Dynasty tietopalvelu Haku RSS Loviisan kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/FIN/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Rakennus- ja ympäristölautakunta
Pöytäkirja 11.04.2023/Pykälä 21


 

Lausunto Aluehallintovirastolle / NCC Industry Oy, Loviisan maa-ainestenottoalueen ja maankaatopaikan ympäristölupahakemus, maa-aineslupahakemus ja toiminnan aloittamislupahakemus

 

RAYML 11.04.2023 § 21  

276/11.01.00/2023  

 

 

Valmistelija ympäristönsuojelutarkastaja Maija Lehtomäki, puh. 040 777 3460.

 

Etelä-Suomen Aluehallintovirasto pyytää rakennus- ja ympäristölautakunnan lausuntoa hakemuksesta (ESAVI/42832/2022), joka koskee NCC Industry Oy:n Loviisan maa-ainestenottoalueen ja maankaatopaikan ympäristölupahakemusta, maa-aineslupahakemusta ja toiminnan aloittamislupahakemusta.

 

NCC Industry Oy hakee maa-aines- ja ympäristölupaa maa-ainesten otolle ja kallion louhinnalle sekä murskaukselle. Tämän lisäksi alueelle haetaan ympäristölupaa yli-jäämämaiden loppusijoittamiselle (maankaatopaikka). Toiminnat sijoittuvat Loviisan Greggbölen kylässä kiinteistölle Peppars 434-439-1-15, osoitteessa Heskerintie, 07740 Pernajan Vanhakylä.

 

Hankkeesta on valmistunut ympäristövaikutusten arviointi (YVA) keväällä vuonna 2022. Ympäristövaikutusten arviointi on tehty kolmesta eri vaihtoehdosta. Maa-aines- ja ympäristölupaa haetaan hankevaihtoehtoon VE0 kuuluvalle vaiheen 6 louhinnalle. Nykyisen kiviainesten ottoalueen laajennusalueen (vaihe 6) koko on 7,2 ha, jonka louhintamäärä on noin

1 031 000 m3 (2 732 000 t). Alin louhintataso on +33 m mpy. Alueella louhittavia kiviainesvaroja on yhteensä noin 1 962 500 m3 (vaiheet 1-6). Vuosittaiset enimmäisottomäärät eivät kasva nykyisestä.

 

Lupaa haetaan myös hankevaihtoehdon VE1 mukaisesti ylijäämämaiden vastaanottomäärien nostamiselle siten, että pilaantumattomien ylijäämämaiden vastaanotto-määrä nousee enintään 500 000 t/a ja alueen täyttökapasiteetti on noin 3 085 000 m3 (5 090 000 t). Mahdollisuuksien mukaan alueelle vastaanotettavia ylijäämämaita voidaan seuloa ja kierrättää uudelleen hyötykäyttöön. V2-vaihtoehdosta haetaan lupaa pilaantumattoman, jätettä sisältävien maa-ainesten vastaanotolle ja käsittelylle.

 

Alueella on lainvoimainen Loviisan kaupungin rakennus- ja ympäristölautakunnan 1.11.2018 myöntämä maa-aineslupa ja ympäristölupa (yhteislupa 613/11.01/2018) 845 000 m3 (2 239 000 t) kiviaineksen ottamiseen 21,3 hehtaarin alueella.

 

Toimintaa harjoitetaan ympäri vuoden. Alueella on murskaustoimintaa noin 2-6 kk vuosittain eli toiminta on jaksottaista. Porausta tehdään arkipäivisin klo 7-21 ja rikotusta arkipäivisin klo 7-18. Räjäytykset toteutetaan arkisin klo 8-18 välillä. Murskausta suoritetaan arkisin klo 7-22 välillä. Kuormaus ja kuljetus maanantaista sunnuntaihin klo 6-22 välillä. Lupaa haetaan

15 vuodeksi.

 

Toiminta-alueella melua syntyy kallion porauksesta, räjäytyksistä, louheen rikotuksesta ja murskauksesta, maa-aineksen seulonnasta, valmiin tuotteen kuormauksesta sekä liikenteestä. Pölyä muodostuu porauksesta, räjäytyksistä, rikotuksesta ja murskauksesta, kiviaineksen kuormauksesta, ylijäämämaiden käsittelystä sekä alueen liikenteestä. Toiminnasta aiheutuvaa melua ja pölyä estetään leviämästä ympäristöön ennen kaikkea toimintojen sijoittelulla alueelle. Räjäytyksistä aiheutuu satunnaisesti lyhytaikaista tärinää. Räjäytyksistä syntyvää tärinää pyritään vaimentamaan räjäytys-töiden huolellisella suunnittelulla.

 

Hulevedet käsitellään laskeutusaltaassa. Hulevedet purkautuvat ojastoa pitkin Ter-viksbäckeniin ja siitä edelleen Pernajanlahden Klobbvikeniin. Pohja- ja pintavesien tilaa seurataan vesientarkkailuohjelman mukaisesti.

 

Rakennusjätettä sisältävän maa-aineksen käsittelyssä syntyy metalli-,

puu-, muovi-, betoni- ja tiilijätettä. Vaaralliset jätteet kerätään erilleen ja toimitetaan asianmukaiseen jatkokäsittelyyn.

