen asiassa. Valtuustoryhmien puheenjohtajat ovat yhdessä sopineet, että asia palautetaan tarkastuslautakunnalle uudelleen valmisteltavaksi. Valtuusto päätti yksimielisesti, että asia palautetaan tarkastuslautakunnalle uudelleen valmisteltavaksi vastuuvapauden piirissä olevien henkilöiden täsmentämiseksi.
Ehdotus Päätösehdotus annetaan kokouksessa.
Päätös Tarkastuslautakunta esittää kaupunginvaltuustolle, että vuoden 2023 tilinpäätös hyväksytään.
Tarkastuslautakunta esittää kaupunginvaltuustolle kaupungin vuoden 2023 kansallisen kynnysarvon ylittäviä hankintoja ja niihin liittyviä hankintaprosesseja koskevan erityistilintarkastuksen tekemistä. Mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy erityistilintarkastuksen tekemisen, tulee tarkastuslautakunta pyytämään lisämäärärahaa sen teettämiseen.
Tarkastuslautakunta on päättänyt tilintarkastuskertomuksesta poiketen suositella, että vastuuvapautta ei myönnetä hankintavastuussa oleville. Loviisa sai Kilpailu- ja kuluttajavirastolta 2.5.2024 huomautuksen Dnro KKV/83/14.00.60/2024, jonka mukaan kaupunki ei ole noudattanut hankintalakia maa-aineskaupoissa vuosina 2022-2024.
Tilintarkastajan mukaan pistokokeissa on käynyt ilmi, että kaupunki on laistanut kilpailutusvelvollisuudesta myös toisessa hankinnassa, joka sittemmin keskeytettiin laittomana. Kaupunki ei ole laatinut kilpailukalenteria tai säännöstöä, joka koskisi kaikkea kilpailutusta. Kaupungilla ei ole pätevää hankintapäällikköä tai henkilöä, jonka vastuulla olisi käydä läpi hankintapyynnöt ja kilpailutustarpeet. Nämä ovat merkittäviä puutteita Loviisan kokoisessa organisaatiossa, jossa kuitenkin usealla viranhaltijalla on laajat hankintaoikeudet. Oikeuksiin liittyy aina vastuu ja velvollisuus noudattaa lakia. Kilpailutuksen puute on kaupungille riski, joka voi johtaa taloudellisiin seuraamuksiin. Se voi myös toimia pontimena lahjusepäilyksiin ja osoittautua kohtuuttoman suureksi mainehaitaksi. Kaupungin toiminnan on oltava läpinäkyvää ja lain mukaista.
Näistä johtuen tarkastuslautakunta katsoo, että vastuuvapaus voidaan myöntää alla luetelluille vasta kun erityistilintarkastuksen myötä on saatu perattua mahdolliset muut hankintakäytäntöjen puutteista johtuvat ongelmat. Mikäli erityistilintarkastuksessa ei ilmene muita puutteita, on hyvä syy päättää keskustelu siihen.
Koska vastuuvapauden myöntämättä jättäminen tarkastuslautakunnan mukaan koskee pääasiassa hankintavastuussa olevia, tulisi erityistilintarkastuksenkin koskea pääasiassa näitä. Tarkastuslautakunta rajaa vastuuvapauden myöntämättä jättämispyynnön vuodelta 2023 koskemaan seuraavia hankintavastuussa olevia virkamiehiä, joiden positiot hallintosäännön mukaan ovat seuraavat:
Kaupunginjohtaja
Kaupunginkansliakeskuksen johtaja
Tietohallintopäällikkö
Talouspäällikkö
Elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja
Elinvoimankehittäjä
Kaupunginarkkitehti
Kaupungingeodeetti
Maanmittausinsinööri
Infrastruktuuripäällikkö
Tilapäällikkö
Johtava rakennustarkastaja
Rakennustarkastaja
Vesiliikelaitoksen johtaja
Loviisan kaupungin hallintosäännön 95 §:n mukaan kaupunginjohtaja, liikelaitoksen johtaja sekä keskusten ja vastuualueiden johtavat viranhaltijat vastaavat sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toimeenpanosta ja tuloksellisuudesta toimialallaan ja tulosalueellaan, ohjeistavat alaisiaan toimintayksiköitä sekä raportoivat kaupunginhallituksen antamien ohjeiden mukaisesti. Vastuualueiden yksiköiden esimiehet vastaavat yksikön riskien tunnistamisesta, arvioinnista, riskienhallinnan toimenpiteiden toteutuksesta ja toimivuudesta sekä raportoivat kaupunginhallituksen antamien ohjeiden mukaisesti. Konsernijohto vastaa konserniyhteisöjen ohjauksesta sekä yhteisöjen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisen ja tuloksellisuuden valvonnasta.
