RSS-länk
Mötesärende:https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Möten:
https://julkaisu22.loviisa.fi:443/SWE/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Näringslivs- och infrastrukturnämnden
Föredragningslista 27.03.2025/Ärendenr. 9
Föregående ärende | Följande ärende | ![]() |
Delgeneralplan för Valkom med närområden
813/10.02.02/2012
TN § 94/31.05.2018
Beredning: tekniska direktören Ulf Blomberg, tfn 0440 555 403, planerare Timo Leikas, tfn 0440 555 344 och markanvändningsingenjör Tero Taivassalo, tfn 040 182 8549.
Syftet med planen är att styra bland annat byggandet invid västra stranden av Lovisaviken och planeringen av de icke-planlagda områdena. Planen anhängiggjordes som delgeneralplanen för Gråberget, Räfsby, Köpbacka och Valkom med angränsande skärgård genom stadsfullmäktiges beslut i september 2009. Planarbetet inleddes 2012 och samrådet mellan myndigheterna i anslutning till detta hölls 28.11.2012. Programmet för deltagande och bedömning har varit till påseende 2–16.12.2014. Uppgörandet av delgeneralplanen har beställts av Sitowise Oy 2.11.2017 inom ramavtalet för planeringstjänster (stadsarkitektens tjänsteinnehavarbeslut 4 §/2017).
Avgränsningen av området har ändrats med planläggningsöversikten 2018 varvid området Gråberg lämnades utanför detaljplanarbetet. Planen uppgörs som en plan med rättsverkningar och den styr direkt byggandet på detaljplaneområdena och utanför de områden som är avsedda att detaljplaneras. Under den tid planen varit anhängig har för planen behövliga utredningar gjorts. För planen har under sommaren 2017 utförts en GIS-förfrågan. En rapport över resultaten av GIS-förfrågan har publicerats på planens nätsidor. Under 2017 har Helsingfors Hamn Ab:s utvecklingsbehov i anslutning till hamnen i Valkom kartlagts. Under 2018 har man låtit göra behövliga arkeologiska utredningar som bifogas till planmaterialet i planutkastskedet. För planarbetet har också ett nytt program för deltagande och bedömning uppgjorts.
Bilaga 59 två alternativa strukturmodeller för delgeneralplanen, planbeskrivningen och ett nytt program för deltagande och bedömning
Föredragning: tekniska direktören Ulf Blomberg
Förslag: Tekniska nämnden beslutar framlägga två alternativa strukturmodeller för delgeneralplanen, planbeskrivningen och ett nytt program för deltagande och bedömning officiellt till påseende för 30 dagar.
Beslut: Tekniska nämndens beslut är i enlighet med föredragandens förslag.
---
NLIN § 52/29.04.2021
Beredning: direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Sari Paljakka, tfn 040 630 2811, planerare Sisko Jokinen, tfn 0440 555 344, och planerare Lotta Qvis, tfn 040 555 0455.
Delgeneralplanen anhängiggjordes med stadsfullmäktiges beslut 16.9.2009 § 104. Planläggningen inleddes med en avgränsning som var mer omfattande än den är för tillfället så att även Gråbergsområdet inkluderades.
En GIS-enkät om planens utgångslägen och mål för invånarna i området utfördes sommaren 2017. Efter GIS-enkäten justerades planens avgränsning.
Två alternativa strukturmodeller utarbetades i fråga om delgeneralplanen 2018. Programmet för deltagande och bedömning och strukturmodellerna framlades på stadens webbplats för tiden 15.6–13.8.2018 och de presenterades under ett möte för allmänheten då man kunde framföra åsikter om strukturmodellerna. Dessutom samlade man respons om strukturmodellerna med en GIS-enkät och ordnade två planerarmottagningsdagar i Valkom. I positionsbestämningarna och svaren man fick från GIS-enkäten betonades i synnerhet behovet av en lättrafikförbindelse mellan stadsdelen Valkom och centrum, rekreations-, frilufts- och naturvärdena för Tavistholmen, Lillakorsholmen och Korsholmen samt en mångsidig utveckling av området kring Valkom träsk och Valkom småbåtshamn och att betona den maritima karaktären av området (bland annat badplatser, paddling, båtrutter och företagsverksamhet). Under planläggningen utarbetades bland annat naturutredningar (Naturinventering för delgeneralplanen, Airix Ympäristö Oy, 2013, Utredning av fladdermöss i Valkomområdet, Wermundsen Consulting Oy, 2020, samt uppgjorda av Jere Salminen: Inventering av citronfläckad kärrtrollslända i Vekasby–Fantsnäs i Lovisa 2016, Skogsfågelinventering på Korsholmen i Lovisa 2016, Svampinventering på Korsholmen 2016, Inventering av dårgräsfjärilen på området vid motionsstigen i Valkom, Lovisa 2016, Inventering av åkergrodan på området för delgeneralplanen för Gråberg, Räfsby, Köpbacka och Valkom samt till dem angränsande skärgård i Lovisa 2016, , Inventering av åkergrodan på Lillängarnas område 2018, Parningskartläggning för ugglor på området för delgeneralplanen för Valkom och dess närliggande områden 2018, Kartläggning av kärrtörelsskottvecklaren på Tavistholmen 2019, Kartläggning av hotade naturtyper i delgeneralplaneområdet för Valkom och dess närområden i Lovisa 2020, Sammanställande naturutredning för delgeneralplanen för Valkom och närliggande områden i Lovisa 2021), bullerutredningar, grundvattenrelaterade utredningar, arkeologisk utredning för markområdena, byggnadsarvsutredning, landskapsutredning och stomlägenhetsgransking. Följande direktivarter påträffas på planområdet: åkergroda, kärrtörelsskottvecklaren och fladdermöss. I samband med utredningarna påträffades inte citronfläckad kärrtrollslända eller dårgräsfjäril i området.
Lovisa Hamnfastigheter Ab begärde 8.11.2019 att Lovisa stad skulle påskynda färdigställandet av delgeneralplanen för att möjliggöra hamnverksamhet och därtill relaterad industri-, lager- och logistikverksamhet. Näringslivs- och infrastrukturnämnden har behandlat begäran och beslutat att två alternativ uppgörs om Valkomtriangeln.
Ett projekt för en kemikalieterminal har anhängiggjorts för Valkom hamns område. Ett myndighetssamråd i det inledande skedet för miljökonsekvensbedömningsförfarande (MKB) för terminalen hölls den 2.3.2021. Projektaktören ska inleda uppgörandet av en miljökonsekvensbedömning för kemikalieterminalen, som enligt TUKES myndighets uppfattning innehåller en konsultationszon på en kilometer för en Sevesodirektivsenlig anläggning.