 

Samalla haetaan maa-aineslain 21 §:n ja ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaista aloituslupaa toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta.

 

Esittelijä Ympäristöpäällikkö Heidi Lyytikäinen

 

Ehdotus Rakennus- ja ympäristölautakunta antaa Etelä-Suomen Aluehallintovirastolle edellä mainitun hakemuksen johdosta seuraavan lausunnon:

Hakemuksen mukaan liikennemäärä tulee kasvamaan noin 40 raskaan ajoneuvon käynnillä vuorokaudessa sekä jonkin verran työmatkaliikenteen muodossa. Hankkeen aiheuttama liikennemäärän kasvu Vanhankyläntiellä on liikenteen kokonaismäärään suhteutettuna korkeintaan kohtalainen. Alueen tiestö Heskerintietä lukuun ottamatta ottaa hyvin vastaan lisääntyvän raskaan liikenteen, sillä alueen tiet soveltuvat hyvin raskaalle liikenteelle. Heskerintie on melko kapea, mutta on tähän mennessä kestänyt raskaan liikenteen. Heskerintien ja Vanhankyläntien risteyksen liittymän näkyvyys on hyvä ja liittymän toimivuus arvioidaan riittäväksi.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ympäristövaikutusten arvioinnista antamassa perustellussa päätelmässä (UUDELY/5027/2021) kuitenkin todetaan, että hankkeen vaikutusalueeseen kuuluvan Vanhankyläntien ja Heskerintien risteysalueen voimassa olevien asemakaavojen ajantasaisuus suhteessa hankkeen liikennemääriin ja -vaikutuksiin on tarkasteltava hankkeen jatkosuunnittelussa. Katuverkko on asemakaavassa mitoitettu ainoastaan asemakaavalla osoitettujen kaupan suuryksikön, ABC-myymälän ja yrityskortteleiden tarpeisiin sekä vähäiseen läpikulkuun metsäalueelle.

Arviointiselostuksessa on todettu, että suunnitellulla liikennemäärällä ei arvioida olevan asemakaavan muutostarvetta, mutta yhteysviranomaisen arvion mukaan kyseeseen voi tulla asemakaavamuutoksen tarve tai etenkin raskaan liikenteen mitoitustarpeen arviointi.

Näin ollen asemakaavamuutoksen tarve on selvitettävä perusteellisemmin kuin toteamuksella, että liittymän toimivuus arvioidaan riittäväksi.

Muutoin toiminnan tulevat vaikutukset on arvioitu riittävästi ja toiminta voidaan toteuttaa siten, etteivät nykyiset vaikutukset lisäänny merkittävästi ja vaikutukset ympäristöön ja asukkaiden viihtyvyyteen voidaan pitää kohtuullisina.

 

Päätös Rakennus- ja ympäristölautakunta antaa Etelä-Suomen Aluehallintovirastolle edellä mainitun hakemuksen johdosta seuraavan lausunnon:

Hakemuksen mukaan liikennemäärä tulee kasvamaan noin 40 raskaan ajoneuvon käynnillä vuorokaudessa sekä jonkin verran työmatkaliikenteen muodossa. Hankkeen aiheuttama liikennemäärän kasvu Vanhankyläntiellä on liikenteen kokonaismäärään suhteutettuna korkeintaan kohtalainen. Alueen tiestö Heskerintietä lukuun ottamatta ottaa hyvin vastaan lisääntyvän raskaan liikenteen, sillä alueen tiet soveltuvat hyvin raskaalle liikenteelle. Heskerintie on melko kapea, mutta on tähän mennessä kestänyt raskaan liikenteen. Heskerintien ja Vanhankyläntien risteyksen liittymän näkyvyys on hyvä ja liittymän toimivuus arvioidaan riittäväksi.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ympäristövaikutusten arvioinnista antamassa perustellussa päätelmässä (UUDELY/5027/2021) kuitenkin todetaan, että hankkeen vaikutusalueeseen kuuluvan Vanhankyläntien ja Heskerintien risteysalueen voimassa olevien asemakaavojen ajantasaisuus suhteessa hankkeen liikennemääriin ja -vaikutuksiin on tarkasteltava hankkeen jatkosuunnittelussa. Katuverkko on asemakaavassa mitoitettu ainoastaan asemakaavalla osoitettujen kaupan suuryksikön, ABC-myymälän ja yrityskortteleiden tarpeisiin sekä vähäiseen läpikulkuun metsäalueelle.

Arviointiselostuksessa on todettu, että suunnitellulla liikennemäärällä ei arvioida olevan asemakaavan muutostarvetta, mutta yhteysviranomaisen arvion mukaan kyseeseen voi tulla asemakaavamuutoksen tarve tai etenkin raskaan liikenteen mitoitustarpeen arviointi.

Näin ollen asemakaavamuutoksen tarve on selvitettävä perusteellisemmin kuin toteamuksella, että liittymän toimivuus arvioidaan riittäväksi.

Muutoin toiminnan tulevat vaikutukset on arvioitu riittävästi ja toiminta voidaan toteuttaa siten, etteivät nykyiset vaikutukset lisäänny merkittävästi ja vaikutukset ympäristöön ja asukkaiden viihtyvyyteen voidaan pitää kohtuullisina.

 

Jakelu Etelä-Suomen Aluehallintovirasto, sähköisesti

 

 

- - -