Muille paitsi edellä mainituille tilivelvollisille tarkastuslautakunta esittää vastuuvapauden myöntämistä.
Pykälä tarkastettiin välittömästi.
TARL 25.06.2024 § 102
Kaupunginvaltuusto käsitteli vuoden 2023 tilinpäätöksen hyväksymistä ja vastuuvapauden myöntämistä kokouksessaan 12.6.2024. Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja totesi lisäksi, että tarkastuslautakunnan pohjaesitys, jossa vastuuvapautta ei esitetä hankintavastuussa oleville, johtaa valtuustossa siihen, että kaikki hankintavastuussa olevat valtuutetut ovat asian käsittelyssä esteellisiä. Valtuusto ei siten ole päätösvaltainen asiassa. Valtuustoryhmien puheenjohtajat ovat yhdessä sopineet, että asia palautetaan tarkastuslautakunnalle uudelleen valmisteltavaksi. Valtuusto päätti yksimielisesti, että asia palautetaan tarkastuslautakunnalle uudelleen valmisteltavaksi vastuuvapauden piirissä olevien henkilöiden täsmentämiseksi.
Ehdotus Päätösehdotus annetaan kokouksessa.
Pykälä tarkastetaan välittömästi.
Päätös Tarkastuslautakunta esittää kaupunginvaltuustolle, että vuoden 2023 tilinpäätös hyväksytään.
Tarkastuslautakunta esittää kaupunginvaltuustolle kaupungin vuoden 2023 hankintoja ja niihin liittyviä hankintaprosesseja koskevan erityistilintarkastuksen tekemistä. Mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy erityistilintarkastuksen tekemisen, tulee tarkastuslautakunta pyytämään lisämäärärahaa sen teettämiseen.
Tarkastuslautakunta on päättänyt tilintarkastuskertomuksesta poiketen suositella, että vastuuvapautta ei myönnetä hankintavastuussa oleville. Loviisa sai Kilpailu- ja kuluttajavirastolta 2.5.2024 huomautuksen Dnro KKV/83/14.00.60/2024, jonka mukaan kaupunki ei ole noudattanut hankintalakia maa-aineskaupoissa vuosina 2022-2024.
Tilintarkastajan mukaan pistokokeissa on käynyt ilmi, että kaupunki on laistanut kilpailutusvelvollisuudesta myös toisessa hankinnassa, joka sittemmin keskeytettiin laittomana. Kaupunki ei ole laatinut kilpailukalenteria tai säännöstöä, joka koskisi kaikkea kilpailutusta. Kaupungilla ei ole pätevää hankintapäällikköä tai henkilöä, jonka vastuulla olisi käydä läpi hankintapyynnöt ja kilpailutustarpeet. Nämä ovat merkittäviä puutteita Loviisan kokoisessa organisaatiossa, jossa kuitenkin usealla viranhaltijalla on laajat hankintaoikeudet. Oikeuksiin liittyy aina vastuu ja velvollisuus noudattaa lakia. Kilpailutuksen puute on kaupungille riski, joka voi johtaa taloudellisiin seuraamuksiin. Se voi myös toimia pontimena lahjusepäilyksiin ja osoittautua kohtuuttoman suureksi mainehaitaksi. Kaupungin toiminnan on oltava läpinäkyvää ja lain mukaista.
Näistä johtuen tarkastuslautakunta katsoo, että vastuuvapaus voidaan myöntää alla luetelluille vasta kun erityistilintarkastuksen myötä on saatu perattua mahdolliset muut hankintakäytäntöjen puutteista johtuvat ongelmat. Mikäli erityistilintarkastuksessa ei ilmene muita puutteita, on hyvä syy päättää keskustelu siihen.
