RSS-länk
Mötesärende:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Nämnden för fostran och bildning
Protokoll 23.10.2024/Paragraf 120
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |
Den digitala stigen som en del av undervisningen i Lovisa förskole- och den grundläggande utbildningen
NFB 23.10.2024 § 120
748/12.00.00/2024
Beredning Digitutor, pedagogisk utvecklare Carina Astikainen, tfn 0440 555 819
I samband med DigiEko-projektet skapades en digital lärstig för den
grundläggande utbildningen i Lovisa stad i samband med DigiEko-projektet
under läsåret 2021-2022. Den digitala lärstigen baserar sig på
utvecklingsprogrammet Nylitteracitet inom undervisnings- och
kulturministeriets utvecklingsprogram för kvalitet och jämlikhet.
Kunskapsbeskrivningarna för den digitala lärstigen presenterades för
nämnden för fostran och bildning 27.10.2022 av Carina Astikainen (se NFB
27.10.2022 § 121, 939/02.05.01.01/2022).
Nämnden för fostran och bildning antecknade den digitala lärstigen för
kännedom.
Med hjälp av den digitala lärstigen kan man stödja undervisningen i och
lärandet av digitala färdigheter, medieläskunnighet och
programmeringsfärdigheter samt säkerställa lika möjligheter till lärande för
alla elever. Den digitala lärstigen är också en viktig och kompletterande del av de nationella läroplanerna. Kunskapsbeskrivningarna från
utvecklingsprogrammet Nylitteracitet har bifogats till eGrunder 2023.
Implementeringsarbetet stöddes med hjälp av lärstigen i digitalt Padlet-format, senare även med hjälp av tryckta väggaffischer. Carina Astikainen
besökte skolenheterna och gav sitt stöd till elever och lärare i form av
digitutorlektioner. Syftet med implementering av den digitala lärstigen var att förankra och förenhetliga praxis som möjliggör jämlik och ickediskriminerande undervisning i alla skolor inom den grundläggande
utbildningen i Lovisa även efter projektperiodens slut.
Ibruktagandet av den digitala lärstigen har tydligt stött inlärningen av digitala färdigheter, minskat skillnaderna i digitala färdigheter mellan elever och medvetenhet om vikten av digitala färdigheter för framtida studier och
livskompetens har ökat bland elever. Lärarna har fått hjälp att planera
undervisningen och har blivit medvetna om vikten av sin egen digitala
kompetens och utveckling av dessa färdigheter. Tröskeln för lärare att be om hjälp och stöd i undervisningen kring digitala färdigheter har klart sänkts.
Responsen från lärarna har ökat medvetenheten om att det stöd som man fått genom projektet har uppskattats. Tack vare Digilärstig-projektet har
användningen av datateknik samt inlärningen och undervisningen i digitala
färdigheter i våra skolor förenhetligats på kommunnivå. Skillnaderna mellan skolor och elever har förminskats. Samtidigt, har man genom den digitala lärstigen kunnat säkerställa nödvändiga digitala färdigheter hos elever då de förflyttas från en årskurs till en annan samt i andra viktiga skeden av den grundläggande utbildningen. Utöver att lära sig digitala färdigheter utvecklas elevernas läsfärdigheter med hjälp av den digitala lärstigen, vilket kan anses vara särskilt vikt för att förbättra den regionalt svagare läskunnigheten.
Under hösten inleds utlåningsverksamhet för digital utrustning, som
anskaffats genom projektet och utlåningsverksamheten kommer att bli en del av kontinuerlig digilärstigsverksamhet.
Bilagor
Digital lärstig i Padlet-form:
Padlet digitallärstig förskola/sv
Padlet digitallärstig åk 1-2/sv
Padlet digitallärstig åk 3-4/sv
Padlet digitallärstig åk 5-6/sv
Padlet digitallärstig åk 7-9/sv
Digital lärstig som väggaffisch:
AI-riktlinjer för skolorna i Lovisa:
AI-riktlinjer för skolorna i Lovisa
Föredragning Direktören för centralen för bildning och välfärd Kirsi Kinnunen
Förslag Nämnden för fostran och bildning beslutar att ta i bruk anvisningarna för den digitala lärstigen som en del av daglig undervisningsverksamhet inom Lovisa förskolor och den grundläggande utbildningen från och med 1.1.2025.
Behandling
Digitutor Carina Astikainen hördes på mötet kl. 18.47-18.51. Astikainen avlägsnade sig från mötet före beslutsfattandet.
Direktören för centralen för bildning och välfärd föreslog, att det svenskspråkiga protokollets förslag rättas som teknisk korrigering, så att "från och med 1.1.2025" sätts till i slutet av meningen. Nämnden understödde centralens direktörs förslag.
Beslut Nämnden för fostran och bildning beslutade att ta i bruk anvisningarna för den digitala lärstigen som en del av daglig undervisningsverksamhet inom Lovisa förskolor och den grundläggande utbildningen från och med 1.1.2025.
Nämnden för fostran och bildning rättade förslaget i det svenskspråkiga protokollet som teknisk korrigering, så att "från och med 1.1.2025" sattes till i slutet av meningen.
Föregående ärende | Följande ärende | Anvisning för ändringssökande Mötesärende i PDF-format |