Delgeneralplanen uppgörs så att den har rättsverkningar, vilket direkt styr byggandet och strandbyggandet utanför de områden som ska detaljplaneras samt detaljplaneringen på de områden som ska detaljplaneras. Två planutkastalternativ har uppgjorts av delgeneralplanen i enlighet med näringslivs- och infrastrukturnämndens anvisningar.
I alternativ 1 undersöker man särskilt möjligheterna att utvidga de befintliga bostadsområdena och anvisar ett nytt industriområde (TY). I detta alternativ förblir största delen av Valkomtriangeln i bostadsbruk, men dess södra del och en del av den östra delen blir ett skyddsgrönområde (EV). I alternativ 2 undersöker man särskilt möjligheterna att utveckla Valkom hamn: i detta alternativ har området väster om hamnen anvisats som ett hamnområde (LS) och ett industriområde för vilket miljön ställer särskilda krav på verksamhetens art (TY) samt bostadsområdet Valkomtriangeln har betecknats som hamnområde. I båda utkastalternativen har man anvisat behovet av bullerbekämpning. Bullerutredningen påverkar särskilt byggplatserna längs Svenäsvägen och på ön Siksala. De nuvarande semesterbyggplatserna har i alternativ 1 anvisats för Siksala. I alternativ 2 anvisas ön helt som ett jord- och skogsbruksdominerat område med särskilda miljövärden.
Majoriteten av de nuvarande bostadsområdena har i planutkasten anvisats beteckningen AP. Nya bostadsområden har anvisats till väster om Valkon koulu, till Köpbackaområdet och till Varvet. Valkom träsks och Valkom småbåtshamns närområde har identifierats som en miljö som kräver särskild utveckling av stadsdelen, vilket anvisats med beteckningen för centrumfunktioner (C). På detta område är det möjligt att betona sådan bostadsrelaterad företagsverksamhet som inte medför miljöstörningar i en marin miljö. I alternativ 1 har man dessutom anvisat byområde (AT) till Fantsnäs och ett område för centrumfunktioner (C) till området vid Valkom daghem. Utanför områdena som ska detaljplaneras har man anvisat antalet och den ungefärliga platsen för befintliga och nya semesterbyggnadsplatser. I Räfsby tryggas jord- och skogsbrukets verksamhetsförutsättningar genom att anvisa lantbruksenheters driftcentrum (AM.
Med delgeneralplanen stöder man utvecklingen av företagsverksamheten i Valkom hamn och hela området. I alternativ 2 har det anvisats för Valkom hamns område ett industri- och lagerområde där man får placera en betydande anläggning i vilken farliga kemikalier får lagras. En konsultationszon (sev) med en radie på en kilometer har anvisats kring området för en Sevesodirektivsenlig anläggning. Skyddsgrönområde (EV) har anvisats i närheten av hamnen och industriområdena. I alternativ 1 har det anvisats ett nytt industri- och lagerområde väster om Lillmossen.
För Tavistholmen undersöks möjligheten att placera på ön boende året runt (alternativ 1) eller ett turistområde (alternativ 2). I båda alternativen har Tavistholmen anvisats ett camping- och friluftsområde samt en frilutfsrutt. På grund av sina naturvärden har Korsholmen och Lilla Korsholmen anvisats som naturskyddsområden i båda alternativen och deras två obyggda semesterbyggplatser har flyttats till ett område som ägs av samma markägare, i alternativ 1 till fastlandet och i alternativ 2 till Strömmingsholmarnas västra ö.
I planen har man anvisat en omfattande sammanhängande rekreations- och friluftsområdeshelhet i omgivningen av frisbeegolfbanan, den upplysta motionsbanan och skidspåren. Med planen stöder man utvecklingen av verksamhetsmöjligheterna för mångsidiga och befintliga fritids- och friluftsmöjligheter samt frisbeegolf. Planen förbättrar kontinuiteten för lättrafik- och friluftsruttsnätverken och klargör trafiklösningar. Ett lättrafiksruttverk kommer att byggas från Valkom träsk mot Lovisa centrum. I delgeneralplanen har man anvisat en fartygsrutt och en småbåtsrutt.
Ett webbinarium ordnas för intressenterna under tiden som planutkasten är framlagda. Dessutom möjliggörs givande av respons om planutkastalternativen genom en elektronisk GIS-enkät.
Bilaga 34
– Delgeneralplaneutkasten med beteckningar och bestämmelser, planbeskrivning jämte bilagor.
Föredragning: direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Sari Paljakka
Förslag: Näringslivs- och infrastrukturnämnden beslutar officiellt framlägga utkastalternativen för delgeneralplanen för Valkom och dess närområden och begära utlåtanden om dem.
Näringslivs- och infrastrukturnämnden ger stadsplaneringsavdelningen möjlighet att komplettera planbeskrivningen och dess bifogade material innan utkasten framläggs till påseende.
Behandling: Bifogats bilaga 34-05, styrelsen för Valkom byaförening rf:s skrivelse 27.4.2021.
Stadsstyrelsens ordförande Tom Liljestrand samt ledamot Hyvönen anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid som ärendet behandlades. Ledamot Hyvönen ersattes av Jouni Malmivaara.
Ledamot Hagfors föreslog att ärendet remitteras för ny beredning. Ledamot Mettinen understödde.
Omröstning: Föredragandens utgångsförslag JA fick sex (6) röster (Malmivaara, Bruce, Grundström, Skogster, Turpeinen och Turku) och ledamot Hagfors förslag NEJ tre (3) röster (Hämäläinen, Mettinen och Hagfors).
Ledamot Hagfors anmälde avvikande mening i ärendet.
Beslut: Näringslivs- och infrastrukturnämndens beslut är i enlighet med föredragandens förslag.
Ledamot Hagfors anmälde avvikande mening i ärendet.
---
NLIN 25.05.2023 § 90
Beredning chefen för stadsplaneringsavdelningen Marko Luukkonen, tfn 0440 555 344, planläggare Sisko Jokinen, tfn 0440 555 405
Förslaget till delgeneralplan för Valkom är klart för behandling. Vid behandlingen av planförslaget avgörs huruvida planen godkänns och huruvida planen ska göras tillgänglig för allmänheten.
För arbetet med att utarbeta en delgeneralplan har man köpt konsulttjänster av Sitowise Oy. Lovisa stads planläggare har lett planläggningen.
Syftet med planen samt tidigare faser i planläggningen:
Syftet med planen är att styra bland annat byggandet invid västra stranden av Lovisaviken och planeringen av de icke-planlagda områdena. Planen utarbetas som en plan med rättsverkningar och den styr detaljplanläggningen samt byggandet på särskilt angivna byområden (AT-områden) på ett sådant sätt som avses i 44 § i markanvändnings- och bygglagen samt byggandet på strandområden som anges i plankartan (RA- och RA/AP-områden) på ett sådant sätt som avses i 72 § i lagen. På detaljplanerade områden och på områden som ska detaljplaneras realiseras konsekvenserna av generalplanen i och med konsekvenserna av styrningen av detaljplanläggningen.
För planläggningen har det mellan år 2013 och 2022 gjorts otaliga utredningar i fråga om anvisade områden eller planområdet i sin helhet, bland annat: naturutredning, fladdermusutredning, utredning om kärrtrollslända, utredning om skogsfåglar, svamputredning, utredning om dårgräsfjäril, utredning om åkergroda, utredning om ugglors spel, utredning om förekomsten av törelskottvecklare, utredning av hotade naturtyper, arkeologisk utredning, utredning av byggnadsarv, landskapsutredning, stomlägenhetsutredningar (strandzonen) och senast utredning om häckfågelfaunan.
Planen anhängiggjordes som delgeneralplanen för Gråberget, Räfsby, Köpbacka och Valkom med angränsande skärgård genom 104 § i stadsfullmäktiges beslut av den 16 september 2009. Planarbetet inleddes 2012 och samrådet mellan myndigheterna i anslutning till detta hölls 28.11.2012. Planen för deltagande och bedömning har funnits till påseende under tiden 2–16.12.2014. Den egentliga planeringen inleddes år 2018 med en granskning av strukturmodellerna. Strukturmodellerna var offentligt framlagda 15.6.–13.8.2018. På basis av granskning av strukturmodellerna utarbetades två planutkast. De två planutkasten behandlades av nämnden den 29 april 2021, 52 §, och hölls offentligt framlagda 21.5–30.6.2021. Ett webbseminarium riktat till allmänheten hölls den 2 juni 2021 och planläggarna var anträffbara på Valkom allaktivitetshus den 27 maj och den 15 juni 2021.
De två planutkast som hölls offentligt framlagda skiljde sig från varandra bland annat i fråga om den planlösning som gäller området vid triangeln i Valkom, placeringen och arealen av utvidgningsområdet för boende samt områdena för turistbostäder och fritidsbostäder. Syftet med generalplanen har varit att stöda hamnverksamheten i Valkom jämte anknytande industri-, lager- och logistikverksamhet. Under beredningen av planutkastet och medan planutkasten hölls offentligt framlagda hade MKB-förfarande inletts i fråga om den tilltänkta kemikalieterminalen vid Valkom hamn. I fråga om planlösningen för Valkom hamn hörde planutkasten ihop med MKB-förfarandet och med de bedömningar och resultat som förfarandet genererade. I planutkasten presenterades också alternativa beteckningar för att möjliggöra kemikalieterminalen. Projektet med kemikalieterminalen framskred inte till slutet av MKB-processen utan projektet avstannade tidigare. I planlösningen för öarna vid hamnen presenterades två alternativa lösningar. Det ena alternativet beaktade i större utsträckning än det andra hamnens utvecklingsmöjligheter. Det andra alternativet fokuserade istället mera på stugsäsongen. I fråga om området kring Tavistholmen presenterades två olika alternativ. Det ena alternativet fokuserade boende och det andra turism. Utöver ovanstående har man i planutkastet beaktat semesterboendet på fastlandet och öarna.
Respons på planutkastet:
Planutkasten genererade rikligt med respons. Myndigheter, föreningar och stadens förvaltningsenheter lämnade sammanlagt 22 stycken utlåtanden. Sammanlagt lämnades 92 stycken skriftliga yttranden om planutkastet.
I utlåtandena tog man ställning till bland annat området för verksamheten vid kemikaliterminalen vid Valkom hamn (T/kem) och den därtill hörande konsultationszonen (sev). Därutöver tog man ställning till bullerbekämpningen, förbindelser för lättrafiken (Valkom–Lovisa), utvidgningsreserven för hamnområdet, förhållandet mellan generalplanen och landskapsplanen, frilufts- och strövområden samt kulturmiljövärden.
De flesta yttranden hänförde sig till de beteckningar som gäller hamnens kemikalieterminal. Man motsatte sig TY-1-området intill Valkom hamn på grund av grundvattenläget. Man uttryckte oro över framtidsutsikterna för triangeln i Valkom och betonade vikten av att hålla sig till den nuvarande detaljplanen. Man ville att de delar av Tavistholmen som fortfarande är obebyggda ska bevaras som ett rekreationsområde i naturtillstånd. Dessutom uttryckte man oro över simstranden i Köpbacka. Man ansåg inte heller att alla de områden som reserverats för boende är lämpade för ändamålet.
Nämnden har tagit del av responsen och bedömt hur det kommande planförslaget påverkas av de aspekter som lyfts fram i yttrandena och utlåtandena. På basis av responsen kompletterades de utredningar som gäller planen ytterligare. Man har utarbetat svar med anledning av responsen bland annat inom ramen för de mål som fastställts för planen samt inom ramen för syftet för och styrningseffekten av landskapsplanen och inom ramen för lagstiftningen. Även allmänna åsikter har inverkat på utarbetandet av planförslaget.
Under vårvintern 2023 diskuterade styrgruppen för generalplanläggning den respons som erhållits med anledning av planutkastet samt grundprinciperna för utarbetandet av planförslaget. En styrgrupp, som består av beslutsfattare och ledande tjänsteinnehavare, har tillsatts vid årsskiftet 2023 för uppföljning av och informationsförmedling om generalplanläggningen. Utkastet till delgeneralplan har under våren 2023 finslipats på basis av styrgruppens åsikter. De svar som planläggaren har utarbetat med anledning av yttrandena och utlåtandena finns i det material som gäller planförslaget.
Det centrala innehållet i planförslaget:
Plankartan jämte planbestämmelser består av linjebeteckningar och områdesreserveringar samt planeringsanvisningar och föreskrifter som gäller dessa. Plankartan jämte bestämmelser utgör den juridiska delen av planen. I planbeskrivningen och i det övriga materialet motiveras och förklaras denna juridiska del.
Nedan ges en kort beskrivning av den planlösning som gäller vissa delar av planeringsområdet samt av det centrala innehållet i planförslaget per huvudsakligt användningsändamål. En mer utförlig beskrivning finns i planbeskrivningen.
Vad gäller området vid Valkom hamn möjliggör planen hamnverksamhet i dess nuvarande form samt även utveckling av verksamheten. Det område som detaljplanelagts som TY-område i den västliga delen av hamnen har gjorts om till hamnområde. Delar av de befolkade områdena som gränsar till hamnen väster och norr om hamnen är angivna som skyddsgrönområden. I framtiden bör inga nya platser för bostadshus bildas på dessa områden. I planbestämmelserna tillåts att sådana kemikalier som hör till normal hamnverksamhet lagras och används på hamnområdet. I den kommande detaljplanläggningen och i tillståndsförfarandet ska man beakta bebyggelsen på verkningsområdet för hamnen. På området vid triangeln i Valkom förebygger förslaget till delgeneralplan genom den styrningseffekt som gäller detaljplanläggningen utvidgning av markanvändningen kring hamnen samt ytterligare byggande genom skyddsgrönområde (EV-LS). Befintliga bostäder tillåts dock.
Ön Siksala anvisas som ett område som stöder rekreation (VR). På området finns strandvillor för vilka bland annat har fastställts ett bevarandevärde. Dessa strandvillor kan finnas på ön även i fortsättningen men bestämmelser om besittningsrätten till byggplatserna finns hädanefter, förutom i planen, bland annat i arrendeavtal mellan staden och byggnadsägarna. Man kan dock inte bilda några fristående byggplatser som ska antecknas i fastighetsregistret. Användningen av området i rekreationssyfte är underordnad eventuella miljöstörningar vid hamnen. Lösningen är en slags kompromiss mellan fritidsboendet och säkerställandet av utvecklandet av hamnverksamheterna.
För området på Tavistholmen har anvisats område för skyddsområde (SL), rekreationsområde och turisttjänster (RM) samt bland annat för båthamn. De närliggande områden på fastlandet som gränsar till Tavistholmen har anvisats som rekreationsområde. För området har också anvisats ett omfattande nätverk av friluftsleder. På detta sätt stöds användningen av området för rekreation samt de verksamhetsförutsättningar som gäller turism. En mer detaljerad planering av de turisttjänster som har anvisats för ön förutsätter detaljplanläggning eller stranddetaljplanering.
För industriområdet (T) har anvisats områden som redan används och en mer omfattande områdesreservering. För den företagsverksamhet som stödjer sig på Valkom hamn har reserverats ett nytt industriområde ungefär 2 kilometer väster om Valkom hamn. Området i fråga kan vid behov också utvecklas som ett företagsområde separat från hamnverksamheten. Generalplanen innehåller egentligen inte några mer detaljerade bestämmelser om vad området ska innehålla och hur det ska användas, denna fråga löses genom detaljplanen.
I plankartan finns anvisat den befintliga tätortsbebyggelsen och bybebyggelsen (AP, AT). I planförslaget har också nya områden reserverats för boende. I praktiken kompletterar alla nya områdesreserveringar den befintliga bebyggelsen och några egentliga separata områden för att utvidga stadsstrukturen har inte anvisats i planen. I regel ska den nya bebyggelsen basera sig på detaljplanläggningen men i fråga om byområden (AT) kan bygglov beviljas på basis av denna plan i enlighet med planbestämmelserna samt 44 § i markanvändnings- och bygglagen.
För strandområdet har anvisats den befintliga semesterbebyggelsen (RA). Nya byggplatser med egna stränder har inte bildats, med undantag av två objekt. I de bestämmelser som gäller de byggplatser för semesterbyggnader som ligger i den västra delen av planområdet och i närheten av tätortens tjänster har antecknats en möjlighet att ändra användningsändamålet till permanent boende. En sådan strandzon som avses i 72 § i markanvändnings- och bygglagen är angiven på plankartan med en linjebeteckning. Byggande mellan den streckade linjen i fråga och stranden ska placeras på de kvartersområden som markerats separat. Denna plan utgör i fortsättningen grunden för bygglov i fråga om det kvartersområde som markerats separat.
De befintliga rekreationsområden som hör samman med tätortsbebyggelsen är på plankartan angivna med beteckningarna V eller MU samt med linjebeteckningar som anger befintliga och nya friluftsleder. Det nya rekreationsområdet har markerats särskilt för Tavistholmen och områdena norr om Tavistholmen. Man har strävat efter att bilda en så enhetlig helhet som möjligt av rekreationsområdena och nätverket av friluftsleder.
Naturobjekten är på plankartan angivna med objektsbeteckningar (luo) i en något mer begränsad tappning än i utkastskedet. Endast sådana naturobjekt som krävs enligt lagstiftningen är angivna i planförslaget. På detta sätt försöker man undvika juridiska fel- eller övertolkningar, i den mån det i annan lagstiftning (till exempel skogslagen) föreskrivs om att beakta naturvärden. Andra än lagstadgade objekt är angivna på den temakarta som hör till planen.
Att lägga fram planförslaget samt efterföljande åtgärder:
Planförslaget ska hållas offentligt framlagt under 30 dagar och man ska be om nödvändiga utlåtanden om förslaget. Planförslaget finns framlagt på stadens internetsidor och på den offentliga anslagstavlan. Intressenter kan ge en anmärkning med anledning av planen om de vill. Anmärkningen ska ges skriftligt inom den angivna tidsfristen på 30 dagar. Anmärkningar som getts efter den utsatta tidsfristen behandlar stadens organ inte som anmärkningar.
Innan det utarbetas svar med anledning av anmärkningarna och innan planen förs till godkännandebehandling ska det ordnas ett lagstadgat myndighetssamråd med Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland och andra centrala myndigheter med anknytning till planläggningen. Vid samrådet behandlas den respons som lämnats med anledning av planförslaget. Myndigheterna kan lyfta fram eventuella nationella och landskapsmässiga frågor som gäller planförslaget.
Med anledning av anmärkningarna utarbetas svar med motiveringar framförda av planläggaren. Svaren behandlas i nämnden innan planen godkänns. Om varken anmärkningarna eller utlåtandena föranleder några stora ändringar i planförslaget eller om anmärkningarna och utlåtandena är väldigt få till antalet behandlas svaren under samma sammanträde som planen godkänns. De svar med anledning av anmärkningarna som behandlats i nämnden skickas innan fullmäktigebehandlingen till alla som har uppgett sina kontaktuppgifter i anmärkningen.
Bilaga 50
Plankarta och planbestämmelser, planbeskrivning jämte bilagor, program för deltagande och bedömning
Föredragning Chef för stadsplaneringsavdelningen Marko Luukkonen
Förslag Näringslivs- och infrastrukturnämnden beslutar att förslaget till delgeneralplan ska hållas offentligt framlagt under 30 dagar samt att begära behövliga utlåtanden om förslaget.