Koska vastuuvapauden myöntämättä jättäminen tarkastuslautakunnan mukaan koskee pääasiassa hankintavastuussa olevia, tulisi erityistilintarkastuksenkin koskea pääasiassa näitä. Tarkastuslautakunta rajaa vastuuvapauden myöntämättä jättämispyynnön vuodelta 2023 koskemaan seuraavia hankintavastuussa olevia virkamiehiä, joiden positiot hallintosäännön mukaan ovat seuraavat:
Kaupunginjohtaja
Kaupunginkansliakeskuksen johtaja/Hallintojohtaja
Tietohallintopäällikkö
Talouspäällikkö/Talousjohtaja
Elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja
Kaupunkisuunnitteluosaston päällikkö
Kaupungingeodeetti tai tehtävistä vastaavat
Infrastruktuuripäällikkö
Tilapäällikkö
Vesiliikelaitoksen johtaja
Loviisan kaupungin hallintosäännön 93 §:n mukaan kaupunginjohtaja, liikelaitoksen johtaja sekä keskusten ja vastuualueiden johtavat viranhaltijat vastaavat sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toimeenpanosta ja tuloksellisuudesta toimialallaan ja tulosalueellaan, ohjeistavat alaisiaan toimintayksiköitä sekä raportoivat kaupunginhallituksen antamien ohjeiden mukaisesti. Vastuualueiden yksiköiden esimiehet vastaavat yksikön riskien tunnistamisesta, arvioinnista, riskienhallinnan toimenpiteiden toteutuksesta ja toimivuudesta sekä raportoivat kaupunginhallituksen antamien ohjeiden mukaisesti. Konsernijohto vastaa konserniyhteisöjen ohjauksesta sekä yhteisöjen sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisen ja tuloksellisuuden valvonnasta.
Muille paitsi edellä mainituille tilivelvollisille tarkastuslautakunta esittää vastuuvapauden myöntämistä.
Pykälä tarkastettiin välittömästi.
KV 26.06.2024 § 83
492/00.03.01/2024
Liite nro 2.
Ehdotus Kaupunginvaltuusto päättää
- että vuoden 2023 tilinpäätös hyväksytään
- että tehdään kaupungin vuoden 2023 hankintoja ja niihin liittyviä hankintaprosesseja koskeva erityistilintarkastus
- Mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy erityistilintarkastuksen tekemisen, tulee tarkastuslautakunta pyytämään lisämäärärahaa sen teettämiseen.
- että vastuuvapaus myönnetään muille paitsi hankintavastuussa oleville viranhaltijoille, joiden positio hallintosäännön mukaan on:
Kaupunginjohtaja
Kaupunginkansliakeskuksen johtaja/Hallintojohtaja
Tietohallintopäällikkö
Talouspäällikkö/Talousjohtaja
Elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja
Kaupunkisuunnitteluosaston päällikkö
Kaupungingeodeetti tai tehtävistä vastaavat
Infrastruktuuripäällikkö
Tilapäällikkö
Vesiliikelaitoksen johtaja
- että edellä mainituille tilivelvollisille vastuuvapaus myönnetään vasta kun erityistilintarkastuksen myötä on saatu perattua mahdolliset muut hankintakäytäntöjen puutteista johtuvat ongelmat.
Käsittely Vt. kaupunginjohtaja Elina Amnell-Holzhäuser ilmoitti esteellisyydestä (peruste: intressijäävi) ja poistui kokoustilasta klo 18.38 asian käsittelyn ajaksi.
Talousjohtaja Fredrik Böhme ilmoitti esteellisyydestä (peruste: intressijäävi) ja poistui kokoustilasta klo 18.38 asian käsittelyn ajaksi.
Elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja Sari Paljakka ilmoitti esteellisyydestä (peruste: intressijäävi) ja poistui kokoustilasta klo 18.38 asian käsittelyn ajaksi.
Sihteerinä asian käsittelyn ajan toimi varhaiskasvatuspäällikkö Sofia Hoff (paikalla sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtajan sijaisena).
Valtuutettu Juha Karvonen ilmoitti esteellisyydestä (peruste: kuntalain 97. §) ja poistui kokoustilasta asian käsittelyn ajaksi klo 18.38.
Talousjohtaja Böhme kutsuttiin ryhmäpuheenjohtajien yhteisestä esityksestä asiantuntijana takaisin kokoukseen esittelemään tilinpäätöstä. Asian käsittely aloitettiin klo 18.51, kun Böhme oli poistunut kokoustilasta talousarvioesittelyn jälkeen.
