Dynasty tietopalvelu Haku RSS Loviisan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Elinkeino- ja infrastruktuurilautakunta
Pöytäkirja 18.08.2022/Pykälä 108



 

Vuosien 2023-2025 talousarvion- ja taloussuunnitelman suunnitteluohjeiden raamiehdotus

 

KH 20.06.2022 § 175 

 

 

 

Valmistelija Kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blom ja talouspäällikkö Fredrik Böhme

 

 Kuntalain mukaisesti valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä.

 

 Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Suunnitelmakausi ulottuu vuosille 2023-2025. Loviisan kaupungin ja Loviisan Vesiliikelaitoksen kirjanpidollinen tulos oli tilinpäätöksessä 2021 4,6 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Kaupungin ja vesiliikelaitoksen yhteenlasketussa taseessa on kertynyttä ylijäämä 10,8 miljoonaa euroa. Talousarvion ylijäämä vuodelle 2022 on vahvistettu 0,1 miljoonaan euroon. Tilikauden 2022 toteuma tammi-huhtikuun osalta on noin 1,2 miljoona euroa positiivinen ja on pitkälti samalla tasolla kuin vuoden 2021 saman aikajakson toteuma. Haastavan taloudellisen tilanteen johdosta on kuitenkin tärkeätä ylläpitää kustannuskuria ja pyrkiä siihen, että kaupungin talous on jatkossakin tasapainoinen.

 

 Keskuskohtaiset raamit ja tarkemmat suunnitteluohjeet ovat liitteessä.

 

 Liite nro 14.

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Jan D. Oker-Blom

 

Ehdotus Kaupunginhallitus hyväksyy suunnitteluohjeet liitteen mukaisesti.

 

Päätös Jäsen Tom Liljestrand teki seuraavan muutosehdotuksen: "Kaupunginhallitus hyväksyy suunnitteluohjeet liitteen mukaisesti lukuun ottamatta investointitaulukkoa sivulla 7, joka palautetaan uuteen valmisteluun. Investointisuunnitelman tulee noudattaa kaupunginvaltuuston päättämää linjaa koskien koko valtuustokauden investointitasoa."

Jäsen Lotte-Marie Stenman kannatti Liljestrandin muutos- ja palautusehdotusta.

Jäsen Satu Hämäläinen ehdotti alla olevia muutoksia. Arja Isotalo kannatti Hämäläisen muutosesityksiä.

Sitovat tavoitteet ja tulostavoitteet Loviisan kaupungin tasolla

Sivu 9: "Sitovat tavoitteet ja tulostavoitteet Loviisan kaupungin tasolla" -otsikon alla olevan ensimmäisen luetelman toinen kohta, "Lainakanta per asukas ei pitkällä aikavälillä merkittävästi ylitä samankokoisten kuntien keskiarvotasoa.", muutetaan muotoon: "Lainakanta per asukas pysyy kohtuullisella tasolla. Laskennallinen lainanhoitokate ei pitkällä aikavälillä merkittävästi alita kuntien keskimääräistä lainanhoitokatetta."

Sitovat tavoitteet ja tulostavoitteet tytäryhtiöissä

Sivu 10: "Sitovat tavoitteet ja tulostavoitteet tytäryhtiöissä" -otsikon alla olevan neljännen kappaleen virke, "Kaupunkikonsernin yhteenlaskettu lainamäärä asukasta kohden ei saisi ylittää kuntakonsernien keskimääräistä tasoa.", muutetaan muotoon: "Kaupunkikonsernin yhteenlaskettu lainamäärä asukasta kohden pyritään pitämään tilinpäätöksen 2021 tason alla eikä se saisi ylittää kuntakonsernien keskimääräistä tasoa."

Kaupunginhallitus kannatti yksimielisesti sekä Liljestrandin muutos- ja palautusehdotuksia että Hämäläisen muutosesityksiä.

Päätös ehdotuksen mukainen edellä mainitut yksimielisesti hyväksytyt muutokset huomioiden.

 

 

EKIL 18.08.2022 § 108  

996/02.02.00/2022  

 

 

Valmistelijat Talouspäällikkö Fredrik Böhme, puh. 040 481 4675, controller Eija Henriksson, puh. 040 779 0428,  elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtaja Sari Paljakka, puh. 040 630 2811, projektinjohtopäällikkö Ulf Blomberg, puh. 0440 555 405, tilapäällikkö Päivi Turunen, puh.