Behandling Direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Paljakka, infrastrukturchef Lindroos och representanten för stadsstyrelsen Isotalo anmälde jäv och avlägsnade sig från sammanträdet för den tid som ärendet behandlades (kl. 17.42–19.06).
Ledamot Hagfors lade fram ett ändringsförslag (bilaga nummer 50-03) och föreslog att ärendet återremitteras för ny beredning. Ledamot Hento understödde ledamot Hagfors ändringsförslag.
Omröstning Utgångsförslaget JA (beslut enligt förslaget) fick fyra (4) röster (Karlsson, Hyvönen, Björkman-Nystén, Wide), ändringsförslaget NEJ (ledamot Hagfors ändringsförslag och förslaget om att ärendet ska återremitteras för ny beredning) fick fyra (4) röster (Hagfors, Lohenoja, Holmström, Hento).
Ledamot Lohenoja föreslog att markanvändningen i generalplaneförslaget för Estlandstriangeln ändras så att den motsvarar huvudprinciperna i den gällande detaljplanen och dessutom att man på generaplaneförslagskartan väster om banan märker ut vägförbindelse som tjänar hamnen. Den befintliga skogen betecknas som skyddsgrönområde väster om banan. Näringslivs- och infrastrukturnämnden understödde enhälligt förslaget.
Teknisk korrigering: Från bilaga 54 Plankarta stryks Ny fritidsbyggnadsplats som svensk motsvarighet för Asuinrakennuspaikka och ersätts med ordet byggnadsplats.
Beslut Näringslivs- och infrastrukturnämnden beslutade att offentligt lägga fram förslaget till delgeneralplan och hålla det framlagt under 30 dagar samt att begära behövliga utlåtanden om förslaget, med den ändring att markanvändningen i generalplaneförslaget för Estlandstriangeln ändras så att den motsvarar huvudprinciperna i den gällande detaljplanen. Dessutom märker man ut på generalplaneförslagskartan väster om banan vägförbindelse som tjänar hamnen. Den befintliga skogen betecknas som skyddsgrönområde väster om banan.
Ledamot Hagfors anmälde avvikande mening till protokollet (bilaga nummer 50-03).
– – –
Paus kl. 18.50–18.55
- - -
NLIN 27.02.2025 § 24
Beredning Stadsplaneringschef Marko Luukkonen, tfn 0440 555 344
Planerare Pontus Edvinsson, tfn 040 583 2029
Framläggning av planförslaget: Planförslaget för Valkom delgeneralplan lades fram enligt Markanvändnings- och bygglagen (MBL) 65 § 1 mom. – Offentligt framläggande av planförslag. Planförslaget har varit till påseende under tiden 21.7–8.9.2023. Under påseendetiden inkom 63 påminnelser och 16 utlåtanden från myndigheter och föreningar. Lagen om områdesanvändning (OAL) 65 § 2 mom. enligt påminnelsen ska den som har uppgett sin adress informeras om kommunens motiverade ställningstagande till det framlagda yttrandet. De svar som bifogats detta beslut är stadens motiverade ställningstagande till påminnelser och utlåtanden.
Utlåtanden (20 § i MarkByggF) gavs av 1) NTM-centralen i Nyland, 2) Skogscentralen, 3) Nylands förbund, 4) Skogsvårdsföreningen Skogsreviret, 5) Lovisa Hamnfastigheter Ab, 6) Lovisa Hamn AB, 7) Borgå museum, 8) Borgå miljöhälsovård, 9) Museiverket, 10) Nylands distrikt vid Finlands naturskyddsförbund rf, 11) Strålsäkerhetscentralen, 12) Landsbygdsförvaltningen i östra Nyland, 13) Landsbygdsenheten, 14) Säkerhets- och kemikalieverket, 15) Kymmenedalens elnät och 16 Byggnads- och miljönämnden i Lovisa stad.
Behandling av planförslaget: Samtidigt som planförslaget var under påseende hölls ett informationsmöte för allmänheten 29.8.2023 vid Valkoms allaktivitetshus. Den 14.2.2024 hölls ett myndighetssamrådsmöte (MBL 66 § MarkByggF 18 §) angående planförslaget, där alla myndigheter som hade lämnat ett utlåtande var inbjudna. Utöver detta hölls även en aftonskola 27.5.2024 där Lovisa stads stadsstyrelse och näringslivs- och infrastrukturnämnden deltog. Vid aftonskolan presenterades planförslagets planmaterial av plankonsulten och därefter följde frågor och diskussion. Styrgruppen för generalplanering har även diskuterat planförslaget för Valkom delgeneral vid flera av styrgruppens möten efter påseendetiden. Lovisa stadsplaneringsavdelning samt representanter från näringslivs- och infrastrukturnämnden har även vid två tillfällen besökt hamnområdet/Estlandstriangeln tillsammans med boende i området samt en förening.
Kort sammanfattning av påminnelserna:
• De flesta av påminnelserna berör semesterboende, fastboende och verksamheter i planområdet.
Valkom Hamn:
• Utbyggnaden av Valkom hamns LS-område motsätts, Det största bekymret från påminnelserna är kemikalieregleringen av LS-märkningen (relaterat till hamnverksamheten) i planförslaget.
• Åsiktsskillnad mellan hamnområdets och de omkringboendes utbyggnadsmål. Målet med hamnen är att säkra och möjliggöra utveckling av hamnens verksamhet. Många av de boende i området är oroliga för framtiden. Hamnen är orolig för sina utvecklingsmöjligheter.
Naturvärden:
• Naturvård och naturvärden kommer upp i flera påminnelser, där man hoppas att naturvärdena i området ska skyddas med en plan och markeras på kartan mycket detaljerat, (även gällande föremål utanför naturskyddslagen).
• I flera påminnelser finns det en oro över den förmodade minskningen av rekreationsområdena.
Fritidstomter:
• Beträffande tomterna på Siksala upplevs planeringen som orättvis i förhållande till övriga öar.
• Minst en anmärkning motsätter sig avstyckningsbegränsningen av Siksalas hyresstugetomter och avsaknaden av RA-märkning.
Kort sammanfattning av utlåtanden från myndigheter:
• Förtydligande av planregleringen från Museimyndigheten.
• TUKES uppger att det i samband med tillståndsprocessen avgörs vad som får placeras i området och vad som inte får. Delgeneralplanen är utgångspunkten för utvärderingen.