Tauko klo 19.29-19.36.
Kaupunginvaltuuston toinen varapuheenjohtaja Mia Heijnsbroek-Wirén esitti seuraavan muutosehdotuksen koskien pohjaesityksen 2. kohtaa:
- että tehdään elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen vuoden 2023 hankintoja ja niihin liittyviä hankintaprosesseja koskeva erityistilintarkastus
Valtuutettu Petri Hakasaari kannatti Heijnsbroek-Wirénin muutosehdotusta.
Kaupunginvaltuuston toinen varapuheenjohtaja Mia Heijnsbroek-Wirén esitti seuraavan muutosehdotuksen koskien pohjaesityksen 4. kohtaa:
- että vastuuvapaus myönnetään muille kuin elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen seuraaville viranhaltijoille:
Elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja
Kaupunkisuunnitteluosaston päällikkö
Kaupungingeodeetti tai tehtävistä vastaavat
Infrastruktuuripäällikkö
Tilapäällikkö
Valtuutettu Petri Hakasaari kannatti Heijnsbroek-Wirénin muutosehdotusta.
Valtuutettu Agneta Alm esitti seuraavan muutosehdotuksen päätösesityksen 4. kohtaan:
- että vastuuvapautta ei myönnetä seuraaville hankintavastuussa oleville viranhaltijoille:
elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja
infrastruktuuripäällikkö
kaupunginjohtaja
Valtuutettu Kerstin Häggblom kannatti Almin muutosehdotusta.
Valtuutettu Kari Hagfors esitti seuraavan muutosehdotuksen päätösesityksen toiseen kohtaan:
"Erityistilintarkastus ulotetaan koskemaan myös asuntomessuorganisaatiota."
Valtuutettu Antti Hovi kannatti Hagforsin muutosehdotusta.
Valtuutettu Daniel Thomasson esitti seuraavan lisäysehdotuksen päätösesityksen toiseen kohtaan:
"Hankinnoiksi katsotaan myös osto- ja edustuslaskut."
Valtuutettu Teemu Peräkylä kannatti Thomassonin lisäysehdotusta.
Ryhmäpuheenjohtajien neuvottelutauko klo 19.49-20.11 (nuorisovaltuutetut poistuvat kokouksesta klo 19.51 neuvottelutauon aikana).
Päätösesityksen ensimmäinen kohta hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätösehdotuksen toisesta kohdasta oli annettu kaksi kannatettua muutosehdotusta, jotka asetettiin toisiaan vastaan:
ÄÄNESTYS
Heijnsbroek-Wirénin muutosehdotus (JAA): 8 (Wide Roger, Karlsson Håkan, Heijnsbroek-Wirén Mia, Fellman Annika, Hakasaari Petri, Mulli Eero, Parikka Kirsti, Stenberg Immo)
Hagforsin muutosehdotus (EI): 21 (Karlsson Mikael, Liljestrand Tom, Baumgartner Pia, Thesslund Stefan, Björkman-Nystén Nina, Häggblom Kerstin, Karlsson Kim, Rosenberg Thomas, Isotalo Arja, Hämäläinen Satu, Lappalainen Kalevi, Kekkonen Jari, Lohenoja Meri, Laiho Pasi, Tähtinen Keijo, Hyvönen Petri, Peräkylä Teemu, Thomasson Daniel, Hagfors Kari, Hovi Antti, Hurtta Hanna, Länsipuro Janne)
Tyhjää: 5 (Hinttaniemi Jonna, Häggblom Kerstin, Alm Agneta, Sjöholm Markus, Andersson Otto)
Hagforsin muutosesitys voitti ja asetettiin pohjaesitysten toista kohtaa vastaan.
ÄÄNESTYS
Pohjaesitys (JAA): 20 (Häggblom Kerstin, Alm Agneta, Rosenberg Thomas, Sjöholm Markus, Wide Roger, Karlsson Håkan, Isotalo Arja, Hämäläinen Satu, Lappalainen Kalevi, Kekkonen Jari, Lohenoja Meri, Laiho Pasi, Tähtinen Keijo, Heijnsbroek-Wirén Mia, Fellman Annika, Hakasaari Petri, Mulli Eero, Parikka Kirsti, Stenberg Immo, Andersson Otto)
Hagforsin muutosesitys (EI): 10 (Thesslund Stefan, Björkman-Nystén Nina, Karlsson Kim, Hyvönen Petri, Peräkylä Teemu, Thomasson Daniel, Hagfors Kari, Hovi Antti, Hurtta Hanna, Länsipuro Janne)
Tyhjää: 4 (Karlsson Mikael, Liljestrand Tom, Baumgartner Pia, Hinttaniemi Jonna)
Pohjaesitys voitti äänestyksen.