 0440 555 412, infrastruktuuripäällikkö Markus Lindroos, puh.

 050 382 7550.

 

Kaupunginhallitus käsitteli 20.6.2022 vuosien 2023-2025 talousarvio- ja taloussuunnitelman suunnitteluohjeet. Muilta osin ohjeet hyväksyttiin, mutta investointitaulukko palautettiin uuteen valmisteluun viitaten kaupunginvaltuuston päättämään linjaukseen, että valtuustokauden 2022-2025 investointien määrä ei saa ylittää 30 miljoonaa euroa, kun taas alkuperäinen raamiehdotus oli noin 40 miljoonaa euroa. Investointisuunnitelma tarkastettiin elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksessa talouspäällikkö Fredrik Böhmen kanssa ja lähinnä investointien aikatauluttamisella uudelleen päädyttiin investointitulot huomioiden noin 30 miljoonaan euroon.

 

Huomioitava on, että rakentamiskustannusten voimakas nousu tulee varmasti hankkeiden kilpailuttamistilanteessa kustannusten täsmentyessä aiheuttamaan painetta tähän suunnitelmaan.

 

Investointitarpeita uudelleen tarkasteltaessa ja kiireellisyysastetta mietittäessä toisaalta löydettiin mahdollisuuksia siirtää joitakin hankkeita hieman eteenpäin, mutta samalla tuli selkeitä kohteita, jotka oli otettava suunnitelmassa huomioon jo nopeammalla aikataululla.

 

Uuden liikuntahallin rakentamista ehdotetaan käynnistettäväksi vuoden 2025 lopussa, ja pääpaino rakentamisessa on vuonna 2026. Vierasvenesataman päälaiturin kunnostamista voidaan vielä siirtää vuoteen 2026. Kevyen liikenteen väylän MT176 Kuggom-Hardom suunnittelu käynnistyisi 2025, ja rakentamisen pääpaino olisi vuosina 2026 ja 2027. Generalhagens skolan peruskorjaus tapahtuisi vuonna 2026, mutta ikkunoiden peruskorjaus toteutuisi jo vuonna 2023.

 

Samaten ikkunoiden peruskorjaus ja julkisivun kunnostus lisätty vuodelle 2023 Tesjoen koulun kohdalle. Isnäsin koulukeskuksen hanke etenee vuonna 2025, jolloin siirtotilojen tilapäinen lupa loppuu. Valkon päiväkodin tilanteen selvittäminen on työn alla, hanke mahtuu tarkastelukaudelle ja mahdollinen siirtyminen tilapäistiloihin tulee ajankohtaiseksi. Uuden kirjaston hankesuunnitelmaa siirretään vuodella eteenpäin.

 

Elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen alle 100 000 euron hankkeista vähennettiin yhteensä 500 000 euroa vuodelta 2023 resurssien kohdistuessa pitkälti asuntomessuihin. Lisäksi siirrettiin uusien kevyen liikenteen väylien rakentamista vuosille 2026 ja 2027.

 

Liite 62 Raamiehdotus

 

Esittelijä Infrastruktuuripäällikkö Markus Lindroos

elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen johtajan sijainen, puh. 050 382 7550

 

Ehdotus Elinkeino- ja infrastruktuurilautakunta esittää hyväksyttäväksi raamiehdotuksen yllä mainituilla muutoksilla vuosien 2023-2025 talousarvion- ja taloussuunnitelman suunnitteluohjeisiin.

 

Päätös Elinkeino- ja infrastruktuurilautakunta esittää hyväksyttäväksi raamiehdotuksen yllä mainituilla muutoksilla vuosien 2023-2025 talousarvion- ja taloussuunnitelman suunnitteluohjeisiin, kuitenkin niin, että raamiesityksen investointisuunnitelman kohta perusturvakeskus siirretään vuodesta 2023 lähtien toisin esitetyksi omalle rivilleen elinkeino- ja infrastruktuurikeskuksen alaisuuteen talousarvioehdotuksessa.

Liite 62 Raamiehdotus

Pykälä tarkastettiin välittömästi.

 

Jatkokäsittely Kaupunginhallitus

 

 

- - -