• Finlands naturskyddsförbund vill ha tillbaka märket Luo-3 på plankartan istället för i bilagekartan. Generellt positiv respons gällande Tavistholmen.
• Återkopplingen från myndigheterna (NTM-centralen) har till största delen kunnat beaktas. Preciseringen av planbestämmelserna och plankartan är inte nödvändigtvis lämpligt i alla avseenden, men kan vara det enklaste att gå vidare med.
• Det finns tre vattentäkter i Valkoms grundvattenområde, som har skyddsområden som bestäms av vattenlagen (L-SVEO 45/1979 A och HFD 20 november 1980). Fjärrskyddsområdet är gemensamt för vattentäkterna. Skyddade områden måste beaktas i planen och i planbestämmelserna.
• Det är nödvändigt att beskriva dagvattenhanteringen i planförslaget.
• Planförslaget säkerställer bevarandet av fornlämningar, även om vissa fornlämningar inte är markerade på plankartan eller är felmarkerade.
• Vissa naturområden i planförslaget ska bevaras på plankartan. Luo-3- och Luo-4-markeringarna och gränserna ska återföras till planförslaget.
Övervägande av påminnelserna och utlåtandena i generalplanen:
• Myndigheternas utlåtanden har gåtts igenom i myndighetssamrådet och deras synpunkter har beaktats i stor utsträckning.
• Utmaningarna mellan hamnen och bebyggelsen har beaktats i planförslaget. LS-områdets planbestämmelser har preciserats så att verksamhet som rör farliga kemikalier och cirkulära ekonomiprodukter (med anknytning till hamnverksamhet) inte orimligt får försvaga möjligheterna att bo i de områden som är avsedda för boende i generalplanen.
• Delgeneralplanen begränsar inte användningen eller renoveringen av befintliga byggnader i hamnens närhet.
• Hamnförlängningen som ligger på den västra sidan av banan kommer att göras om till ett LS-1-område, där hantering eller lagring av kemikalier och cirkulära ekonomiprodukter inte är tillåten.
• Planförslagets luo-3-områden har tagits bort från plankartan, platserna enligt naturvårdslagen finns på plankartan. Områdena luo-3 och luo-4 har markerats i planbeskrivningen. Naturvärdena som helhet beaktas i delgeneralplanens planering.
• I planförslaget finns gott om närliggande rekreationsområden, som säkrar rekreationsmöjligheterna i områdena.
• För att skydda grundvattnet preciseras planregleringen av grundvattenområdet. Grundvattenskydd beaktas i planbestämmelserna för hamnens LS-1-område.
• På grund av närheten till hamnen och de ljud, lukter och damm som kan föras därifrån är Siksala ön inte lämplig som ett riktigt semesterlägenhetsområde, varför det har anvisats som VR-område. Planen möjliggör renovering och mindre utbyggnad av befintliga byggnader.
Behandling och godkännande av bemötanden till påminnelser och utlåtande gällande delgeneralplanen för Valkom: Näringslivs- och infrastrukturnämnden behandlar planberedarens bemötanden av påminnelserna och utlåtanden (OAL 65 § 2 mom.). Godkännandeprocessen angående responsen och bemötandet för planförslaget för Valkom delgeneralplan kommer att behandlas separat vid näringslivs- och infrastrukturnämnden. Delgeneralplanen för Valkom kommer att behandlas i ett senare skede (preliminärt vid nästa möte).
Bilaga 3
Bemötande av påminnelser och utlåtanden
Föredragning tf direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Kenneth Albrecht
Förslag Näringslivs- och infrastrukturnämnden beslutar att godkänna responsen och bemötandet, som berör de påminnelser och utlåtanden som lämnats in gällande planförslaget för delgeneralplanen för Valkom.
Beslut Näringslivs- och infrastrukturnämnden beslutade att godkänna responsen och bemötandet, som berör de påminnelser och utlåtanden som lämnats in gällande planförslaget för delgeneralplanen för Valkom.
Distribution Stadsplaneringsavdelningen
- - -
Paus kl. 19.29−19.37.
- - -
NLIN 27.03.2025
565/10.02.02/2022
Beredning Stadsplaneringschef Marko Luukkonen, tfn 0440 555 344
Planerare Pontus Edvinsson, tfn 040 583 2029
Planens syfte: Delgeneralplanen för Valkom med närområden är en delgeneralplan med rättsverkningar som styr detaljplanläggningen och annan mer detaljerad planering av markanvändningen. I planen har dessutom anvisats separat kvarter på vilkas områden planen kan med stöd av 44 § och 72 § i områdesanvändningslagen direkt användas som grund för bygglov. Dessa områden befinner sig på glesbygdsområdens strandområden och byområden.
Huvudskeden av planprocessen: Delgeneralplanen anhängiggjordes med stadsfullmäktiges beslut 16.9.2009 § 104. Programmet för deltagande och bedömning samt delgeneralplanens strukturmodeller var till påseende 15.6–13.8.2018, delgeneralplaneutkasten 21.5–30.6.2021 och planförslaget 21.7–8.9.2023. Det lagstadgade myndigheternas samråd (66 § i MBL och 18 § i MBF) gällande planförslaget arrangerades 14.2.2024. Behandlingen av bemötandena för anmärkningar på planförslaget skedde i näringslivs- och infrastrukturnämnden 27.2.2025. (En anmärkning hade uteblivit från rapporten som behandlades nr 42, så den behandlas i samband med detta beslut och beslutet om det skickas till anmärkaren.)
Framläggning av planförslaget och behandlingen av planen efter det: Planförslaget för Valkom delgeneralplan framlades enligt 65 § 1 mom. i Markanvändnings- och bygglagen (MBL) – Offentligt framläggande av planförslag. Planförslaget var till påseende under tiden 21.7–8.9.2023. Under påseendetiden inkom 63 påminnelser och 16 utlåtanden från myndigheter och föreningar. Utifrån bekantandet med responsen och de preliminära bemötanden som upprättaren av planen berett hölls 14.2.2024 ett lagstadgat myndighetssamråd som gäller planförslaget (66 § i MBL, 18 § i MBF). Myndigheterna tog för sin del ställning till planförslaget och en del framförde även önskemål om ändring och komplettering till det. Efter detta hölls 27.5.2024 en aftonskola där stadsstyrelsen och näringslivs- och infrastrukturnämnden i Lovisa stad deltog. Under aftonskolan presenterades det beredande planmaterialet för godkännandebehandlingen och materialet diskuterades. Styrgruppen för generalplanering har också diskuterat generalplaneringen av Valkom under ett flertal styrgruppens möten efter framläggningstiden. Stadsplaneringsavdelningen i Lovisa stad och representanter för näringslivs- och infrastrukturnämnden besökte också hösten 2024 området för Estlandstriangeln och hörde där invånarnas syner om planärendet och om hamnens miljökonsekvenser. Det har också diskuterats med hamnen om ärendet. Planen som kommer för godkännandebehandling har formats genom den ovan beskrivna processen för godkännandebehandlingen.
Behandling och godkännande av bemötanden till anmärkningar och utlåtanden gällande delgeneralplanen för Valkom: I enlighet med 65 § 2 mom. i områdesanvändningslagen (OAL) ska de som inlämnat anmärkning och som angett sin adress meddelas om kommunens motiverade ställningstagande till den framförda anmärkningen. Näringslivs- och infrastrukturnämnden behandlade planupprättarens bemötanden till anmärkningarna och utlåtandena (65 § 2 mom. i OAL). Näringslivs- och infrastrukturnämnden godkände under sitt sammanträde 27.2.2025 bemötandet av anmärkningarna och utlåtandena för Valkom delgeneralplan med undantag av ett. Svaren som finns som bilaga till detta beslut och det bemötande till anmärkning som nu behandlas är stadens motiverade ställningstaganden till anmärkningarna och utlåtandena.
Ändringar som gjorts efter planförslaget:
Smärre ändringar har gjorts i plankartan och planbestämmelserna efter framläggningstiden. Hamnområdet har en aning minskats i västra delen av hamnområdet. Gränsdragningen mellan skyddsgrönområdet och industriområdet på Åsen har aningen justerats. Texten i planbestämmelsen för hamnområdet har förtydligats och en aning preciserats. Också bestämmelsen som gäller grundvatten har kompletterats så att där förs fram randvillkor som förutsätts av grundvattenskydd som beror på lagstiftningen. I planbestämmelsen som gäller RM-området på Tavistholmen har tillagts en mening, med vilken man klargör ställningen av mer detaljerad planläggning i planeringen mellan rekreation och fritidsboende och tolkningen av generalplanen i det. Dessutom har vissa preciserande ändringar av teknisk karaktär gjorts, bland annat i planbestämmelserna som gäller byggnadsskyddsbeteckningar. Ändringarna är beaktande planens betydelse och omfattning ringa, så för deras skull behöver planförslaget inte framläggas på nytt.
Planens struktur: Planen gör inte den nuvarande samhällsstrukturen större, utan i den anvisas moderata markanvändningsändringar inom och i anslutning till befintlig struktur. Med de nya reserveringar för boende och företagsverksamhet som anvisats i planen förbereder man sig för sin del på att svara på de kommande decenniernas markanvändningsbehov. Med generalplanen stöds framtidens möjligheter och alternativ för utvecklingen av samhällsstrukturen i Valkom och dess omgivning. Nya bostadsområden öppnas endast enligt behov och ett område i sänder. Den centrala delen av planlösningen är områdena och rutterna som anvisats för rekreation och motionering, av vilka det anvisats rikligt i planen.
På det detaljplanerade området har man i delgeneralplanen konstaterat markanvändningen enligt nuvarande detaljplaner. Undantaget av detta består av småhusområdena i närheten av Valkom hamn, av vilka en del anvisats beteckningen skyddsgrönområde. Med beteckningen skyddsgrönområde försvåras inte boendeanvändningen av befintliga bostadshus, men med den strävar man efter att begränsa byggandet av nya bostadshus i den omedelbara närheten av hamnområdet och å andra sidan för att begränsa hamnverksamhetens skadliga utvidgning överlag kring bosättningen samt att skydda grundvattenområdet. Enligt sina huvudprinciper har markanvändningen för Valkom hamn och dess näraliggande områden anvisats i enlighet med gällande detaljplaner.
Beskrivning av delgeneralplanen enligt användningsändamål:
Fritidsbostäder och rekreation:
Genom planen möjliggörs bevarandet av fritidsboende med egen strand och utvecklingen på fastlandets stränder och på öarna. Strandområdena är sedan tidigare redan praktiskt taget fullbyggda, så i planen har endast 4 nya byggplatser för fritidsbyggnader anvisats. Som dimensioneringstal användes för stomlägenheterna (situationen 1959) dimensionerat 6 bostadsenheter / omvandlad strandlinjekilometer och på öarna arealdimensionering (bp/ha). Majoriteten av arrendestuglotterna i stadens ägo är anvisade som byggplatser för fritidbyggnader med egen strand. Undantaget från huvudprincipen är det områden som gränsar mot hamnområdet och där bland annat ön Siksala som i planen bestämts som frilufts- och strövområde, där nuvarande fritidsbebyggelse kan underhållas och renoveras. På basis av planlösningen är det inte möjligt att stycka fritidsbostadslotter på ön till självständiga fastigheter som registreras i fastighetsregistret. Med anledning av närheten till hamnen och ljud, lukt och fukt som eventuellt kommer från hamnen lämpar sig ön Siksala inte till område som planlagts till fritidsboende med egen strand, där det finns självständiga byggplatser ägda av privata personer. Planen tillåter privat ägande av byggnader och renovering av byggnaderna samt småskalig utvidgning av de nuvarande byggnaderna. I praktiken bekräftar planlösningen öns nuvarande maranvändningsmässiga status.
I planen har Hässjeholmen intill Tavistholmen utmärkts som ett närrekreationsområde, och dit har anvisats en gångbro till Tavistholmen, vilket utökar möjligheterna till rekreation på Tavistholmens område och dess närmiljö. På Tavistholmen har betecknats ett område för turism, vilket främjar utvecklingen av nya tjänster för besökare av Tavistholmen om den förverkligas. Planbeteckningen möjliggör också privat fritidsboende och dess utveckling. Områdets markanvändning preciseras med mer detaljerad planläggning, så generalplanens styreffekt är att föra fram till turismens sida även områdets rekreationsanvändningsbehov.
Av de övriga områdena kan lyftas fram Fantsnäs där det i framtiden finns allt skäl att undersöka i mer detalj utvecklingen av markanvändningen och rekreationsmöjligheterna så att man samtidigt stöder bevarandet av kulturlandskapet och naturvärdena i området än i detta projekt med generalplan. Nu har man med planen till stor del konstaterat områdets nuvarande markanvändning och i samband med det anvisat möjligheten till strandbyggande.