Äänestettiin Thomassonin lisäysesityksestä:
Pohjaesitys (JAA): 24 (Baumgartner Pia, Thesslund Stefan, Hinttaniemi Jonna, Häggblom Kerstin, Alm Agneta, Karlsson Kim, Rosenberg Thomas, Sjöholm Markus, Wide Roger, Karlsson Håkan, Isotalo Arja, Hämäläinen Satu, Lappalainen Kalevi, Kekkonen Jari, Laiho Pasi, Tähtinen Keijo, Heijnsbroek-Wirén Mia, Fellman Annika, Hyvönen Petri, Hakasaari Petri, Mulli Eero, Parikka Kirsti, Stenberg Immo, Andersson Otto)
Thomassonin lisäysesitys (EI): 6 (Peräkylä Teemu, Thomasson Daniel, Hagfors Kari, Hovi Antti, Hurtta Hanna, Länsipuro Janne)
Tyhjää: 4 (Karlsson Mikael, Liljestrand Tom, Björkman-Nystén Nina, Lohenoja Meri)
Pohjaesitys voitti äänestyksen.
Päätösesityksen kolmas kohta määrärahan hakemisesta hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätösesityksen neljännestä kohdasta oli annettu kaksi muutosehdotusta, joten suoritettiin äänestys.
ÄÄNESTYS
Heijnsbroek-Wirénin muutosehdotus (JAA): 5 (Wide Roger, Heijnsbroek-Wirén Mia, Fellman Annika, Hakasaari Petri, Mulli Eero)
Almin muutosehdotus (EI): 29 (Karlsson Mikael, Liljestrand Tom, Baumgartner Pia, Thesslund Stefan, Hinttaniemi Jonna, Björkman-Nystén Nina, Häggblom Kerstin, Alm Agneta, Karlsson Kim, Rosenberg Thomas, Sjöholm Markus, Karlsson Håkan, Isotalo Arja, Hämäläinen Satu, Lappalainen Kalevi, Kekkonen Jari, Lohenoja Meri, Laiho Pasi, Tähtinen Keijo, Hyvönen Petri, Peräkylä Teemu, Thomasson Daniel, Hagfors Kari, Hovi Antti, Parikka Kirsti, Stenberg Immo, Hurtta Hanna, Länsipuro Janne, Andersson Otto)
Tyhjää: 0
Almin muutosesitys voitti äänestyksen ja asetettiin pohjaehdotusta vastaan:
ÄÄNESTYS
Pohjaesitys (JAA): 15 (Thesslund Stefan, Isotalo Arja, Hämäläinen Satu, Lappalainen Kalevi, Kekkonen Jari, Lohenoja Meri, Laiho Pasi, Tähtinen Keijo, Hyvönen Petri, Peräkylä Teemu, Thomasson Daniel, Hagfors Kari, Hovi Antti, Hurtta Hanna, Länsipuro Janne)
Almin muutosehdotus (EI): 17 (Baumgartner Pia, Hinttaniemi Jonna, Björkman-Nystén Nina, Häggblom Kerstin, Alm Agneta, Karlsson Kim, Rosenberg Thomas, Sjöholm Markus, Wide Roger, Karlsson Håkan, Heijnsbroek-Wirén Mia, Fellman Annika, Hakasaari Petri, Mulli Eero, Parikka Kirsti, Stenberg Immo, Andersson Otto)
Tyhjää: 2 (Karlsson Mikael, Liljestrand Tom)
Almin muutosehdotus voitti äänestyksen.
Päätösesityksen viimeinen kohta hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätös Päätös esityksen mukainen huomioiden hyväksytty muutosehdotus.
Vt. kaupunginjohtaja oli poissa kokouksesta klo 18.38-21.01. Talousjohtaja ja elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja poistuivat kokouksesta klo 18.38. Valtuutettu Juha Karvonen oli poissa kokouksesta klo 18.38-21.01.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |