Dynasty tietopalvelu Haku RSS Loviisan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 24.03.2025/Pykälä 109


 

Oikaisuvaatimus Loviisan kaupunginhallituksen päätöksestä 27.1.2025, § 30

 

KH 24.03.2025 § 109  

992/01.00.01/2024  

 

 

Valmistelija Henkilöstöpäällikkö Thomas Grönholm

 

 Loviisan kaupungin elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja on 23.2.2025 jättänyt kaupungin kirjaamoon oikaisuvaatimuksen Loviisan kaupunginhallituksen päätöksestä 27.1.2025, § 30 (diaarinro 992/01.00.01/2024). Oikaisuvaatimuksessaan hän uudistaa kaupunginhallitukselle 17.12.2024 esittämänsä kaksiosaisen palkkavaateen alla oleva mukaisesti:

 

1.

Vaadin TS mukaista TVA-korotusta korkoineen takautuvasti 12.4.2021 alkaen lisätehtävästä elinkeinopäällikön viran vastuiden liittämisestä elinkeino- ja infrastruktuurijohtajan virkaan. Elinkeino ja infrastruktuurikeskuksen johtajan rekrytointi tehtiin perustuen edeltäjäni tehtävään ja sen palkkaus ja tehtävän vaativuus oli määritelty sen mukaisesti. Kun olin aloittanut virassa kaupunginhallitus poisti elinkeinopäällikön viran ja siirsi sen sisältämät vastuut keskuksen johtajalle. Muutokset ovat todettavissa myös hallintosäännön muutoksista. Tästä vastuun ja työmäärän erittäin merkittävästä lisääntymisetä olisi TS:n mukaisesti tullut maksaa TVA-lisä.

 

2.

Vaadin kaupunginhallituksen myöntämän TVA lisän palauttamista 1.6.2024 alkaen. TVA-lisäni on mitätöity vt. kaupunginjohtajan järjestelyvaraerää koskevalla päätöksellä. Päätöksessään vt. kaupunginjohtaja on sivuuttanut kaupunginhallituksen minulle kohdistuneen TVA-lisä päätöksen ja lisätehtäväni sekä laatinut minulle tietämättäni uuden tehtävän arvioinnin sekä käyttänyt väärää tehtävän vaativuuden arviointia. Kaupunginhallituksen 7.12.2022 § 326 myöntämä TVA-lisän perustuu mm. TE-palveluiden muutokseen ja keskuksen johtajan kasvaneeseen työkuormaan eikä sitä ole myönnetty vain määräaikaiseksi. Eikä työnantaja ole neuvotellut kanssani työnkuvani muuttamisesta tai työnvaativuuden muuttamisesta. 7.12.2022 myönnetty TVA-lisä ei ole myönnetty elinkeinopäällikön tehtävän sulauttamisesta johtajan vastuulle. Jos näin olisi tuolloin toimittu, olisi se kirjattu päätökseen ja tuolloinhan TVA-lisä olisi tullut maksaa takautuvasti 12.4.2021 alkaen.

 

 Vastine oikaisuvaatimukseen takautuvasta TVA- lisästä 12.4.2021 lähtien

 

 Loviisan kaupunkiin on 1.4.2019 lähtien rekrytoitu elinkeinopäällikkö. Keväällä 2019 julkaistun hakuilmoituksen mukaan elinkeinopäällikkö vastaa yrityksille ja yrittäjille suunnatuista elinkeinopalveluista ja niiden kehittämisestä. Tehtäviin kuuluvat työllistämispalvelut, matkailun edistäminen ja elinkeinomarkkinointi. Keskeisiä työtehtäviä ovat uusien yritysten auttaminen kaupunkiin sijoittumisessa, nykyisten yritysten toimintamahdollisuuksien edistäminen sekä talouskasvuun liittyvän strategian toteuttaminen. Elinkeinopäällikön virka on lakkautettu kaupunginhallituksen 14.4.2021, § 98 tekemällä päätöksellä. Huomionarvoista on, että Loviisan kaupungin elinkeino- ja infrastruktuurikeskukseen on 1.4.2022 lähtien tullut lisäresurssia sekä elinkeinotoimeen että työllistämistoimeen, jolloin on rekrytoitu sekä elinvoimakehittäjä että työllistämiskoordinaattori. Osa yllä mainituista elinkeinopäällikön työtehtävistä ovat siirtyneet joko elinvoimakehittäjälle tai työllistämiskoordinaattorille.

 

 Kuten kaupunginhallituksen vastineesta 27.1.2025 elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajan palkkavaateesta ilmenee, asian valmistelussa ei ole otettu kantaa eikä myöskään täten päätetty kaupungin elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajan mahdollisesta uudesta tehtäväkohtaisesta palkasta. Myös ko. päätöksen jälkeen ja esihenkilön käydyn keskustelun perusteella voidaan pitää todennäköisenä, että elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajan esihenkilö on keväällä 2021 arvioinut, että kyseinen lisätehtävä ei täytä paikallisia palkkausjärjestelmän (kaupunginhallitus 22.6.2020), mukaisia kriteereitä TVA-lisälle tai tehtäväkohtaisen palkan tarkistamiseen, koska hän ei ole tätä asiaa valmistellut kaupunginhallitukseen, joka hallintosäännön mukaan päättää johtajien ja vastuualueiden päälliköiden palkasta. Todennäköistä on, että elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajan esihenkilö on keväällä 2021 arvioinut, että ne elinkeinopäällikön tehtävät, jotka jaettiin elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajalle, eivät olleet sellaisia, jotka olisivat lisänneet elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajan tehtävän vaativuutta paikallisen palkkausjärjestelmän mukaisesti ja sen kriteereiden perusteella.

 

 Viitaten yllä mainittuun ja vastauksena jätettyyn oikaisuvaatimukseen, ei ole perusteltua maksaa kaupungin elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajalle Kunta-alan teknisen henkilöstön virka- ja työehtosopimuksen (TS:n) mukaista TVA-korotusta takautuvasti viivästyskorkoineen 12.4.2021 lukien.

 

 Vastine oikaisuvaatimukseen takautuvasta TVA- lisän palauttamisesta 1.6.2024 lähtien

 

 Aluksi todettakoon, että kaupunginhallituksen 7.12.2022, § 326 päättämä korotus elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajan tehtäväkohtaiseen palkkaan 400 eurolla kuukaudessa 1.1.2023 alkaen ei ole poistunut tai lisää ei ole mitätöity oikaisuvaatimuksen tekijältä 1.6.2024 lähtien. Elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajan tehtäväkohtainen palkka on täten pysynyt muuttumattomana 1.6.2024 lähtien. Kaupungin muiden johtajien (hallintojohtaja, talousjohtaja, sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja) tehtäväkohtaisia palkkoja ei oltu tarkastettu vuoden 2023 alussa, joten elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajan tehtäväkohtainen palkka on ollut noin 400 euroa korkeampi kuin muiden johtajien palkka 1.1.2023 lähtien. Liittyen kaupungin johtajien palkkoihin (hallintojohtaja, talousjohtaja, sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja) kaupunginhallitus on kokouksessaan 20.5.2024, 156 ja hallintojohtajan palkan tarkistamisen yhteydessä perustanut päätöksensä valmistelutekstiin ja siihen, että johtajien tehtävien vaativuus on samalla tasolla, joten näin ollen tulee tehtäväkohtaisen palkan olla myös samalla tasolla.  

 

 Tehtävän vaativuuden arviointiin liittyen on todettava, että KVTES:iin liittyvä ja TS:n paikalliseen palkkausjärjestelemää koskeva tehtävän vaativuuden arviointilomake eroaa rakenteeltaan ja painotukseltaan toisistaan, mutta molempien arviointilomakkeiden sisältö on pääosin samanlainen. KVTES:in lomakkeessa on neljä eri osa-aluetta ja TS:n lomakkeessa on kahdeksan eri osa-aluetta. Huomionarvoista palkkojen määrittelyssä, on se seikka, että hallintojohtaja, elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja, sivistys- ja hyvinvointikeskuksen johtaja ja talousjohtaja ovat kaikki hallinnon johtotehtävissä ja he kuuluvat virka- ja työehtosopimuksen mukaisesti palkkahinnoittelun ulkopuolelle, joka tarkoittaa sitä, että työnantaja (hallintosäännön mukaan kaupunginhallitus) määrittelee heidän palkkansa.

 

 Sekä KVTES:in että TS:n paikallisen palkkausjärjestelemään liittyvässä tehtävän vaativuuden arviointilomakkeessa työtehtävien vaativuustekijät on arviointijärjestelmän kuvauksessa määritelty seuraavasti:

 

 ”Kun arvioidaan tehtävien vaativuutta, otetaan huomioon työn edellyttämä osaaminen, työn vaikutukset ja vastuu sekä työn edellyttämät yhteistyötaidot ja fyysiset ja henkiset työolosuhteet.

 

 Vaativuustekijöiden pohjalta tehdään arviointijärjestelmä, jonka avulla tehtävien vaativuuden arviointi suoritetaan. Loviisan kaupungissa käytetään kuntatyönantajan suosittamaa kokonaisarviointia, joka perustuu ennalta määriteltyihin objektiivisiin vaativuustekijöihin.”

 

 Edellä mainitun arviointijärjestelmän kuvauksessa mainittujen kirjausten perusteella, voidaan selkeästi todeta, että vaikka KVTES:iin liittyvä ja TS:n paikalliseen palkkausjärjestelemään liittyvä tehtävän vaativuuden arviointilomake eroaa rakenteeltaan ja painotukseltaan toisistaan, niin tehtävän vaativuuden arviointilomakkeessa työtehtävien vaativuustekijät on määritelty samalla tavalla, myös johtajien osalta.

 

 Viitaten yllä mainittuun ja vastauksena jätettyyn oikaisuvaatimukseen, ei ole perusteltua maksaa kaupungin elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajalle TVA-lisää 1.6.2024 alkaen viivästyskorkoineen.

 

 Oheismateriaali:

 Kaupunginhallituksen pöytäkirjanote 27.1.2025, § 30, vastine palkkavaateeseen

 Oikaisuvaatimus 23.2.2025 Loviisan kaupunginhallituksen päätöksestä, 27.1.2025 § 30

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Tomas Björkroth

 

Ehdotus Kaupunginhallitus päättää, valmistelussa kirjattujen vastineiden
perusteella, hylätä kaupungin elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajan 23.2.2025 jättämän oikaisuvaatimuksen perusteettomana kaikilta osin.

 

Käsittely Jäsen Kari Hagfors esitti muutosehdotuksenaan, että elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajan oikaisuvaatimus hyväksytään.

 

 Jäsen Hagforsin muutosehdotus ei saanut kannatusta, joten se raukesi.

 

Päätös Päätös ehdotuksen mukainen.

Jäsen Kari Hagfors jätti asiasta eriävän mielipiteen pöytäkirjaan.