Valkom hamn:
Med delgeneralplanen stöder man utvecklingen av företagsverksamheten i Valkom hamn och hela området. Skyddsgrönområden (EV, EV-LS) som beror på hamnen har anvisats nära hamnen och industriområdena. Planen begränsar inte användningen eller renoveringen av byggnader som redan finns i hamnens närområde. Utmaningarna mellan hamnen och bosättningen har beaktats i planförslaget. LS-områdets planbestämmelse har preciserats så att (till hamnverksamheten anknytande) verksamheter vad gäller kemikalier och cirkulärekonomiska produkter inte oskäligt får försvaga boendemöjligheterna på de områden som i generalplanen anvisats för boende.
Hamnens utvidgningsdel väster om tågbanan har anvisats som LS-1-område, där hantering eller lagring av kemikalier eller cirkulärekonomiska produkter inte tillåts. Det kan konstateras att man med planen inte löser verksamhetsmässiga utmaningar som anknyter till hamnens verksamhet vilka är bland annat luktolägenheter. De lyder under miljömyndigheternas ansvar och omfattas av miljötillståndsförfarande. Allt medan planläggningen framskridit har det kunnat observeras att riktigt alla människor förståeligt nog inte har en fullständigt klar uppfattning om skillnaden mellan planläggningen och miljötillståndsärenden och förfaranden. Med planer regleras utplaceringen av olika markanvändningsformer och i miljötillstånd på motsvarande sätt av verksamhetens miljökonsekvenser. Med miljötillstånd regleras förorening (lukt, damm, buller och annat dylikt). Utgångsläget för antagandet inom planläggningen är att markanvändningen inte vållar störning och att miljöstörningarna är skäliga.
Företagsverksamhet:
Planen stöder utvecklingen av boende och arbetsplatser i området och säkerställer de nuvarande industriområdenas existens. För offentlig service finns lämpliga områdesreserveringar i anslutning till skolan, och även annat serviceboende har anvisats i kvartersområde. Området för centrumfunktioner i Valkom centrum stöder uppkomsten av kommersiell service. Det mest betydande nya området som anvisas för företagsverksamhet är det nya TY-området (Industriområde där miljön ställer särskilda krav på verksamhetens art) på 47 hektar på den sydvästra sidan om Valkomvägen. På områdets läge inverkar till sin del av grundvattenområdet, till vars västra gräns den östra gränsen av området har gränsats. Det rör sig om en långfristig reservering, vars markanvändning preciseras i samband med detaljplaneringen.
Skogar:
Planen inverkar på skogsbruk på VL- och VR-områdena, där avverkningar övervakas med åtgärdstillståndsförfarande. Dessa områden är avsedda för allmän rekreation. På M-, MU- och MY-områdena i planen kan skogsbruk idkas i enlighet med skogslagen och planen har inte direkt inverkan på användningen av skogen.
Trafik:
I planen har beaktats behoven för olika trafikformer (gång- och cykeltrafik, personbilstrafik, kollektivtrafik, godstrafik, bantrafik). Trafiksäkerheten mellan Valkom och Lovisa centrum förbättras märkbart då cykelförbindelserna som anvisats i generalplanen förverkligas. Genomförandet av dem är på stadens ansvar vad gäller gatunätet och på statens ansvar vad gäller allmänna vägar.
Bosättning:
Området för delgeneralplanen har en areal på cirka 2 557 hektar. I planen har anvisats cirka 46 hektar nya småhusdominerade bostadsområden. Kalkylmässigt skulle dessa närmast småhusdominerade områden ha bostäder för 300–600 invånare. Med planen eftersträvas det att en trivsam levnadsmiljö i planområdet säkerställs och utvecklas. Det har eftersträvats att ny bosättning placeras på representativa områden vad gäller byggplatserna och närmiljön.
Som småhusdominerade bostadsområden (AP) anvisas nuvarande bostadsområden och sådana bostadsområden som ska kompletteras i liten skala till ett område som ska detaljplaneras. Nya bostadsområden anvisas till den västra sidan av Valkon koulu och Köpbackaområdet. I delgeneralplanen anvisas fem nya AP-områden. På landsbygdsområdet utanför området som detaljplaneras har märkts ut befintliga bostadsbyggplatser. Byggandet av dem (byggande som är jämförbart med nybyggande) styrs i fortsättningen direkt med bestämmelserna i denna plan, så för deras del undviks beslut om placeringstillstånd (avgörande som gäller planeringsbehov i den tidigare lagen).
I planen har bostadsområden i närheten av Valkom hamn ändrats till skyddsgrönområden (EV-LS). EV-LS-beteckningen innebär inte ogiltigförklarande av byggplats, men den styr i detaljplaneändringar begränsning av förverkligande av helt ny bosättning. Planen begränsar inte användningen eller renoveringen av byggnader som redan finns i hamnens närområde.
Naturvärden:
Värdefulla naturobjekt har identifierats i de grundläggande utredningarna för planen. I planen beaktas på plankartan de värdefullaste naturobjekten och de övriga förs fram i beskrivningens bilagekartor. I planen anvisas skyddsområden, jord- och skogsbruksområden samt rekreationsområden som lämnas utanför byggandet och som möjliggör ekologiska förbindelser mellan områden med naturvärden. Planlösningen försvagar inte föröknings- eller rastplatser för sådana arter som ingår i bilaga IV (a) till habitatdirektivet och försvagar inte heller förekomstplatserna för arter som kräver särskilt skydd. Alla naturvårdslagsenliga objekt är framställda i plankartan. Naturobjekt av lägre nivå (luo-3- och luo-4-områden) är presenterade i planbeskrivningen. Ovan nämnda naturvärden som märkts ut på plankartan och som framgår av planbeskrivningen har i sin helhet beaktats i delgeneralplanens planlösning. I planen finns det rikligt med närrekreationsområden som säkerställer möjligheterna till rekreationsbruk i områdena. Skyddandet av grundvattnet har beaktats i planbestämmelserna och planutmärkningarna.
Godkännande av delgeneralplanen:
Stadsfullmäktige beslutar om godkännandet av planen.
Bilaga 05
Plankarta och planbeskrivning med bilagor (bemötande till anmärkning nr 42 ingår i bilagan planförslagets bemötande)
Föredragning tf direktören för centralen för näringsliv och infrastruktur Pekka Stenius
Förslag Näringslivs- och infrastrukturnämnden godkänner bemötandet till anmärkning nr 42 som finns som bilaga till föredragningslistan. Näringslivs- och infrastrukturnämnden godkänner till sin del delgeneralplanen för Valkom med närområden och föreslår vidare till stadsstyrelsen att stadsstyrelsen föreslår att stadsfullmäktige godkänner delgeneralplanen.
Beslut
Fortsatt behandling Stadsstyrelsen och stadsfullmäktige
Föregående ärende | Följande ärende | ![]() |